سیاهی به افغانستان باز می‌گردد؟/ همه چیز درباره گروه تروریستی طالبان، از کشتار هزاره ها تا رهبری که چشمش را با چاقو درآورد/ آیا طالب‌ها قصد فتح کابل را دارند؟

به مناسبت حملات گسترده طالبان به مناطق مختلف افغانستان و قدرت گیری مجدد این گروه، بد نیست مروری بر تاریخچه طالبان افغانستان، نحوه شکل گیری، صعود و سقوط و سرگذشت آن داشته باشیم.

سیاهی به افغانستان باز می‌گردد؟/ همه چیز درباره گروه تروریستی طالبان، از کشتار هزاره ها تا رهبری که چشمش را با چاقو درآورد/ آیا طالب‌ها قصد فتح کابل را دارند؟

به گزارش خبر فوری ، اخبار خوبی از افغانستان به گوش نمی‌رسد. در حالیکه دولت افغانستان درگیر مسائل و بحران‌های بسیار زیادی است، شهرهای جنوبی افغانستان در حال اشغال شدن توسط نیروهای طالبان است.

بر اساس گزارش اسپوتنیک روسیه و طبق اعلام اعضای شورای ولایتی غزنی منطقه‌ی «بازار صداقت» که مرکز کنونی شهرستان جغتو بود، صبح سه‌شنبه به‌دست طالبان افتاده است. بسیاری معتقدند اگر دولت اقدام خاصی انجام ندهد شاید تا چند روز دیگر سراسر این ولایت به دست طالبان بیفتد.

همزمان، کشتار هزاره ها و پیش روی طالبان بسیاری از ناظران بین المللی و دولتمردان را نگران کرده است. تردید و نگرانی‌ها به حدی است که برخی تحلیلگران معتقدند شاید طالبان تا چند ماه دیگر بخش اعظمی از افغانستان را اشغال کرده و برای مرتبه دوم "امارت اسلامی افغانستان" را به وجود بیاورد.

به همین مناسبت، بد نیست مروری بر تاریخچه طالبان افغانستان، نحوه شکل گیری، صعود و سقوط و سرگذشت آن داشته باشیم. در زیر برخی نکات مهم را درباره سرگذشت این گروه تروریستی و افراطی بیان می‌کنیم:

1.ظهور طالبان در سال 1994

طالبان در اوج جنگ داخلی افغانستان و در سال 1994 در منطقه سپین بولدک ولایت قندهار در جنوب افغانستان به وجود آمد. بنیانگذاران این گروه تندرو و سلفی ابتدا نام گروه خود را " تحریک اسلامی طلبای کرام" گذاشتند. طالبان در طول چند ماه توانستند طرفداران بسیار زیادی پیدا کنند و با کمک برخی گروه های تندرو ثروتمند عربی و دریافت سلاح و نیرو بخش عظیمی از افغانستان را اشغال نمایند.

جنگ داخلی افغانستان چگونه به وقوع پیوست؟

جنگ داخلی افغانستان از سال 1992 تا 1996 طول کشید و سرانجام در سال 96 با اشغال کشور به دست طالبان به پایان رسید. در طول جنگ داخلی که از بعد نابودی دولت محمد نجیب الله و سقوط جمهوری دموکراتیک افغانستان آغاز شد، قسمت های مختلف این کشور در دست گروه های مختلف بود. در طول این جنگ، نیروهای شورای نظار (جمعیت اسلامی افغانستان) به رهبری احمد شاه مسعود و برهان الدین ربانی در منطقه شمال شرق کابل، نیروهای حزب اسلامی افغانستان به رهبری گلبدین حکمتیار در مناطق وسیع جنوب کابل، اتحاد اسلامی برای آزادی افغانستان رسول سیاف مناطق افشار قرغه، جنبش ملی اسلامی افغانستان به رهبری عبدالرشید دوستم در شمال کابل، نیروهای حزب وحدت اسلامی افغانستان به رهبری عبدالعلی مزاری و محمد کریم خلیلی در مناطق شمال غرب و غرب کابل حضور داشتند.

طالبان در مدتی کوتاه نیمی از افغانستان را فتح کرد

طالبان بعد از تاسیس، به سرعت مناطقی را در جنوب افغانستان که زیر تسلّط دولت مجاهدین به رهبری برهان‌الدین ربانی بود، اشغال کردند. آن‌ها یک ماه و دو روز پس از اعلام موجودیت، ولایت قندهار چهارمین ولایت مهم افغانستان را تصرف کردند. در بدو امر مردم افغانستان به این گروه خوشبین بودند و گمان می‌کردند، آن‌ها می‌توانند به جنگ‌های داخلی افغانستان پایان دهند. به همین علت، طالبان به پیشروی‌های خود ادامه داد و با مقاومت مردم روبه رو نشد و تعدادی از ولایات را بدون جنگ یکی پس از دیگری اشغال کرد.

4 . اشغال کابل و قتل عام سیاستمداران افغان

طالبان در تاریخ 26 سپتامبر 1996 کابل پایتخت افغانستان را تصرف کردند. آنان به محض ورود به شهر، عبدالعلی مزاری رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان که یک هزاره بود و محمد نجیب‌الله احمدزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان و برادرش شاهپور احمدزی را کشتند و جنازه‌هایشان را در چهارراه آریانا در نزدیکی ارگ ریاست جمهوری افغانستان به نمایش گذاشتند.

ویرانی، میراث تندروها

طالبان بعد از قدرت گرفتن خشونت عجیبی را از خود بروز داد. این امر به خصوص به این علت بود که طالبان به هیچ یک از قوانین بین المللی اهمیتی نمی‌دادند. آنها به دفتر سازمان ملل در کابل حمله نموده دکتر نجیب الله رئیس دولت سابق را که به این دفتر پناه برده بود را از آنجا خارج و به قتل رساندند، دانشگاهها را تعطیل، درس و کار را برای زنان افغانی ممنوع، آثار تاریخی ازجمله مجسمه های تاریخی و باستانی بامیان را منفجر و بسیاری از کتابخانه های افغانستان مانند کتابخانه ناصرخسرو قبادیانی در پل خمری که دارای هزاران جلد از نفیس ترین کتب تاریخ اسلام و سرزمین ایران کهن را در خود جای داده بود دچار حریق طالبانیسم گردید و نابود شد.

آنها همچنین به کنسولگرای ایران در قندهار حمله کرده و ده ها ایرانی را به شهادت رساندند.

تنها سه کشور عربستان، پاکستان و امارات عربی متحده حکومت طالبان را که شش سال ادامه داشت به رسمیت شناخت. سخنگوی وقت طالبان زمانی که سازمان ملل متحد از به رسمیت شناختن حکومت آنان امتناع ورزید با غروری جهل گونه اعلام نمود که حکومت طالبان نیز متقابلا نهادی به نام سازمان ملل را به رسمیت نمی شناسد.

تاسیس امارت اسلامی افغانستان

طالبان با دیدگاهی بسته و زیر فشار قرار دادن مردم، موجب نارضایتی قشر زیادی از مردم افغانستان را فراهم کرد. آن‌ها نام حکومت افغانستان را از جمهوری اسلامی به امیرنشین (امارت اسلامی افغانستان) تبدیل و رهبر خود، ملا محمد عمر، را به عنوان امیرالمؤمنین معرفی کردند.

رهبر طالبان که بود؟

ملاعمر (ملا محمد عمر) رهبر طالبان بود. محمد عمر در سال 1960 در جنوب افغانستان و در روستایی به نام چاه‌همت در خاکریز ولایت قندهار به دنیا آمد و طبق روایت های شنیده شده، در سن 55 سالگی درگذشت.

در اوایل جهاد افغانستان علیه شوروی، ملاعمر به عنوان یک سرباز پیاده و عادیِ مجاهدین، دو هفته به پاکستان سفر کرد. گفته می‌شود در جریان یکی از جنگ‌ها یک چشم ملاعمر بر اثر برخورد ترکش زخمی شد و به شدت آسیب دید، وی بدون استفاده از مواد بیهوش کننده و ضد عفونی کننده، به وسیله چاقو این چشمش را درآورد و پلک‌هایش را به هم دوخت. پس از عقب‌نشینی ارتش شوروی از افغانستان، بین سال‌های 1989 تا 1994 ملاعمر امام مسجدِ یک روستا در یک شهرستان در غرب قندهار شد. در اکتبر 94، ملاعمر امیر طالبان شد. در سال 96 اجلاس بزرگی که شورا خوانده می‌شد و متشکل از 1500 طالب دینی بود در قندهار برگزار شد و به ملا عمر لقب «امیرالمؤمنین» اعطا کرد.

در نهایت در پی حملات ارتش آمریکا و همزمان نیروهای پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در اکتبر 2001، حکومت تحت رهبری ملا عمر پس از مقاومت کوتاهی سقوط کرد. بعد از این دیگر کسی اطلاع دقیقی از او نداشت تا اینکه طالبان رسما خبر مرگ او را تایید کرد.

ریشه‌های فکری طالبان

اما ریشه های فکری طالبان به چه عناصری باز می‌گردد؟ در پاسخ باید گفت که در ایالات و مناطق مرزی پاکستان بخصوص در پیشاور و کویته، از دهه چهل خورشیدی به این سو، گروه های فکری مختلف اهل سنتی مانند جمعیت علمای اسلام، جماعت اسلامی و اهل حدیث، مدارس علمیه ایجاد کردند. در این مدارس فقط برخی متون مذهبی با تفسیر و دیدگاه مکتب دیوبندی (هند) تدریس می‌شود که دیدگاه‌ها و فعالیت‌های مشترک با سلفیه و وهابیت دارد. پس از ورود مهاجرین افغانستانی به این مناطق، تعداد قابل توجهی از جوانان، جذب این مراکز شدند و نیز، بر تعداد این مدارس افزوده گشت. بیشتر این طلاب از قوم پشتون بودند و در فضای قبیله‌ای، روستایی یا اردوگاهی همراه با فقر و محیط بسته تربیت شده بودند.

در این مراکز بارها گفته می‌شد که مجاهدین و شیعیان، فاسد و خارج از دین هستند و خارجی‌ها نیز نیروهای شیطانی معرفی می‌شدند. سپس با تحریک و تشویق طلبه‌ها به جهاد، وظیفه دینی برای پاکسازی افغانستان و یادآوری تعصب قومی، آنان را مسلح و سازمان‌دهی کرده و به افغانستان گسیل داشتند.

به‌ تدریج، افراد غیر پشتون یا غیر بنیادگرا نیز به این گروه پیوستند: سنی‌های بنیادگرای تاجیک و ازبک (بدخشان و مناطق شمال افغانستان)، مجاهدین عرب، چچن و ازبکستانی، و نیز پشتون‌هایی که در دولت‌های کمونیستی افغانستان همکاری و تجربه داشتند.

طالبان دقیقا در این محیط و فرهنگ شکل گرفت و رشد کرد.

حمله آمریکا و سقوط طالبان

طالبان بعد از چند سال حکومت در افغانستان سرانجام در سال 2001 و با حمله مستقیم آمریکا از بین رفت. با وقوع حادثه تروریستی یازدهم سپتامبر و عدم تسلیم بن لادن به آمریکا از سوی طالبان (بن لادن رهبر القاعده بود که پایگاه های زیادی در افغانستان داشت و مدتی در آنجا می زیست)، حمله به افغانستان در دستور کار آمریکا قرار گرفت. ایالات متحده آمریکا در اکتبر 2001 به افغانستان حمله کرد. با همکاری اعضای جبهه مخالف طالبان (مجاهدین سابق)، گروه طالبان شکست خورد و حامد کرزی رئیس‌جمهور دولت موقت افغانستان گردید.

همه رهبران طالبان از ابتدا تا کنون

از زمان تشکیل طالبان، رهبری این گروه را سه نفر زیر بر عهده داشته‌اند:

ملا عمر

اولین رییس طالبان محمدعمرمعروف به ملاعمر بود. محمد عمر پس از تصرف کابل در گردهمایی ملایان و طلبه‌های جنوب افغانستان به امارت اسلامی طالبان انتخاب شد. او سابقه جهاد و عضویت در برخی احزاب جهادی افغانستان را دارا بود که از آن کناره‌گیری کرد. محمدعمر پس از سقوط حکومت طالبان و فرار به پاکستان تا هنگام مرگ دیده نشد.

ملا اخترمحمد منصور

پس از محمدعمر، اختر محمد منصورفرد شماره دو این گروه، بعنوان رهبر جدید آن انتخاب شد اما بخشی از طالبان، این انتخاب را نپذیرفته و جدا شدند.

ملا هبت‌الله آخوندزاده

این فردقاضی‌القضات طالبان در زمان ملاعمر بوده و بین طالبان به شیخ الحدیث نیز مشهور است، ولی سوابق نظامی و مدیریتی چندانی ندارد.

رستاخیز طالبان، سیاهی در حال بازگشت است؟

طالبان پس از گذشت مدتی از حمله آمریکا به افغانستان دوباره فعالیت خود را علیه نیروهای دولتی و خارجی آغاز کرد. حملات این گروه، تلفات سنگینی داشت. هم‌چنین در نتیجه عملیات‌های این گروه بخصوص انتحاری و بمب‌گذاری، تاکنون ده‌ها هزار فرد غیرنظامی کشته و زخمی شده است. قدرت گرفتن طالبان از طریق روی کار آمدن برخی اعضاء کمتر تندرو و ایجاد روابط با همسایگان و کشورهای خارجی و گفتگو با قوای دیگر حاصل شد.

این گفتگوها سرانجام باعث شد گفتگوی صلح بین آمریکا و طالبان شکل گرفته و طالبان رسما به عنوان یک گروه فعال افغان فعالیت کند. با حمایت ضمنی نیروهای آمریکایی و ضعف دولت، طالبان روز به روز قدرت بیشتری گرفته تا جایی که قصد دارد مجددا مناطق مختلف افغانستان را به اشغال خود درآورد.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 17
  • ذوالقرنین
    0

    امثال شمخانی مزدور روسها وتامین کننده منابع طالبان

  • محمود
    0

    مگر همین شماها چندین ماه پیش این گروه جنایتکار وتروریستی طالبان که دستشون به خون هزاران انسان بی گناه اعشته است دعوت نکردیدتهران .وابروی ایران را پیش چشم جهانیان نبردید.مایه ننگ ایران دعوت سران مملکت از طالبان جنایتکار وخونخوار بود

  • Amir
    0

    این هم یک مصیبت وهزینه ، وسیل مهاجرت افغانها به ایران وناامنی مرزهای مشترک .

  • کیان
    0

    دیگر طالبان پشتش به ایران گرم شده عین یمن چند هزار نفر هم کشته شود مهم نیست فقط راه دخالت باز بشود عین عراق آبادش میکنیم و نصف جوانان کشور دوست و برادر نیز به ایران پناهنده شده و ایران در ازای هر نفر از سازمان ملل پول می‌گیرد

  • ق
    0

    تبریک به همفکران طالبان و داعش در ایران

  • علم الهدی
    0

    آخ جون حکومت اسلامی

  • دن کیشوت
    0

    همین طالبان،داعش را زمینگیر و نابود کرد!

    نظرات شما -
    • بنده خدا
      0

      طالبان اصل داعش است

  • سارا
    0

    عبارت به همین مناسبت برای رخداد خوشایند ب کار میره نه گسترده شدن حملات تروریستی. با آرزوی روزهای خوب و روشن برای افغانستانی های عزیز

  • شهرام.ر
    0

    هر زمانی که عده‌ای سودجو به نام دین از اعتقادات مذهبی مردم ساده سواستفاده کردند ، شاهد ایجاد چنین گروههایی بوده‌ایم که با نامهای مختلف از جمله امارات اسلامی، خلیفه اسلامی و ... یک کشور را به فلاکت کشانده‌اند .

  • بنده خدا
    0

    خاک بر سر ما ایرانیها که تا این حد ذلیل شدیم که به طالبان هم باج بدهیم

  • مهمان
    0

    دقیقا پشتشون به ایران گرمه!!

  • حامیداحمدی
    0

    محمد

  • نسل
    0

    با همکاری برادران تروریست پرور ایرانی و گدا کن ملت

  • میدان
    0

    قطعا آنجا هم میدان بر دیپلماسی غلبه کرده!!!

  • مهرالی
    0

    عزیزان الکی به جون هم نیفتیدیکی ایران رامحکوم کنه ویکی انطرف رایادتان باشدهرجاکشتاروخونریزی بین مسلمین هست دست انگلیس انجاست پانصدسال پیش درانگلستان کتاب هزارصفحه ای تدوین شده تامسلمانان رابه جندین مذهب وکشورهایشان راتکه تکه کنندخوب مسلمانان فرقه فرقه فرقه که تقسیم شده وبعضی ازکشورهارادرسده های گذشته تقسیم کردندوهنوزهم دست بردارنیستندوخواهندکردتابهتربتونندتسلت یابندپس همدیگررامتهم نکنیددرجای دیگربجوئیدلعنت به استعمارگرپیرچه بلایی سرهندوستان اوردندیک کشورهست مشهوربه هزارمدهب

  • ناشناس
    0

    --- گروه طالبان با پیروی از چی دین خدا را وارونه فهمیده اند؟ --- خداوند مهربان و صاحب دین رحمت آفرین اسلام صلح خواه که بشر را برای آبادانی زمین و برقراری صلح و صفا و برقراری حکومت عادلانه روی این کره خاکی آفریده ؛ عذاب بی دینی را ، با بیان آشکار کننده ی نیکیها از بدیها ، به قیامت موکول کرده است و در قرآن کریم جهان شمول با تاکیدهای آشکار فراوان می فرماید: « إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا » ﴿ آیه ۹ سوره إسراء ﴾ و نیز می فرماید « لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ... » ﴿ آیه ۲۵۶ سوره بقره ﴾ وهمچنان می فرماید: « وَقُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ فَمَنْ شَاءَ فَلْيُؤْمِنْ وَمَنْ شَاءَ فَلْيَكْفُرْ... » ﴿ آیه ۲۹ سوره کهف ﴾ وهمچنان می فرماید: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لَا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ » ﴿ آیه ۱۰۵ سوره مائده ﴾ و نیز می فرماید « وَإِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ » ﴿ آیه ۶۱ سوره أنفال ﴾ و همچنان می فرماید: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا ضَرَبْتُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَتَبَيَّنُوا وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقَى إِلَيْكُمُ السَّلَامَ لَسْتَ مُؤْمِنًا تَبْتَغُونَ عَرَضَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فَعِنْدَ اللَّهِ مَغَانِمُ كَثِيرَةٌ كَذَلِكَ كُنْتُمْ مِنْ قَبْلُ فَمَنَّ اللَّهُ عَلَيْكُمْ فَتَبَيَّنُوا إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا » ﴿ آیه ۹۴ سوره نساء ﴾ و باز آشکار می فرماید: « وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَنْ فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعًا أَفَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ » ﴿ آیه ۹۹ سوره یونس ﴾ وهمچنان می فرماید: « وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَانًا فَلَا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ إِنَّهُ كَانَ مَنْصُورًا » ﴿ آیه ۳۳ سوره إسراء ﴾ و نیز می فرماید: « وَأَنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ وَأَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ » ﴿ آیه ۱۹۵ سوره بقره ﴾ ونیز می فرماید خداوند صلح آفرین بار دگر می فرماید: « وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ » ﴿ آیه ۱۹۰ سوره بقره ﴾ خداوند یگانه ذات اقدس مهربان در کجای قرآن فرموده است در دنیا و در کوچه ها وخیابانها وبازارهای أمن با راه اندازی کشتار و ویرانگری علیه کودکان و سال خوردگان و زنان پیر و جوان غیر مسلح بی دفاع ؛ دین و حکومت دینی را بر قرار کنید و خود را دیوانه وار با راه اندازی جنگها و آشوبهای خانمان بر افکن خرد ستیز همیشگی بی حساب و کتاب نیز به کشتار و نابودی بسپارید و حتما با این وضع فاجعه بار که تنها پسندیده ی شیطان پلید است دربهای بهشت با استقبال حور العین به روی شما فراخ باز خواهند شد؟؟؟!!! براستی گروه طالبان با رجوع به قرآن و عقل نمی پندارد با این وضع خونبار و ویرانگر که با زیر پا گذاشتن همه ی اصول شرعی و عرفی هم زیستی مسالمت آمیز برای خود و خلق الله و برای جهان ایجاد کرده است ؛ خداوند با خشم و نفرین خود آنان را به سر انجام این آیه گرفتار کرده باشد: « قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَى أَنْ يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذَابًا مِنْ فَوْقِكُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعًا وَيُذِيقَ بَعْضَكُمْ بَأْسَ بَعْضٍ انْظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ لَعَلَّهُمْ يَفْقَهُونَ » ﴿ آیه ۶۵ سوره آنعام ﴾؟؟؟!!! شاید بسیار خدا پسندانه باشد که این آیات رحمانی انسان ساز سعادت آفرین با ترجمه به زبانهای مختلف بشری دنیا در هر کوی و برزنی در این جهان نصب شوند تا شاید با یاری یگانه ذات اقدس خداوند مهربان صلح و دوستی ؛ بشر جنگ افروز به خداوند مهربان صلح و صفا باز گردد و راه جنگ افروزی شیطان پلید را که پایان آن حتما نابودی و دوزخ است برای همیشه رها کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها