دولت دوازدهم به ایستگاه آخر رسید، خبری از راه آهن در استان خراسان شمالی نیست

۸ سال پس از وعده‌ های رنگارنگ دولت تدبیر و امید برای رسیدن و شنیدن سوت قطار در شهرهای خراسان شمالی٬ عمر این دولت هم به ایستگاه قطار در استان قد نداد.

دولت دوازدهم به ایستگاه آخر رسید، خبری از راه آهن در استان خراسان شمالی نیست

با گذشت بیش از 8 سال از وعده راه اندازی دو خط قطار در مسیرهای بجنورد-مشهد- آزاد شهر و یا جوین-اسفراین-بجنورد٬ در روزهای پایانی دولت هم خبری از قطار و راه آهن در استان نیست و باز هم این زیرساخت مهم توسعه در خراسان شمالی ایجاد نشد تا در دولت آینده شاید به نتیجه برسد.

در نخستین روزهای دولت یازدهم بود که استاندار منصوب این دولت از راه اندازی ایستگاه قطار اسفراین در روزهای پایانی سال 95 خبر داده بود. علی اکبر پرویزی در سال 1394 در این باره اظهار داشت: با تکمیل محور اسفراین به جوین، استان خراسان شمالی به شبکه ریلی سراسری متصل می شود.پیش بینی می‌شود مرحله نخست آن در حدفاصل جوین - اسفراین در نیمه نخست سال آینده به بهره برداری برسد.

وی افزود: اجرای سایر مراحل این طرح شامل احداث خط آهن در مسیر بجنورد- اسفراین و بالعکس و نیز مسیر بجنورد- شیروان و بالعکس هم در سفر اخیر رئیس جمهور به استان آغاز شده و امید می رود با تکمیل پروژه‌های مزبور، خراسان شمالی نیز هر چه سریع‌تر به راه آهن سراسری کشور متصل شود.

استاندار وقت خراسان شمالی گفت: با اجرای این پروژه تحولی عظیم در منطقه روی داده و دو کریدر شرق و غرب و شمال و جنوب از منطقه اسفراین عبور خواهند کرد.

راه آهن بجنورد به جوین که استان خراسان شمالی را به راه آهن شرق به غرب و شمال به جنوب ایران متصل می کرد در سال‌های ابتدایی دولت راه نیفتاد و در روزهای نخست دولت دوازدهم بود که باز هم وعده‌ای از این جنس باز هم خودنمایی کرد.

راه آهن مشهد- شمال و تحفه‌ای که نصیب استان نشد!

وعده راه اندازی ریل قطار در مسیر شهرهای مشهد-بجنورد-گرگان وعده دیگری است که هر چند قدمت بیشتر از خطر ریل جنوبی استان دارد٬ اما در دولت تدبیر و امید پیوست‌های متعددی بر ان زده و امیدهای تازه‌ای گشوده شد.

این خط راه آهن سراسری که از آرزوهای مردم خراسان شمالی است٬ بجنورد را به مشهد و شمال کشور متصل می‌کند و زمینه مسافرت و زیارت قطاری مردم را نیز فراهم خواهد کرد. طرحی که اگر روزگاری با چند میلیارد تومان توان ساخت آن بود٬ با گذشت وعده‌های بی عمل٬ این روزها با هزاران میلیارد تومان نیز توانی برای اجرای آن وجود ندارد.

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه افتتاح فاز نخست طرح تعریض جاده کردکوی به بندرترکمن گفته بود که عزم دولت برای برقراری مسیر ریلی گرگان - مشهد مقدس جدی است و آن‌را با کمک بازار سرمایه طی مدت پنج سال ساخته و به بهره‌برداری خواهیم رساند.

محمد اسلامی با بیان اینکه دولت تلاش می‌کند با ترسیم ساز و کار اجرایی قدرتمند و استفاده از فرصت بازار سرمایه، مسیر تکمیل این راه آهن را ترسیم کند، افزود: کارهای مالی و حقوقی برای تامین سرمایه مورد نیاز این پروژه از بازار سرمایه به مراحل پایانی رسیده و اگر در تامین منابع مالی وقفه ایجاد نشود، این مسیر ریلی در مدت زمان پنج سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی همچنین گفت: دولت از تمام ظرفیت خود برای تحقق آرزوی دیرین مردم گلستان و برقراری راه دسترسی ریلی به مشهد تلاش خواهد کرد.

وعده آقای وزیر در حالی گفته شده که در روزهای پایانی دولت دوازدهم حتی صدای کلنگ این طرح نیز به گوش نرسید و این ارث شوم برای دولت سیزدهم نیز به یادگار خواهد ماند.

آخرین استاندار دولت: راه آهن خیلی خوب است!

وعده‌های قطاری شدن استان خراسان شمالی به محمد علی شجاعی به‌عنوان آخرین استاندار دولت دوازدهم در استان رسید و او هم مانند اسلاف خود فقط از وعده‌هیا راه آهن و قطار در استان گفت.

محمد علی شجاعی چندی پیش در افتتاح یک آموزشکده هوانوردی با توصیف راه‌های توسعه استان٬ ساخت فرودگاه و راه آهن را به‌عنوان محورهای اصلی توسعه قلمداد کرد و گفت: با توسعه این محورها شاهد تولید ثروت و ایجاد اشتغال برای مردم استان خواهیم بود.

وی افتتاح هر بخشی را گامی در جهت توسعه دانست و خاطرنشان کرد: قدم های ما به سمت توسعه ورفع نداشته هاست.

استاندار خراسان شمالی در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان شمالی نیز توپ را به زمین صنایع استان انداخت و اظهار داشت: یکی از تعهدات آلومینای جاجرم اتصال و ارتقای ایستگاه راه آهن امیر آباد جاجرم به ریل سراسری است.

دولتی که قرار بود برای مردم استان خراسان شمالی چندین کیلومتر خط آهن ایجاد کند٬ این روزها برای افتتاح یک ایستگاه راه آهن در 180 کیلومتری مرکز استان خراسان شمالی که به خاطر عدم دسترسی مناسب٬ استقبال چندانی از آن نمی‌شود٬ روزها جشن به راه می‌اندازد و از صنایع بزرگ استان می‌خواد راه دسترسی برای آن ایجاد کنند.

این حال و روز توسعه خط آهن و شنیدن سوت قطار در استان محروم خراسان شمالی است که یک کیلومتر آزاد راه نداشته و تنها فرودگاه فعال آن نیز نشانی از توسعه و حرکت ندارد. آیا راه آهن در دوران دولت سیزدهم به خراسان شمالی خواهد رسید؟.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • طوفان شن
    0

    ایجاد شده به چشم حلال زاده نمیاد.....

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها