صرع مرزی را بشناسیم؛ بیماری که با مشکلات رفتاری خودنمایی می کند

صرع‌ مرزی نوعی از بیماری صرع است که نسبت به انواع دیگر از پیچیدگی بیشتری برخوردار است و با مشکلات رفتاری خودنمایی می کند.

صرع مرزی را بشناسیم؛ بیماری که با مشکلات رفتاری خودنمایی می کند

به گزارش خبر فوری به نقل از ایران آنلاین، حتما در اطراف خود با افرادی مواجه شده اید که در یک لحظه عصبانی می شوند و رفتاری غیرمعقول از خود نشان می دهند اما به سرعت از رفتار خود پشیمان شده و اظهار ندامت می کنند. همه این افراد مشکلات روانی ندارند بلکه برخی از آنها به یک نوع صرع به نام صرع مرزی مبتلا هستند. صرع‌ مرزی نوعی از بیماری صرع است که نسبت به انواع دیگر از پیچیدگی بیشتری برخوردار است و با مشکلات رفتاری خودنمایی می کند.
موسس و مدیرعامل انجمن صرع ایران می گوید: معمولا صرع‌های مرزی تشنج تیپیک ندارند و با مسائل روانشناختی و روحی فرد ارتباط دارند. مثلا بیمار در یک لحظه صحبت‌های نابجا، حرف‌های رکیک و کارهای اشتباه انجام می‌دهد و پس از انجام آن پشیمان می‌شود.

دکتر داریوش نسبی تهران ی می افزاید: این نوع صرع بیشتر در کودکان مشاهده می شود. متاسفانه بسیاری از افراد مشکلات درسی و اخلاقی ناشی از این بیماری را به حواس پرتی، تنبلی یا عدم تمرکز و شیطنت کودک نسبت می دهند، در حالی که این مشکلات عوارض بیماری صرع آنهاست.

وی تاکید می کند: متاسفانه گاهی به دلیل تشخیص اشتباه برای این دسته از بیماران، شوک مغزی تجویز می شود در حالی که به هیچ یک از این موارد نیاز نیست و مشکل بیمار از جای دیگر است.

این متخصص مغز و اعصاب اضافه می کند: اختلال در سیستم خودکار اعصاب یکی دیگر از عوارض این نوع صرع است که می تواند به مشکلات قلبی، گوارشی، شکم دردهای بی دلیل، استفراغ مدام و سرفه های قطع نشدنی و به هم خوردن ضربان قلب منجر شود. درحالی که با انجام آزمایشات مختلف علت این مشکلات به راحتی مشخص نمی شود می توان دریافت که صرع عامل ایجاد بیماری این افراد است.

دکتر نسبی تهرانی خاطرنشان می کند: صرع‌های کاذب و غیر اپیلپتیک در تحقیقات و کنگره‌ها مغفول مانده و درمان آنها پیچیده بوده و کار تیمی پزشکان مختلف را می‌طلبد ولی در چهاردهمین کنگره بین المللی صرع چندین مقاله و سخنرانی خارجی و داخلی در این زمینه خواهیم داشت و حتی کارگاه و پنلی هم در این زمینه اختصاص داده شده است.

اهمیت مصرف صحیح دارو در کنترل صرع

دکتر محمود معتمدی با تأکید بر اهمیت استفاده از دارو در کنترل بیماری می‌گوید: حدود 50 تا 60 درصد بیماران مبتلا به صرع با مصرف درست و بموقع دارو زندگی طبیعی دارند. از این‌رو مبتلایان باید داروی خود را طبق دستور پزشک مصرف کنند و از عوامل محیطی مؤثر در تشدید حملات صرع مانند کم خوابی، استرس، ضربه به سر و مصرف برخی داروها پرهیز کنند. این متخصص مغز و اعصاب در ادامه می‌افزاید: عوامل مختلفی باعث بروز این بیماری می‌شود، اما تحقیقات نشان داده شایع‌ترین دلیل ابتلا به این بیماری در ایران ژنتیک و برخی حوادث هنگام زایمان است که به نرسیدن اکسیژن به مغز نوزاد منجر می‌شود.

وی در خاتمه تأکید می‌کند: هر تشنجی نشانه صرع نیست و گاهی برخی از بیماری‌ها یا مصرف برخی از داروها به حملات تشنجی منجر می‌شود.

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها