عوارض بی‌خوابی از نظر طب سنتی

یک متخصص طب سنتی گفت: بی خوابی عوارض بسیار زیادی را به همراه دارد که خشکی مغز یکی از مهم‌ترین دلایل آن است.

عوارض بی‌خوابی از نظر طب سنتی

ناصر رضایی پور، متخصص طب سنتی اظهار کرد: یکی از مهم ترین اصول زندگی سالم، خواب و بیداری است که ایجاد هرگونه خلل در آن زندگی انسان را با مشکلاتی مواجه می‌کند معمولا افراد به دلیل شرایط کاری، درس خواندن‌های شبانه و یا امتحانات برنامه خوابی شان بهم می‌ریزد و دچار بیخوابی و کم خوابی می‌شوند.

او افزود: حکمای طب ایرانی براین باورند که میزان خواب موردنیاز افراد، براساس نوع مزاج‌شان متفاوت است. بنابراین در طب ایرانی، بی‌خوابی نیز صرفاً با تعداد ساعات خواب ثابتی تعریف‌نمی‌شود و همچنین به کیفیت خواب نیز ربط‌ دارد.

او گفت: خواب آلودگی در طی روز، کج خلقی، کاهش هوشیاری و اختلال در عملکرد حافظه از علائمی است که فرد به دلیل بی خوابی و کم خوابی در طول روز با آن‌ها مواجه خواهد شد.

رضایی پور بیان کرد: یکی از مهم ترین عوارض کم خوابی و بی خوابی خشک شدن مغز است، در واقع زمانی که مغز مدت زمان زیادی بدون استراحت و تمدن قوا فعالیت می‌کند حرارت مغز به دلیل فعالیت زیاد افزایش می‌یابد و به همان میزان رطوبت مغز کاهش یافته که خشکی مزاج مغز را در پی خواهد داشت.

او ادامه داد: رطوبت طبیعی مغز سبب تمرکز و به ذهن سپردن مسائل خواهد شد و در صورتی که این رطوبت در مغز کاهش یابد اختلال در حافظه، تحریک پذیری عصبی، تشدید اضطراب، افسردگی و مشکلات روانی را نیز خواهیم داشت.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: خواب در طول روز، به‌هیچ‌عنوان جایگزبن خواب شبانه نیست و توصیه‌نمی‌شود و بهترین زمان برای به‌خواب‌رفتن، پس‌از غروب کامل آفتاب و آغاز شب خواهد بود. سستی، کرختی، ترشح پشت حلق، تحریک پذیری و عصبی بودن، بوی بد دهان، کاهش اشتها و فراموشی از جمله عوارض خواب در طول روز به خصوص در هنگام غروب آفتاب است؛ بنابراین افراد برای اینکه با بی خوابی و عوارض آن مواجه نباشند باید از یک الگوی خواب مناسب پیروی کنند و بهترین زمان برای خواب شبانه ساعت ده و نیم تا پنج و نیم صبح خواهد بود.

او در خصوص راه های درمان گفت: ورزش منظم، پرهیز از پر خوری، چرب کردن داخل بینی با روغن بنفشه و بادام شیرین، مصرف شیر و یا دوغ و دوش گرفتن قبل از خواب می‌تواند به درمان بیخوابی کمک کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

4167

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ادینه
    0

    طب فقط طب نوین تغذیه هم مربوط می شود به متخصصان تغذیه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها