5 نحوه برخورد با افراد پرتوقع

افراد پرتوقع از جمله سخت‌ترین افرادی هستند که معاشرت با آن‌ها نه تنها خوشایند نیست بلکه شما را عصبی می‌کند. اگر ویژگی‌های خاص این افراد را بشناسید می‌توانید بهترین نحوه برخورد با افراد پرتوقع را نیز بیاموزید.

5 نحوه برخورد با افراد پرتوقع

کافیست با افراد پرتوقع قاطعانه و در عین حال آرام برخورد کنید. گاهی لازم است نسبت به آنان دلسوز باشید و گاهی بهتر است فاصله خود را با این افراد حفظ کنید.

فوت‌ و‌ فن‌های نحوه برخورد با افراد پرتوقع: قاطع ولی دلسوز باشید

نحوه برخورد با افراد پرتوقع یکی از دغدغه‌های رایج بسیاری از ماست. انسان‌هایی که جامعه اطراف ما را تشکیل می‌دهند هر کدام ویژگی‌های خاصی دارند که گاهی این ویژگی‌ها تعامل با آنان را دشوار می‌سازد.

برای مثال یکی از ناخوشایندترین ویژگی‌ها، پرتوقع بودن است که دیگران را دچار دردسر می‌کند. تا جایی که گاهی نحوه برخورد با افراد پرتوقع به چالشی بزرگ تبدیل می‌گردد.

اگر شما نیز در میان دوستان، افراد خانواده و یا همکاران خود، شخصی با چنین ویژگی را داشته باشید، احتمالاً با این چالش روبرو شده‌اید. به خصوص اگر این فرد کسی باشد که نتوانید به راحتی او را از زندگی خود کنار بگذارید، کار سخت‌تر می‌شود.

اما خبر خوب این است که همه ما می‌توانیم مهارت معاشرت با افرادی با ویژگی‌های مختلف را پیدا کنیم. کافیست این ویژگی‌ها را خوب بشناسیم و بدانیم بهترین روش رویارویی با این دسته از افراد چیست.

اگر شما هم این سؤال را دارید که با افراد پرتوقع چه کنیم؟ و می‌خواهید طرز برخورد با افراد پرتوقع را یاد بگیرید، حتماً تا پایان این مطلب ما را همراهی نمایید.

چگونه افراد پرتوقع را بشناسیم؟

قبل از این که نحوه برخورد با افراد پرتوقع را بیاموزیم باید بدانیم وجود چه ویژگی‌هایی در فرد باعث می‌شود ما او را به عنوان یک فرد متوقع بشناسیم.

احتمالاً شما هم تا به حال با اشخاصی روبرو شده‌اید که مدام درخواست‌های عجیب و غیر منطقی از شما دارند. شاید در کلام عامیانه این گونه افراد را پررو بنامید. افراد متوقع از هر فرصتی برای تحمیل خواسته‌های خود به شما استفاده می‌کنند.

جالب اینجاست که اگر خواسته‌هایشان را بپذیرید، انتظارات بیشتری پیدا می‌کنند و اگر نپذیرید ناراحت و حتی عصبانی می‌شوند. معمولاً افراد متوقع بیشتر از آنچه خود انجام می‌دهند، از دیگران انتظار دارند.

اگر نحوه برخورد با افراد پرتوقع را ندانید، معاشرت با آنان به شدت از شما انرژی می‌گیرد و شما را خشمگین و حتی مستأصل می‌کند. اگر ویژگی‌ افراد پرتوقع را بدانید، در مواجهه با آن‌ها بهتر عمل خواهید کرد.

این ویژگی‌ها نشان می‌دهند با یک آدم پرتوقع سروکار دارید

همانطور که گفتیم برای دانستن نحوه صحیح برخورد با افراد متوقع، باید ابتدا ویژگی‌های آنان را تشخیص دهید. اگر بدانید دقیقاً با چه مدل آدمی روبرو هستید، هر چه زودتر می‌توانید موقعیت خود را در رابطه پیدا کنید و حساب شده عمل نمایید.

برای به کارگیری بهترین نحوه برخورد با افراد پرتوقع، همیشه با دیدن این ویژگی‌ها گوش به زنگ باشید:

1. زیاد صحبت می‌کنند ولی گوش نمی‌دهند

این ویژگی و صفت بارز افراد پرتوقع است که می‌توانند ساعت‌ها حرف بزنند و بحث کنند. اما ذره‌ای به حرف‌های شما اهمیت نمی‌دهند و حتی گاهی زحمت شنیدن صحبت‌‌های شما را نیز به خود نمی‌دهند.

این افراد یک دیوار محکم دور خود می‌کشند و از پذیرفتن حرف‌ها و دلایل دیگران به شدت خودداری می‌کنند. این ویژگی آنان معمولاً اطرافیان‌شان را عصبانی و خسته می‌کند تا جایی که در نحوه برخورد با افراد پرتوقع دچار سردرگمی می‌شوند.

2. همیشه طلبکار شما هستند

کلمه طلبکار یکی از بهترین واژه‌هایی است که این دسته از افراد را به خوبی توصیف می‌کند.

در مقابل افراد پرتوقع شما همیشه بدهکار هستید و بابت کارهایی که نکرده‌اید سرزنش می‌شوید. حتی اگر لطف یا محبتی در حق آن‌ها کرده باشید احتمالاً آن را به چشم وظیفه می‌بینند.

5 نحوه برخورد با افراد پرتوقع

3. انتظار حمایت دارند ولی حامی نیستند

نحوه برخورد با افراد پرتوقع زمانی پیچیده‌تر می‌شود که متوجه می‌شوید همیشه باید حامی آنان باشید. افراد متوقع از اطرافیان انتظار دارند به هر شکل که می‌توانند از آن‌ها حمایت کنند و حتی نام لطف نیز روی این حمایت نمی‌گذارند.

این در حالی است که خودشان در کمتر موقعیتی از دیگران حمایت می‌کنند. حقیقت این است که شاید افراد پرتوقع نمی‌توانند مسئولیت زندگی و مشکلات خود را به تنهایی بر عهده بگیرند اما این ناتوانی خود را به شکل انتظارات زیاد و عصبی کننده بروز می‌دهند.

4. به سادگی از شما می‌رنجند و کنار می‌کشند

این یکی از سخت‌ترین قسمت‌ها در نحوه برخورد با افراد پرتوقع است. کافیست انتظارات همیشگی آن‌ها را نادیده بگیرید و یا اعتراض کنید، سریعاً با قهر و ناراحتی این افراد روبرو می‌شوید.

می‌توان گفت راهی برای شما باقی نمی‌گذارند، نه می‌توانید همیشه طبق خواسته آنان رفتار کنید و نه حق مخالفت را به شما می‌دهند.

نحوه برخورد با افراد پرتوقع را بیاموزیم

حال نوبت به این می‌رسد که بفهمیم با افراد پرتوقع چگونه رفتار کنیم. آیا خواسته‌های آنان را بپذیریم یا با سرسختی مخالفت کنیم؟ نکاتی که در ادامه بیان می‌شوند تا حد زیادی به شما برای پیدا کردن پاسخ این سؤالات کمک خواهند کرد:

1. لطف کردن را تمام کنید

اولین نکته در ارتباط با نحوه برخورد با افراد پرتوقع این است که تسلیم بودن را کنار بگذارید و لطف‌های بی‌پایان خود را نسبت به آن‌ها قطع یا کمتر کنید. همانطور که گفتیم افراد متوقع و همچنین انسان‌های خودخواه همیشه از شما درخواست‌هایی دارند ولی زمانی که به آنان نیاز دارید، کمکی نمی‌کنند.

درست است که در معاشرت با دیگران باید صبور و منعطف بود، اما تا جایی که به خود شما آسیبی وارد نشود. پس لازم است بالاخره جایی این زنجیره درخواست‌ها و انتظارات غیرمنطقی را قطع کنید.

در این باره قاطع باشید و مرزهای خود را حفظ کنید. همانطور که پیش‌تر نیز گفتیم افراد پرتوقع عادت به شنیدن حرف‌های دیگران ندارند. پس لازم است موضع و تصمیم خود را با جملاتی کوتاه اما قاطع و روشن بیان کنید.

2. از قهر یا رنجیدن آن‌ها ترسی نداشته باشید

برخی از اشخاص فکر می‌کنند صحیح‌ترین نحوه برخورد با افراد پرتوقع، برخوردی است که از ناراحت شدن آن‌ها و خدشه‌دار شدن رابطه جلوگیری کند. ولی باید به شما بگوییم چنین نحوه برخوردی تنها به شما آسیب می‌زند و انتظارات طرف مقابل را روز به روز افزایش می‌دهد.

پس بدون ترس یا نگرانی بابت دلخور شدن دیگران، در جواب خواسته‌های غیرمنطقی آنان یک "نه" محکم بگویید و به این فکر کنید که هیچ مسئولیتی در قبال زندگی دیگران ندارید. بدون شک محبت و لطف به هم‌نوع یک خصوصیت بسیار خوب است اما تا جایی که تبدیل به اجبار و مجالی برای سوء استفاده نشود.

چگونگی برخورد با افراد پرتوقع

3. روی رفتارتان مسلط باشید

رفتار حق به جانب و طلبکارانه این افراد ممکن است باعث شود از کوره در بروید. ولی اگر در نحوه برخورد با افراد پرتوقع، رفتار آن‌‌ها را بشناسید، نه تنها می‌توانید خشم خود را کنترل کنید، بلکه غافلگیر هم نمی‌شوید.

اجازه ندهید رفتار نادرست آن‌ها و حتی کلام ناملایم‌شان شما را مجبور کند از مرزهای خود عقب نشینی کنید. همچنین اصراری برای این که به فرد متوقع بفهمانید اشتباه می‌کند نداشته باشید. در این صورت ممکن است حتی بیشتر از قبل روی نظرات خود پافشاری کند.

4. زمانی را که با هم می‌گذرانید محدود کنید

گاهی فاصله گرفتن از برخی افراد لازمه یک زندگی شاد و آرام است. ممکن است هر چقدر هم که در نحوه برخورد با افراد پرتوقع ذکاوت و صبوری به خرج دهید، باز هم از انتظارات بی‌جا و درخواست‌های همیشگی‌شان در امان نباشید.

در اینصورت تا جایی که می‌توانید رابطه خود را با آنان کم‌تر کنید. لازم نیست به تمام پیام‌ها یا تماس‌های‌شان پاسخ دهید. گاهی حتی اگر تنها باشید بهتر از این است که زمان خود را با یک شخص پرتوقع و گاهاً خودخواه صرف کنید.

به عبارتی دیگر بهترین نحوه برخورد با افراد طلبکار و متوقع در برخی از موارد چیزی به جز دوری نیست.

5. از زاویه‌ای دیگر به این افراد نگاه کنید

در کنار تمام مواردی که گفته شد، اجازه دهید اکنون از یک نقطه نظر دیگر ماجرا را ببینیم. به این فکر کنید که علت انتظارات بالا و درخواست‌های مکرر این افراد چیست؟ گاهی پشت تمام این رفتارهای آزار دهنده مشکلات شخصی بسیاری نهفته هستند که شما از هیچ‌کدام آن‌ها خبر ندارید.

پس در نحوه برخورد با افراد پرتوقع، در کنار قاطعیت، دلسوزی و مهربانی نیز داشته باشید. جالب است بدانید که این رفتارها حتی ممکن است حاصل یک اختلال شخصیتی یا گذشته‌ای نه چندان خوشایند باشد.

پس سعی کنید به آن‌ها به دید دشمن خود نگاه نکنید. حتی اگر رابطه نزدیکی با این افراد دارید شاید بتوانید به آنان کمک کنید. همراه‌شان باشید و آن‌ها را تشویق کنید که از کمک یک متخصص دلسوز و باتجربه استفاده کنند.

توقعات خود را کم کنید تا آرام‌تر باشید

حالا زمان آن رسیده است که به ماجرا به شکل وارونه نگاه کنید. بدون شک هیچ یک از ما دوست نداریم اعتراف کنیم آدم پرتوقعی هستیم و حتی شاید هیچ خبر نداشته باشیم اطرافیان ما به دنبال آموختن نحوه برخورد با افراد پرتوقع هستند تا بتوانند با ما به نتیجه برسند.

لازم است با خود صادق باشیم. شاید این ما هستیم که همیشه فکر می‌‌کنیم دیگران آنطور که باید از ما حمایت نمی‌کنند. مدام فکر می‌کنیم که اعضای خانواده یا دوستان‌مان قدمی برای حل شدن مشکلات ما برنمی‌دارند.

علاوه بر این‌ها شاید بارها ناراحت شده باشیم که چرا به درخواست ساده ما جواب رد داده شده است. شاید این خود ما هستیم که توقعات زیادی از دیگران داریم.

باید بپذیریم در دنیای امروز، هر فرد به اندازه خود مشکلات و وظایفی بر عهده دارد که باید به آن‌ها رسیدگی کند. پس لازم است خودمان مسئولیت تمام کارها و وظایف‌مان را بر عهده بگیریم، بدون این که نیازی به کمک دیگران داشته باشیم. بدون شک کمک گرفتن گاهی نه تنها بد نیست بلکه حتی لازم است. اما تا جایی که وارد مرزهای دیگران نشویم.

حال که با نحوه برخورد با افراد پرتوقع و ویژگی‌های آنان آشنا شدیم، زمان این فرا رسیده که سروسامانی به روابط خود دهیم. کمتر توقع داشته باشیم و در برابر توقعات دیگران قاطع‌تر باشیم.

منبع: مجله موفقیت

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها