صعود نسبی قیمت ها در بازار خودرو/ تولید در کارخانه‌ها کاهش یافت

اگرچه امسال شاهد کاهش قطره چکانی قیمت خودروها در بازار همراه بودیم اما با آغاز خرداد قیمت ها روند صعودی گرفتند و در برخی مدل‌ها حتی شاهد افزایش بیش از ۱۰ میلیونی نرخ ها نیز بودیم.

صعود نسبی قیمت ها در بازار خودرو/ تولید در کارخانه‌ها کاهش یافت

بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد اگرچه همچنان معاملات قابل توجهی در بازار صورت نمی‌گیرد و طبق تاکید فعالان، بازار خودرو در حالت رکود به سر می‌برد اما با این حال قیمت‌ها نسبت به هفته‌های پیش روند صعودی به خود گرفته اند. به شکلی که حتی در برخی از خودروها شاهد رشد ۱۰ میلیونی قیمت بوده ایم.

به عنوان نمونه اگرچه قیمت خودروی سمند LX در سوم خرداد ماه ۱۸۳ میلیون تومان بود اما قیمت کنونی این خودرو در بازار به ۱۹۳ میلیون تومان رسیده است. خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز سوم خرداد ماه ۱۹۸ میلیون تومان قیمت داشت که هم اکنون به ۲۱۰ میلیون تومان رسیده است.

قیمت خودروی دنا معمولی سوم خرداد ماه ۲۶۷ میلیون تومان بود که هم اکنون به ۲۷۵ میلیون تومان رسیده است. قیمت خودروی پژو پارس سال نیز از ۲۱۸ میلیون تومان به ۲۳۲ ملیون تومان رسیده است.

همچنین نرخ خودروی تیبا از ۱۲۵ میلیون تومان در سوم خرداد ماه به ۱۲۷ میلیون تومان در ۲۳ خرداد ماه رسیده است.

کوییک دنده‌ای نیز از ۱۵۰ میلیون به ۱۵۱ میلیون تومان، سایپا ۱۱۱ از ۱۲۸ به ۱۳۳ میلیون تومان و تیبا دو از ۱۳۳ میلیون تومان به ۱۳۷ میلیون تومان رسیده است.

این افزایش نسبی قیمت‌ها در حالی است که طی فروردین و اردیبهشت ماه امسال قیمت خودروها داشت و اگرچه بصورت قطره چکانی، اما شاهد افت قیمت بودیم.

در جدول زیر قیمت برخی از خودروهای پرفروش بازار آمده است؛ ناگفته نماند که نرخ‌ها در بازار شناور بوده و قیمت‌های درج شده، میانگین قیمت‌های موجود است.

خودرو (مدل ۱۴۰۰) قیمت (۲۳ خرداد ۱۴۰۰) قیمت (۳ خرداد ۱۴۰۰)
سمند LX ۱۹۳ میلیون تومان ۱۸۳ میلیون تومان
پژو ۴۰۵ GLX ۱۹۸ میلیون تومان ۱۸۹ میلیون تومان
پژو پارس ۲۳۲ میلیون تومان ۲۱۸ ملیون تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ۲۱۰ میلیون تومان ۱۹۸ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ۲۵۸ میلیون تومان ۲۵۳ میلیون تومان
پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۳۹۷ میلیون تومان ۳۸۸ میلیون تومان
رنو تندر ۹۰ E۲ ۳۳۳ میلیون تومان ۳۲۳ میلیون تومان
رانا پلاس ۲۲۲ میلیون تومان ۲۲۱ میلیون تومان
دنا معمولی ۲۷۵ میلیون تومان ۲۶۷ میلیون تومان
سایپا ۱۱۱ ۱۳۳ میلیون تومان ۱۲۸ میلیون تومان
سایپا ۱۳۱ ۱۱۹ میلیون تومان ۱۱۲ میلیون تومان
ساینا ۱۴۵ میلیون تومان ۱۴۳ میلیون تومان
تیبا ۱۲۷ میلیون تومان ۱۲۵ میلیون تومان
تیبا ۲ ۱۳۷ میلیون تومان ۱۳۳ میلیون تومان
کوییک دنده‌ای ۱۵۱ میلیون تومان ۱۵۰ میلیون تومان

کاهش تولید در کارخانه‌ها

بررسی‌ها نشان می‌دهد علت مهم صعودی شدن قیمت خودرو، کاهش تولید و عرضه است. نگاهی به آمار تولید خودرو در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری حکایت از آن دارد که تولید ایران خودرو در این ۲ ماه نسبت به دو ماه پایانی سال گذشته با کاهش چشم گیری مواجه بوده است. ۲ خودروساز بزرگ کشور طی دو ماه ابتدای امسال ۱۲۹ هزار و ۵۴۵ دستگاه خودرو تولید کرده اند، در حالی که در بهمن و اسفند پارسال میزان تولید تجمیعی این دو خودروساز ۱۴۷ هزار و ۵۰۱ دستگاه بوده است.

این افت تولید در حالی است که اواسط اردیبهشت ماه امسال، شورای رقابت پس از مدتی تأخیر، افزایش قیمت خودروهای داخلی (کارخانه) را از نظر گذراند و براساس آن، قیمت محصولات ایران خودرو به طور متوسط ۸.۲ درصد و محصولات سایپا به طور متوسط ۸.۹ درصد افزایش یافت. اینکه چرا علیرغم دریافت مصوبه افزایش قیمت، تولید و عرضه خودرو از سوی این دو خودروساز کاهش یافته جای سوال دارد.

در جدول زیر میزان تولید خودرو در اردیبهشت ۱۴۰۰ و ۹۹ آمده است.

تولید در ایران خودرو

اردیبهشت ۱۴۰۰ ۳۶ هزار و ۷۲۶ دستگاه
اردیبهشت ۹۹ ۵۱ هزار و ۷۳۶ دستگاه
درصد تغییر کاهش ۲۹ درصدی

تولید در سایپا

اردیبهشت ۱۴۰۰ ۳۷ هزار و ۶۹۶ دستگاه
اردیبهشت ۹۹ ۴۴ هزار و۵۵۳ دستگاه
درصد تغییر کاهش ۱۵.۴ درصدی

در جدول زیر نیز میزان تولید خودرو در دو خودروسازی بزرگ کشور به تفکیک آذر، دی، بهمن و اسفند سال ۹۹ و فروردین و اردیبهشت سال ۱۴۰۰ آمده است.

البته باید توجه داشت که تولید سایپا در دو ماه ابتدای امسال نسبت به اردیبهشت پارسال افت کرده اما نسبت به دو ماه پایانی سال گذشته با افزایش همراه بوده است؛ اما در مورد ایران خودرو، میزان تولید نه فقط نسبت به اردیبهشت پارسال بلکه نسبت به دو ماه پایانی سال گذشته نیز کاهش محسوسی داشته است.

میزان تولید در ایران خودرو

آذر ۹۹ ۵۵ هزار و ۲۴۹ دستگاه
دی ۹۹ ۴۴ هزار و ۳۳۱ دستگاه
بهمن ۹۹ ۴۳ هزار و ۹۱۲ دستگاه
اسفند ۹۹ ۴۸ هزار و ۳۳۲ دستگاه
فروردین ۱۴۰۰ ۲۱ هزار و ۳۹۴ دستگاه
اردیبهشت ۱۴۰۰ ۳۶ هزار و ۷۲۶ دستگاه

میزان تولید در سایپا

آذر ۹۹ ۲۲ هزار و ۵۵۰ دستگاه
دی ۹۹ ۳۹ هزار و ۲۶۵ دستگاه
بهمن ۹۹ ۲۹ هزار و ۴۵۲ دستگاه
اسفند ۹۹ ۲۵ هزار و ۸۰۵ دستگاه
فروردین ۱۴۰۰ ۳۳ هزار و ۸۱۹ دستگاه
اردیبهشت ۱۴۰۰ ۳۷ هزار و ۶۹۶ دستگاه

این افت تولید در حالی رقم خورده که بر اساس برنامه جهش تولید که در وزارت صمت تهیه و در اختیار مدیران ارشد خودروسازان قرار گرفت خودروسازان باید رشد ۵۰ درصدی تولید را محقق کنند. البته وزارت صمت مشخص نکرده این افزایش ۵۰ درصدی تولید در مقایسه با کدام بازه زمانی باید رقم بخورد.

منبع: مهر

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها