حضور سینمای ایران از پاریس تا زاگرب

مستندهای «جایی برای فرشته‌ها نیست» و «اکسدوس» راهی پاریس شدند و انیمیشن «دیوار چهارم» از جشنواره زاگرب جایزه گرفت.

حضور سینمای ایران از پاریس تا زاگرب

فیلم‌های مستند جایی برای فرشته‌ها نیست و اکسدوس برای نمایش در هشتمین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی در پاریس (سینمای ایران) انتخاب شده‌اند.

جایی برای فرشته‌ها نیست ساخته سام کلانتری از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی روزهای ۲ و ۵ تیر و فیلم مستند اکسدوس ساخته بهمن کیارستمی که پخش آن برعهده مرکز گسترش است در روزهای ۳ و ۷ تیر در هشتمین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی در پاریس به نمایش درخواهند آمد.

در این برنامه که از تاریخ ۲۹- ۲۳ ژوئن برابر با ۸ تا ۲ تیر ۱۴۰۰ در شهر پاریس در کشور فرانسه برگزار می‌شود، حدود ۳۰ فیلم سینمایی و مستند کوتاه و بلند به نمایش در خواهد آمد.

اِکسُدوس درباره مرکز بازگشت مهاجران افغان است که توسط اداره اتباع خارجی وزارت کشور گردانده می‌شود. این مرکز مسئولیت ثبت‌نام و اعزام مهاجران افغان را که به‌صورت غیرقانونی وارد ایران شده‌اند، برعهده دارد. این فیلم در اولین نمایش خود در دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»، موفق به کسب جایزه بزرگ بخش مسابقه بین‌الملل این جشنواره شد.

اِکسُدوس در اولین حضور بین‌المللی خود نیز در بخش مسابقه بیست و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند «هات‌داکس» در شهر تورنتو کانادا روی پرده رفت.

جایی برای فرشته‌ها نیست مستندی درباره تیم ملی دختران «اسکیت هاکی» ایران و مشکلات پیچیده آنان در راه مسابقات آسیایی کره‌جنوبی است که ورزش، بهانه‌ای برای وارد شدن به زندگی این دختران شده است. این فیلم، پُرجایزه‌ترین مستند سینمایی سال ۱۳۹۸ است که سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر و چهار جایزه از جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» از جمله جایزه ویژه تماشاگران این جشنواره را کسب کرده است.

جایزه هیات‌ داوران جشنواره زاگرب برای «دیوار چهارم»

هیات داوران سی و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی انیمافست زاگرب جایزه بهترین فیلم تولید اول خود را به محبوبه کلایی برای ساخت انیمیشن دیوار چهارم اهدا کردند.

در مراسم اختتامیه جشنواره بین المللی انیمافست زاگرب که شنبه شب در زاگرب برگزار شد، جایزه هیات‌داوران موسوم به «زلاتکو گرگیچ» (Zlatko Grgić Award) به یکی از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تعلق گرفت.

در بیانیه هیات داوران جشنواره انیمافست آمده است که فیلم ایرانی دیوار چهارم ساخته محبوبه کلایی برای تکنیک تجربی ارزنده‌اش که بیننده را به درون ذهن قهرمان داستان برده و همچنین تاکیدش بر پویایی خانواده و اصلاح سیاست‌های اجتماعی، به عنوان بهترین فیلم تولید اول در بخش موسوم به زلاتکو گرگیچ انتخاب شده است.

زلاتکو گرگیچ که این جایزه به نام او اهدا می‌شود از بنیان گذاران و تئوریسین‌های اصلی مکتب زاگرب و خالق پروفسور بالتازار است. برای نخستین بار است که انیمیشن ایران از این جشنواره مهم موفق به دریافت یک جایزه اصلی شده است و پیش از این تنها انیمیشن آقای گوزن موفق به دریافت تقدیرنامه از این فستیوال شده بود.

محبوبه کلایی متولد شهر قم، انیماتور، فیلمساز، طراح گرافیک و کارگردان فیلم‌های انیمیشن کوتاه و تجربی و فارغ‌التحصیل دانشگاه هنر تهران است. او سال ۲۰۱۹ نیز در جشنواره انیمیشن زاگرب حضور داشته است.

منبع: ایرنا

4167

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها