احمد خرم، وزیر راه دولت اصلاحات:

۱۱ روز در خانه تحصن کرده و بست نشستند/ اگر می‌توانستند، لباس گورباچوف را می‌پوشیدند/ ایران جامعه‌ای دو قطبی است

وزیر دولت اصلاحات گفت: در دولت نهم و دهم رئیس‌جمهوری در مقابل رهبری ایستاد و دردسرهای زیادی برای کشور ایجاد کرد. ۱۱ روز در خانه تحصن کرده و بست نشستند و حتی اگر می‌توانستند، لباس گورباچوف را می‌پوشیدند.

۱۱ روز در خانه تحصن کرده و بست نشستند/ اگر می‌توانستند، لباس گورباچوف را می‌پوشیدند/ ایران جامعه‌ای دو قطبی است

انتخابات را می‌توان موهبتی دانست که محصول دموکراسی است. در واقع این‌که مردم رای می‌دهند و با این فرصت در سرنوشت خود به طور مستقیم سهیم هستند، انتخابات را به پدیده‌ای مهم و تاثیرگذار بدل کرده است. پس طبیعی است میزان مطلوبیت در روند رای‌گیری هم از اهمیت بالایی برخودار باشد. یکی از المان‌هایی که می‌تواند نتیجه‌دهی انتخابات را تضمین کند، چیزی جز این نمی‌تواند باشد که «همه» سلیقه‌ها و نگاه‌ها با هر طرز تفکر و رویکردی که دارند بتوانند در فضایی رقابتی وارد رقابت با رقیب شوند تا از این طریق، همه آنهایی که تشخیص‌هایی متفاوت نسبت به یکدیگر دارند، از فرصت انتخاب برخوردار شوند. در واقع قانونی نانوشته نظام‌های سیاسی را به این وا می‌دارد که انتخابات را در حالتی برگزار کنند که چندصدایی در آن حاکم باشد، چه اینکه هزینه‌سازی‌های تک‌قطبی بر هیچ کس پوشیده نیست.

ایران در حالی به استقبال انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری می‌رود که مشاهدات موید این قضیه است که جریان اصلاحات به دلایل متعدد و البته به گواه تحلیلگران غیرمنطقی فضا را برای ورود جدی به این عرصه مهم مطلوب نمی‌بیند و اصولگرایان مهیای رقابت در میدانی بی رقیب می‌شوند! آن هم در شرایطی که نظام به دلیل کرونا، تحریم، سومدیریت و... کاری بسیار سخت برای جلب رضایت عمومی دارد تا بتوان اینطور گفت، اگر در روز رای‌گیری همه جریان‌ها نتوانند خودشان را در معرض رای عمومی قرار دهند، نمی‌توان به برچیده شدن موانع‌ متعددی که آسایش و البته اعتماد را از جامعه سلب کرده است، امیدی داشت.

احمد خرم، وزیر راه دولت اصلاحات، در گفت‌وگویی با گفتن این مساله که «رفتارهای خطرناک در حالی به کشور ما هزینه‌هایی گزاف تحمیل کرده است که ایران جامعه‌ای دو قطبی است و به همین دلیل شرایط لازم را برای انتخاباتی با حضور سلیقه‌های مختلف و در نتیجه پر رای دارد» به پرسش‌های مطرح شده پاسخ می‌گوید. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

***

*چند قطبی بودن انتخابات چه تبعاتی دارد و یکصدایی در چنین فضایی چه هزینه‌هایی می‌تواند در پی داشته باشد؟

در کشور ما یک بار انتخاباتی تک قطبی را تجربه کردیم که حاصل آن را همه دیدند. به طوری که یک دست شدن سه قوه و حاکمیت موجب نابودی منابع سرشار و بیکران و هدر رفت درآمد ۱۱۰ میلیارد دلاری در طول ۸ سال شد. به طوری که ۹۰۰ میلیارد دلار را نتوانستیم در عرصه جامعه و اقتصاد و زیربناها و رفاه مردم هزینه کنیم. در واقع وقتی سلیقه‌ها حاکم شد، هر باندی و یا هر حزبی یا اینکه هر شخصیت حقیقی و حقوقی امور را به طوری که دلش می‌خواست، پیش می‌برد. در این فضای بلبشو سرمایه‌های ملی توسط اشخاص سودجو و عمدتا آقازاده‌ها و نورچشمی‌ها این ثروت عظیم نابود شد. همچنین نتیجه سیاسی و اجتماعی و امنیتی حاکمیت یکدست، چیزی جز حذف یک جریان موثر، سالم و دلسوز نبود و البته متاسفانه هتاکی‌ها و تخریب، توسط یکدست شدن قدرت به اوج رسید که نتیجه چنین حالتی برای هیچ کس پوشیده نیست. در ادامه می‌توان همچنین به تعداد وعده و وعیدهای تو خالی‌ای اشاره کرد که مردم را روز به روز بیشتر از سیستم ناامید و دلسرد کرد.

*چرا در قبال دوقطبی شدن ایستادگی می‌کنند؟

روحیه تمامیت‌خواهی و بس! همه رفتارهای خطرناک در حالی به کشور ما هزینه‌هایی گزاف تحمیل کرده که ایران جامعه‌ای دو قطبی است و به همین دلیل شرایط لازم را برای انتخاباتی با حضور سلیقه‌های مختلف و در نتیجه پر رای دارد. آن هم مثل دو قطبی خرداد ماه سال ۱۳۷۶ که دو طرف دو قطب مهره‌های سنگین، وزین و رقیب سرسخت بودند. به طوری که شاهد بودیم، انتخابات دو قطبی شد، حاکمیت یکدست نشد و نظرات مخالف و موافق در فضایی مسالمت‌آمیز و منطقی مطرح شد. به طوری که گفت‌وگو و تقابل و نظر در جامعه جاری بود و از سوی آقای خاتمی به عنوان فردی پیروز فقط نظرات رهبری معظم را شنیده و مورد احترام بود. اما در دولت نهم و دهم رئیس‌جمهوری در مقابل رهبری ایستاد و دردسرهای زیادی برای کشور ایجاد کرد. ۱۱ روز در خانه تحصن کرده و بست نشستند و حتی اگر می‌توانستند، لباس گورباچوف را می‌پوشیدند که با هوشیاری تقابل با رهبری معظم خنثی شد. الان هم بیم آن می‌رود که کاندیدایی با وزن پایین بیاید و همچنین جامعه مجددا یکدست شود و موانعی بلند نظام و کشور را احاطه کند.

*چنین حالتی چه شرایطی را برای کشور و مردم رقم خواهد زد؟

تداوم رویکردهای خسارت‌زا موجب عدم روابط گسترده و متوازن در سیستم داخلی و همچنین مواجهه با نظام بین‌الملل، رسیدن نرخ تورم به بیش از ۴۰ درصد، خالی شدن روز به روز سفره‌های مردم، بالا رفتن نرخ بیکاری و حتی خانه‌نشینی شاغلین فعلی، پیچیده‌تر شدن حل مناقشات بین‌المللی، عدم خروج کشور از اقتصاد دلالی و رها شدن تولید، پررنگ شدن نرخ منفی رشد اقتصادی، تعطیل ماندن جذب منابع سرمایه‌گذاری و فاینانس خارجی، آرزو شدن خانه‌دار شدن برای جوانان و در نتیجه بی‌اعتمادی قشرهای مختلف جامعه نسبت به سیستم و همه دست‌اندرکاران می‌شود. در نتیجه، می‌توان با قاطعیت گفت که اگر نتوانیم موقعیت کدر فعلی را به خوبی مدیریت کنیم، به استقبال شرایط بسیار دشواری خواهیم رفت.

*چاره چیست؛ توجه به چه الزام‌هایی لازم است؟

موتور حرکت تولید امروز در حل مشکل منابع ساخت و تامین مسکن است. علاوه بر اینها باید به طور جدی با حذف یک جریان توسعه‌گرا و سازنده آن هم برای چندمین بار مقابله کرد و از ظرفیت و توان تمام گروه‌ها و جریان‌های معتدل، دلسوز و کارآمد بهره جست. کشوری که مدیران ترسو بر آن حاکم باشند، ثروتمند نخواهد شد و در پیچ و خم مشکلات باقی خواهد ماند. هیچ مدیری حاضر نیست، امضاء بدهد و مسئولیت به عهده بگیرد و برای مردم با عشق کار کند. تاکید موکد چیزی جز این نیست که اگر متحد و منسجم باشیم، می توانیم با یک انتخابات رقابتی و مشارکت حداکثری بخشی عظیمی از مشکلات را پشت سر بگذاریم. پس لازم است، بکوشیم رنج‌ها را کم کنیم، دل همگان را شاد و خرم کنیم که گیتی نماند و نمانَد به کس/ بی آزاری و داد جویید و بس!

*گفته می‌شود در دوران ۴۲ ساله بعد از انقلاب تا به حال به این حد سوء مدیریت نداشته ایم. به نظر شما این ذهنیت برداشتی صحیح است یا غلط؟

حتما غلط. در واقع در دوران دولت‌های نهم و دهم سوءمدیریت، سوءاستفاده، خودمحوری، خودشیفتگی به جای برنامه‌محوری و فراموشی و تکیه کردن به خرد جمعی در جامعه و... کشور را به شرایطی رساند که حتی برخی از هم‌سلیقه‌های دولت وقت از این گفتند که کشور در لبه برتگاه قرار دارد. در آن سال‌ها هواداران اهل منطق مدافعان و دلسوزان مصالح کشور حاشیه‌نشین شده و در خانه نشستند تا گروهی بی‌منطق و غیرکارشناس با هر کاری که انجام می‌دادند، ضربه مهلکی به کشور وارد کنند. آن هم در حالی که معلوم بود، کشور شدیدا به اصلاحات نیاز دارد.

*اصلاحات چیست؟ الزام‌های اصلاح‌طلبی چه هستند و اساسا چه تاثیری می‌تواند در امور داشته باشد؟

اصلاحات و اصلاح‌طلبی کنشی مهم و البته واجب است تا بتوانیم موانع را یکی پس از دیگری از پیش رو برداریم. به همین دلیل با تاسف باید گفت، در اینکه نخواهند گذاشت کاندیدای رای‌آوری از جریان اصلاحات تایید شود، هیچ شکی نیست. آن هم در شرایطی که کشور به انتخابات پرشور احتیاج مبرم دارد و به همین دلیل به جای اینکه مردم را با کارهای‌مان به رای دادن ترغیب کنیم، رفتارهایی شاید عامدانه در پی این است که جامعه به سمت قهر، بُریدگی، یاس و خشونت هدایت شده برود و آبستن حوادث تلخ شود تا مردم عصبانی شوند. به هر حال طبیعی است، وقتی رد صلاحیت‌های بی‌منطق و فله‌ای صورت می‌پذیرد، بر روی مشارکت و رقابتی شدن تاثیر می‌گذارد و اعتماد بدنه اجتماعی به مدیران کاهش پیدا می‌کند؛ در نتیجه کشور و نظام را آسیب‌پذیر خواهد کرد.

*ممنون؛ حرفی مانده است؟

در پایان لازم به تاکید می‌دانم، آنچه منافع مردم در آن است ماندنی است و مابقی کف روی آب و رفتنی!

أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِیَهٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّیْلُ زَبَدًا رَابِیًا ۚ وَمِمَّا یُوقِدُونَ عَلَیْهِ فِی النَّارِ ابْتِغَاءَ حِلْیَهٍ أَوْ مَتَاعٍ زَبَدٌ مِثْلُهُ ۚ کَذَٰلِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ ۚ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفَاءً ۖ وَأَمَّا مَا یَنْفَعُ النَّاسَ فَیَمْکُثُ فِی الْأَرْضِ ۚ کَذَٰلِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ (خدا از آسمان آبی نازل کرد که در هر رودی به قدر وسعت و ظرفیتش سیل آب جاری شد و بر روی سیل کفی بر آمد چنانکه فلزاتی را نیز که برای تجمل و زینت (مانند طلا و نقره) یا برای اثاث و ظروف (مانند آهن و مس) در آتش ذوب کنند مثل آب کفی برآورد، خدا به مثل این (آب و فلزات و کف روی آنها) برای حق و باطل مثل می‌زند که (باطل چون) آن کف به زودی نابود می‌شود و اما (حق چون) آن آب و فلز که به خیر و منفعت مردم است در زمین درنگ می‌کند. خدا مثلها را بدین روشنی بیان می‌کند.)

منبع: اعتماد آنلاین

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 43
  • سرباز
    0

    بچه جان اربابت بهت یاد نداده تا از حذف رقیبت کاملا اگاه نشدی اظهار نظر نکنی

  • ناشناس
    0

    نه اینکه شما ها در سال هشتادوهست لطف کردین به حرهای های رهبری را گوش دادید این رهبر بود که با شما ها مدارا کرد یادتان رفته چندین نفر مردم بیگناه از بسیج آدم های آدی از دنیا رفتن چون احساس خطر قدرت می کردید

  • رضا
    0

    اقای خرم شما غرب گداها که دشمن رهبری ونوکر امریکا هستین خون به دل رهبر میکنین حالا رهبر دوست شدین ور ضمن سر همه شما ها به اندازه یک لنگه جوراب اقای احمدی نژاد نمی ارزد

  • یوناس
    0

    خوبه که تو و همفکران جناحی وسیاسی شما 8 ماه مملکت رو بخاطر یک تقلب بدون سند و مدرک به آشوب لشکرکشی کشوندید چقدر پرزو و وقیح هستید شما

  • علی
    0

    اصلاحات شما رو دیدیم تا دینار اخر غرورمان را دربرجام لگد مال کردید تورم1000 درصدی در دولت اصلاحات یک رکورد تاریخی و وقتی که کشور را چه از نظر اقتصادی چه از نظر هسته ای به قهقرا فرستادید یا بعد از 8 سال که تمام ارکان تحت قدرتتان بود( دولت- مجلس- شورای شهر ) از دیوار احمدی نژاد بالا میرید یا از تحریمهای ظالمانه (دولت احمدی نژاد تحریمهای بدتر ی تحمل کرد) می نالید گناه رو میندازید تقصیر اونا انگار نه اینکه بیشترین اختلاسها وبیشترین ارتشاء ها (بازداشت اکثرشوراها و....) در همین دولت اصلاحات اتفاق افتاده مردم دیگه ساده نیستن هقهی خرم

    نظرات شما -
    • محمدی
      0

      اقای جهانگیری گفته بیاید می خواهد رفاه بیاره چون 8 سال کمشان بود اینان در خانه خودشان ارزش ندارن چه برسه به مردم ایران

    • به علی
      0

      ساندیس خور کاسه لیس ماله کش فقط بهت میگم زارت زارت زارت زارت

  • م.ف
    0

    جناب احمد خرم در زمان مسولیت وزارت راه وزمان استانداری همدان از بی منطق ترین مسولین بودند.به طوری که از ااتفاقات حساس حوزه خودبی اطلاع بودند وبه نظرات اهل فن همارزشی قایل نبودند...هنوزانفجار قطارمسیر مشهد وخسارت ان از ذهن مردم پاک نشده است.

  • محمد
    0

    شما نترس بگذار مردم خودشان تصمیم بگیرند

  • ناشناس
    0

    کاسه لیس نمکدان شکن

  • ناشناس
    0

    اموزه در این کشور مد شده هرکسی که قصد خودنمایی دارد با توهین و افترا و چاشنی دفاع از ولایت نسبت به خادم ملت دکتر احمدی نزاد در فضای مجازی به عقده گشایی می پردازد .

  • ایرانی
    0

    این که که درخشانترین کار احمدی نژاد بود که هیچ یک از اصلاح طلبا حتی جرات فکر کردن بهش را ندارن چه برسه به انجامش

  • رضا
    0

    آقای خرم این حرف هاراخیلیها قبل از شما بلغور کرده اند لطفاً تکرار نفرمایید که موجب ملال است

  • حمید
    0

    میشه فقط یک کاردردولت روحانی وخاتمی نشان دهی که برای اقتدارکشوروبه نفع مردم بوده است .ازخواب بیدارشویدوبه میان مردم برویدتابفهمیدمردم ازکارکرد وعمل که رازی هستند البته اگرمردم راقبول داریدوبرده ونوکر خود نمیدانید

    نظرات شما -
    • علیرضا
      0

      اینقدر سیاست زده نباشید از خاتمی راضی هستیم ولی از اون به بعد نه از احمدی نژاد راضی هستیم نه از روحانی. البته که تصمیم گیر اصلی مملکت کس دیگه هست که متاسفانه جوابگوی هیچ کدام از تصمیماتش نیست و همیشه هم رییس جمهورها را مقصر میکند . ای کاش ما هم همچی قدرتی داشتیم

  • بازنشسته
    0

    عزیزان سیاستمدار،دیگه دوران خراب کردن ورای آوردن، گذشته مردم حواسشون جمعه

  • حامی
    0

    با حترام به اقایان رییسی و محمد و ضرغامی،اقای خرم شما خوب میدانید که اگر سالهای ۹۲و ۹۶ اقایان مشایی احمدینژاد تایید صلاحیت میشدند و انتخابات مثل سالهای ۸۴و۸۸ با وجود همه سلایق برگزار میشد،امثال روحانی و خاتمی قاق هم نمیشدند.انتخابات ۷۶ هم یک دو قطبی مصنوعی بود و هر دو کاندید اصلی عروسک هاشمی بودند.در کل اگر جرات دارید در یک مناظره با یک شخص احمدینژادی شرکت کنید تا مردم قضاوت کنند

  • رامین
    0

    این آمدن و رفتنها همه آب در هاون کوبیدن است و هیچ کدام ازاین بلبلها نغمه ای که حال دل مردم و این اقتصاد و ساختار پوسیده را بهتر کند نخواندند و نخواهند خواند...هرکدام ازاینها برمسند پاستور نشینند آب از آب تکان نخواهد خورد و همان که بودیم هستیم و خواهیم بود...دور باطل دیگری را شروع خواهیم کرد

  • ناشناس
    0

    هر دو طرف خون به دل مردم كرديد و حق رو ناحق، طوري رفتار نكنيد كه مردم به ديوانه بودن هم متهمتان كنند چون عامل تمام مشكلات مردم همه شما هستيد همه شما.

  • جوزف هادی
    0

    جناب اقای خرم دکتر احمدی نژاد یک بار بحصن کردن اره برین ببینین چرا اینکارو کردن اما این روباه پیر بدون اینکه بست بشینن توی هیچکدام از جلسات مهم ستاد کرونا به بهانه های واهی شرکت نکردن این هم از بست شما و رئیستان بفرمایید شما که بست ننشستین چه گلی به سرتون زدین درد سر شما کمتر از اون یازده روز نبود

  • یا حق
    0

    اخر نگفتی،چی را می خواهید اصلاح کنید؟. باید مصادیق را بیان کنید. دیگه مردم گول بازی با کلمات را نمی خورند سال 76 مرد الان قرن دیگری است با اینترنت و .... شما عافیت طلبان فقط بدنبال قدرت و ثروت هستید نه اصلاح ساختار قدرت چون هیچ کاره هستید.

  • ناصر
    0

    شما تکرار کنندگان انچنان سرسپرده تکرار کننده عبا شکلاتی هستید که انگار نه انگار هر چه میکشیم از تکرار شماست وا مصیبتا از این جهل مرکب

  • محمدی
    0

    خوش بود گرمحک تجربه اید به میان. تا سیه روی شود هرکه در او غش باش. اقای خرم. اگر شما جای اقای احمدی نژاد بودید برای حفظ جایگاه خودتان و نه حق مردم عکس العملی نداشتید ولی ایشان مال مردم و از مردم وجان مردم زجرکشیده ایران است

  • پرتوی
    0

    الان کاملا بی قطب شدیم بی قطب بی قطب. دریوزگی چقدر؟!

  • ایلیا
    0

    این کیه دیگه از کجا در اومده، گفتم باید وقتی حرف احمدی نژاد را می زنی اول دهانت را بشویید ایشان عشق ما توده هاست

  • باباله
    0

    با یک اینها را جمع کند تو چندتا اتوبوس ببرد در کویر دوتا هم دلک ببرد همشان را سرو صورتشان اصلاح کنند بیست سال است که اصلاح اصلاح می کند مردش هستی از خود واربابت شروع کن کجا می نشینید و چه دارید مال و انوالتان به مردم بگید از حرفهای چچچچچ

  • معرفت
    0

    جامعه دوقطب است فاسد وصالح شما در وزارت راه در افتتاح دروغین ا هزینه گزاف ثابت کردی در قطب اول هستی .پس حق نداری برای دیگران چکش قضاوت دست بگیری

  • رمضان
    0

    از کی تا بحال دوست رهبر شدید همان دوستان شما هم حزبی های شما به رهبری نامه نوشتن استعفا بده یادت رفته هنوز که هنوز تاجزاده رفیقت از این حرفها تکرار می کند بخاطر کارهای غلط تان از مردم عذر خواهی کنید به رهبری پناه بردید کا ندارد که آقای خرم من فردا شما واحمدی نژاد را دعوت می کنم تشریف بیاورید بالا ده ما آنجا معلوم می شود کی ایران ومردمی است ب س ا

  • محمد
    0

    من نمیدونستم دولت اصلاحات پیش مردم هنوز آبرویی هم داره که اینقدر با اطمینان و وقاحت کامل میخواد احمدی نژاد رو بد جلوه بده اگر احمدی نژاد بد بوده باشه10 در صد برای مردم عادی دولت شما 100 در صد برای مردم عادی بد بوده پس خرابکاریهای خودتون رو توجیه نکنید شما ابرویی پیش مردم ندارید که بخواید مصاحبه کنید و حرف اضافه بزنید. در این دولت همه ابروی شما رفته و مردم همه فهمیدن دولت اصلاحات حداقل به فکر مردم عادی نیست حالا دم از رهبری میزنید تا ابرویی بخرید مردم فهمیدن شما با رهبری هم نیستید شریک دزد رو رفیق قافله هستید فقط به نفع منافع خودتان حرف میزنید و رفتار میکنید... در آخر اگر دلیل اختلاف احمدی نژاد با رهبری برای همه بازگو بشه مردم خودشون بهتر میتونن قضاوت بکنند که حق با چه کسی بوده ولی حرفی زده نمیشه ما هم بزنیم خبر فوری منتشر نمیکنه تمام

  • آءرا
    0

    کامنت گذار محترم حامی گل گفتی اینها خودشان مرد میدان نیستند در سال٨٨موسوی وکروبی را سپر دفاع خودشان کردند مگر جرعت مناظره با جناب دکتر احمدی نژاد را دارند حالا هم می خواستند سید حسن را سپر خودشان قرار دهند با هوشیاری رهبری نیت باطنیشان بر ملا شد حرفی ندارند بزنند مرغ کیلو ۵٢هزارتومان رو که نیست آن هم تقصیر احمدی نژاد از اینها بعید نیست می گن تتتتت ...

  • فرهاد
    0

    اینکه چیزی نیست مرد باشین نه نامرد احمدی نژاد تایید بکنین بعد ببینید محبوبیت شماها چقدره سلطان احمدی نژاد چقدره فقط هیچ وقت خدا را از یاد نبرید چوب خداوند صدا نداره مطمئن باشین خداوند عدالت را اجرا خواهند کرد

  • علی
    0

    من خوب یادم است که خرم در مجلس شورای اسلامی گفت راه حل مشکل اقتصاد ایران ، رابطه با امریکاست . من مخالف اصلاحاتی هستم که برخی از مسولان بلغور میکنند . اما مسولان رده بالای کشور دلایل حرف خرم را از او سوال کارشناسی می کردند . من امروز میبینم که تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی ، رفع تحریم های ظالملانه از طرف امریکاست . پس باید رفتار صحیح با دنیا را یاد بگیریم .

  • دانیال
    0

    ابراهیم رئیسی رأی ندارد

  • احسان
    0

    مشگل اصلی شماهااین بود که دسته جمعی اصلاحات را از ریشتان شروع کردید نه از عقلتان دادش مجلس ششم رو یادت رفت چه بلویی راه انداختید .مثلا ریاست مجلسی که الان برایش اشگ تمساح میریزید از جماعت خودتان بود چه حرمتی نگه داشتید.

  • صدای ملت
    0

    دلم واسه اصلاحات میسوزه با اینکه می‌دونند رییس جمهور تدارکات چی و هیچ کاره است باز این حس تکلیف و خدمت به مردم روی شانه هایشان سنگینی میکند و مجبور میشوند بیایند و هر جور شده و با هر کلک و فیلمی و اشک تمساح ریختن رای جمع کنند تا به صندلی پاستور برسند...واقعا اینا به چه دینی معتقد هستند.... مرد باشید مثل آقای رییسی

  • ستم‌دیده
    0

    پول‌مفت‌قیافه‌اش‌را‌چه‌جوری‌کرده‌رووووووکو

  • ۹۹
    0

    واقعا یک مرد توی این کشور نترس و پاکدست هست و آن کسی نیست مگر احمدی نژاد

  • ناشناس
    0

    ٢٣سال پیش این از وزیر بودنش مجلس انداخت بیرون هنوز که هنوزه عقده انروز را دارد یکی نیست به این اقا بگوید آن موقع که احمدی نژاد نبود

  • کک لل پاین ده
    0

    چند وقت پیش یک پیر مرد روستای ما از یک جوان می پرسید این ها که می گویند اصلاح منظورشان چی هست آن جوان به شوخی به پیره مرد می گفت می خواهند همه رامجانی ببرند سلمانی به رسم امروزه آرایشگاه یکی پرید وسط وسط حرف این جوان گفت نه آقا اشتباه نگو اصلاح طلب یعنی خودشان از مردم جدا دانستند نیاوران بالا شهر نشستن برای خودشان خانه های ١٠٠٠و٢٠٠٠متری

  • علی محمد
    0

    با سلام به نظرم بالاترین درجه مظلومیت آقای احمدی نژآد، ناجوانمردی مشاورین و برخی وزیران منخب ایشان است که با سوء استفاده از موقعیتی که آقای احمدی نژاد برای اینها ایجاد کرد،در صدد تخریب و ضربه زدن به ایشان هستند.

  • ناشناس
    0

    شماها در اجماع مردم را تمسخور خودتون قرارندادید تواین ۸سال کسانی حرف می زن که پروندهای خوبی دراین دنیا وان دنیا داشته باشن.چرا خودتون نمیگید چقدر پروی که پا به ارس انتخابات گداشتید .مروم از دست دورغ هاتون خسته شدن ولی اقای احمدی نژاد نه اویل انقلاب گفتیم جنگ مرغ نداریم توصف بودیم الان بعد چند سال از انقلاب گذشته باید مردم توصف بایستند خجالت نمی کشید کی دولت احمدنژاد توصف قرار دادشما مسکن مهر دید وسوختید ولی توی این ۸سال کدوم مسکن ساختید یارانه داد شگاها شب یارانه گریه می کنید .سهام عدالتداد شما از دست مردم مفتهرید وصاحبان بزرگ تون جیب شون پر کردن.چکار کردید که مردم بیان درخونه هاط شما بست بشین خودتون بگید باعیرت.

  • روح الله
    0

    من بودم قهر کردم رفتم رود هن امام عزیز گفت تا صبح برنگردد غرضی راسرپرست نخست وزیری بزارید!!!!!!!حالا تو داری حرف ۱۱روز تحصن؟؟؟؟؟اره!!!

  • قلندر واقعی
    0

    زنده باد بت شکن زمان خاتمی قهرمان بت دلواپسان را بشکن تنها کسی که به فکر معیشت اقتدار سربلندی ایران و ملت ایران بوده و هست خاتمی است دشمن حسود بخیل مخالف اوست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها