خبرفوری بررسی می‌کند

سرنوشت پرونده ۱۱ ابربدهکار بانکی چه شد؟ / نعمت احمدی: کاش رئیسی میزان وصولی از ابربدهکاران بانکی را اعلام می کرد

یک وکیل دادگستری گفت: همتی روز مناظره ادعا کرد که 25 هزار میلیارد از 90 هزار میلیارد تومان مجموع بدهی را وصول کرده است. ای کاش اقای رئیسی هم اعلام می کرد که قوه قضائیه چقدر وصولی داشته است.

سرنوشت پرونده ۱۱ ابربدهکار بانکی چه شد؟ / نعمت احمدی: کاش رئیسی میزان وصولی از ابربدهکاران بانکی را اعلام می کرد

در مناظره سوم انتخابات ریاست جمهوری بود که عبدالناصر همتی با ارائه کاغذی دست نوشته نام یازده بدهکار عمده بانکی را در اختیار آیت الله سید ابراهیم رئیسی قرار داد.

ساعتی بعد از اقدام همتی در ارائه لیست غیر رسمی و دست نوشته در مناظره، تصویری از کاغذ مورد اشاره در فضای مجازی منتشر شد که نام بدهکاران عمده بانکی در آن به ترتیب زیر نوشته شده بود.

1. دانیال‌زاده 2. عظام 3. صدرهاشمی نژاد 4. العقیلی 5. اقدامیان 6. فلاحتیان 7. شفیعی 8. گرامی 9. ایزدپناه 10. رستمی صفا 11. ریخته گران.

اما سابقه هریک از این ابربدهکاران چیست؟

دانیال زاده ، ردیف یک: در این موردر پرونده قضایی تشکیل شده و در برخی موارد حکم هم صادر شده که در مرحله فرجام خواهی دیوان عالی کشور است. با پیگیری قضایی در فرآیند رسیدگی 8 هزار و 300 میلیارد ریال به بانک ملی مسترد و معادل 26 هزار و 200 میلیارد ریال از اموال وی به بانک منتقل شده که مطالبات این بانک وصول شده است.

بخشی از مطالبات ارزی نیز از طریق تعزیرات حکومتی وصول گردیده است. در مورد مطالبات سایر بانک‌ها موضوع در حال پیگیری است.

عظام، ردیف دو: پرونده قضایی تشکیل، رسیدگی و حکم صادر شده است. تلاش‌های قوه قضاییه برای پرداخت بدهی و تداوم فعالیت کارخانجات تولیدی این گروه در حال انجام است.

ردیف سه: با وجود همکاری نکردن شبکه بانکی کشور، با پیگیری قوه قضاییه (دادسرای تهران) و تلاش سازمان اطلاعات سپاه به عنوان ضابط پرونده، تاکنون 49 هزار میلیارد ریال از مطالبات بانک‌ها وصول و در اختیار بانک‌های ذینفع قرار گرفته است. این اقدام صرفا با پیگیری قضایی، تعامل و همکاری و پذیرش گروه مذکور انجام گردیده و پرونده در دادسرا مطرح رسیدگی بوده و هنوز حکمی صادر نشده است.

در همین پرونده از بانک مرکزی خواسته شده در مورد نحوه پرداخت تسهیلات کلان و رعایت ضوابط و مقررات بانکی بررسی و اظهار نظر نماید که پاسخ داده‌اند به لحاظ محدودیت منابع انسانی انجام خواسته مقدور نیست و از کارشناسان رسمی استفاده شود.

ردیف چهار : پرونده قضایی تشکیل شده است. اقدامات زیادی در مورد شناسایی و حفاظت از اموال گروه از جمله شرکت پلی اکریل اصفهان انجام شده که با اموال توقیف شده مطالبات بانک‌ها قابل وصول است. ضمنا شخص مورد اشاره در سال 95 فوت کرده است.

ردیف پنج : پرونده قضایی تشکیل و در حال رسیدگی است. در فرآیند رسیدگی برای نحوه پرداخت بدهی‌ها، توافقاتی حاصل شده و بر اساس توافق تاکنون بخشی از مطالبات پرداخت شده است.

ردیف شش : در این مورد پرونده در قوه قضاییه رسیدگی شده و حکم ده سال حبس و رد مال صادر شده و محکوم در زندان است. با پیگیری قوه قضاییه در فرآیند رسیدگی 29 میلیون درهم و 120 هزار میلیارد ریال از بدهی گروه مذکور به بانک‌های ذینفع پرداخت شده است.

ردیف هفت : پرونده در حال رسیدگی است و در فرآیند رسیدگی 300 میلیارد ریال بدهی یکی از بانک‌ها پرداخت شده است.

ردیف هشت : در این مورد پرونده در دادسرای تهران تشکیل شده و در فرآیند رسیدگی مطالبات بانک‌های گردشگری، آینده و سینا تسویه شده است. 620 دستگاه خودروی هیوندا بابت بدهی گروه مذکور به بانک آینده تحویل شده است. ده فقره ملک با ارزش حدود 40 هزار میلیارد ریال توسط قوه قضاییه شناسایی و توقیف شده و در حال کارشناسی است که به بانک‌ها منتقل و احتمالا تمامی بدهی‌ها تسویه خواهد شد.

ردیف نه: پرونده قضایی تشکیل شده و با پیگیری قضایی مطالبات تعدادی از بانک‌ها وصول شده و بر اساس هماهنگی انجام شده مقرر است تا شهریور ماه سال جاری بدهی‌ها پرداخت شود.

ردیف ده: پرونده در حال رسیدگی است و در فرآیند رسیدگی 30 هزار میلیارد ریال از بدهی بانک‌ها وصول شده است.

ریخته گران، ردیف یازده: پرونده در قوه قضاییه رسیدگی شده است. متهمان به 25سال و 17 سال حبس محکوم شده‌اند و هم اکنون در زندان هستند. تاکنون با پیگیری‌های قضایی و شناسایی اموال 9 هزار میلیارد ریال از مطالبات بانک‌ها وصول شده است. علاوه بر آن 170 میلیارد ریال و 26 میلیون یورو به بانک توسعه پرداخت شده. همزمان از تعطیلی پتروشیمی اصفهان متعلق به گروه مذکور جلوگیری شد.

برخوردها با ابربدهکاران بازدارنده نبود

در همین ارتباط نعمت احمدی در گفتگو با خبر فوری با اشاره به فهرست 11 نفره ابر بدهکاران بانکی و نقش بانک مرکزی و قوه قضائیه در این باره اظهار داشت: طبق اصل 156 قانون اساسی وظایف قوه قضائیه تعقیب متهمین و وظیفه بانک مرکزی گزارش دهی است.

وی افزود: بانک مرکزی قبلا نیز فهرست ابربدهکاران بانکی را در اختیار قوه قضائیه قرار داده بود و وظیفه داشت نسبت به تعقیب تمام اعضای آن فهرست 11 نفره اقدام کند.

این وکیل دادگستری با اشاره به واکنش رئیسی به اقدام همتی در روز مناظره، تصریح کرد: اگر من جزو مشاورین آقای رئیسی بودم به ایشان می گفتم در همان زمان اسامی موجود در فهرست ابربدهکاران بانکی را منعکس کند و دادستان عمومی انقلاب تهران مرحله تعقیب متهمین را انجام دهد.

احمدی یادآور شد: البته آقای رئیسی در پاسخ گفت که تعدادی از فهرست 11 نفره ابر بدهکاران بانکی تحت تعقیب قرار دارند.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه «پرونده ابربدهکاران بانکی مربوط به 10 سال قبل است» گفت: در صورتی که مسئولین وقت بانک مرکزی با توجه به مسئولیت خود بر وصولی بدهکاران نظارت نداشته باشند، بی‌شک مقصرند. در مقابل نیز قوه قضائیه به عنوان تعقیب کننده متهمین و نهاد پیگیر اعاده اموال بیت المال مسئول بوده است.

وی با اشاره به اقدام همتی در روز مناظره و قراردادن فهرست 11نفره ابربدهکاران بانکی دراختیار آیت الله رئیسی گفت: پرونده 90 هزار میلیاردی ابربدهکاران بانکی یکی از ضعف های قوه قضائیه است و سکوت، باعث شد روز مناظره در جایگاهی قرار بگیرد که چرا همه متهمین را تعقیب نکرده است؟ اگرچه آقای رئیسی اعلام کرد که برخی از اشخاص داخل فهرست 11 نفره را تحت تعقیب قرار داده است.

احمدی در پاسخ به این سوال که برپایی دادگاه های ابر بدهکاران چقدر بازدارنده است؟ بیان کرد: صفر. این افراد از قبل متوقف شده بودند و بانک به آنها وام نمی‌دادند. همتی ادعا کرده که 25 هزار میلیارد از 90 هزار میلیارد تومان مجموع بدهی را را وصول کرده است. ای کاش آقای رئیسی هم اعلام می کرد که قوه قضائیه چقدر وصولی داشته است.

این کارشناس دادگستری خاطرنشان کرد: در این مورد قوه قضائیه کار را به سر انجام نرسانده است.

25

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 18
  • داریوش
    0

    انشالله بعد از انتخاب دکتر رییسی در مبارزه با فساد و نگاه به تولید تحولی عظیم ایجاد میشود و کار ناتمام دکتر احندینژاد کامل میشود.چنانکه از همین الان اصحاب زر و زور قدرت و غارتگران دنبال سوراخ میگردند.و اشالله کسی در راس قوه قضاییه قرار بگیرد که مبارزه با فاسدین و غارتگران دانه درشت کار اصلی کار اصلی اوباشد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      جنابعالی با دادن مدرک قلابی دیگر به ریسی از حالا پاچه خواری را شروع کرده ای؟شب دراز است. خیلی عجله نکن

  • ناشناس
    0

    مدرک رییسی جعلیه این میخواد با فساد مقابله کنه؟

  • کاربر ناشناس
    0

    امروز سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد چقدر به بیت المال برگشته ،البته اگر به اصطلاح اصلاح‌طلبان، ناراحت نشوند ،درمظلوم نمایی در حد اسکار هستند ،در پاسخگویی فقط یک کلمه ،نگذاشتند!

  • م
    0

    یقینا اگر جناب رییسی پاسخی داشت در اعلامش کوتاهی نمیکرد

    نظرات شما -
    • امید راد
      0

      اصلا چرا سیستم بانکی باید انقدر نقص و ضعف داشته باشد که فردی انقدر وام بگیرد..؟؟ بعد بیان بگن قوه قضاییه دنبال اون ها برو

    • چچچچچ
      0

      آقا سیستم بانکی چرا انقدر راحت وام میده بدون هیچ گونه نظارتی مگه یه دونه فقط اختلاس بوده... حالا که موضوع روشن شده میگن قوه قضاییه برو دنبالشون بگرد.

    • محسن
      0

      دليلش اينه كه مملكت قحط الرجال شده و كسي واسه بازسازي صنعت و توليد تو مملكت نيست و اينهايي هم كه ادعا ميكنن همه به يه جا وصل هستن و يه روده راست ندارن و در نهايت پول را با يه تعداد دليل و مدرك و سند و پارتي ميگيرن و باز پرداخت نميكنن. چرا كه خود اينها از نبود توليد و صنعت دارن زندگي ميكنن و با واردات كالاهاي مختلف دارن نون ميخورن.خود آمريكا هم اينطوري ابر قدرت شد، اول دست اينها رو بريد و به توليد و صنعت داخل بها داد و واردات رو به صفر رسوند و الان يكي از صادر كننده هاي قدر توي دنيا هستش.

  • سعید
    0

    فکر کنم در حدود دوهزار برگشته

  • کاربر ناشناس
    0

    اصلاح طلبان خودشان هم جعلی هستند انشاالله بعد از انتخابات محاکمه خواهند شد

  • ع ع
    0

    سرنوشت این پرونده ها شد مثل بقیه پرونده ها مردم هم حالا حالا سر کارند!

  • سرمد
    0

    جناب احمدی بهترین جواب همان بود که آقای رئیسی داد که ایشون گفتند این اسامی را اگر قرار بود باید زمانی که مسئولیت داشتی می دادی نه الان و در ادامه گفتند همه این پرونده ها یا رسیدگی شده و حکم برخی صادر شده و بقیه در مراحل پایانی است. اما اینکه گفتید ای کاش اسامی را اعلام می کردند مطابق قوانین پرونده های در حال بررسی که حکمشان قطعی نشده نمی شود اعلام کرد ولی اسامی همانطور می بینید توسط همتی منتشر شده و دو نفر از اسامی در زندانند و بقیه پرونده ها را نیز مراحل بررسی شان را می توانید جستجو کنید و عیسی شریفی را که مهر علیزاده نام بردند جهت اطلاع شما و ایشون که یا نمی دانند و یا خود را به نفهمی زده اند در زندان هستند

  • محسن
    0

    چه بخور بخوریه تو کشور همش هم ملیاردی

  • ناشناس
    0

    درود بر همتی رئیس جمهور آینده

  • سید هرندی
    0

    ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می کنند و تحریم ها را تحمل می کنند و تعجب همگان را بر خواهند انگیخت حتی خودشان هم از سرسختی خودشان تعجب می کنند.

  • پشه کوره
    0

    شنیده شده نفر اول لیست اسپانسر رئیسیه

  • زرد
    0

    عظام اسپانسر رییسی است

  • م
    0

    منم به اون یازده نفر اضافه کنین یه وام ازدواج گرفتم نمیتونم قسط شو بدم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها