محمد جواد ظریف و چند ماه پایانی حضورش در وزارت امور خارجه

آن مرد نیامد؛ دلواپسان بگذارند تمرکز کند

صفحه ثبت نام سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری روز گذشته بسته شد و محمد جواد ظریف پا به صحنه رقابت‌ها نگذاشت تا خاطر دوستان دلواپس از نامزدی‌اش آسوده شود و خود را به حضور در پاستور نزدیک تر ببینند.

آن مرد نیامد؛ دلواپسان بگذارند تمرکز کند

در طول ماه‌های گذشته وزارت امور خارجه و در راس آن محمد جواد ظریف در کنار این که درگیر وظایف ذاتی خود در امر سیاست خارجی و دیپلماسی بود در داخل کشور نیز با حاشیه‌های متعددی مواجه بود حاشیه‌ها و درگیری هایی که بسیاری از آن‌ها با توجه به چشم انداز انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۱۴۰۰ و احتمال نامزدی ظریف در این انتخابات ایجاد می‌شد.

در این فرایند برخی که متاسفانه تعداد آنها اندک نیز نبود در راستای پیشبرد اهداف جناحی و شخصی خود تلاش کردند که مسائل سیاست خارجی کشور را موضوع کف کوچه کنند و در شور کردن این آش آن‌قدر اصرار داشتند که برایشان مهم نبود که منافع ملی کشور و مردم نیز در این وسط در حال فدا شدن برای رقابت‌های داخلی و انتخاباتی آنها است و این کمر مردم است که زیر بار این دعواها و رقابت‌ها در حال شکستن است و طنز تلخ ماجرا آن‌جا است که عده ای از این افراد به اسم مردم و دفاع از حقوق آنها، قدم در این مسیر که خود آن را مسیر به اصطلاح « خدمتگزاری » نامیده اند، گذاشته اند، ولی به نظر می رسد آنچه برایشان الویت نداشته و ندارد صدای همین مردم کف خیابان است.

قطعاً یکی از مهمترین مسائل حاشیه ای که برای شخص محمد جواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه در طول چند وقت اخیر با هدف تحت تاثیر قرار دادن آینده سیاسی او و به عبارتی دیگر حذف او از ساختار سیاسی کشور به وجود آمد و ظریف در ارتباط به آن مجبور به پرداخت هزینه سنگینی کشور شد، افشای فایل صوتی وی در گفت‌وگو با سعید لیلاز بود، گفت‌وگویی که اعلام شد برای ثبت در تاریخ و به در خواست رییس دولت صورت گرفته بود و وزیر امور خارجه با اطمینان « البته تا حدودی خوشبینانه » به این موضوع که این فایل قرار نیست منتشر شود به بیان نظرات کارشناسی خود در موضوع دیپلماسی و میدان پرداخته و ناگفته‌هایی را بیان کرده بود که کم‌تر در این سطح علنی و رسانه‌ای شده بود.

تبعات انتشار این فایل صوتی که هنوز عاملان انتشار آن شناسایی نشده‌اند و یا دست کم به صورت رسانه‌ای معرفی نشده‌اند برای ظریف آن‌چنان بود که این پیام بار دیگر البته به صورت واضح‌تر و شفاف‌تر به وی منتقل شد که حتی فکر کردن به حضور در عرصه سیاست داخلی کشور و ترسیم آینده‌ای برای خود در این ارتباط هزینه‌های سنگینی برای او و حتی کشور به همراه خواهد داشت، هزینه هایی که ممکن است اعتبار سیاسی او در طول ۴۰ سال گذشته را به راحتی به باد فنا دهد، این موضوع ظریف را مصمم کرد که با در نظر گرفتن تمامی این مسائل و دیدن چشمه ای از بی‌اخلاقی‌های موجود، از حضور در این عرصه فاصله بگیرد و به مانند سال‌های گذشته صرفاً به حوزه‌ای ورود کند که به گفته خود فقط در آن تخصص دارد، تخصصی که حتی تعدادی از مخالفانش در فراتر از مرزهای ایران نیز بر آن صحه گذاشتند.

در حال حاضر در کنار دیگر مسائل، چند اولویت مهم در عرصه سیاست خارجی کشور وجود دارد که یکی از آنها که به نوعی نتایجش ارتباط مستقیمی با زندگی مردم و معیشت آنها دارد و مردم چشم انتظار ارسال اخبار خوب و امیدبخش در ارتباط با آن هستند، مذاکرات مربوط به احیای برجام و رفع موثر تحریم‌های آمریکا علیه ایران است. مذاکراتی که چهارمین دور آن این روزها در وین به ریاست سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه با گروه ۱+۴ در حال برگزاری است و تیم مذاکره کننده ایران تلاش دارد بر اساس سیاست‌هایی که نهادهای بالادستی از جمله شورای عالی امنیت ملی تعیین کرده و می‌کنند در راستای تامین منافع مردم قدم بردارد.

یکی دیگر از پرونده های این روزهای سیاست خارجی ایران انجام رایزنی مستقیم با برخی از کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی است. در همین راستا در ماه‌های اخیر شاهد این هستیم که مذاکرات ایران و ریاض در سطح نمایندگان ویژه دولت ها در ارتباط با مسائل دو جانبه و منطقه‌ای از جمله حل بحران یمن براساس آنچه که گفته شده دو بار برگزار شده است و این امید وجود دارد که در صورت موفقیت این مذاکرات تا حدودی تنش‌های موجود بین دو کشور که تبعات آن فراتر از منطقه است کاهش پیدا کند و قطعا سود این موضوع فقط معطوف به دو کشور ایران و عربستان به عنوان دو قدرت بزرگ منطقه ای نیست. رصد و پی گیری دقیق تحولات اخیر در برخی از کشورهای منطقه و جهان اسلام از جمله افغانستان و فلسطین و اتخاد دیپلماسی کارامد در ارتباط با انها یکی دیگر از پرونده‌های مهم این روزهای دستگاه سیاست خارجی کشور است و این انتظار وجود دارد که با توجه به عدم نامزدی ظریف در انتخابات ریاست جمهوری، گروه‌های مختلف سیاسی در کشور در آستانه برگزاری انتخابات، کم‌تر مسائل سیاسی خارجی کشور را به این رقابت‌های داخلی گره زده و آلوده کنند و این زمینه را فراهم کنند که این وزارت‌خانه با آسودگی بیشتر و با اطمینان از حمایت مردم و گروه‌های سیاسی مختلف، پرونده های پیش رو را با امید تحقق منافع مردم و کاهش تحریم‌های خارجی به پیش ببرد و شعله‌ای از امید به آینده‌ای بهتر را در دل این مردم منتظر و خسته از ناکارآمدی‌های داخلی و فشارهای خارجی ایجاد کند.

منبع: ایسنا

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 71
  • ناشناس
    0

    دلواپسان نگران انتخابات نیستند نگران توافق هستند که کار و کاسبی شون کساد میکنه !!

    نظرات شما -
    • حسین
      0

      ما دلواپس نیستیم . ما قشر بیدار هستیم که خرس های همیشه درخوابی مثل شما ها را بیدار میکنیم که نگذارید کشور رو غارت کنند هرچند که شما خودتان از غارت گران هستید. شماها زالوهای لجن خوار هستید که چهل و 3 سال مانند غده سرطانی نگذاشتید مردم طعم شیرن انقلاب رو بچشند . ما از زمان انقلاب دلواپس این غده سرطانی بودیم. کاسبان تحریم هم که همان شماها بودید که ارز 4200 گرفتید جنس وارد کردید با ارز 30هزار تومان انداختید به مردم . شماها بیشتر باید دلواپس باشید که کار و کاسبیتون خراب شده. شماها از خداتونه که رئیسی رای بیاره که از قوه قضاییه کنار بره تا نتونه محاکمتون کنه. چون بدجور مو رو از ماست میکشه بیرون.

    • کاربر ناشناس
      0

      نگران نفوذی ها و جیره خواراشون هستیم

    • ب حسین
      0

      پس بهتره تحریم ها برداشته بشه تا ارز ۴۲۰۰ رو ۳۰۰۰۰ هزار تومان نفروشن.برای پیشرفت هر اقتصادی هیچ چاره ای جز معامله و دادو ستد با اقتصاد کشورهای دیگه نیست......

  • رضا
    0

    تو که صفحه نویس خبر فوری هستی نمی دونی که کار از دلواپسی به حقی که بود گذشته . مگر شما مشکلات مردم رو نمی بینید .هنوز هم از واژه دلواپس استفاده می کنی . برای یه خبر گزاری که اینقدر از قافله عقب هست و به روز نیست نمیشه گفت خبرگزاری . حداقل به فکر آبروی خود باشید. دارید به شب نامه تبدیل میشید.

  • عبدالله
    0

    این مرد بجرم خیانت به نظام و مردم باید محاکمه و مجازات شود

  • علی محمد صادقیان
    0

    آن خائن نیامد.

  • علی
    0

    رای بی رای والسلام

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      کسی به رای امثال تو نیازی نداره

    • ...
      0

      دقیقاااااا. میخواید رای بدید میخواید ندید. خخخخخخخخ این نشان از فرهنگ پایین شما و امثال شما میده که فکرمی کنید این کار روشنفکریتون رو نشون میده و بی کفایتیتون که به مسائل کشورتون حساس نیستید. در عوض ما همواره در صحنه ایم و به کوری چشم دشمنان داخلی و خارجی پای صندوق های رای میریم.

  • علی طهرانی
    0

    رئیسی رئیس جمهوری که قطعی شده ولی رسانه و مردم و هنوز گمانه زنی میکنن . نتیجه این انتخوابات از قبل مشخص شده مثل مجلس که با عدم مشارکت مردم نمایندگان به اصطلاح انقلابی مجلس رو پر کردند و دریغ از تصویب یک قانون به نفع ملت. البته فرقی هم ندارد چه کسی رئیس جمهور باشد اصلاح طلب و اصولگرا هیچ فرقی ندارد اینها همه برادرانی هستند که در مغازه پدر کار میکنند و همه اخر شب در منزل سر یک سفره مینشینند و لی خوب هم با هم سر کسب درامد بیشتر از این مغازه رقابت دارند و گاهی هم بنابر خصوصیات فردی اختلاف نظر با پدر و دیگر برادران در نحوه اداره مغازه دارند .که در نهایت تصمیم با پدر هستش.

    نظرات شما -
    • ..
      0

      خدا را شکر همه کارشناس سیاسی شدند

    • 000
      0

      مثال بسیار قشنگی بود

    • اسد
      0

      بی انصافی شما اصلاح طلبان حد و اندازه ندارد ! چشم هایتان را می بندید و بدون هیچ ترسی از خدا، دروغ هایی می گویید و خودتان هم باور می کنید اگر مجلس فعلی فقط طرح راهبردی لغو تحریم ها را که این دولت نمک نشناس با استفاده از آن وارد مذاکرات شده ، را داشت بهره وری آن از کل دوره مجلس قبلی بیشتر بوده ، همین الآن طرح استقلال بانک مرکزی یکی از راهبردی ترین طرح هاست که شما اصلاً سوار فهم آن را ندارید.

  • ..
    0

    کاش اجازه میداند بیاید حیف حیف که بعضی ها فقط خودشان خواسته های خودشان برایشان اهمیت دارد

  • ناشناس
    0

    آن مرد كند زد

    نظرات شما -
    • .
      0

      توی بیسواد پی می فهمی دکتر چه می گوید فقط می توانی سیب زمینی بگیری رای بدهی

  • ناشناس
    0

    دلواپس شما اصلاح طلبان هستید که از دیروز که متوجه شدید جناب آقای رئیسی وارد انتخابات شده است خیلی دلواپس شدید که اگر ایشان رای بیاورد چه بدبختی گریبان ما اصلاح طلبان را خواهد گرفت. دلواپس شما اصلاح طلبان هستید که برای داشتن زندگی در ناز و نعمت در خانه های 1000 متری و 2000 متری در شمال تهران و مناصب مهم دولتی دست به هر کاری بر خلاف امنیت ملی مثل انتشار فایل صوتی می زنید. دلواپس شما اصلاح طلبان هستید که خیلی نگران وضعیت مالی و مقام خود بعد از این انتخابات هستید.

    نظرات شما -
    • ...
      0

      ما دلواپس نیستیم رییس رییسیه... رایم نمیدیم که با خیال راحت از صندوق درش بیارید... فردا هرچی شد گردن ما نندازید

    • ،
      0

      ۸ سال دیگه که دلار شد صد هزار تومان ان وقت می فهمید اصولگرا و اصلاح طلب بازی زرگریه.

  • علی محمد صادقیان
    0

    یک خائن کمتر آمد.

  • ناشناس
    0

    اره هشت سال توافق ذلیلانه و مردم را نابود کردندیگه جایی برای نگرانی نیست خود طریف میدونه چه بلایی سر ملت اورده

    نظرات شما -
    • زخمی
      0

      جوجه رو آخر پاییزهای دولت بعدی انشاالله خواهیم شمرد

  • بی نام
    0

    آنچه مسلم است قاسم سلیمانی در عرصه میدان به نوبه خود وظریف در عرصه دیپلماسی به نوبه خود نقاط قوت ایران بودند آمریکایی ها قاسم در میدان وظریف را در درعرصه افراطگرایی وجهل خودیها به شهادت رساندند. در این میان ظریف مظلومتر بود

    نظرات شما -
    • 232185
      0

      تشبیه و مقایسه سردار دل ها با ظریف از ظلم های روزگار است. یاد شکایت امام علی افتادم که از ظلم روزگار شکایت می کرد که مردم او را با همه سوابقش در اسلام با کسی مثل معاویه مقایسه می کردند! البته ظریف را معاویه نمی دانم ولی در مثل مناقشه نیست! ظریف قابل مقایسه با سردار دل ها نه در مشی و نه در کارکشتگی و نه در هیچ جنبه دیگر نیست!

  • ایرانی
    0

    آفرین گل گفتی.

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      من این کامنت را برای تائید حرف آقای محمد نزدم. آقای ظریف بهیچوجه با سردار سلیمانی دشمنی نکردن.

  • محمد
    0

    اگر مرد بود با سردار دلها دشمنی نمیکرد

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      ای سایبری بدبخت تو همون mohammadنیستی؟؟؟

    • پاسخ به محمد
      0

      کل پایگاه بسیجتونو ریختی اینجا محمد جان؟

  • ناشناس
    0

    اقای ظریف مردتر و جنتلمن تر از شما ندیدیم وقتی اعلام کردی ثبت نام نمی کنید علیرغم فشارهای دوستان و حزب روی حرف و تفکر خودت ایستادی و ثبت نام نکردی یک روانشناس و روانکاو و جامعه شناس شخصیت شمار ا اینگونه بازگو مینماید : مردی هستی کار کشته و با سیاست - دور اندیش - در برابر توطئه ها با استقامت میایستی - خیانت کار نیستی - وطن پرست به معنی واقعی هستی - مردی مومن و مقید هستی - در صورت لزوم برای حفظ و اعتلای وطن از جان و مال و حثیت خودت مایه میگذاری - عاشق وطن و مردمت هستی - خیلی صادق و رک و بی ریا هستی - در اخر با اینکه کار کشته سیاست هستی ولی مردم فریب نیستی . درود بر شما و افتخار مملکت هستی کاش این سالوسان سیاست باز قدری مانند شما بودند حال و روزمان بهتر بود .

  • اصلاح طلب بی غیرت
    0

    آره بزارید تمرکز کنه خوب .... تو مملکت

  • ناشناس
    0

    او نیامد چون واقعا مرد بود و سر حرفش که نمیام ایستاد

  • کاربر ناشناس
    0

    خدا بدادمون برسه خدایا خودت به ما رحم کن .

  • غفاری
    0

    جناب آقای ظریف شما در ساختار جمهوری اسلامی نمی توانید کشور را وادار به تسلیم در برابر دشمنان یکصدو پنجاه ساله کنید .... منطق کارشناسی و اجتهاد شما در سیاست خارجی بیشتر به درد کشورهای از نفس افتاده و ذلت زده می خورد نه کشوری که در میان گرگ های بزرگ دنیا میخواهد استقلال را به تمام معنی کلمه داشته باشد ....

  • سلامی
    0

    اونهایی که الان دارن طرفداری ظریف رو می‌کنند همونایی هستن که حاضرن دلار بشه 100 تومان تا جیبشون بیشتر پر بشه.البته خدابرکت کمیسیون آقای جنتلمن محفوظ هست نزد طرفداران.

    نظرات شما -
    • بی نام
      0

      البته درکوتاه مدت دلار ۱۰۰ تومن نمیشه ولی آنچه مسلم با بکار اومدن رئیسی وقطع مذاکرات برجام بزودی دلار ۴۰ هزارتومانی قابل مشاهده است

    • اسد
      0

      آقای بی نام! مثل همان موقع که گفتند اگر رئیسی بیاد دلار می شه 5 هزارتوان؟

  • پدرام
    0

    لاریجانی اومد اینم جاش محکمه تو زارت میمونه پس برا چی بیاد آره خیلی سفرهاش دستاورد داشته

  • یاسر
    0

    اتفاقا خود ظریف دلواپس بود که اگر بیاد باید بابت فایل صوتی و عملکرد برجام و عملکرد تیم دیپلماسی عملکرد عراقچی - روانچی - دری اصفهانی - تقلید صدای حسن روحانی توسط برادرش حسین فریدون نوع گرای اطلاعاتی شهادت حاج قاسم تو مناظرات جواب پس بده

  • یوناس
    0

    آن مرد که به امضاء کری اعتماد میکرد دیگر نمی آید - آن مرد که در برابر امیر کویت زانو میزد دیگر نمی آید - آن مرد که مظهر دیپلماسی ذلت انفعال و التماس بود دیگر نمی آید- آن مرد که در متن برجام تعلیق تحریمها را به غلط ملغا ترجمه کرده بود دیگر نمی آیدوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو

  • ناشناس
    0

    بزرگ مرد وطن پرست سلام... نشان دادی که نه تشنه قدرتی نه تشنه ثروت ... بدون وجود تو رای نمیدم

  • ناشناس
    0

    خیال دلواپسان را از باختن راحت کردی .. مرد وطن پرست

  • یکی از مردم
    0

    من ماندم این جهانگیری با چه اعتماد بنفسی ثبت نام کرد و شعارهای تبلیغاتی داد

  • ایرانی
    0

    شما چرا کامنت های مردم رو به انتخاب خودتون میزارید این کار درست نیست. مرد متفکر،کارکشته ، توانا و کاربلد این مملکت فقط آقای ظریف.

  • مریم
    0

    میشه بفرمایید ؛ کی دلواپس اومدن ایشون بوده؟؟؟!!! واقعا آدم در تعجبه از توهم به عده!!!! ایشون اگرهم تشریف میاوردن، به لیل دیپلماسی ضعیف و دروغین و سفسطه گرشون رای قابل توجهی نداشتند. بعضیا چقدر خودشونو تحویل میگیرن و واسه خو دشون نوشابه باز می کنن. خخخخخخخخخ

  • ایرانی
    0

    عاشقان آقای ظریف ناراحت نباشند! زیرابجای ایشون مردانی راستگووصادق چون جهانگیری پدرشکوفایی اقتصادایران وآخوندی پدرساخت و ارزانی مسکن درایران که هردوساده زیست ومدیر ومدبرومردمی اند،آمده اند! باورندارید!کارنامه 8سال دولت اصلاحی آنان هنوزخشک نشده است.

  • خودم
    0

    نه پس میخواستی بیاد؟؟!! با گندی که زده

  • ناشناس
    0

    حالا که هشت سال بود چکار کرد آخرش کلاه گوشادی که گذاشتن سرش چی می خواست بگوید اگر می آمد درمناظره باید آن صد سکه که گرفته بود باید توضیح می داد وراجبع فیلم گاندو که مخالف پخش آن بود باید جواب می داد بیخود قهرمان دروست نکنید بجای این کد خدا ده ما می رفت سرش کلاه نمی رفت چون کدخدا دوتا مترجم با خودش می برد نوشته های برجام را برایش ترجمه می کردند ایشان گفت من زبان دنیا بلدم حالا به گردن مردها می اندازند

  • ن ر ش ه ار
    0

    اینها می خواهند مردم کمتر شرکت کنند لاریجانی باکمترین رای رییس بشود واینها در شغل شان بمانند برجام یک و دو سه و چهار پنج اله اخر به دوستان کدخدا یشان قول دادند اجرا کنند

  • ح و ش
    0

    بعد از انتخابات در سرزمین کدخدا شغل شرف آبدارچی اقای کری جا رضو شده است

  • محسن
    0

    كاش ظريف كانديد ميشد!!! كه اگه ميشد محشر بود . ولي اين اعتماد از بين ميرفت كه اون هم مثل بقيه ست.

  • حمید
    0

    دراین 8سال جزخیانت وضربه زدن به سردارچکارکرد که حالا بیاید

  • صابر
    0

    آری...یک نفر هم که سواد داشت نیامد .انهایی هم که آمدند پرونده های سیاهی در خیانت دارند.

  • داریوش
    0

    این مرد با خاله زنک بازیها و حرف زدن پشت سر سردار سلیمانی و هشت سال کار بی ثمر و به قهقرا بردن کشور با ننگنامه برجام،اگر یک درصد هم احتمال پیروزی داشت مثل کرکس حمله میکرد.ولی این وزیر از قوه مجریه بخاطر وطن فروشی و اجرای فاجعه بار برجام و اجرا نکردن شروط رهبری باید محاکمه شود

  • ناشناس
    0

    خداوند به انسان عقل داده علم هم داده هیچ موقع بت نداده

  • پرتوی
    0

    قمار بد کردید بی محابا برگ آخر کشید سوختی. من فکر می کنم بیشتر لیلاز به شما میدان می داد و شما هم به عنوان هد دیپلمات گول خوردید. تا داور سوت نزنه بازی تمام نمیشه ظریف

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      خیالتون راحت باشه با رای حداقلی به هدفتون میرسید ظریف دیگه نیسته خودتونید

  • ایلیا
    0

    باید مواظب این آمریکایی باشید این دو سه روز گند نزنه

  • ناشناس
    0

    خدا حافظ مرد بزرگ شما هنوز جوانی . بعد از گند زدن چهار ساله اصولی ها دوباره بیا .. منتظریم شاه کار اصول گرایان با مجلس انقلابی پنج درصدی و همراه ببینیم .. چهل سال پس رفت -- هشت سال خاتمی ) سی و دو سال پس رفت چهار سال دیگه هم روش

  • حسااام
    0

    ان مرد نیامد ولی خودش رو رادیکالی کرد تا رای قشر خاکستری را در سبد لاریجانی بریزد. ظریف وزیر امور خارجه ی لاریجانی

  • خس و خاشاک
    0

    جمع ساندیس خورها، جمعه!!! برای خودشون نوشابه باز می کنند و لایک می کنند تا بگن خیلی زیادن. ولی نمی دونم چرا به زور تونستن نصف رای مشارکت 20 درصدی رو تو انتسابات مجلس داشته باشن!

    نظرات شما -
    • ...
      0

      این منطقت رو از کجا آوردی بیسسسسوووااااد. خخخخخخخ. خدا واسه ننه ات نگهت داره. خخخخخخخ یه عده تو این مملکت هستن که نه به این جناح کار دارن نه به اون جناح. بخاطر عزت کشورشون وپاس خون شهیدان از سال 42 تا به امروز پای صندوق های رای میرن. اینو تو گوشت بکن آدم بیسواد بی فرهنگ. خدا همه ی مریضا رو شفا بده. بخصوص اینایی که با نداشتن هیچگونه سوادی آروغ روشنفکری میزنن. نمونه اصلاح طلبای ماش مخ. خخخ

    • ناشناس
      0

      بیسواد عقل کل!؟؟؟؟؟انتصابات درسته بگو ا ن ت ص ا ب ا ت دوغتو بنوش خخخخخخخخخخخخخ

    • به .....
      0

      پخمه چی میگی ؟ معلومه پول یامفت بهت ساخته؟!!!

    • سید علی به .....
      0

      جناب نقطه چین برو ثبت احوال یه اسم خوب ایرانی انتخاب کن نقطه چین خوب نیست به وقت یه چیز ناجور جای نقطه چین جا میکنن!!!!!

    • از ... به ناشناس و به
      0

      اگه اسممو بگم که خودتو خیس می کنی. ماش مخ های بی خاصیت. خخخخخخ

  • سجاد میرزایی
    0

    وای ظریف چرا نیامدی الان رییسی دیوار میکشه وای وای خدا چیکار کنم به کجا پناه برم

  • ناشناس
    0

    خود جهانگیری برده این تو حزب خودش آن حرفهارا پشت سر سردار سلیمانی زد ولی این را انجا راه نمی دانند چون ان حزب کار گزاران مال جهانگیری قوم قبیله اش

  • 110
    0

    اگر می آمد معلوم میشد که مردم او را نمی خواهند . موذی و آب زیرکاه است . گند زده بعد می اندازه گردن میدان

  • اخوند نخودکی
    0

    ما اخوند جماعت دوستت داریم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها