چین هزینه نفوذ خارجی‌اش در آمریکا را ۶ برابر کرده است

پرونده‌های جدید اقدامات عوامل خارجی در آمریکا جزئیات یک عملیات گسترده پروپاگاندایی پکن را نشان می‌دهند که حاکی از افزایش شش برابری تلاش‌های افشا شده نفوذ خارجی چین در ایالات متحده در سالهای اخیر است.

چین هزینه نفوذ خارجی‌اش در آمریکا را ۶ برابر کرده است

به گزارش پایگاه آکسیوس، پروپاگاندا برای تحقق آرمان‌های ژئوپلتیکی چین بسیار مهم است و تلاش‌های پکن برای "ایجاد اختلاف و انتشار اطلاعات غلط در آمریکا" پیامدهای بسیار جدی برای اوضاع اجتماعی، سیاسی و تجاری ایالات متحده دارد.

براساس گزارش "مرکز سیاست‌های واکنش سریع"، بودجه عوامل خارجی چین سر به فلک کشیده و از ۱۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۶۴ میلیون دلار در سال گذشته افزایش یافته است.

چین به لطف ثباتش در عملیات‌های پروپاگاندایی، در حال حاضر اصلی‌ترین سرمایه‌گذار در عملیات‌های نفوذ خارجی در آمریکا محسوب می‌شود.

قوانین آمریکا که برای افشای هزینه نفوذ خارجی طراحی شده‌اند، آشکار می‌کنند که پکن مبلغ هنگفتی به این تلاشش اختصاص داده است.

خبرگزاری شینهوا که یک سرویس خبری دولتی چین است، به تازگی مجبور شد طبق همین قوانین برخی از فعالیت‌های خود در عملیات‌های چین در آمریکا را افشا کند.

دفتر خبرگزاری شینهوا در آمریکا هفته گذشته رسما به عنوان یک عامل خارجی ثبت شد.

پرونده اولیه این خبرگزاری تحت قانون "ثبت عوامل خارجی" خیلی کلی بود و خبرگزاری شینهوا را به عنوان یک "نهاد حقوقی مستقل" که تحت نظارت دولت قرار گرفته است، توصیف کرد.

در حقیقت مالک این خبرگزاری دولت پکن است که توسط مقامات ارشد حزب کمونیست چین اداره می‌شود و عمدتا به عنوان سخنگوی پکن تلقی شده است.

پرونده جدید خبرگزاری شینهوا تحت قانون "ثبت عوامل خارجی" افشا کرد که از مارس ۲۰۲۰، پرداخت‌هایی مجموعا به ارزش ۸.۶ میلیون دلار از مرکز اصلی این خبرگزاری به زیرمجموعه‌اش در آمریکا انجام شده از جمله مبلغ‌هایی که مستقیما به دفاتر این خبرگزاری در واشنگتن، لس ‌آنجلس، هوستون، سانفرانسیسکو و شیکاگو پرداخت شده است.

داده‌های "مرکز سیاست‌های واکنش سریع" نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۰ نهادهای چینی بیش از سایر کشورها برای فعالیت‌های عوامل خارجی ثبت شده هزینه کرده‌اند.

بخش عمده این هزینه برای ثبت رسانه‌های دولتی چینی از جمله روزنامه "چاینا دیلی" و شبکه "سی‌ جی ‌تی ‌ان" توسط قانون "ثبت عوامل خارجی" صرف شده است.

رسانه‌های دولتی چین نیز همانند رسانه‌های دیگر کشورها در برابر درخواست‌های وزارت دادگستری امریکا برای ثبت‌نام تحت قانون "ثبت عوامل خارجی" مقاومت کرده‌اند؛ قانونی که در ابتدا برای افشای پروپاگاندای نازی‌ها در آمریکا ایجاد شد.

این رسانه‌های چینی پیش از افشا شدنشان در سایه فعالیت می‌کردند و مجبور نبودند براساس الزامات قانون "ثبت عوامل خارجی"، ساختارها و منابع مالی‌شان را افشا کنند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها