پروستاتیت چیست و چطور درمان می شود؟

التهاب غده پروستات که ممکن است با علائم مختلفی بروز کند؛ پروستاتیت نامیده می شود. سخت یا دردناک بودن دفع ادرار، تکرر ادرار، تب، کمردرد، درد کشاله ران، کاهش میل جنسی و ... از علائم این عارضه هستند.

پروستاتیت چیست و چطور درمان می شود؟

به نقل از familydoctor، پروستاتیت احتمال دارد با سایر عفونت‌ های مجرای ادرار اشتباه شود. پس اگر تصور می کنید التهاب پروستات دارید به پزشک مراجعه کنید.

علل پروستاتیت: دو نوع پروستاتیت وجود دارد: پروستاتیت حاد و پروستاتیت مزمن باکتریایی. هر دو نوع این پروستاتیت‌ ها ناشی از عفونت پروستات هستند. برخی انواع التهاب پروستات ممکن است ناشی از آن باشند که عضلات لگن یا مثانه درست عمل نمی‌ کنند.

درمان پروستاتیت: درمان بر اساس علت پروستاتیت است. پزشک برای آنکه علت را پیدا کند ممکن است معاینه مقعدی یا آزمایش ادرار از شما بگیرد. برای معاینه مقعدی پزشک تان پشت غده‌ پروستات را لمس می کند.

آنتی بیوتیک‌ ها برای درمان التهاب پروستات که ناشی از عفونت است به کار می روند. شما آنتی بیوتیک ‌ها را برای چند هفته یا چند ماه مصرف کنید. اگر پروستاتیت شدید باشد، ممکن است لازم باشد که برای درمان با آنتی ‌بیوتیک داخل وریدی به بیمارستان بروید.

از آنجایی که پزشکان هنوز علت پروستاتیت بدون عفونت را نفهمیده ‌اند، درمان ممکن است سخت باشد.

پزشک ممکن است تجویز آنتی ‌بیوتیک را برای درمان عفونت پنهانی امتحان کند. دیگر درمانها در جهت بهبودی شما بکار می رود.
داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن یا حمام آب گرم ممکن است به بهبودی شما کمک کند. برخی مردان با مصرف کردن داروهای کمک ‌کننده به کارکرد غده‌ پروستات یا مثانه بهتر می ‌شوند.

آیا پروستاتیت ممکن است به صورت مقاربتی منتقل شود؟
بعضی اوقات پروستاتیت ناشی از میکروب‌هایی مانند کلامیدیا است که از راه مقاربت منتقل می ‌شوند. اما در اغلب موارد پروستاتیت ناشی از عفونت ‌هایی است که از راه آمیزش جنسی منتفل نشده ‌اند و بنابراین عفونت به همسر بیمار هم منتقل نمی‌ شود.

فردی که یک بار سابقه‌ پروستاتیت را دارد، ممکن است دوباره هم به آن مبتلا شود. آنتی ‌بیوتیک‌ ها ممکن است به خوبی به درون پروستات نفوذ نکند. به طوری که مقدار کمی از باکتری‌ ها ممکن است درون پروستات پنهان شوند و آنتی‌ بیوتیک‌ ها نمی توانند آنها را بکشند.

مصرف آنتی بیوتیک ها را یکباره قطع نکنید: مراقب باشید چون هنگامی که شما مصرف آنتی بیوتیک را قطع می‌ کنید، عفونت ممکن است دوباره شعله ‌ور شود. اگر این اتفاق افتاد، شما مجبور هستید برای جلوگیری از عفونت مجدد؛ آنتی بیوتیک‌ ها را برای مدت طولانی ‌تری مصرف کنید.
پروستاتیتی که ناشی از عفونت نیست؛ اغلب از نوع مزمن است. اگر شما این نوع پروستاتیت را دارید، ممکن است لازم باشد برای مدت زمان طولانی دارو مصرف کنید.

این عارضه معمولا با دارو درمان می شود در اغلب موارد نیاز به جراحی نیست.

با این که پروستاتیت ممکن است باعث ناراحتی شما شود، باعث سرطان نمی‌ شود.

نوشیدن آب کافی، ورزش منظم و درمان به موقع عفونت های ادراری در پیشگیری از پروستاتیت موثر است.

منبع: ایرنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها