آغاز مبارزه شیمیایی با آفت بالشک مرکبات در مازندران

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران از آغاز مبارزه شیمیایی با آفت بالشک مرکبات در مازندران خبر داد.

آغاز مبارزه شیمیایی با آفت بالشک مرکبات در مازندران

عبدالرحمن زاغی درباره کنترل آفات و بیماری‌های رایج مرکبات برای تعیین زمان مبارزه در نوبت اول، اظهار کرد: زمان مناسب مبارزه شیمیایی با آفت بالشک مرکبات برای شهرهای شرق و مرکزی استان از ۲۰ خرداد و برای شهرهای غرب استان از ۲۵ خرداد ماه امسال به مدت ۳ هفته از تاریخ شروع مبارزه است.

وی با اشاره به اینکه میزان مصرف روغن امولسیون شونده با حشره‌کش و کنه‌کش توصیه شده، ۳ تا ۵ لیتر در یک هزار لیتر آب توصیه می شود، افزود: در صورت افزایش درجه حرارت هوا به بیش از ۳۳ درجه سانتیگراد، از مصرف روغن امولسیون شونده خودداری شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: حشره‌کش‌های توصیه شده برای مبارزه، آپلاود و آدمیرال به میزان ۰.۵ تا ۰.۷۵ لیتر، استامی پراید ۰.۵ کیلو، دورسبان ۲ لیتر، دیازینون ۱.۵ تا ۲ لیتر، مالاتیون ۲ تا ۲.۵ لیتر و اتیون ۱.۵ تا ۲ لیتر در یک هزار لیتر آب و در باغ های مرکبات آلوده به کنه قرمز از کنه‌کش‌های توصیه شده، انویدور ۰.۳۵ لیتر، نیسورون و نئورون یک لیتر در یک هزار لیتر آب استفاده شود.

زاغی به باغداران توصیه کرد قبل از مبارزه با آفات و عوامل بیماری زا با ارائه نمونه از باغ به کارشناسان حفظ نباتات مراکز، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و یا کلینیک‌های گیاه‌پزشکی مراجعه و بر اساس توصیه‌های کارشناسی و نسخه گیاه‌پزشکی صادره نسبت به تهیه سموم از فروشگاه‌های مجاز و معتبر اقدام کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه در باغات آلوده به کنه قرمز مرکبات، استفاده از کنه کش‌های توصیه شده همراه با حشره‌کش‌ها بلامانع است، تصریح کرد: برای جلوگیری از تنش‌های خشکی، آبیاری درخت قبل از مبارزه شیمیایی انجام شود.

این مسوول به باغداران توصیه کرد از سموم و روغن‌های امولسیون شونده در ظروف اصلی و پلمپ شده و دارای بر چسب مشخصات و تاریخ مصرف استفاده کرده و از مصرف سموم تاریخ گذشته و توصیه نشده خودداری کنند.

وی ادامه داد: برای مبارزه با آفت شپشک آردآلود مرکبات با هماهنگی کارشناسان حفظ نباتات شهرستان نسبت به تهیه کفشدوزک کریپت از شرکت‌های تولیدکننده حشرات مفید و رهاسازی کفشدوزک ۷ تا ۱۰ روز پس از مبارزه شیمیایی اقدام شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: با توجه به مشاهده آفت پروانه مینوز مرکبات در برخی باغات جوان و نهالستان ها براساس برنامه مدیریت تلفیقی با بکارگیری روش های مختلف مبارزه نظیر مبارزه زراعی، مکانیکی، بهداشت کف باغ و نهالستان، تغذیه اصولی و آبیاری در کاهش خسارت آفت اقدام و مبارزه شیمیایی فقط در باغات جوان مرکبات زیر ۵ سال و نهالستان ها روی جوانه های نورسته توصیه می شود.

وی تصریح کرد: برای مبارزه شیمیایی با مینوز مرکبات با رعایت تناوب مصرف از حشره کش های موثر، کنفیدور به میزان ۰.۵ و ورتیمک به میزان ۰.۴ لیتر در هزار لیتر آب استفاده شود.

زاغی خاطرنشان کرد: باغداران سمپاشی را با یکی از حشره‌کش‌ها و کنه‌کش‌های توصیه شده فقط روی درختان آلوده انجام و از سمپاشی باغات و درختان بدون آفت خودداری کنند.

وی تاکید کرد: باغداران برای پیشگیری از بروز مقاومت در حشرات و کنه ها از ترکیب دو حشره‌کش با کنه‌کش هنگام سمپاشی خودداری و تناوب در مصرف سموم از گروه های مختلف رعایت و از اختلاط سموم و روغن ها با کودهای شیمیایی هنگام سمپاشی خودداری کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه قبل از شروع سمپاشی به زنبورداران منطقه برای انتقال کندوهای زنبورعسل به منطقه امن اطلاع رسانی شود، گفت: برای پیشگیری از اثرات سو تنش‌های گرمایی، سمپاشی در ساعات خنک صبح‌ ها قبل از ساعت ۱۰ و بعد از ظهرها از ساعت ۴ به بعد در هوای بدون وزش باد انجام شود.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها