کتاب‌خانه‌های سیار روستایی؛ پل تقویت‌کننده فرهنگ کتاب‌خوانی

سرپرست اداره‌کل کانون پروررش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری گفت: تا زمانی که مراکز کانون پرورش فکری در شهرهای مختلف استان دایر نشده‌اند، باید کتابخانه‌های پستی سیار روستایی رونق پیدا کنند.

کتاب‌خانه‌های سیار روستایی؛ پل تقویت‌کننده فرهنگ کتاب‌خوانی

حجت‌الله آسمند با بیان اینکه پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کلاس‌های حضوری، برگزاری این کلاس‌ها به‌صورت مجازی در دستور کار کانون پرورشی فکری کودکان چهارمحال و بختیاری قرار گرفت، اظهار کرد: آغاز کار بسیار سخت بود و استقبال خوبی از سوی کودکان و نوجوانان استان برای شرکت در این کلاس‌ها صورت نگرفت.

سرپرست اداره‌کل کانون پروررش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری افزود: اما پس از گذشت زمان پیشرفت خوبی در این زمینه حاصل شد، به‌ طوری‌که هم‌اکنون برای برگزاری کلاس‌های زبان کانون، تمایل زبان‌آموزان به سمت برگزاری کلاس‌ها در فضای مجازی بیشتر از حضوری است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کلاس‌های متنوعی از جمله شاهنامه‌خوانی،خوانش متون ادبی، سفالگری، نقاشی و ... در کانون‌های پرورش فکری چهارمحال و بختیاری برگزار می‌شود، افزود: در نیمسال گذشته، ۱۷ رشته در فضای مجازی برگزار شد و رشته‌هایی که متقاضیان برای شرکت در آن‌ها محدود بود، تعداد اعضا برای شرکت در کلاس‌ها به حدنصاب لازم نرسید و این کلاس‌ها تشکیل نشد.

سرپرست اداره‌کل کانون پروررش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری یادآور شد: قبل از شیوع بیماری کرونا، تنها کودکان و نوجوانانی که در شهر خود از نعمت کانون پرورش فکری برخوردار بودند، می‌توانستند از کلاس‌های این نهاد بهره‌مند شوند، اما کرونا شرایطی را پدید آورد تا علاقه‌مندان به این کلاس‌ها که در روستاها نیز سکونت دارند، بتوانند از بستر فضای مجازی برای شرکت در این کلاس‌ها استفاده کنند.

وی در ادامه به کتابخانه پستی سیار روستایی اشاره و بیان کرد: این امکان در شهرستان‌های کوهرنگ، بن، سامان، لردگان، خانمیرزا و شهر گندمان برقرار است و نیازمند هستیم که این امکان در دیگر شهرستان‌ها و شهرهای استان نیز به وجود آورده شود، لازم به ذکر است که هزینه پست تحویل به شخص و برگرداندن کتاب از سوی کودک و نوجوان کاملا رایگان است.

آسمند با اشاره به اینکه ۲۱ مرکز پرورش فکری کودکان و نوجوانان در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، اضافه کرد: نیاز است که تعداد کانون‌های پرورش فکری در استان افزایش پیدا کند.

سرپرست اداره‌کل کانون پروررش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: از آن‌جا که فرهنگ کتاب‌خوانی از کودکی در افراد نهادینه می‌شود، قرار گرفتن کودکان در این فضای کتابخانه‌ها و مشاهده کتاب‌ها و مطالعه آنان در فضای کانون و یا منازل در علاقه‌مند کردن آنان به کتاب‌خوانی نقش موثری دارد.

آسمند تاکید کرد: تا زمانی که مراکز کانون پرورش فکری در شهرهای مختلف چهارمحال و بختیاری دایر نشده‌اند، باید کتابخانه‌های پستی سیار روستایی رونق پیدا کنند.

وی با اشاره به برنامه کشوری پیک امید، عنوان کرد: در اجرای این برنامه توسط تیم پیک امید، تماشاخانه و کتابخانه سیار پیش‌بینی شده و قرار است در آینده به مدت چند روز در استان‌های مختلف چرخش داشته باشد، البته مدت اقامت این تیم در هر استان به‌صورت مقطعی است.

سرپرست اداره‌کل کانون پروررش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه هزینه کلاس‌های کانون پرورش فکری به‌گونه‌ای تنظیم شده که نسبت به بخش خصوصی هزینه پایین‌تری را به خانواده‌ها تحمیل کند، خاطرنشان کرد: در دوران شیوع کرونا، این هزینه ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد و شرکت در کلاس‌ها برای افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد کاملا رایگان است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها