رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

اختلال توزیع واکسن کرونا در زنجان به زودی برطرف خواهد شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: در زمان حاضر اختلالی در روند تزریق واکسن کرونا در سطح کشور و این استان ایجاد شده است که بطور قطع این مهم طی روزهای آینده رفع و شمار قابل توجهی واکسن وارد خواهد شد.

اختلال توزیع واکسن کرونا در زنجان به زودی برطرف خواهد شد

دکتر پرویز قزلباش در ستاد پیشگیری از کرونا با اشاره به وضعیت واکسیناسیون کرونا در استان افزود: بر این اساس تاکنون درصد پوشش واکسن برای سالمندان بالای ۸۰ سال به میزان ۷۷.۶۸ درصد، ۷۵ تا ۷۹ سال ۶۷.۷۴ درصد، ۷۰ تا ۷۴ سال ۷۲.۵ درصد، ۶۵ تا ۶۹ سال، حدود ۵۲ درصد و ۶۰ تا ۶۴ سال نیز ۱.۷ درصد بوده است.

وی اضافه کرد: این استان نیز تلاش دارد با توجه به وقفه ایجاد شده در امر توزیع واکسن با رفع این مساله تزریق به گروههای مختلف هدف را سرعت دهد و از طرفی به این مهم باید توجه داشت افرادی که دوز اول واکسن را دریافت کرده اند به احتمال زیاد تاخیری در دریافت دوز بعدی ایجاد خواهد شد.

قزلباش با تاکید براینکه هم استانی ها و گروههای هدف نگران این موضوع نباشند، ادامه داد: طبق مطالعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تزریق دوز دوم نیز می تواند تا چند هفته بعد از مهلت عنوان شده انجام گیرد و در این خصوص مشکلی وجود ندارد.

وی با اشاره به راه اندازی مراکز تجمیعی واکسیناسیون در استان نیز گفت: خوشبختانه با همکاری های بین بخشی حرکت های خوبی در این خصوص با همکاری دستگاههای بین بخشی در استان انجام شده است که از طرفی وقفه بوجود آمده در توزیع واکسن نباید در این بخش اختلالی ایجاد کند.

این مسوول ادامه داد: بطور قطع این آمادگی ها به دلیل ورود واکسن های بیشتر و شمار بالای تزریق گروههای هدف در این استان باید وجود داشته باشد اما به رغم پیگیری های انجام گرفته همچنان مشکلاتی از قبیل تامین نیروی انسانی، رایانه، اینترنت و وسایل نقلیه در مراکز تجمیعی وجود دارد و بی توجهی به این موارد برنامه ریزی ها را با چالش جدی مواجه می کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه شمار مراجعه کنندگان به مراکز ۱۶ ساعته کووید - ۱۹ کاهش معنا داری پیدا نکرده است، اظهار داشت: مجموع مراجعات به این مراکز در هفته اول خرداد امسال، هفت هزار و ۱۹۹ نفر و در هفته دوم همین ماه شش هزار ۹۸۵ نفر بوده است.

رییس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان به گردش بالای ویروس کرونا در شهرستان‌های ابهر، خدابنده و خرمدره اشاره و خاطر نشان کرد: در هفته گذشته موارد مثبت پی. سی. آر در شهرستان‌های یادشده بالای ۳۰ درصد بوده و بر این مبنا باید به اقدامات پیشگیرانه توجه جدی داشت.

وی در ارتباط با میانگین سنی ابتلا به کرونا و فوت ناشی از این بیماری در استان یادآور شد: میانگین سنی افراد مبتلا به کرونا در استان ۵۹ سال و میانگین سنی فوت ناشی از ابتلا به بیماری کرونا نیز ۷۰ سال اعلام شده است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها