در فصل آلبالو از خواص آن غافل نشوید

آلبالو یکی از میوه‌های خوش طعم و پرطرفدار است که فواید مناسبی برای پوست و مو و زیبایی دارد، همچنین مصرف آن برای سلامت بدن مفید است و به درمان برخی بیماری ها کمک شایانی می کند.

در فصل آلبالو از خواص آن غافل نشوید

یکی از میوه های پر طرفدار فصل تابستان آلبالو است که می توان آن را به روش های مختلف مثل مربا، ترشی و حتی فریز شده استفاده کرد. این میوه ترش در سراسر جهان وجود دارد و رنگ قرمز آن به دلیل وجود آنتوسیانین است. آلبالو از میوه های بسیار خوشمزه است که سرشار از خواص دارویی بوده و می توان به جای استامینوفن و ایبوپروفن از آلبالو استفاده کرد. در این بخش به برخی خواص آلبالو می پردازیم.

طبع آلبالو

طبیعت آلبالو سرد و خشک می باشد. مصرف آلبالو برای گرم مزاجان و رفع غلظت خون و صفرا مفید است.آلبالو را می توان به صورت آلبالو تازه، ترشی آلبالو، شربت آلبالو، آب آلبالو، مربا آلبالو، آلبالو پلو و خورش آلبالو استفاده کرد.

مواد مغذی موجود در 100 گرم آلبالو :

کالری 50
مجموع چربی 0 گرم
چربی اشباع شده و چربی ترانس 0 گرم
کلسترول 0 میلی گرم
سدیم3 میلی گرم
کل کربوهیدرات 12.18 گرم
فیبر رژیمی (1.6 گرم)
شکر 8.49 گرم
پروتئین 1 گرم
ویتامین آ 0.064میلی گرم
کلسیم 16 میلی گرم
آهن 0.32میلی گرم

خواص مهم میوه آلبالو تازه و آلبالو خشکه برای بدن

حاوی آنتی اکسیدان:

مواد موجود در آلبالو ممکن است درد را خیلی بهتر از آسپرین تسکین دهد و تحقیقات نشان می دهند که مصرف روزانه آلبالو پتانسیل کاهش بیماری های قلبی عروقی یا مزمن مرتبط با التهاب، ورم مفاصل و نقرس را در انسان ها دارد.

کاهش خطر سکته:

میلیونها نفر در معرض خطر ابتلا به دیابت یا بیماری های قلبی هستند، رژیم غذایی حاوی آلبالو ممکن است بهتر از مصرف دارو باشد. تحقیقات نشان می دهند که آلبالو نه تنها مزایای قلبی عروقی دارد، بلکه همچنین می تواند خطر سکته را کاهش دهد، حتی زمانی که با دارو استفاده می شود.

کاهش بیماری های قلبی:

تحقیقات انجام شده نشان می دهد مصرف آلبالو همراه با رژیم غذایی چرب، باعث اضافه وزن و چاقی نمی شود. مولکولهای موجود در خون نوعی التهاب مرتبط با بیماری های قلب و نیز دیابت دارد. علاوه بر این افرادی که آلبالو مصرف می کنند کلسترول پایینی تری نسبت دیگران دارند. افراد چاقی که آلبالو مصرف می کنند چربی شکمی کمتری دارند و چربی شکم با ریسک و تورم قلبی و عروقی در انسان ها مرتبط است.

آلبالو سرشار از آنتی اکسیدان های طبیعی مانند آنتوسیانین، کلوروژنیک اسید، کورستین و کامپفرول می باشد، آنتوسیانین های موجود در آلبالو سبب محافظت بدن در برابر آسیب های استرس اکسیداتیو، از بین بردن رادیکال های آزاد، محافظت از رگ های خونی و سلول های مغزی در برابر استرس اکسیداتیو و جلوگیری از تشکیل پلاک های آترواسکلروزی و بیماری های مرتبط با زوال عقل می شود.

مصرف آلبالو در بارداری :

مصرف آلبالو و گیلاس در دوره بارداری مفید است و مشکلی برای مادران باردار ایجاد نمیکند. مقادیر بالای فیبر موجود در آلبالو از ابتلا به یبوست دوران بارداری که یکی از شایع ترین مشکلات زنان باردار است، پیشگیری می کند. آنتی اکسیدان ها و آنتوسیانین های موجود در آلبالو خطر ابتلا به فشار خون بالا در دوران بارداری را کاهش می دهد و ملاتونین موجود در آلبالو به درمان بی خوابی و بهبود کیفیت خواب در زنان باردار کمک می کند اما نباید خانم های باردار در خوردن آلبالو زیاده روی نمایند.

مصرف آلبالو در افراد دیابتی :

قند آلبالو از نوع لولوز است و این قند را بیماران دیابتیک می توانند جذب کنند پس افراد دیابتی باید به حد اعتدال آلبالو بخورند. تحقیقات نشان داده مصرف آب آلبالو، به حد اعتدال به درمان دیابت نوع 2 کمک می کند.

مصرف آلبالو در شیردهی

آلبالو نفاخ بوده و تولید نفخ می کند، اگر خانم ها در زمان شیردهی آلبالو فراوان بخورند، نفخ آلبالو باعث دل درد و نفخ شیرخوار می شود.

تقویت چشم:

ویتامین آ موجود در آلبالو برای محافظت از چشم و تقویت بینایی ضروری است. تحقیقات نشان می دهند که قطره های چشم به دلیل داشتن ویتامین آ برای درمان سندروم خشکی چشم و نیز نوع ویژه ای ازالتهاب چشم به نام کراتوکنژنکتیویت موثر هستند.اگرچه ویتامین آ همراه با دیگر ویتامین ها، به کاهش خطر انحطاط چشم کمک می کند. افراد در معرض خطر بالای بیماری که از چند ویتامین مانند ویتامین آ، ث، ایی، روی، و مس استفاده می کنند، 25 درصد خطر انحطاط چشم را کاهش می دهند.

منبع: نمناک

4167

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها