هدف فتوواک نمای مطلوب؛ بازتاب معماری ایرانی و سنتی قم

رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قم گفت: یکی از راه‌های رسیدن به الگوی معماری اسلامی، ترویج فرهنگ سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی است.

هدف فتوواک نمای مطلوب؛ بازتاب معماری ایرانی و سنتی قم

فرهاد یامولا، رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قم، در خصوص بخش رویداد عکاسی (فتوواک) جشنواره نمای مطلوب بیان کرد: یکی از اهداف برگزاری این جشنواره بازتاب معماری ایرانی و سنتی شهر مقدس قم است که این امر دغدغه چندین ساله بخش معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قم بود.

وی تصریح کرد: متاسفانه مطالب کافی و مفید از تاریخچه یک بنای تاریخی در شهر قم نیز در فضای مجازی وجود ندارد، لذا معرفی آثار معماری و بناهای تاریخی شاخص و هویت شهر مقدس قم به مردم در دستور کار این جشنواره قرار گرفته است.

یامولا یادآور شد: مستندسازی و مستندنگاری معماری سنتی و معاصر شهر مقدس قم از مهم‌ترین اهداف بخش فتوواک جشنواره نمای مطلوب است که در آن، عکاسان خوش ذوق و علاقه‌مند پس از تکمیل فرایند ثبت‌نام، جهت عکاسی و ارسال آن به دبیرخانه جشنواره به مکان‌های تاریخی برگزیده شهر قم مراجعه‌ می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌کنندگان تا ۲۲خردادماه جهت ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره فرصت دارند، ادامه داد: هنرمندان می‌توانند از عکاسی با دوربین و عکاسی با تلفن همراه بهره‌مند شوند و به برگزیدگان جوایزی اهدا می‌شود.

رئیس اداره مطالعات و برنامه ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قم اظهار کرد: هنگام صحبت از معماری سنتی و المان‌های دینی شهر قم، طاق قوسی و گنبد به ذهن مردم متبادر می‌شود اما معماری ایرانی ـ اسلامی برخاسته از سبک زندگی گذشتگان است.

یامولا بیان کرد: در زمان قدیم، معماری خانه‌های یک محله از نظر سبک، شکل ظاهری و ارزش و قیمت‌گذاری یکسان بودند و اختلافی میان منزل فقیر و غنی وجود نداشت، زیرا تمامی خانه‌های قدیمی از کاه‌گل بود.

وی گفت: یکی از راه‌های رسیدن به الگوی معماری اسلامی، ترویج فرهنگ سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی است و اگر سبک زندگی مردم ایرانی اسلامی باشد در استفاده از معماری اصیل ایرانی نیز از آن بهره‌مند می‌شوند، اگر چه نوع معماری و نماهای شهری بر نوع سبک زندگی مردم نیز موثر واقع می‌شود، هر دو موضوع لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

رئیس اداره مطالعات و برنامه ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قم اظهار کرد: نما و معماری هر جامعه بازتاب شرایط ذهنی آن جامعه محسوب می‌شود، رعایت تناسبات در فرم و استفاده از مصالح، هماهنگی نما با بافت پیرامون، رعایت اصول زیبایی شناسی و اقلیمی متناسب با هر شهر از جمله شاخص‌های نمای مطلوب است.

وی درخصوص رسالت طراحان و سازندگان به عنوان دو بازوی اصلی در خلق نمای مطلوب، افزود: طراحان و سازندگان نباید نما را به تنهایی به عنوان یک پوسته و محافظ منفک از داخل ساختمان و عملکرد آن بدانند و در طراحی آن همانند شخصی که لباسی به تن دارد و آن لباس نشان‌دهنده شخصیت اجتماعی او است، به نوعی طراحی فرم نما مشابه لباس دوم اشخاصی است که ساکن در یک ساختمان هستند که باز هم نشان دهنده شخصیت آن‌ها محسوب می‌شود.

یامولا ادامه داد: طراحی و اجرای نمای مطلوب می‌تواند بر آرامش و کیفیت زندگی ساکنین در شهر تاثیرگذار باشد، همچنین یک نمای نامطلوب می‌تواند موجب ایجاد اغتشاش روحی و بصری در ساکنین شود و هم بر سیما و منظر شهر تاثیر منفی داشته باشد.

وی در پایان گفت: شهروندان به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین رکن مدیریت شهری می‌توانند نسبت به نمای ساختمان محل اقامت خود و حتی نماهای دیگر در سطح شهر نظر و پیشنهاد خود را برای بهبود آن به سازندگان و مدیریت ارائه بدهند، همچنین شهروندان نسبت به بازبینی و کنترل نمای ساختمان خود در طول سال می‌توانند اقدام کنند و در صورت نیاز به بازسازی و مرمت نمای تخریب شده بپردازند.

منبع: ایسنا

4167

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها