آغاز عملیات آبخیزداری با اعتبار بیش از یک میلیارد تومان در مهدیشهر

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهدیشهر از اجرای پروژه بند سنگ و ملات با اعتبار یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان در حوزه هیکو مهدیشهر خبر داد.

آغاز عملیات آبخیزداری با اعتبار بیش از یک میلیارد تومان در مهدیشهر

حمید رضا عبدوس اظهار داشت: پروژه بند سنگ و ملات در حوزه آبخیز شهرستان مهدیشهر به حجم ۲۵۰۰ متر مکعب و با یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان با ارتفاع ۴ الی ۵ متر از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی سال ۹۹ در حال اجرا می‌باشد.
او اظهار داشتند: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و حجم بالای برداشت آب از سطح سفره‌های زیرزمینی که باعث به هم خوردن توازن آب ورودی و خروجی حوزه آبخیز مهدیشهر شده بهترین راه جلوگیری از روند افت سطح آب‌های زیرزمینی، اقدامات آبخیزداری است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر افزود: با اجرای طرح‌های آبخیزداری همچنین می‌توان با کنترل، مهار و بهره‌وری از سیلاب‌ها اثر پدیده‌هایی نظیر خشکسالی را به شدت کاهش و از خسارات سیلاب‌ها جلوگیری به عمل آورد که این گونه عملیات در پروژه‌های آبخیزداری بر اساس کاربری خاص اراضی در عرصه‌های آبخیز کشورمان طراحی و اجرا می‌شود.
عبدوس با بیان اینکه انتخاب عملیات مکانیکی برای اصلاح آبخیز نیاز به شناخت عوامل مختلف حوضه دارد، تصریح کرد: نفوذ پذیری کم نزولات آسمانی در خاک حوضه و جاری شدن رواناب‌های شدید سطحی، به ویژه در فصل چرا که زمین فاقد پوشش گیاهی است از یک سو و ریزش رگبارهای شدید بهاره از سوی دیگر، باعث تجمع و تمرکز آب در آبراهه‌های حوضه شده و در نتیجه فرسایش را تشدید می‌کند.
او گفت: برخی از این روش‌ها موجب کاهش طول شیب دامنه‌ها و تعدادی نیز موجب حذف شیب دامنه‌ها می‌شوند و ازآنجا که شیب و طول آن طبق مدل فرسایش جهانی در کاهش میزان فرسایش خاک موثر است اجرای این پروژه‌های آبخیزداری در کاهش فرسایش و رواناب تاثیر گذار خواهد بود.

منبع: خبرآنلاین

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها