حفاری غیرمجاز قبرستان ارامنه در روستای "سیرک"/ تصاویر

برخی حفاری‌ های غیرمجاز بر قبرستان ۴۰۰ ساله ارامنه سیرک، سبب از بین رفتن این قبرستان شده که سال‌ها پیش ثبت ملی شده است.

حفاری غیرمجاز قبرستان ارامنه در روستای "سیرک"/ تصاویر

قبرستان ارامنه سیرک واقع در جنوب هفشجان و شمال روستای سیرک قرار دارد و مربوط به دوره قاجار و از معدود قبور ارامنه در چهارمحال و بختیاری هستند و در سال 81 به ثبت ملی رسیده است.

با اینکه تمامی ارامنه روستای سیرک هم‌اکنون به نقاط دیگر ایران و کشورهای خارجی مهاجرت کرده‌اند، اما قبرستان‌هایی از زمانی که آن‌ها در این مناطق ساکن بوده‌اند به یادگار مانده است.

وجود حجاری و سنگ تراشی خاص بر روی سنگ قبرها باعث به وجود آمدن یادگاری بی‌نظیر از این مردمان شده و جلوه خاصی از هنر دست به وجود آورده است.

با توجه به اینکه 17 گورستان مخصوص ارامنه چهارمحال و بختیاری در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است اما قبرستان سیرک از زیبایی و جلوه خاص‌تری نسبت به سایر گورستان‌های ارامنه در این استان برخوردار هستند.

این روزها شاهد نامهربانی مردم با این قبرستان هستیم که حفاری‌های غیرمجاز سبب شد تا تعدادی از این سنگ‌ها شکسته و تعدادی دیگر را نقش و نقوش آن را از بین ببرند.

قبرستان ارامنه در حال نابودی است

جاسم نصیری هفشجانی، کارشناس سنگ وگوهرشناس وگوهرتراش اظهارداشت: قبرستان تاریخی ارامنه روستای سیرک از توابع استان چهارمحال و بختیاری با سابقه بالغ‌بر 400 سال قدمت نشان دهنده سابقه طولانی مردمان این منطقه است.

نصیری گفت: نوع حجاری و حکاکی بر روی سنگ‌های قبور بسی هنر دست سنگ تراشان هفشجان را به رخ می‌کشد که با چیره دستی و ابزار ساده اولیه توانسته‌اند چنین هنری خلق نمایند که بعد از سال‌ها همچنان انسان را محو خود می‌نماید.

وی افزود: این سنگ‌ها باتوجه به اینکه در منطقه جنگلی هستند و دور قبرستان را درختان احاطه کرده است و نداشتن هیچ نگهبانی و با فنس یا حصاری باعث شده که سودجویان آثار تاریخی به راحتی دست به حفاری‌‎های غیرمجاز زده و بسیاری از سنگ‌ها تخریب و یا جابجا شده‌اند که این خود باعث تخریب قبرستان می‌شود.

نصیری ادامه داد: تعدادی از سنگ‌ها دچار باکتری شده که به صورت آرام این باکتری‌ها باعث خوردگی در سنگ می‌شود که نیاز به ترمیم و گندزدایی باکتری‌ها است.

کارشناس سنگ وگوهرشناس وگوهرتراش خاطرنشان کرد: اگر به حال این قبرستان تاریخی که فارغ از دین و مذهب یک میراث و هویتی می‌باشد فکری نشود دیری نمی‌آید که کاملاً تخریب می‌گردد لذا مسئولان و متولیان این امرکه سازمان میراث فرهنگی می باشد باید فکری کنند.

حالا باید دید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان چهارمحال و بختیاری برای صیانت از آثار ملی و فرهنگی استان و نجات آن‌ها از دست حفاران غیرمجاز چه برنامه‌ای دارد.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری , ارامنه , سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری , ارامنه , سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری , ارامنه , سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری , ارامنه ,

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها