نگاهی به سندروم شکست سیاسی روسای مجلس

مرگ سیاسی در انتظار علی لاریجانی / رئیس سابق مجلس به سرنوشت هاشمی دچار می‌شود یا ناطق نوری؟

حالا با رد صلاحیت علی لاریجانی بسیاری به این نتیجه رسیدند که احتمال اینکه سرنوشت سیاسی او مانند دیگر رؤسای مجلس شود بسیار زیاد است. اما به راستی چه آینده سیاسی برای علی لاریجانی متصور است؟

مرگ سیاسی در انتظار علی لاریجانی / رئیس سابق مجلس به سرنوشت هاشمی دچار می‌شود یا ناطق نوری؟

به گزارش خبر فوری ، رد صلاحیت شدن علی لاریجانی به حدی شوکه کننده بود که بسیاری را بر آن داشت در توییتر از عباراتی همچون "درحیرتم" یا "باورم نمی‌شود" استفاده کنند. یا وجود اینکه بسیاری منتظر شکست لاریجانی در دوئل انتخابات بودند، اما کمتر کسی فکر می‌کرد او در فهرست نهایی شورای نگهبان برای رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری 1400 نباشد.

حدودا دو سال پیش بود که لاریجانی کرسی ریاست مجلس را بعد از 12 سال به محمد باقر قالیباف هبه کرد. بعد از این اتفاق، بسیاری در مورد آینده سیاسی او گمانه زنی‌های گوناگونی کردند و خبر فوری نیز در گزارشی از این گفت که به احتمال زیاد لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 شرکت کرده و شاید در این رقابت‌ها شکست بخورد (گزارش خبر فوری را اینجا بخوانید).

حالا با رد صلاحیت علی لاریجانی بسیاری به این نتیجه رسیدند که احتمال اینکه سرنوشت سیاسی او مانند دیگر روسای مجلس شود بسیار زیاد است. به راستی چه آینده سیاسی برای علی لاریجانی متصور است؟ آیا او کم کم باید از عرصه قدرت خداحافظی کند؟

آینده سیاسی علی لاریجانی؛ رفسنجانی دوم یا ناطق نوری ثانی؟

پیش از این در تحلیلی ( اینجا بخوانید) از این گفتیم که به احتمال زیاد سرنوشت سیاسی علی لاریجانی همانند ناطق نوری خواهد شد، به این معنا که از عرصه سیاسی کشور حذف نمی‌شود اما از سطح اول قدرت کنار برود. با وجود این، رد صلاحیت او در انتخابات ریاست جمهوری نشان داد که شاید سرنوشت او بیشتر شبیه هاشمی رفسنجانی در 10 سال پایانی عمرش شود.

تفاوت هاشمی رفسنجانی با ناطق نوری این است که فشارهای بسیاری از بیرون وارد شد تا رفسنجانی از سطح اول قدرت خارج شود. فشاری که هرگز بر روی ناطق نوری نبوده است. از طرف دیگر، هاشمی رفسنجانی آنقدر سیاستمدار بود که مانند مهدی کروبی (رئیس مجلس ششم) خود را در قلب فتنه نینداخته و مقدمات حذف خود را فراهم نکند. با وجود این، سرنوشت هاشمی رفسنجانی رقت انگیز بود. او آرام آرام از سطح اول سیاست ایران حذف شد و حتی بعد از قدرت گرفتن حسن روحانی (یکی از طرفداران پر و پا قرصش) نیز نتوانست به قدرت گذشته اش بازگردد.

با وجود این، رفسنجانی تا انتهای عمرش در پشت صحنه سیاسی عنصری قدرتمند، موثر و کاریزماتیک باقی ماند. این امر مهمی بود که بسیاری از طرفداران جریان اعتدالی بعد از فوت هاشمی، سعی کردند آن را به گردن چهره‌ای مانند ناطق نوری بیندازند اما به نظر می‌رسد این وظیفه برای او بیش از حد سنگین بود. حالا بسیاری از طرفداران جریان اعتدالی امید دارند علی لاریجانی این وظیفه را بر عهده بگیرد.

نگارنده معتقد است توان سیاسی و حتی سابقه اجرایی علی لاریجانی در حد هاشمی رفسنجانی نیست اما با این حال، به نظر می‌رسد بسیاری علاقه مند هستند لاریجانی را به همان جایگاهی بنشانند که هاشمی در 10 سال آخر عمرش داشت؛ جایگاهی در پشت صحنه سیاست و حضور به عنوان حامی و نه مجری. اما آیا علی لاریجانی به این سمت و سو می‌رود؟

لاریجانی و سندرم روسای مجلس

به نظر می‌رسد دست سرنوشت علی لاریجانی را هم به همان جاده و طریقی می‌کشاند که سایر روسای مجلس را کشاند، جاده‌ای طولانی که سرانجام و انتهایی تاریک دارد. جاده تاریکی که گاه برای کسانی چون مهدی کروبی ترسناک و پرآشوب و کوتاه است، گاه برای افرادی چون ناطق نوری، طولانی و کسل کننده و بی نهایت است و گاه برای اشخاصی چون هاشمی رفسنجانی پررمز و راز وپرفراز ونشیب. باید صبر کرد و دید که لاریجانی به کدام یک از این سرنوشت‌ها دچار می‌شود.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 33
  • رضا
    0

    در نظام ما اگر فردی در خط نظام و ولایت باشد هیچگاه حذف نمی شود.

  • ص
    0

    42 سال در راس بود ، کم است؟ به نظرتون تو ایران فقط عزراییل می تواند مردم را از شر اینها نجات دهد، تو دنیا نگاه کنید، ببینید غیر از ایران و سایر حکومت های دیکتاتوری چه مقاماتی حدود نیم قرن در قدرت هستند و هی از این میز به ان میز می روند و به ریش ملت هم می خندند

  • ناشناس
    0

    احسنت به شورای نگهبان. مرحبا. واقعا این خانواده فقط به کشور ضربه زده اند. بچه هایشان همه در آمریکا. دوست صمیمی اکبر طبری و...

  • گل
    0

    الهی برن جایی که برگشت نداشته باشه

  • تیغ اره
    0

    ببخشید یعنی در قاموس سیاستمداران جمهوری اسلامی چیزی بنام بازنشستگی ، کهولت سن ، از کار افتادگی و غیره وجود نداره ؟!!!!! فقط مرگه که عاشقان خدمت رو از سیاست میکنه میبره ؟! خخخخخخخخخخخخ

  • ناشناس
    0

    خدا رو شکر که ایشان رد صلاحیت شدند ولی ایکاش زودتر از کل مناصب در نظام حذف می شدند. ایشان چه رابطه ای با اکبر طبری داشته است؟ چرا بچه های ایشان در آمریکا هستند؟ بالاخره خون پاک شهدا گریبان این خانواده را گرفت. احسنت به شورای نگهبان

  • رد
    0

    چرا؟ چی شده مگه؟

  • شوقی
    0

    نظام به علی و صادق لاریجانی ناخواسته شانس و فرصتی داد تا در این چند سال آخر عمرشان شروع به توبه و استغفار بابت شریک شدن ۴۰ ساله اخیر در جرم و ظلم و ستم در حق مردم و سرزمین ایران انشاالله همه برادران لاریجانی توبه کنن و به خطا ۴۲ ساله اخیر اعتراف کنند و طلب حلالیت از میلیون نفر کشته و زخمی یا مظلوم بعلت قوانین و احکامی که در صدور آن شریک موثر بودن آن الله تواب غفور

  • .
    0

    لاریجانی زنده شد آنی که بین مردم مرد کس دیگری بود

  • دن کیشوت
    0

    آینده لاریجانی چه می شود؟ هیچی میرود سر خانه و زندگی لاکچریشان در آمریکا و به ریش ملت میخندد! به فکر خودمان باشیم که آه نداریم با ناله سودا کنیم!

  • ناشناس
    0

    اکبر تبری و قاضی منصوری و حسن رعیت و خاوری از هر جناحی که هستند باید اون جناح منحل بشه حذف افراد فایده ای نداره

  • دانیال
    0

    حالا که رد صلاحیت شدی برگرد نجف اشرف یعنی شهر خودت. ایران جای شما ها نیست

  • مصباح
    0

    عدالت باید رعایت شود باید تعداد روسای مجلس خانه نشین ومطرود به تعداد روسای جمهور خانه نشین ومطرود برسد فعلا چند تا مانده .

  • حمیدپاپی
    0

    با سلام جهانگیری و لاریجانی و دیگر اصلاح طلبان ابتدا محل زندگی خود و فرزندانشان و فیشهای حقوقی شان را به مردم اعلام کنند و بگویند این همه پول و ثروت را از کجا آورده اند.

    نظرات شما -
    • رامین
      0

      و البته اصولگرایان و...

  • عراقی
    0

    یه اجنبی چرا باید رییس جمهور ایران بشه؟؟

  • راوی
    0

    ای کشته که را کشتی تا کشته شدی زار.....

  • مجید
    0

    باحذف لاریجانی واحمدی نژاد قشر اصلاح طلب وخاکستری یعنی ۱۵درصد و۷۲درصد انگیزه ای برای شرکت ندارند.وفقط ۱۳ درصد اصولگرایان شرکت میکنند یعنی هفت ونیم ملیون نفر واین واقعا انتخابات نیست

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      خاکستری پروژه جدیدتونه؟حتی اگر اینها تایید میشدند رای نمی آوردن مردم به امید مبارزه با فساد و بی تدبیری ها به آقای رئیسی رای میدهند.البته خیلی ها که رای میدهند ناراضی هستند ولی هنوز ناامید نشده اند.

  • علم الهدی
    0

    میبرنش استخر شنا نشونش بدن

  • کاربر ناشناس
    0

    بهتر شد لاریجانی رد صلاحیت شد این خانواده چهل و دوسه ساله دارند غارت میکنند کلا " باید کنار زده بشند و هیچ پست و مقامی به اینها ندهند چون واقعاً کجا یک کار مثبت انجام دادند!!!! اینها فقط فکر جیب خودشان هستند نه خدمت به ملت

  • علی م
    0

    انتخابات به دور دوم کشیده می شود چون تعداد آراء سفید و باطله بیشتر از آرای آقای رئیسی خواهد شد و ایشان حد نصاب را نخواهد آورد

  • ریزه میزه
    0

    مگرمردم وانقلاب وشهدا تعهدداده اندکه یکی مث ایشون از25سالگی تاآخر عمرشبایدبرصندلی ریاست تکیه یزند خودشیفتگی ونوچه داری و...و...برخ ملت بکشد!؟

  • افسوس
    0

    این هم از عاقبت خدمت به فلانی و دار و دسته اش.

  • ایرانی
    0

    42 سال خورد وجمع کرد وچند نوچه حریص هم مثل خودش پرورش دادو وتاتوانست ازبیت المال به آنان بخشش کرد ودرلندن صاحب خانه شان کرد.و...و...همه دیدنذکه باملت چه بازی ها کرد.تبریک به مردم که ایشون تاییدصلاجیت نداشت.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      اتفاقا خیلی خوب شد علی لاریجانی رد صلاحیت شد خدا نعمت دوباره به ایران برگرداند ملت هیچ خیری در ایشان ندیدند انم برادر دزدش آیت الله هم بود

  • ۸
    0

    یاد یه دیالوگ در سریالی افتادم:این است عاقبت خدمت به رضاخان و دار و دسته اش

  • ربولى
    0

    حالا مكه چه خدمتى كرد كه مرك سياسي داشته باشه. تحفه

  • ایرانی
    0

    مرگ این جورآدما که که سالها رئیس بودند وخیرشان به مردم نرسیده،چه بصورتسیاسی باشد چه غیرسیاسی ، بهترازریاستشان ست که عوام فریبانه ومنفعت طلبانه باشدوبضررملت.

  • خسته
    0

    ریاست می خواد چیکار انقدر بردو خورد که صدتای ریاست تخت بدرش می خوره الان باید بره یه گوشه کنار حالشو ببره

  • شرمنده خانواده
    0

    سلام علیکم...حالا میگین چی؟بشینیم ودستمال دربیاریم وبرای این عزیزان گریه وماتم کنیم....پس کی برای مامردم بدبخت گریه کنه؟؟؟؟کم خوردن؟

  • رضاسان
    0

    با توجه به متن نمیدانم منظور کسی که این مطلب را نوشته است میتواند چه معنا ومفهوم داشته باشد اگر با هاشمی مقایسه کنیم بسیار غم انگیز است و..... واگر با ان شیخ اصول گرا زیاد هم بد نیست...... اما بطور کلی قابل قیاس نیستند. باز از مسیر اصلی دور شدیم(دستور مهندسان انتخابات)

  • ایرانی
    0

    خدا را شکر کاش امثال این رجال سیاسی همه شان کنار گذاشته شوند و ارتباطاتشان با شاخه های قدرت قطع شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها