قیمه اصیل ایرانی چگونه طبخ می‌شود؟

در این خبر طبخ قیمه سنتی ایرانی را به شما آموزش می‌دهیم.

قیمه اصیل ایرانی چگونه طبخ می‌شود؟

این روز‌ها مزه کردن غذا‌های محلی هر منطقه در سفر، بخشی جدانشدنی از یک تجربه کامل گردشگری به شمار می‌آید و گردشگران علاقه‌مند به غذا حداقل یک یا چند وعده را در رستوران‌های محلی غذا می‌خورند تا با آشنایی بیشتر با فرهنگ غذایی هر شهر، سفری لذت‌بخش‌تر برای خود رقم بزنند.

کشور ایران دارای ۳۱ استان است که هر یک، ده‌ها غذای محلی و اصیل مخصوص به خودشان را دارند. در این سری مطالب آشپزی قصد داریم شما را با غذای محلی استان‌های مختلف آشنا کنیم.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با مشهورترین غذا‌های لذیذ محلی تهران آشنا کنیم.

غذا‌های تهران از جمله دمپختک، سرگنجشکی، اشکنه و بعضی از خورش‌ها با طعم و مزه لذیذ خود شما را به سفری در زمان دعوت می‌کنند؛ پس در سفر به تهران، حتما این غذا‌های ساده و لذیذ را امتحان کنید. برخی از این غذا‌ها شناخته شده نیستند؛ در حالی که برخی دیگر کماکان در خانه‌های تهرانی‌ها طبخ می‌شوند. شما می‌توانید با مراجعه به مجموعه غذا‌های محلی کجارو با لیست کامل غذا‌های تهران و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید.

خورش قیمه

خورش قیمه، غذایی پرطرفدار در میان ایرانیان است و در مناطق مختلف کشور، با دستور پخت‌های متنوعی طبخ می‌شود. از مواد تشکیل‌دهنده این خورش سنتی که یکی از غذا‌های اصیل تهرانی نیز به شمار می‌آید، می‌توان به گوشت قرمز، رب گوجه‌فرنگی، پیاز سرخ‌شده، لپه و لیمو عمانی اشاره کرد.

مواد لازم برای ۶ نفر

گوشت: ۳۰۰ گرم
لپه: ۱۰۰ گرم
پیاز: یک عدد
رب گوجه فرنگی: یک قاشق غذاخوری
گوجه: ۳ عدد
لیمو: ۳ عدد
نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه: به مقدار لازم
زعفران: به مقدار دلخواه
دارچین: نصف قاشق چای‌خوری
روغن: به مقدار لازم
سیب‌زمینی سرخ کرده یا بادمجان سرخ کرده: به مقدار لازم
برنج زعفرانی: برای سرو

طرز تهیه

لپه‌ها را از دو تا سه ساعت قبل خیس کنید و چند بار آب آن را تعویض کنید تا نفخ لپه گرفته شود. مقداری روغن در یک قابلمه بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس پیاز‌های ریز خرد شده را در روغن بریزید و آن‌ها را تفت دهید تا کاملا سبک و طلایی شوند. در ادامه رب گوجه‌فرنگی و زردچوبه را به پیاز‌های سرخ شده بیفزایید و آن‌ها را تفت دهید تا بوی خامی زردچوبه و رب گرفته شود و رنگ رب نیز باز شود. فلفل سیاه و فلفل قرمز را به مواد سرخ شده داخل قابلمه اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید و تفت دهید.

گوشت خرد شده را در قابلمه بریزید و آن را کمی تفت دهید تا تغییر رنگ دهد. سپس آب لپه را خالی کنید و آن را در قابلمه بریزید و همراه با بقیه مواد تفت دهید. پس از چند دقیقه تفت دادن، سه تا چهار پیمانه آب جوش را در قابلمه بریزید، درب قابلمه را ببندید، شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید تا گوشت و لپه برای یک ساعت بپزند. پس از گذشت این مدت، لیمو عمانی‌ها را با چنگال سوراخ کنید و در خورش بیندازید. درب قابلمه را ببندید و خورش را برای یک ساعت دیگر بپزید تا به روغن افتاده و جا بیفتد.

پس از یک ساعت، لیموعمانی‌ها را از خورش بیرون بیاورید و زعفران، نمک و دارچین را به خورش اضافه کنید. خورش قیمه را برای ۲۰ دقیقه دیگر روی شعله ملایم گاز بپزید. در انتها یک قاشق غذاخوری گلاب یا نصف قاشق چای‌خوری گل محمدی را در قابلمه بریزید و پس از چند دقیقه، خورش قیمه را در ظرف سرو بکشید. خورش قیمه را با سیب‌زمینی سرخ کرده یا بادمجان سرخ کرده تزئین کنید و همراه با برنج زعفرانی به سر سفره بیاورید.

نکات مهم برای تهیه خورش قیمه

دارچین، رنگ خورش را تیره می‌کند؛ پس اگر دوست دارید خورش قیمه شما روشن باشد، دارچین را حذف کنید.

برخی افراد در انتهای پخت، مقدار بسیاری پیاز داغ در خورش می‌ریزند تا طعم خورش را بهتر کنند.

خورش قیمه باید روی شعله ملایم طبخ شود.

در انتهای پخت، حتما لیمو عمانی‌ها را دربیاورید تا طعم غذای شما را تلخ نکنند.

شما می‌توانید در ۱۰ دقیقه آخر پخت، یک یا دو عدد هل را به خورش اضافه کنید تا عطر بهتری به غذا بدهد.

منبع: برترین‌ها

4167

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • ناشناس
    0

    خبر فوری چرا مارو با عکس خورشت قیمه شکنجه می کنی چرا چرا دست درد نکن شوخی غذایی نکن نوشابش کجاست .

    نظرات شما -
    • ایرانی تبار
      0

      کی با قیمه، نوشابه می آشامد ؟؟؟؟ با قیمه، دوغ می آشامند.

  • کاربر ناشناس
    0

    رب گوجه اش بیشتر باشه خورشت غلیظ تر می شود . ولی واقعا دلمون قیمه خواست .آموزش غذا رو بگذار واسه دوره ارزونی البته اگر اگر روزی رویت شد.

  • من
    0

    یعنی قیمه مال تهرانه ؟؟عجب !

  • مهسا
    0

    من توی قیمه دارچین و گلاب نمی کردم می دیدم مزه ش فرق داره با بیرون.. ممنون

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها