آسیب‌ های ماشین‌ آلات فرسوده کشاورزی بر کشاورزان و اقتصاد

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه محقق اردبیل گفت: نوسازی ماشین‌ آلات کشاورزی دغدغه اساسی کشاورزان است و استفاده از ناوگان فرسوده سبب افزایش میزان مصرف سوخت می شود و بهره‌ وری را در بخش کشاورزی تحت شعاع قرار می‌دهد.

آسیب‌ های ماشین‌ آلات فرسوده کشاورزی بر کشاورزان و اقتصاد

راضیه پوردربانی اظهار کرد: عمر مفید ماشین‌های کشاورزی در ایران 12 سال است ولی به علت این‌که برخی از کشاورزان طرز صحیح استفاده از آن را نمی‌دانند و معمولاً تا زمانی که ماشین دچار مشکل نشده است به آن رسیدگی نمی‌کنند باعث شده است که این عمر مفید کاهش یابد.

وی ادامه داد: با توجه‌به فصلی بودن عملیات کشاورزی و خسارت‌های ناشی از رکود کاری، لزوم تعمیرات و نگهداری در بخش کشاورزی نمایان می‌شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه تصمیم‌گیری درباره کنارگذاشتن ماشین‌های کارکرده و جایگزینی ماشین‌های کشاورزی نو، بر پایه عاملی به نام «عمر اقتصادی یا عمر مفید» صورت می‌گیرد، ادامه داد: عمر اقتصادی در بیشتر اوقات از عمر کاری ماشین کوتاه‌تر است و مدت آن بستگی به روند وقوع میزان هزینه‌های تعمیراتی ماشین دارد، هرچند، ذکر این نکته ضروری است که گاهی با عرضه مدل‌های جدیدتری که دارای هزینه عملیاتی پایین‌تر و بهره‌وری بالاتری نسبت به مدل‌های پیشین هستند، استفاده از آن مدل‌های جدید به‌عنوان گزینه‌ای نو مطرح می‌شود.

پوردربانی با بیان اینکه استهلاک، افزایش مصرف سوخت، کارایی پایین، افزایش زمان عملیات کشاورزی و هزینه‌های تولید و تبدیل کردن محصولات به ضایعات از جمله معایب ماشین‌آلات فرسوده کشاورزی است، ادامه داد: این ماشین‌آلات بیشترین ضربه را ابتدا به منابع آبی و خاکی و اقتصاد ملی و در مرحله بعدی به فعالان این بخش وارد می‌کند.
وی اضافه کرد: انجام به‌موقع عملیات کشاورزی یکی از نکات کلیدی برای افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی است و به‌عنوان‌مثال اگر گندم دیر برداشت شود، به دلیل کاهش درصد رطوبت دانه، سهمی از دانه به‌صورت ریزش از دسترس کشاورز خارج میشود و همچنین از نظر کیفی، قابلیت نانوایی آن نیز کاهش می‌یابد.

به گفته این استاد دانشگاه، استفاده از ماشین در کشاورزی زمانی توجیه اقتصادی دارد که هزینة پرداخت شده از سوی کشاورز برای ادوات، کمتر از هزینه‌ای باشد که برای کارگر می‌پردازد ولی متأسفانه قیمت ادوات با قیمت محصولات همخوانی ندارد؛ به‌طوری‌که وقتی قیمت خرید تراکتور ۲۰ درصد افزایش پیدا می‎کند، قیمت محصولات تنها ۲ درصد افزایش می‌یابد.

مکانیزاسیون موجب حفظ منابع پایه می‎ شود

وی با بیان اینکه در واقع قیمت‎ها بدون قاعده افزایش پیدا می‎ کند و تنها فردی که در این میان متضرر می‎ شود، کشاورز است، اضافه کرد: باید نظارت‎ ها بر تولیدات داخلی بیشتر و استانداردها نیز لحاظ شود، چراکه کشاورزان برای خرید ادوات کشاورزی با هزاران مشکل و دغدغه پول تهیه می‎ کنند، اما در نهایت ادواتی که از کیفیت لازم برخوردار نیستند؛ خریداری می‎ شوند.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه اکنون در عصری زندگی می‌کنیم که جمعیت درحال‌رشد جهان، به مصرف افزایشی خود برای محصولات کشاورزی به‌عنوان مواد غذایی، خوراک احشام و اهداف صنعتی ادامه خواهد داد، تشریح کرد: طی سال‌های آتی بازارهای کشاورزی جهان با طیف گسترده‌ای از چالش‌ها مواجه خواهند شد و بخش کشاورزی را با ریسک‌های سنتی بالا مواجه خواهد ساخت و گسترش بیماری‌ها، افزایش مقاومت در برابر مواد ضدمیکروبی، پاسخ‌های مقرراتی به تکنیک‌های جدید کاشت، نا اطمینانی‌های روبه افزایش پیرامون توافقات تجاری میان بازیگران اصلی بازارهای جهانی کشاورزی، بالاگرفتن تنش‌ها در جنگ تجاری و غیره از جمله این ریسک‌ها هستند.

وی با بیان اینکه تنها راه افزایش محصولات، ازدیاد محصول در هکتار است، ادامه داد: در واقع باید به فکر افزایش بهره‎وری و بازدهی کشاورزان باشیم که در این راستا مکانیزاسیون کشاورزی می‎ تواند تا حدود زیادی این فعالیت را برای بهره‎برداران اقتصادی کند.

به گفته پوردربانی، مکانیزاسیون موجب حفظ منابع پایه می‎شود و حفظ منابع پایه جزو لاینفک زندگی کشاورزان است که اگر منابع پایه آسیب ببیند اولین قربانی آن، کشاورزان خواهند بود چراکه شغل و معیشت خود را از دست می‎ دهند.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها