مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی:

۴۳ هزار تن گندم در خراسان جنوبی برداشت می‌شود

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی گفت: سطح زیرکشت گندم آبی و دیم در خراسان جنوبی ۲۱ هزار هکتار است که پیش‌بینی می‌شود امسال از این سطح ۴۳ هزار تن گندم برداشت شود.

۴۳ هزار تن گندم در خراسان جنوبی برداشت می‌شود

سید مجتبی حسینی افزود: سطح زیرکشت گندم در استان خراسان جنوبی امسال نسبت به سال قبل کاهش نیافته است اما پیش‌بینی می‌شود که برداشت محصول به دلیل کاهش بارندگی، افزایش شوری خاک، حمله آفات و بیماری‌ها و افزایش خسارت سرما که همه متاثر از خشکسالی است، بیش از ۳۰ درصد کاهش یابد.

وی گفت: سال زراعی گذشته ۶۵ هزار تن گندم از مزارع آبی و دیم استان برداشت شد که امسال به‌دلیل بارش‌های کم، برداشتی از مزارع دیم نداشتیم و پیش‌بینی ما برای برداشت از مزارع آبی ۴۳ هزار تن است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: امسال با توجه به گرمای زودرس هوا و کاهش شدید نزولات جوی، برداشت گندم زودتر از سال‌های گذشته و اوایل اردیبهشت آغاز شد که همچنان ادامه دارد.

وی افزود: بیشترین سطح زیرکشت گندم در خراسان جنوبی مربوط به شهرستان قاینات با سه هزار و ۲۳۵ هکتار و کمترین سطح زیرکشت مربوط به بیرجند با ۲۵۰ هکتار است.

حسینی گفت: در برداشت محصول جو هم شاهد کاهش ۳۰ درصدی محصول به دلیل اثرات خشکسالی خواهیم بود و سطح زیرکشت جو در سال جاری ۲۱ هزار هکتار است که پیش‌بینی می‌شود از این میزان سطح، حدود ۴۵ هزار تن محصول برداشت شود.

وی ادامه داد: بیشترین سطح زیرکشت جو در استان مربوط به شهرستان بشرویه با هفت هزار و ۴۰۰ هکتار است و سال گذشته از ۲۰ هزار و ۴۳۵ هکتار سطح زیرکشت جو در خراسان جنوبی ۶۵ هزار و ۳۹۱ تن محصول برداشت شد.

سطح زیرکشت محصولات زراعی خراسان جنوبی ۷۲ هزار و ۱۷۰ هکتار است که سالانه از این سطح ۶۷۰ هزار تن محصول برداشت می‌شود.

خرید تضمینی گندم در خراسان جنوبی از ۲۲ اردیبهشت آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری ۱۴ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان خریداری شود.

قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم پنج هزار تومان است و امسال ۱۵ مرکز خرید تشکل‌های تعاون روستایی در ۹ شهرستان و ۲ مرکز مکانیزه خرید در بیرجند و قاین متعلق به اداره کل شرکت غله و بازرگانی دولتی ایران نسبت به خرید تضمینی گندم اقدام می‌کنند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها