لوکاشنکو: به هر گونه تحریم، حمله و تحریک علیه بلاروس پاسخی سخت می‌دهیم

رئیس‌جمهور بلاروس امروز (چهارشنبه) بر اساس گزارش خبرگزاری وابسته به تلویزیون دولتی این کشوراظهار کرد، غرب از تحقیق درباره فرود اجباری هواپیمای مسافربری رایان ایر در شهر مینسک خودداری می کند.

لوکاشنکو: به هر گونه تحریم، حمله و تحریک علیه بلاروس پاسخی سخت می‌دهیم

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، آلکساندر لوکاشنکو در ادامه اظهاراتش گفت: من به شکلی مشروع عمل کردم، من از مردم محافظت کردم، من همراستا با قوانین بین المللی عمل کردم. هواپیما در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای بلاروس از مسیرش برگشت. چه اتفاقی می‌افتاد اگر که سیستمهای ایمنی نیروگاه هسته‌ای بلاروس در حالت هشدار کامل قرار می‌گرفتند؟

لوکاشنکو همچنین تاکید کرد، بدخواهان بلاروس، چه در خارج از این کشور و چه در داخل آن از سازماندهی اغتشاشات رو به مرحله "خفه کردن" آورده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی بلتا، آلکساندر لوکاشنکو به قانونگذاران، کمیسیون قانون اساسی و نهادهای اداری دولتی بلاروس گفت: بدخواهان بلاروس از مرحله سازماندهی اغتشاشات به مرحله خفه کردن رسیده‌اند.

به گفته لوکاشنکو، بدخواهان در خارج از بلاروس و داخل آن "شیوه های حمله علیه دولت را تغییر داده‌اند". وی افزود: آنها از خط قرمزهای زیادی عبور کردند، آنها از مرزهای عقل سلیم و اخلاق انسانی عبور کردند.

رئیس جمهور بلاروس همچنین امروز در اظهار نظر در خصوص میل غربی‌ها به عدم استفاده از حریم هوایی کشورش تاکید کرد، مینسک عملا نگرانی از این بابت نداشته و همچنین اهرمی برای آنکه کسی را مجبور به انجام پروازهایش در جایی کند ندارد.
لوکشانکو بر اساس نقل قول نشریه سگودنیای این کشور گفت: این چه چیزی است اگر که یک تحریک برنامه ریزی شده علیه بلاروس نیست؟ برخی تلاش دارند ما را مرعوب سازند: آنها بر فراز اراضی بلاروس پرواز نخواهند داشت. واقع بین باشید. ما روسیه نیستیم. هم از سمت شمال خاک ما و هم از سمت جنوب آن می توان عبور کرد. آنها می توانند از این مسیرها استفاده کنند. اگر شما با این مساله مشکلی نداریم پس این کار را بکنید. ما اهرمی برای آنکه شما را مجبور به انجام پروازهایتان در جایی که بخواهیم نداریم. صادقانه صحبت کنم ما از این بابت نگرانی خاصی نداریم.
رئیس جمهور بلاروس در اظهار نظر درباره خودداری کشورهای اتحادیه اروپا از پذیرش پروازهای مربوط به شرکت Belavia گفت، هواپیماهای این شرکت از اراضی بی طرف دریاهای مدیترانه و بالتیک عبور خواهند کرد چرا که هیچ کس نمیتواند این را ممنوع سازد.

وی به غرب هشدار داد کشورش به هر گونه تحریم، حمله و تحریک علیه خود پاسخی سخت خواهد داد.
لوکاشنکو به پارلمان کشورش گفت: ما واکنشی تند به هر گونه تحریم، حمله و تحریک نشان خواهیم داد. نه به این خاطر که بخواهیم یک درگیری در وسط قاره راه بیندازیم، ما به اندازه کافی درگیری داشته ایم. تنها به این خاطر که شما در غرب برای ما انتخاب دیگری نگذاشته اید. ما باید الان شما را متوقف کنیم چون فردا ممکن است بیش از حد دیر باشد.
رئیس جمهور بلاروس گفت به بدخواهان کشورش نسبت به اتخاذ هر گونه گام بی فکر و این که در صورت شعله ور شدن هر گونه درگیری ممکن است جنگ جهانی جدیدی بروز پیدا کند هشدار می دهد.
لوکاشنکو تاکید کرد: هدف روشن است و ما همچنین می دانیم چه کسی از شرور جلوه دادن بلاروس نفع می برد. ما یک کشور کوچک هستیم اما به طور کافی پاسخ خواهیم داد. در دنیا مثالهای مشابه وجود داشته است. قبل از دست زدن به هرگونه اقدام نسنجیده تند به خاطر داشته باشید که بلاروس مرکز اروپا است. و اگر در اینجا درگیری شعله ور شود، این منجر به یک جنگ جهانی دیگر خوهد شد.

لوکاشنکو بیان کرد، ویلنیوس، ورشو، لویو و کی یف هیچ یک در پی گزارش شدن تهدید به بمب گذاری از قبول هواپیمای مسافربری رایان ایر خودداری کردند.
لوکاشنکو اظهار کرد: چرا فرمانده هواپیما وقتی در فاصله 70 کیلومتری از ویلنیوس قرار داشت تصمیم گرفت آن را در مینسک فرود بیاورد؟ زیرا وقتی ما گزارش بمبهای کارگذاری شده را دادیم هیچ کس نخواست هواپیما را قبول کند؛ نه ویلنیوس که هواپیما به سمتش می رفت، نه ورشو، نه لویو و نه کی یف.
وی افزود: چرا آنها حالا که دارند رنج می کشند و گریه می کنند آن موقع هواپیما را قبول نکردند؟آیا نگران مسئولیتش بودند؟ یا این که کسی به شدت نیاز داشت که این هواپیما در مینسک فرود بیاید؟

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها