شفافیتی که محقق نشد/ شورای شهر بعدی بجنورد شفاف باشد

عموم منتخبان شورای شهر بجنورد در دوره پنجم با شعار شفافیت روی کار آمدند اما این وعده محقق نشد و تنها در حد شعار باقی ماند.

شفافیتی که محقق نشد/ شورای شهر بعدی بجنورد شفاف باشد

رشد و توسعه در هر جای دنیا دارای الزاماتی است که یکی از آن‌ها را می‌توان انتخابات دانست؛ انتخابات در یک جامعه علاوه بر اینکه باعث پویایی و تحول در مدیریت منطقه خواهد شد، مردم جامعه را نیز رشد خواهد داد.

حضور در انتخابات و تعیین سرنوشت خود یکی دیگر از نکاتی است که می‌تواند باعث رشد و نمو یک جامعه شود و در صورت بی توجهی به آن دلسردی و از بین رفتن انگیزه را به دنبال خواهد داشت.

اما پس از حضور در انتخابات و مشارکت چه مواردی می‌تواند باعث رشد مادی و معنوی یک جامعه باشد؟ کارشناسان در کنار مواردی همچون برنامه محوری، داشتن روحیه و انگیزه مسئولان، پاک دستی و… را شفافیت را مطرح می‌کنند.

به عبارت دیگر شفافیت برای رشد و توسعه جامعه کافی نیست اما نیاز است و بدون آن نمی‌توان به برداشتن گام‌های رو به جلو امیدوار بود.

با این تفاسیر می‌توان گریزی به شوراهای اسلامی شهر است، شوراهایی که در آخرین روزهای دوره پنجم خود هستند اما هیچ گاه نتوانسته‌اند مردم را آن طور که باید و شاید راضی کنند؛ مردم بجنورد نیز از همین روند پیروی کرده و نسبت به عملکرد شورای شهر رضایت ندارند. اما دلیل این نارضایتی چیست و چطور می‌توان آن را اصلاح کرد؟

شفافیت باعث دچار خطا نشدن مسئولان می‌شود

حجت الاسلام و المسلمین رضا نوری، امام جمعه بجنورد در این خصوص اظهار کرد: یکی از مسائل مهم و سرنوشت ساز در کشور انتخابات شوراها بوده زیرا بودجه‌های عمرانی، انتخاب شهردار و اجرای بسیاری از طرح‌ها زیر نظر آن‌ها است.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی با تاکید بر لزوم شناخت نامزدها توسط مردم، ادامه داد: کاندیداها باید شفاف با مردم صحبت کرده و دیدگاه‌های خود را اعلام کنند.

وی به لزوم پیاده سازی ادعاهای نامزدها پس از رأی آوردن اشاره داشت و افزود: تمام وعده‌ها در حافظه مردم ثبت می‌شود لذا اگر فردا آنچه را که وعده داده‌اند عمل نکنند، مردم حتی نسبت به نظام بدبین می‌شوند که باعث و بانی‌اش می‌تواند عضو شورای شهر باشد.

حجت الاسلام نوری با طرح این پرسش که آیا نامزدها حاضرند پس از رأی آوردن نظرات، مصوبات، متن جلسات شورا و… را شفاف به مردم اعلام کنند، گفت: مردم باید بدانند نمایندگانشان چه تصمیمی گرفته و چه رأیی می‌دهند.

امام جمعه بجنورد بیان داشت: نامزدهای شورای شهر باید این مسئله را در وعده‌های خود اعلام کرده و پس از رأی آوردن آن را عملیاتی کنند.

وی در انتها افزایش شفافیت را باعث گسترده‌تر شدن نظارت مردم دانست و گفت: این امر باعث می‌شود منتخبان خطا نرفته و در مسیر درست حرکت کنند.

شفافیت در شورای شهر بجنورد در حل شعار باقی مانده است

میلاد حسین پور، عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات خراسان شمالی نیز در این باره گفت: شفافیت از جمله عوامل اصلی در ایجاد اعتماد مردم به هر نهاد و ارگانی است.

وی افزود: با توجه به اهمیت ارتقا اعتماد اجتماعی به کارکرد نهادها و دستگاه‌های مختلف دولتی و اجرایی، شفافیت و ایجاد مطالبه آن و همچنین تبیین اهمیت شفافیت برای مردم و مدیران، باعث می‌شود تا رویکردهای شفاف مدار وارد عرصه خدمت رسانی به مردم شود که این امر عامل جلوگیری از فسادهای مختلف در سیستم‌ها و پیچ و خم‌های اداری است.

شفافیتی که محقق نشد/ شورای شهر بعدی بجنورد شفاف باشد

حسین پور با اشاره به شورای اسلامی شهر به عنوان نهادی ناظر بر عملکرد شهرداری بیان داشت: شورای شهر بر اساس قانون تصمیمیاتی را در حوزه مدیریت شهری می‌تواند لحاظ کند که در صورت حضور افرادی با روحیات منفی چون سودجویی و رانت خواری، بستری برای فساد مهیا می‌شود.

این فعال رسانه‌ای تصریح کرد: شفافیت در مسیر ارائه مجوزها و نیز سایر اقدامات نظارتی شورای‌شهر باعث خواهد شد تا رانت و سودجویی در حوزه شوراهای شهر کاسته شود.

وی افزود: متأسفانه عدم تبیین شفافیت برای مردم باعث شده تا امکان ایجاد جریان شفافیت خواهی نیز در توده جامعه کاهش یابد و این مسیر بستری را برای مفسدان ایجاد کند و بعضاً شفافیت در عرصه شوراهای شهر نیز در حد شعار مانده که می‌توان نمونه‌ای از آن را در شورای شهر فعلی بجنورد دانست.

حسین پور با اشاره به عملکرد شورای شهر بجنورد در این خصوص، گفت: شفافیت در برخی بخش‌ها اجرایی شد اما عدم تبیین اهمیت و عدم ایجاد مسیر درست برای شفافیت، آنچنان که انتظار می‌رفت مورد استقبال مردم و شهروندان قرار نگرفت.

شفافیت در شورای پنجم بجنورد محقق نشد

حجت الاسلام حبیب الله پاکدامن، معاون عملیات قرارگاه صاحب‌الامر خراسان شمالی در گفتگو با بر اهمیت شفافیت مالی و اداری در شورای شهر تاکید کرد و اظهار داشت: تعیین مسیر دقیق طرح‌های وارد شده به شورای شهر و سرنوشت آن حلقه مفقوده شوراهای شهر است.

وی عملکرد شورای اسلامی شهر بجنورد در دوره پنجم را در حوزه شفافیت ضعیف توصیف کرد و افزود: هرچند برخی افراد با شعار شفافیت به صحنه آمدند اما در نهایت آن طور که باید شفافیت به معنای واقعی پیاده سازی نشد.

حجت الاسلام پاکدامن تصریح کرد: در برخی از موارد منتخبان مردم با استفاده از صفحات مجازی مواردی را به اطلاع مردم می‌رساندند اما قطعاً کافی نبوده است.

شفافیتی که محقق نشد/ شورای شهر بعدی بجنورد شفاف باشد

امام جمعه غلامان خاطرنشان کرد: باید مسیری دقیق برای شفاف بودن تمام طرح‌ها و مسائل شورای شهر پیش بینی شود.

وی در انتها گفت: لازم است منتخبان مردم در دوره ششم شورای شهر بجنورد برنامه‌های خود در راستای اجرای شفافیت در تمام ابعاد را از هم اکنون به مردم اطلاع رسانی کنند.

شورای ششم شفافیت را در اولویت قرار دهد

ابوالفضل اصغری راد، فعال دانشجویی خراسان شمالی نیز در گفتگو با اظهار کرد: انتخابات شورای اسلامی شهرها خصوصاً در شهرهای کوچک‌تر مانند بجنورد به شدت تحت تأثیر حمایت‌های قومی و قبیله‌ای، رفاقتی، فامیلی و قرابت‌های نسبی و سببی قرار گرفته است.

فعال دانشجویی خراسان شمالی ادامه داد: متأسفانه اغلب مردم بدون در نظر گرفتن سابقه مدیریتی، تخصص، برنامه مدون داوطلب، تعهد و آگاهی داوطلب از مسائل و مشکلات شهر و مهارت حل مسئله با توجه به آگاهی از وظایف خود از او حمایت می‌کنند.

وی افزود: بسیاری اوقات فرد منتخب مردم در شورای شهر به هیچیک از وظایف خود آگاه نیست لذا اقدامات مناسبی انجام نخواهد داد.

اصغری راد تصریح کرد: به همین دلیل است که مردم جایگاه شورا را کوچک می‌پندارند و معتقدند این شورا وظیفه خاصی ندارد.

این فعال دانشجویی بیان داشت: زمانی که مردم جایگاه شورای شهر را بی اهمیت می‌پندارند، عضو شورای شهر نیز از وظایف و مسئولیت خود شانه خالی خواهد کرد.

اصغری راد در ادامه داشتن شفافیت خصوصاً در حوزه‌های مالی و برنامه‌ای را مهم دانست و گفت: نامزدهای شورای شهر باید برنامه‌های خود را شفاف اعلام کنند تا مردم از رأی دهی های قبیله‌ای فاصله بگیرند.

این فعال دانشجویی خراسان شمالی تاکید کرد: شفافیت در قبل و پس از انتخابات مطالبه جدی مردم است تا نامزدهای شورای شهر خود را مکلف به شفافیت در تمام حوزه‌ها بدانند.

وی در انتها بیان داشت: شفافیت از الزامات پیشرفت شهر است و می‌توان به واسطه این امر برنامه‌های عملیاتی برای حل مشکلات یافت لذا باید در شورای ششم شهر بجنورد این قبیل مسائل به صورت جدی تر پیگیری شود.

پیش از مطالبه مردم مسئولان باید شفافیت را اجرا کنند

حجت الاسلام حمید رفیعی اظهار کرد: مسئولان باید پاسخگو باشند و هرچه درجه مسئولیت بالاتر باشد، پاسخگویی نیز بیشتر خواهد شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی ادامه داد: یکی از ایده‌های پاسخگویی ارائه راهکارهای خوب برای حل مشکلات به صورت شفاف است؛ به طور دقیق‌تر مسئولان باید در اقدام و عمل شفافیت داشته باشند.

وی افزود: با این شفافیت مطالبه گران در جریان اقدامات قرار خواهند گرفت لذا اگر هدف نامزدها خدمت به مردم است، باید شفاف سازی در اولویت قرار گیرد.

شفافیتی که محقق نشد/ شورای شهر بعدی بجنورد شفاف باشد

حجت الاسلام رفیعی بیان داشت: هر جایی که مسئول به صورت شفاف با مردم سخن گفت، مردم با آرامش خاطر او را پذیرفته و مورد اقبال قرار گرفته است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی اضافه کرد: مسئولان باید پیش از مطالبه مردم، اقدامات، نظریات و فعالیت‌های خود را به صورت شفاف بیان کند.

وی در ادامه به نقش ویژه روحانیت در انتخابات اشاره داشت و افزود: جلسات بصیرتی متعددی با نخبگان این حوزه طراحی و اجرا شده است تا باعث افزایش مشارکت مردم شویم.

حجت الاسلام رفیعی در انتها گفت: یکی از راه کارهای مشارکت حداکثری، امیدآفرینی است لذا باید افراد نسبت به انتخاب رئیس جمهور و تأثیر آن امیدوار باشند.

حدود ۳ هفته دیگر تا انتخابات فرصت باقی مانده و در این بازه زمانی مردم باید افراد اصلح را انتخاب کنند و در این بین اعتقاد واقعی به شفافیت و داشتن برنامه برای اجرای آن در شورای شهر می‌تواند جزو معیارهای اصلی مردم قرار بگیرد.

منبع: مهر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها