"دیپ فیک" کاری می‌کند که بازیگر مورد علاقه‌تان به زبان شما صحبت کند!

یک هوش مصنوعی جدید می‌تواند کاری کند که بازیگران مورد علاقه مخاطبان به زبان مادری آنها، و هم به شکل روان صحبت کنند.

"دیپ فیک" کاری می‌کند که بازیگر مورد علاقه‌تان به زبان شما صحبت کند!

آی‌ای نوشت: همه ما تاکنون فیلم‌های خارجی را تماشا کرده‌ایم که دوبله شده‌اند و شاید دوبله، آن حسی را که باید از فیلم به ما منتقل شود، نتوانسته به خوبی منتقل کند. البته که صنعت دوبله در ایران بسیار متفاوت از اغلب کشورهای دیگر دنیا است، اما باز هم گاهی دیده می‌شود که صدای دوبله با لب‌های بازیگران منطبق نیست.

اکنون یک فناوری جدید "دیپ فیک"(deepfake) یا "جعل عمیق" به وجود آمده است که می‌تواند فیلم‌ها را تقریباً به مانند اینکه زبان اصلی هستند، دوبله کند.

این فناوری جدید مبتنی بر هوش مصنوعی است و می‌تواند انقلابی در نحوه ترجمه فیلم‌ها به زبان‌های دیگر ایجاد کند.

این فناوری توسط شرکتی بریتانیایی به نام "فلاولس"(Flawless) توسعه یافته است. این شرکت توسط "اسکات مان" بنیان‌گذاری شده که می‌گوید از دوبله‌های ضعیف خسته شده بوده است.

وی گفت: من از دوبله‌ها به ستوه آمده بودم. شما یک تغییر کوچک در یک کلمه یا اجرای بازیگر ایجاد می‌کنید و همین تغییر کوچک می‌تواند تغییر بزرگی در شخصیت و ضرباهنگ داستان و خود فیلم داشته باشد.

در یک بازدید سریع از وب‌سایت این شرکت با کلیپی مواجه می‌شوید که در آن صحنه‌هایی از فیلم‌های مختلف مشاهده می‌شود که تقریباً بی‌نقص ترجمه و دوبله شده‌اند و شما تقریباً می‌توانید باور کنید که بازیگران حاضر در این کلیپ که همگی در فیلم‌های معروف به زبان انگلیسی صحبت کرده‌اند، حالا در واقع به زبان فرانسوی، آلمانی یا ژاپنی صحبت می‌کنند.

"مان" با تکیه بر کار "کریستین تئوبالت" استاد موسسه انفورماتیک "مکس پلانک" در آلمان به این موفقیت دست یافته است و می‌گوید که تکنیک او به زودی بی‌عیب و نقص خواهد شد.

وی می‌گوید: این فناوری به زودی نامرئی خواهد شد. مردم چیزی را تماشا خواهند کرد و متوجه نخواهند شد که این فیلم در اصل به زبان فرانسه یا هر زبان دیگری فیلمبرداری شده است.

"مان" می‌گوید که آنها حتی می‌توانند از این فناوری برای قرار دادن دیالوگ‌های جدید در دهان یک بازیگر استفاده کنند. هرچند که این ویژگی کمی ترسناک به نظر می‌رسد. به هر حال فناوری "جعل عمیق" در چند سال گذشته مسیری طولانی را طی کرده و برخی را نگران کرده است.

در سال ۲۰۱۹ یک گزارش هشدار داد که ممکن است هوش مصنوعی نتواند ما را در برابر اثرات مخرب "جعل عمیق" در جامعه محافظت کند. "بریت پاریس" و "خوان داناوان" ادعا کردند که "جعل عمیق" بخشی از یک تاریخچه طولانی در دستکاری رسانه‌ها است و برای حل آنها نیاز به یک راه حل اجتماعی و همچنین فنی است.

فناوری "فلاولس" اکنون یک قدم به سمت تولید فیلم‌های کاملاً جعلی مبنی بر بیان چیزهایی است که هرگز نگفته‌اند و این فناوری در دست افراد نادرست، می‌تواند برای تبلیغات منفی و حتی ایجاد ترس استفاده شود.

منبع: ایسنا

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها