مهارلو، آلوده‌ ترین دریاچه فارس به دلیل ورود آالاینده‌ هاى متعدد/ کم شدن فاصله نشست‌ ها با روستاهای حاشیه دریاچه

تالاب‌های فارس در حالی به منبع ریزگرد و خطرات زیست محیطى تبدیل شده‌اند که از کارکرد اصلى خود یعنی فراهم کردن اکوسیستم دور شده‌اند، در این میان برخى از تالاب‌های استان وضع بدترى دارند.

مهارلو، آلوده‌ ترین دریاچه فارس به دلیل ورود آالاینده‌ هاى متعدد/ کم شدن فاصله نشست‌ ها با روستاهای حاشیه دریاچه

مهارلو تالابی است که جدا از خطر ریزگرد نمک‌ها به منشا آلودگی تبدیل شده است و این روزها بحران جدید فرو نشست در تالاب مهارلو به چشم می‌خورد.

ترک خوردگی سطح تالاب‌های استان نشان می‌دهد که از محیطی پر آب و زندگی بخش بخش تنها منطقه‌ای خشک و بیابانی باقی مانده که این روزها منشأ ریزگرد و خطرات زیست محیطی است.

گرچه بارها نسبت به ورود پساب صنعتی و خانگی به تالاب مهارلو و خطرات وجود فلزات سنگین در این تالاب هشدار داده شده است اما محیط زیست استان نه تنها توجهی به آن نمی‌کند که روز به روز وضعیت تالاب نسبت به دیگر تالاب‌های منطقه بحرانی‌تر است.

حالا بلعیده شدن دریاچه‌ای باوسعت مهارلو به اعماق زمین نگرانی‌های زیست محیطی در این تالاب را دوچندان کرده و آن طور که یکی از فعالان زیست محیطی در بازدید از این تالاب می‌گوید وضع تالاب مهارلو با بروز فرونشست و فرورفتگی‌هایی در دل تالاب بحرانی است.

سیروس زارع درباره شرایط تالاب مهارلو می گوید: این دریاچه از آلوده‌ترین دریاچه‌های فارس به دلیل ورود آالاینده‌های متعدد و فاضلاب شیراز ، شهرک صنعتی و روستاهای اطراف است. تنها کاری که درحال حاضر مسئولان مربوط می‌توانند برای دریاچه انجام دهند حفظ وضع موجود آبی در تالاب و کمک به‌عدم کاهش آب روی بستر و زیر بستر است که باید به سرعت اقدام شود.

فرونشسـتگى، بحـران جدیـد تالاب مهارلو

وی با بیان اینکه مهارلو چند وقتی است با بحران جدیدی مواجه شده که در صورت تداوم خطرات غیر قابل جبرانی را به روستاهای حاشیه دریاچه مهارلو وارد خواهد کرد، عنوان می‌کند: چالش جدید فرونشستگی‌های تالاب مهارلو غیر قابل چشم پوشی است و بستر دریاچه مهارلو دچار شکستگی‌های زیادی شده است که خطرات آن کم نیست.

زارع با بیان اینکه بحران نشست زمین در اراضی زراعی و دشت‌ها به دلیل برداشت‌های بی‌رویه منابع آبی چند سالی است فراگیر و عادی شده است و تقریبا همه مردم نسبت به این خطر آشنا شده اند، تصریح می‌کند: این درحالی است که طرح تعادل بخشی منابع آب و متولیان آب به راهکار مناسبی برای کاهش برداشت نرسیده‌اند و این پدیده درحال گسترش است.

وی خاطرنشان می‌کند لازم است اقدام درخوری برای افزایش راندمان آب و بهره‌وری بیشتر از منابع آبی و خاکی صورت گیرد و یا اینکه کمیت در عرصه‌های کشاورزی جای خود را به کیفیت بدهد.

عمـق فروچاله‌هاى تـالاب مهارلو به چندین متر هم مى‌رسد

این فعال زیست محیطی در رابطه با دلایل ایجاد شکاف عمیق در بستر تالاب مهارلو می‌گوید: دلایل زیادی می‌تواند منجر به بروز این فاجعه شده باشد که ازجمله تخلیه منابع آبی زیر بستر دریاچه یکی از این دلایل است.

زارع با اشاره به اینکه عمق بعضی از این فرو چاله‌ها به چندین متر هم می‌رسد، عنوان می کند: همچنین تعداد فروچاله‌ها فراتر از حد تصور در گستره وسیعی از تالاب مهارلو قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه احتمال اینکه این نشست‌ها به روستاهای حاشیه دریاچه مهارلو نزدیک شود و تخریب‌ها بیش ازآنچه که است، اتفاق بیفتد، خاطرنشان می‌کند: باید در بستر این تالاب در برنامه‌ای سریع و عملیاتی برای کاهش اثرات این ضایعه و حتی کنترل مسیر اقدام شود، چراکه گسترش این وضع می‌تواند پیامد‌های جبران ناپذیری را برای تالاب و حاشیه‌نشین‌های آن به همراه داشته باشد.

پافشـارى براى ساخت سد تنگ سرخ ادامه دارد

درحالی ساخت سد در منطقه تنگ سرخ نیز یکی از خطرات مهم برای تالاب مهارلو است که این تنش در کنار خشکیدگی، خطر ریزگرد و حالا وقوع فروچاله برای تالاب مهارلو ادامه دارد.

زارع با بیان اینکه چندسالی است که مدافعان طبیعت و محیط زیست با سدسازی در تنگ سرخ مخالفت می‌کنند، ابراز می‌کند: جلسات متعدد و پیگیری‌ها جهت‌عدم ایجاد سازه جدید برگزار و دلایل فنی و علمی در رد این سازه مطرح شده است.

به گفته وی مخاطرات زیستی و انسانی اجرای سد در غرب شیراز تا حاشیه نشینان دریاچه مهارلو بارها گوشزد شده است، اما همچنان پافشاری‌ها برای ساخت سد ادامه دارد.

منبع: ایلنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها