مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان:

محور زرند کوهبنان با ۲۵ میلیارد تومان اعتبار به بهره‌ برداری می‌رسد

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: تزریق ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان نقدینگی به پروژه زرند - کوهبنان می‌تواند این طرح را تا پایان سال ۱۴۰۱ به اتمام برساند که مردم این شهرستان‌ها استفاده لازم از آن را ببرند.

محور زرند کوهبنان با ۲۵ میلیارد تومان اعتبار به بهره‌ برداری می‌رسد

علی حاجی‌زاده، در دیدار نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی افزود: میزان ۹ کیلومتر از پروژه ۳۸ کیلومتری جاده واریانت و نوبنیاد زرند به کوهبنان به بهره برداری رسیده است که احداث این مسیر موجب کاهش میزان ۲۰ کیلومتر از این محور ۹۲ کیلومتری می‌شود.

وی اظهار داشت: ۳۸ کیلومتر جدید از ۲۲ کیلومتری کوهبنان آغاز و در ۱۸ کیلومتری زرند با دور زدن ارتفاعات و گردنه‌های موجود موجب ۲۰ کیلومتر کاهش مسیر مسافران می‌شود.

حاجی زاده با اشاره به یکی از مزایای احداث این محور از جمله در بعد مسافت، حمل بار، کالا، مسافر و حمل و نقل افزود: همچنین موجب کاهش هزینه سوخت خودروها و صرفه‌جویی در وقت مردم می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان عنوان کرد: احداث این ۳۸ کیلومتر راه اصلی، موجب حذف پیچ های تند و شیب دار جاده موجود می‌شود که همواره در عملیات راهداری و برف‌روبی زمستانی و همچنین خطر ساز بودن این جاده مشهود بوده لذا احداث آن از خواسته‌های نمایندگان پیشین و فعلی زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی است.

وی تاکید کرد: این پروژه در سال ۹۴ در کمیته شهرستان کوهبنان مصوب و به عنوان یک طرح جدید در دستور اداره‌کل راه و شهرسازی استان کرمان قرار گرفت.

حاجی زاده بیان داشت: هیچ اعتباری از سال ۹۴ تا ۹۷ برای این پروژه تخصیص نیافته و نخستین اعتبارات از سال ۹۷ به این طرح تزریق شد.

وی ادامه داد: اعتبارات این پروژه اسناد خزانه چهار و سه ساله‌ای می‌باشد که از سال ۹۷ با سررسید ۱۴۰۱ و سال ۹۸ و ۹۹ سررسید سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ را دارند.

وی با تاکید بر بهره‌برداری از یک قطعه ۹ کیلومتری از محور زرند - کوهبنان افزود: سه طرح دیگر در این مسیر در حال فعالیت با پیشرفت فیزیکی ۵۷ درصد، یک پروژه با پیشرفت ۳۵ درصد مراحل اجرایی را می‌گذراند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان یادآور شد: در مجموع برای اتمام پروژه زرند - کوهبنان به اعتباری بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان براساس فهرست بهای سال ۱۴۰۰ نیاز است.

وی گفت: احداث هرکیلومتر محور با مشخصات راه اصلی در فهرست بهای سال ۱۴۰۰ به چهار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی ابراز داشت: پروژه یاد شده یکی از مطالبات به‌حق مردم کوهبنان و در دستور کار اداره‌کل راه و شهرسازی استان کرمان قرار گرفته و در صورت تامین اعتبارات حداقل ۲۵ میلیارد تومان به صورت نقدی می‌توانیم پیمانکاران را متقاعد کرده که با استفاده از منابع خودشان نسبت به اتمام این پروژه اقدام کنند.

حاجی زاده ادامه داد: این پروژه برای اتمام نیاز به حداقل ۱۰ درصد نقدینگی سریع دارد که پیمانکار هزینه نیروها و کالاهای اساسی به‌ویژه سیمان مورد نیاز خود را پرداخت کند.
پیمانکاران راهسازی با استفاده از ظرفیت ماشین‌آلات و تواناتی تجهیزات خود این طرح را به اتمام می‌رسانند.

استفاده از طرفیت شرکت های صنعتی و معدنی برای اتمام پروژه زرند - کوهبنان

وی اضافه کرد: پیشنهاد ما استفاده از ظرفیت شرکت های صنعتی و معدنی و مشارکت آنان در پروژه در راستای وظایف اجتماعیشان است زیرا بیشترین بهره را از این محور را ماشین آلات سنگین حمل بار و کالای معادن و صنایع موجود می‌برند.

حاجی زاده با تاکید بر اینکه شرکت‌های میدکو، زغال‌سنگ و سنگ آهن جلال آباد و فولاد زرند ایرانیان و قطران شرکت‌های صنعتی و معدنی منطقه هستند که بیشترین استفاده را از این محور می‌برند گفت: می‌طلبد که این شرکت‌ها به تعهدات اجتماعی خود پایبند بوده و در ۲ طرح راهسازی این منطقه مشارکت داشته باشند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان تصریح کرد: در این زمینه شرکت صنایع ملی مس ایران در ایجاد احداث باند دوم کرمان - رفسنجان - سرچشمه مشارکت داشت و پروژه راه جدیدالاحداث معدن مس درآلوییه به رابر را این شرکت پذیرفته است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین باند دوم سیرجان تا پایان حوزه استخفاظی کرمان به سمت استان فارس را شرکت‌های گل‌گهر متقبل شد.

جذب سهمیه قیر رایگان به احداث محور اصلی زرند کوهبنان کمک می‌کند

حاجی زاده خطاب به نماینده زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی گفت: ظرفیت قانونی استفاده از سهمیه قیر یارانه ‌ای برای اتمام پروژه کوهبنان - زرند ضروری است که با رایزنی در مجلس شورای اسلامی و وزارت راه و شهرسازی بتواند این پروژه را در قالب احداث طرح‌های راه اصلی از این سهمیه استفاده کند.

وی بیان داشت: اتمام این پروژه در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان قرار دارد زیرا این پروژه می‌تواند به عنوان مسیر جایگزین رفسنجان - یزد باشد و در ادامه احداث این محور پس از کوهبنان به سمت بافق و مرکز کشور می‌تواند محور اطمینانی برای مسیر تردد کالا و مسافر به مرکز کشور رقم بزند.

همچنین در این نشست علاوه بر اولویت و پیگیری مردم شهرستان کوهبنان از مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص تسریع احداث جاده نوبنیاد کوهبنان - زرند، در خصوص املاکی که در سنوات گذشته به سرمایه‌گذاران و شرکت‌های تعاونی سهام‌دار کشاورزی به‌ویژه پسته زرند و کوهبنان و سرمایه‌گذاران دیگر که از اراضی دولتی استفاده کردند، مطرح شد.

در این نشست باحضور مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان، مدیریت ساخت راه‌ها، مدیریت املاک حقوقی، مدیر راه‌سازی و مدیر حقوقی اداره‌کل و رییس راه و شهرسازی زرند مسائل و مشکلات راهسازی حوزه زرند و کوهبنان مطرح شد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها