چرا دلار و سکه افزایشی شدند؟‌

در اولین روز هفته، دلار توانست به بالای محدوده ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومانی قدم بگذارد. روز شنبه اسکناس آمریکایی پنجمین رشد متوالی را به ثبت رساند و با ۲۵۰ تومان افزایش به بهای ۲۲ هزار و ۸۲۰ تومان رسید.

چرا دلار و سکه افزایشی شدند؟‌

پرسش بزرگ بیشتر معامله‌گران دلار پس از رشد دیروز این بود که آیا بازار به روند صعودی خود ادامه خواهد داد یا بار دیگر به جاده کاهشی بازخواهد گشت. دسته‌ای از معامله‌گران باور دارند بازار دلار پس از افت شدید دو هفته قبل نیاز به اصلاح قیمت داشت و اکنون با پنج افزایش متوالی راه اصلاح تا حد زیادی طی شده است. به باور آنها بازار با پایان اصلاح قیمتی می‌تواند بار دیگر راه نزولی خود را طی کند. در مقابل این گروه افرادی حضور دارند که معتقدند بازار با گذر از محدوده ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومانی، با موج جدیدی از خریداران مواجه خواهد شد. به باور دسته دوم، تازه راه صعودی دلار آغاز شده است. به این ترتیب می‌توان گفت بازار ارز در شرایط کنونی بیشتر تقابل دو گروهی است که انتظار نوسان افزایشی یا کاهشی قابل توجه برای دلار را دارند. البته گروهی از معامله‌گران نیز باور دارند که بازار ارز از این پس نوسان معناداری را تجربه نخواهد کرد و تا انتخابات ریاست‌جمهوری بین دو کانال ۲۲ و ۲۳ هزار تومانی جابه‌جا خواهد شد. البته بخشی از معامله‌گران در شرایط کنونی در بازار فعالیت خاصی ندارند و به دنبال مشخص شدن نتایج مذاکرات هسته‌ای هستند.

دلیل افزایش قیمت دلار چه بود؟

بسیاری از فعالان عنوان می‌کنند که طولانی‌تر شدن مذاکرات وین موجب شده است که میزان خریدها در بازار آزاد ارز افزایش پیدا کند. در کنار این، گروهی باور دارند بالا رفتن تنش‌های منطقه‌ای زمینه‌ساز ورود تقاضای جدید به بازار شده است. گروهی نیز رشد دلار را وابسته به انتخابات ریاست‌جمهوری می‌دانستند و اعتقاد داشتند نوسان‌گیران با جوسازی پیرامون ثبت‌نام برخی از نامزدهای ریاست‌جمهوری، قیمت دلار را به طور موقت بالا کشیدند. با این حال، بسیاری از معامله‌گران باور داشتند که تا دیروز انتخابات ریاست‌جمهوری تاثیری بر فضای بازار ارز نداشته است. گروهی البته عنوان می‌کردند ممکن است در صورت تایید صلاحیت رئیس بانک مرکزی، قیمت در بازار سیر نزولی بگیرد. با این حال، چنین صحبت‌هایی در حد شایعات کوچکی در بازار مطرح بود. شرایط فیزیکی بازار نشان می‌داد که حجم معاملات و خرید و فروش‌ها چندان بالا نیست و هیجان خاصی نیز در بازار وجود نداشت. این مساله تا حدی بیانگر آن بود که بازار در صورتی که اتفاق سیاسی خاصی رخ ندهد، روال کم نوسان را ادامه خواهد داد.

برگشت دلار از کف

اسکناس آمریکایی طی ۲۰ روز گذشته از نزدیک کانال ۲۵ هزار تومانی نزولی شد و تا نقطه ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومانی عقب‌نشینی کرد. پس از آن، بازار از میانه کانال ۲۰ هزار تومانی بلند شد و خود را تا نزدیک ۲۳ هزار تومان بالا کشید. برخی معامله‌گران باور دارند، چنین رشدی، بخشی از اصلاح بازار برای کاهش ضرر بازیگران ارزی بود. در واقع از نگاه آنها بازار از این جهت به اصلاح قیمتی نیاز داشت که بخشی از بازیگران ارزی بتوانند با ضرر کمتری از بازار خارج شوند. با جبران بخشی از این ضرر، از نگاه آنها ممکن است شماری از خریداران از بازار خارج شوند.

شروع افزایشی در بازار سکه

در اولین روز هفته، سکه امامی توانست به محدوده مقاومتی مهمی برسد. روز گذشته، فلز گران‌بهای داخلی ۱۴۰ هزار تومان افزایش را تجربه کرد و به محدوده مقاومتی ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. سکه از سوی دو متغیر اونس طلا و دلار تحریک به افزایش می‌شد. طلای جهانی در آخرین روز هفته توانست خود را به محدوده هزار و ۸۴۰ دلار برساند، موضوعی که به معامله‌گران داخلی، سیگنال افزایشی داد. دلار نیز با نزدیک شدن به کانال ۲۳ هزار تومانی، انتظارات افزایشی سکه‌بازان را تقویت کرده بود.

منبع: دنیای اقتصاد

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها