مدیرکل بهزیستی استان تهران:

استان تهران ۴۰۰۰ "کودک کار" و "زباله‌گرد" دارد

مدیرکل بهزیستی استان تهران در نشست خبری خود به مناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودکان تعداد کودکان کار و زباله‌گرد در تهران را اعلام کرد.

استان تهران ۴۰۰۰ "کودک کار" و "زباله‌گرد" دارد

امین شاهرخی در نشست خبری خود به مناسبت روز جهانی کار کودکان با تاکید بر اینکه هیچ انسان فرهیخته‌ای حاضر به این نیست که کودک و فرزندش در معابر اقدام به کار کند اظهار کرد: سازمان بهزیستی در کنار سایر فعالیتهای متعدد خود توجه ویژه‌ای به پدیده کودکان کار و خیابانی داشته که بر همین اساس طرح جذب، شناسایی و حمایت از کودکان کار و خیابانی از اسفند ۹۸ در دستور کار قرار گرفت که البته اجرای این طرح همزمان با شیوع ویروس کرونا شد اما همکاران ما اجرای این طرح را ادامه دادند.

شاهرخی ادامه داد: هم اکنون این طرح تبدیل به یک فرآیند در سازمان بهزیستی شده است و با توجه به ساختار معیوبی که از گذشته در ساماندهی کودکان کار و خیابانی وجود داشته است معایب و نقایص این طرح رفع و خوشبختانه این فرآیند و این طرح نتایج قابل قبولی را در بر داشته است.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با تأکید بر اینکه دیگر شاهد طرح‌های ضربتی و رها شده در فرآیند جذب، شناسایی و حمایت از کودکان کار و خیابانی نخواهیم بود گفت: طرح اشاره شده به صورت مداوم در سازمان بهزیستی در حال انجام است و همه مسئولان بهزیستی براجرای این طرح احتمام ویژه دارند. تا هفته گذشته ۹۲۳ نفر در این طرح شناسایی، جذب و مورد حمایت قرار گرفتند که از این تعداد ۷۶۳ نفر از کودکان اتباع و ۱۶۰ نفر از کودکان ایرانی بوده‌اند.

وی گفت: براساس آمار اخذ شده ۸۵ درصد از کسانی که در این طرح جمع‌آور شده‌اند از افراد بیگانه بودند که یکی از معضلات در اجرای طرح محسوب می‌شوند و شاید بخش قابل توجهی از این افراد به صورت قانونی وارد کشور نشده‌اند.

مدیر کل بهزیستی استان تهران با تاکید بر چرخه توانمندسازی کودکان کار و خیابانی در طرح طرح شناسایی، جذب و حمایت کودکان کار و خیابانی گفت: یکی از موضوعاتی که در این فرآیند مورد توجه قرار دارد حمایت و توانمندسازی خانواده‌های این کودکان است که به صورت ویژه مورد حمایت سازمان قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: برای نخستین بار در طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابانی به ثبت عنبیه این کودکان پرداخته شده است و در واقع این کودکان پس از شناسایی مورد ثبت عنبیه قرار می‌گیرند و تمام اطلاعات آنها از طریق عنبیه ثبت خواهد شد و مشخص می‌شود یک کودک چند بار توسط سازمان بهزیستی جمع‌آوری شده است و در واقع تعداد کودکان که در چند نوبت توسط سازمان بهزیستی جمع‌آوری می‌شوند در این طرح به اندازه انگشتان دست است.

شاهرخی همچنین در رابطه با آمار ترخیص کودکان به خانواده‌هایشان نیز گفت: ۷۲۴ کودک از ۹۲۳ کودک ترخیص و به آغوش خانواده‌هایشان بازگشته‌اند که در ادامه تحت حمایت سازمان بهزیستی و توانمندسازی خانواده قرار گرفته‌اند که این فرآیند توسط مددکاران اجتماعی پیگیری می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه یکی از اهداف طرح شناسایی، جذب و حمایت کودکان کار و خیابانی عدم بازگشت کودکان کار و خیابانی به سطح معابر و میادین است، گفت: با توجه به مقوله توانمندسازی و حمایت از خانواده‌های این کودکان؛ این هدف قابل اجرا است.

مدیرکل بهزیستی استان تهران ضمن درخواست از شهروندان تهرانی برای اجرای طرح شناسایی، جذب و حمایت کودکان کار و خیابانی و مشارکت با سازمان بهزیستی گفت: از شهروندان درخواست می‌شود که در معابر و چهارراه‌ها و چراغ قرمزها و مکانهایی که کودکان کار را مشاهده می‌کنند به آنها دلسوزی نکنند و به جای اینکه به آنها پولی بپردازند با اورژانس اجتماعی (۱۲۳) تماس بگیرند و این موارد را به همکاران ما در اورژانس اطلاع دهند تا آنها در اسرع وقت در مکانهای ذکر شده حاضر شوند و برای شناسایی و جذب این کودکان اقدام کنند.

شاهرخی ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده چندین مرکز جدید برای ساماندهی کودکان کار و خیابانی توسط سازمان بهزیستی راه‌اندازی و ظرفیت قابل توجهی در این بخش فراهم شده است.

وی در رابطه با آمار کودکان کار و زباله‌گرد در سطح استان تهران گفت: حدود ۴ هزار نفر در این بخش هستند که از این تعداد حدود ۲ هزار نفر کودکان کار و مابقی کودکان زباله‌گرد هستند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: بنابر جلسات متعددی که سازمان بهزیستی استان تهران با شهرداری تهران با موضوع برخورد با پیمانکاران متخلف و سوءاستفاده‌گر از کودکان زباله‌گرد برگزار شده است قرار است شهرداری تهران با پیمانکاران متخلف برخورد کند که این فرآیند می‌تواند در کاهش کودکان زباله‌گرد موثر باشد.

منبع: تسنیم

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها