با خانواده همسرم چطور برخورد کنم؟

نحوه برخورد با خانواده همسر گاهی تبدیل به یک چالش بزرگ می‌شود. خصوصاٌ اگر تا به حال برای رفع مشکلات خود از راهکارهای غلط استفاده کرده باشید، مانند واسطه قرار دادن دیگری، از کوره در رفتن و پرخاشگری و …

با خانواده همسرم چطور برخورد کنم؟

با راهکارهایی ساده می‌توان به تدریج مدیریت روابط را در دست گرفت، از جمله مشخص کردن قوانین، داشتن انتظارات معقول، رفتار هوشمندانه و …

برای خواندن و دانستن این راهکارها تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

نحوه برخورد با خانواده همسر: ترفندهایی طلایی برای بهبود روابط

شاید این جمله را قبلاً نیز شنیده باشید که در ایران، فرد با یک نفر ازدواج نمی‌کند بلکه با یک خانواده وارد رابطه جدید می‌شود. به همین دلیل است که نحوه برخورد با خانواده همسر یک چالش همیشگی، خصوصاً برای زوج‌های جوان است.

جالب است بدانید این چالش تنها مختص ایرانی‌ها نیست. در کشورهای دیگر، با فرهنگ‌ها و آداب و رسوم‌های دیگر نیز این موارد وجود دارند. اگر کمی واقع‌ بینانه فکر کنیم، ماجرا چندان هم عجیب و غیرطبیعی نیست.

در هر صورت هنگامی که دو نفر با پیشینه خانوادگی و تربیتی متفاوت با هم ازدواج می‌کنند، بدون شک برای آشنا شدن با فضای جدیدی که وارد آن شده‌اند، به زمان احتیاج دارند.

البته ناگفته نماند که زمان به تنهایی چیزی را درست نمی‌کند، بلکه در کنار آن به آگاهی و مدیریت صحیح روابط نیز نیاز است.

با وجود تمام این صحبت‌ها اجازه دهید یک نکته را به شما بگوییم. آگاهی از نحوه برخورد با خانواده همسر چندان هم پیچیده و دشوار نیست. کافیست از ابتدای رابطه، نکات و مواردی را مد نظر داشته و رعایت کنید تا در آینده با مشکلات کمتری روبرو شوید.

اگر دوست دارید چگونگی رفتار با خانواده همسر خود را یاد بگیرید، همین امروز وقت آن است. در ادامه این مطلب همراه ما بمانید تا به کمک هم پاسخ تمام سؤالات خود را در زمینه نحوه برخورد با خانواده همسر پیدا کنیم.

تنش‌ها از کجا آغاز می‌شوند؟

شاید بهتر است پیش از پرداختن به نکات کاربردی برای طرز برخورد با خانواده همسر، علل ایجاد تنش و مشکل را پیدا کنیم.

اصلاً چرا با ورود یک عضو جدید به خانواده، مدیریت روابط برای طرفین تا این حد دشوار می‌شود؟ جواب این سؤال را در چند مورد مهم زیر به طور خلاصه بررسی خواهیم کرد تا نقش این موارد را در نحوه برخورد با خانواده همسر متوجه شویم.

1. خانواده همسرتان را نمی‌توانید خودتان انتخاب کنید

حقیقت این است که شما می‌توانید تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا همسرتان را مطابق با معیارهای شخصی انتخاب کنید.

همان‌ طور که می‌توانید کسانی را برای دوستی انتخاب کنید که سلایق، علایق و روحیاتی هماهنگ با شما دارند و باقی افراد را کنار بگذارید. اما در مورد خانواده همسر وضعیت به شکل دیگری است.

شما قادر نیستید این افراد را انتخاب یا گلچین کنید. همین ‌جاست که اختلاف نظرها و ناهماهنگی‌ها خود را نشان می‌دهند و گاهی منجر به دردسرهای بزرگ می‌گردند.

برای این که در نحوه برخورد با خانواده همسر بتوانید درک بهتری از اوضاع داشته باشید به یک نکته فکر کنید.

درست است که مجبور به برقراری ارتباط با افرادی هستید که خودتان انتخاب نکرده‌اید اما این موضوع نباید باعث تنش و تلخی میان شما و همسرتان شود. رابطه پر تنش و منفی با خانواده همسرتان، می‌تواند به راحتی روی رابطه شما نیز تأثیر بگذارد.

اما شما هم بدون شک دوست ندارید همسر خود را در شرایطی قرار دهید که مجبور باشد میان شما و خانواده‌اش یکی را انتخاب کند.

2. رفتار، مکالمه‌ها یا شوخی‌های آنان شما را ناراحت می‌کند

گاهی اشکال در نحوه برخورد با خانواده همسر به تفاوت‌ها برمی‌گردد. ممکن است بودن میان جمع آنان برای شما آزار دهنده باشد، زیرا نوع صحبت‌ها، شوخی‌ها و رفتارهایشان از نظر شما نه تنها جالب نیست بله بی‌ادبانه است.

در این صورت بهتر است سعی کنید صبور باشید و یا اگر در موضوعی آنقدر پیش می‌روند که قادر به پذیرش فضای ایجاد شده نیستید، اتاق را ترک کنید.

این کار از صحبت‌هایی پر تنش یا بی ‌ادبانه که احتمالاً رابطه دونفره شما با همسرتان را نیز مخدوش می‌کند، بسیار بهتر است.

با خانواده همسرم چطور رفتار کنم؟

3. خانواده همسرتان شما را نپذیرفته‌اند

گاهی موضوع، قدرت شما برای پذیرش تفاوت‌ها نیست بلکه مشکل کاملاً بر عکس است. یعنی خانواده همسرتان هنوز نتوانسته‌اند شما را به عنوان عضوی جدید با نوع رفتار متفاوت بپذیرند.

اینجاست که باز هم نحوه برخورد با خانواده همسر تبدیل به یک معما می‌شود. زیرا هر چقدر تلاش می‌کنید رابطه خوبی با آن‌ها داشته باشید، به نتیجه مثبتی نمی‌رسید.

این مسئله می‌تواند علت‌های گوناگونی داشته باشد. آنچه اهمیت دارد این است که اجازه ندهید عدم پذیرش آن‌ها و رفتارهای نامناسب‌شان، موجب خدشه‌دار شدن رابطه شما با همسرتان شود.

پس اول از همه، اعتماد به نفس خود را حفظ کنید و دوم روی رابطه مثبت با شریک زندگی خود تمرکز داشته باشید.

4. کینه‌ای که در دل دارید همه چیز را خراب می‌کند

وجود کینه و ناراحتی عمیق و در نهایت کینه توزی در قلب شما، کم ‌کم نه تنها موجب بدتر شدن روابط‌تان با خانواده همسر می‌شود، بلکه روی رابطه دو نفره خودتان نیز تأثیر منفی خواهد گذاشت و بدون شک این آخرین چیزی است که می‌خواهید.

در نحوه برخورد با خانواده همسر خود به این فکر کنید که به هر حال آن‌ها اکنون خانواده شما نیز هستند و لزوماً قرار نیست تمام اعضای یک خانواده کاملاً با هم کنار بیایند.

از طرفی نیز لازم نیست بهترین و نزدیک‌ترین دوست آنان باشید. اما بپذیرید که تفاوت در نوع تربیت خانوادگی، عادت‌ها، آموزش‌ها و … باعث این شکاف شده است و بهتر است با حفظ آرامش خود از بزرگ‌تر شدن این شکاف جلوگیری کنید.

اگر همسر خود را دوست دارید، لازم است مسئولیت این مشکلات را نیز بپذیرید. بدین ترتیب در نحوه برخورد با خانواده زن یا شوهر خود کمتر دچار چالش‌های بزرگ خواهید شد.

نحوه برخورد با خانواده همسر خود را با این راهکارها مدیریت کنید

حال نوبت به معرفی راهکارهایی سودمند برای بهبود روابط می‌رسد. طرز رفتار با خانواده همسر، برای داشتن رابطه‌ای بدون تنش و سالم چندان هم دشوار نیست. کافیست نکته‌های زیر را در رفتار خود در نظر بگیرید تا چالش‌ها به حداقل برسند.

1. هوشمندانه برخورد کنید

عصبانی شدن و از کوره در رفتن همیشه آسان‌ترین و حتی اولین راه است اما مشکل را حل نمی‌کند. پس باید در نحوه برخورد با خانواده همسر خود هوشمندانه عمل کنید نه با عصبانیت.

اگر فکر می‌کنید خانواده همسر شما بیش از اندازه روی زندگی مشترک‌تان تأثیر می‌گذارند، به جای پرخاش یا رفتار نامناسب، در آرامش به دنبال راه حل باشید.

شکایت‌های مکرر یا بدرفتاری شما نه تنها دخالت آن‌ها را کمتر نمی‌کند بلکه همسرتان را نیز خسته و عصبی می‌نماید. باید با زیرکی این مشکل را رفع کنید. ابتدا مدتی صبوری کنید.

اگر اوضاع پیشرفتی نداشت دست به کار شوید. یک راه مطمئن برای مدیریت نحوه برخورد با خانواده همسر (زن یا شوهر)، دوری کردن است که در قسمت بعد درباره آن بیشتر صحبت خواهیم کرد. شاید حتی لازم باشد محل زندگی خود را تغییر دهید.

2. گاهی دوری بهترین راهکار است

اگر مشکل به صورتی است که هر گونه مکالمه شما با خانواده همسر، تبدیل به یکی دعوای انفجاری می‌شود، شاید بهترین راه مکالمه نداشتن است.

وقتی درباره آگاهی از نحوه برخورد با خانواده همسر صحبت می‌کنیم، اجتناب از برخورد نیز می‌تواند در این زمینه یک ترفند باشد. شاید لازم است رفت‌وآمدهای خود را محدود کنید و کمتر در جمع آنان حضور داشته باشید.

باید در این باره با همسر خود صحبت کنید و به طور مشترک حد و حدودی را برای روابط‌تان تعیین نمایید.

با خانواده همسرم چطور برخورد کنم؟

3. همسرتان را در اولویت قرار دهید

اگر با رفتار خود به همسر خود نشان دهید که اولویت اول شماست، او نیز در مدیریت نحوه برخورد با خانواده همسر همراه شما خواهد بود. به این نکته توجه کنید که جایگاه پدر و مادر همیشه جایگاهی ویژه است اما نباید جایگزین جایگاه همسر باشد.

این صحبت هم درباره پدر و مادر شما و هم پدر و مادر همسرتان صدق می‌کند. هر دوی شما نیاز دارید اولویت‌ها را مشخص کنید و سپس به کمک یکدیگر رابطه خود را با خانواده‌ها به بهترین شکل اداره نمایید.

4. حرف‌تان را شخصاٌ بزنید

همان‌طور که گفتیم عصبانیت مشکلی را حل نمی‌کند اما منظور این نیست که همیشه سکوت کنید. زیرا در این صورت نیز ممکن است کینه‌ای در دل شما ماندگار شود که به تشدید کدورت‌ها بیانجامد.

این را به عنوان یک قانون در نحوه برخورد با خانواده همسر برای خود در نظر بگیرید: اگر کسی شما را آزرده کرده است، با او درباره ناراحتی خود شخصاً صحبت کنید.

واسطه قرار دادن همسر یا هر شخص سوم دیگر نیز در این زمینه ممنوع است. پس شجاعت به خرج دهید و حرف دل‌تان را محترمانه به زبان آورید.

در بسیاری از موارد مشکل در همین مرحله رفع می‌شود بدون این که به دعوا و قهر برسد.

5. قوانینی وضع کنید و به آن پایبند باشید

در این زمینه نیز مانند سایر راهکارهای مدیریت نحوه برخورد با خانواده همسر، حتماً به کمک همسرتان نیاز دارید. باید کنار یکدیگر بنشینید و به وضوح در این باره صحبت کنید.

اکنون شما یک خانواده مجزا هستید که نیاز به قوانین خاص و مشخص دارید. پس قوانین مخصوص خانواده خود را وضع کنید، حد و مرزها را تعیین نمایید و به آن‌ها پایبند باشید.

این قوانین می‌توانند مربوط به حد و حدود رفت‌ و آمدها، نحوه ارتباط فرزندان با خانواده‌های دو طرف و … باشد. پایبندی به این قوانین می‌تواند بهترین روش برخورد با خانواده همسر را رقم بزند.

6. انتظارات واقعی داشته باشید

واقعیت این است که پدر و مادر همسر شما از نسلی متفاوت هستند که این امر موجب می‌شود در بسیاری از موارد رفتارها و تفکراتی مغایر با شما داشته باشند.

اگر این امر را بپذیرید با دیدی واقعی‌تر به مسائل نگاه می‌کنید و در نحوه برخورد با خانواده همسر، با چالش‌های کمتری روبرو می‌شوید. گاهی با پایین آوردن توقعات خود، به سادگی می‌توانید احساس بهتری داشته باشید و چه چیزی از آرامش و حال خوب شما و همسرتان مهم‌تر است؟

یک واقعیت دیگر که باید بپذیرید این است که قرار نیست آن‌ها حتماً شما را بسیار دوست داشته باشند، همین که مورد احترام واقع شوید کافیست.

اگر با وجود این راهکارها باز هم قادر به مدیریت روابط نیستید، بهتر است با یک مشاور یا روانشناس صحبت کنید؛ پیش از این که به رابطه دو نفره شما و همسرتان نیز ضربه‌ای جدی وارد شود.

بیشتر بخوانید:

چالشهای زندگی با خانواده همسر و راههای برقراری صلح

چگونه از دخالت خانواده همسر در زندگی‌مان جلوگیری کنیم؟

چند نکته ساده برای برقراری ارتباط موثر با خانواده همسر

منبع: مجله موفقیت

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • نقابی
    0

    سلام..خیلی عالی بود .واقعا اگه همه فرهنگ استفاده صحیح از فضای مجازی رو یاد بگیریم خیلی خوب میشه ..اطلاعاتمون میره بالا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها