در گفتگو با خبر فوری مطرح شد

آیا رئیسی توان مقابله با دولت در سایه را دارد؟/ دولت نباید عامل اصلی اقتصاد باشد/ کارنامه ۲۰ ساله دولت در بهره‌وری: معدل صفر

یک کارشنانس حوزه مدیریت و بهره وری راهکار بهبود اوضاع اقتصادی کشور را هدایت بخش اعظم اقتصاد به بخش خصوصی واقعی عنوان کرد و گفت:آیا رئیس جمهور توانایی مقابله با دولت های سایه و مخفی را برای این کار دارد؟

آیا رئیسی توان مقابله با دولت در سایه را دارد؟/ دولت نباید عامل اصلی اقتصاد باشد/ کارنامه ۲۰ ساله دولت در بهره‌وری: معدل صفر

قاسم انصاری رنانی در گفتگو با خبر فوری با اشاره به راهکارهای مدیریت اقتصاد کشور در دولت سیزدهم و بهبود وضعیت موجود اظهار داشت: ابتدا این سوال مطرح می شود که آیا کسی توانایی مقابله با دولت‌های سایه و دولت های مخفی دارد یا اینکه به وی اجازه می دهند، فعالیت های اقتصادی کشور را به سمت بخش خصوصی واقعی هدایت کند؟

وی افزود: طبق اعلام اخبار و رسانه ها ما شاهد واگذاری هایی از سوی دولت به اشخاصی بوده ایم که اصلا بخش خصوصی نیستند. به طور مثال کسی که مسئولیت واگذاری دراستان آذربایجان شرقی را داشته، با خروج از دولت، صاحب امکانات می شود.

رنانی با بیان اینکه «اگر مسئولیت دولت را بر عهده داشتم به تدریج اقتصادی را از دولت، مراکز نظامی و نهادهای غیر خصوصی را کم به بخش خصوصی واقعی واگذار می کردم» گفت: اگرچه چنین اقدامی بسیار سخت است، اما ارزش تحمل سختی را دارد تا روزی شاهد بهینه شدن امکانات کشور و بهره مندی مردم از منافع آن باشیم.

وی خاطرنشان کرد: انحصار دولتی نیز زمانی جایز است که از سوء استفاده افراد یا گروهی خاص از منابع محدود جلگیری کند.

این کارشناس حوزه مدیریت و بهره وری اظهار داشت: وظیفه دولت ها زمینه سازی و حمایت از اقتصاد، تجارت و تولید است. لذا با ورود دولت به عرصه فعالیت های اقتصادی به دلیل برخورداری از رانت های تصمیم گیری و امکانات مالی به بهره وری توجه نمی شود.

رنانی با اشاره به عدم استقلال بانک مرکزی از دولت گفت: وقتی انتخاب رئیس کل بانک مرکزی به عهده رئیس جمهوری است، دولت در زمان لازم به راهی برای استقراض و هدایت منابع مالی کشور به محل های مورد نظر می اندیشند. به طور مثال در اخبار شنیده می شود که چه پول های به جیب بستگان، فرزندان یا شخص مسئولان رسیده است.

وی تاکید کرد: دولت نباید عامل اصلی اقتصاد باشد و با ساختار فعلی، مفهوم بهره وری نه تنها در دولت معنا پیدا نمی کند بلکه برای نهادهایی که ترکیبی از خصوصی و دولتی هستند نیز جذابیت ندارد. زیرا به راحتی می توانند به جای تمرکز برروی بهره وری که کار سختی است از امکانات و رانتهای موجود استفاده کنند.

این کارشناس حوزه مدیریت و بهره وری با بیان اینکه « شاخص بهره‌وری عوامل کل در دولت و بخش خصوصی در حدود 20 سال گذشته نزدیک به صرف بوده است» خاطرنشان کرد: قرار بود 8 درصد رشد تولید ناخالص داخلی برنامه پنجم توسعه از محل بهره وری حاصل شود اما هیچ وقت حالص نشد.

رنانی یادآور شد: طبق گزارش های دولت در برخی از سال ها میزان بهره وری حتی منفی بوده است که نشان می‌دهد تلاشی نشده یا اگر شده به نتیجه نرسیده است.

مدیرعامل سابق سازمان ملی بهره وری با اشاره به اهمیت نیروی انسانی در شاخص های بهره وری سازمانی یادآور شد: نیروی انسانی و سرمایه انسانی دو مفهوم سازمانی مهم است. که از دو جنبه مورد توجه قرار دارد اول اینکه سازمان فرد مناسبی را برای استفاده از تخصص ها و توانمندی ها انتخاب کند و دوم اینکه شرایطی فراهم شود که نیروی انسانی منتخب احساس تبعیض و نارضایتی نکند.

منبع: خبر فوری

25

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • ناشناس
    0

    دولت سایه مگر اصول گرایان نیستند ؟؟؟؟ رییسی هم اصل اصول گراست.. یعنی چه که حریف دولت سایه نیست ؟؟؟ ما فکر میکردیم تمام سکه ها پولها بورس و کل اقتصاد همین دولت سایه اصول گرایان جمع کرده --- اگر دولت سیاه و سایه اصول گرا و اصلاح طلب نیست پس کیه ؟؟؟ نکنه مهاجرین افغانی باشن ؟؟

    نظرات شما -
    • تارا
      0

      سپاه را فراموش کردی که بدون اطلاع دولت موشک کره شمالی را مونتاژ می کند ، شعار مرگ بر کشور ها برروی آن می نویسد و جهان را تهدید می کند ، ملیاردها دلار بصورت چمدانی و بطور قاچاق از ایران خارج و در اختیار سید نصرالله ،اسد ، حشدالشعبی ، حوثی ها و امثالهم قرار میدهد .

    • نورا
      0

      خطاب به تارا .... محبت کنید و کمتر بی بی سی فارسی و من و تو رو نگاه کنید و اطلاعات تونو از منابع معتبر دریافت کنید . اجازه ندید مغزتون با اطلاعات گزینشی و بی پایه شستشو داده شه . و درباره داعش و بودجه ای که امریکا برای ایجادش اختصاص داده بود هم تامل و تحقیق کنید ...

  • مورچه
    0

    اساس وبنیاداقتصادکشورایران غنی وثروتمنداما۷۰میلیون مردم فرودست وزارتخانه صمت میباشد۳وزاتخانه گردن کلفت اقتصادپرور .صنعت کشوربااینکه این ضعیف است وصاحب بزرگترین معادن ومنابع خدادادی ودلارچاپ میکند بافروش منابع معادن طلانقره مس .وجالب هست ۳وزارتخانه دلارزا درهم ادقام شدن ومافیای ادراره میشود هیچ رییس جمهوری وهیچ دولتی یارای مقابله باپدر خوانده راندارد حتی قوه قضاییه هم اجازه ورود وبازرسی ندارد کل واردات وصادرات دروزات مجوزصادرمیشود دولت پنهان همین جاست درصمت من اگراگراگر رییس جممهوربودم این ۳وزارتخانه راتفکیک میکردم وب ۳وزارتخانه مجزا با۳وزیرلایق ووطن پرست ومردمی را میگمادیم البته بایاری نظرمجلس .خواستن توانستن است دولت رییسی هم مث دولتی های قبلی تنهاراه نجات اقتصاد ۳وزارتخانه لازمه باحسابرسی شفاف وتقسیم شدن دلارهای ثروت ملی بین همه مردم ازفردست تاغنی نه کم نه زیاد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      پدرخوانده مستقردروزارت صمت ازاون اقازاده های است که واعظی واسحاق جهانگیری پادوی ایشان هستن مدرس خیابانی رادستگیرکنیدپدرخوانده راهم خواهید

  • محسن
    0

    دولت سایه جلیلی همدست رییسیه

  • ناشناس
    0

    هنوز آرای ریسی به تایید شورای انتصابی نگهبان نرسیده که ازناتوانی ریسی در امور سخن میگویند. شکی نیست که ریس جمهور با توجه به اینکه قدرت برخورد را قهری را ندارد. خیلی زور بزند میتواند تعداد بسیار محدودی را جابجا کند و این جابجایی ها نیز اثر مثبت چندانی نخواهد گذاشت و بعد از چندی ریسی به این نتیجه میرسد که باید جایگاه بالاترین داشته باشد .

  • حسام
    0

    باید از جلیلی پرسید که مدعی است او هدایت دولت در سایه را در زمان روحانی بعهده داشته است .

  • متین
    0

    اینها خودشون از بنیانگذاران سایه ها بودن

  • دن کیشوت
    0

    رییسی،هیچ دلیل و بهانه ای برای ناتوانی و نا کامی ندارد،همه ارکان و اجزاا نظام ،از رهبری گرفته تا قوای قضائیه و مقننه و شورای نگهبان و خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام و سپاه پاسداران تا شوراهای اسلامی شهر و روستا،با وی هماهنگ و همراه هستند،امکانات عظیم کشور را در اختیار دارد به اضافه یک لشگر هجده میلیونی،همچنین همگان در مناظرات شاهد بودیم که ایشان مدام تکرار می کرد که دولت نباید شرطی باشد و مذاکره و برجام و سیل و زلزله و کرونا و...را بهانه کند برای نا کارآمدی هایش! اینک این گوی و این میدان.

  • حسنی
    0

    :آیا رئیس جمهور توانایی مقابله با دولت های سایه و مخفی را برای این کار دارد؟ اقای اتصاری رنانی ، بالاخره نفرمودید که دارد یا ندارد.

  • حنا
    0

    بنظرم آقای رئیسی و آقای جلیلی در کنار هم می تونن گره های کور رو به لطف خدا باز کنن ... خدا کمک کنه روسفید شن

  • مهرداد سربندی
    0

    دولت سایه را که جلیلی و انجمن حجتیه و عماریون و کاسبکاران تحریمها ساخته اند. جلیلی هم که بلاگردان رئیسی است. بی شک رئیسی بجای مقابله با دولت سایه برایشان نوشابه هم باز می کند. کی می خواد یقه رئیسی را بگیره، مجلس؟ مجلس که 220 نماینده اش التماس کردند رئیسی بیا نامزد بشو که هلاکتیم. 220 ستاد انتخاباتی هم به مرکزیت بهارستان برایش تدارک دیدند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها