تاثیر ۲ پدیده بر لبه فضا

گروهی از محققان در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند، شراره خورشیدی و صائقه به طور غیرمنتظره‌ای بر لبه فضا تاثیر می‌گذارند.

تاثیر ۲ پدیده بر لبه فضا

دانشمندان برای اولین بار تأثیرات همزمان توفان‌های تندری و شراره‌های خورشیدی را در منطقه D یونوسفر کره زمین بررسی کرده‌اند. آنها دریافتند شراره‌های خورشیدی و صائقه‌های حاصل از توفان تندری سبب ایجاد تغییرات خاصی در لبه فضا می‌شوند.

توفان تندری یا تندرتوفان(Thunderstorm) نوعی از آب و هوای آشفته‌ است که ویژگی آن حضور آذرخش و اثر صوتی آن در جو زمین به نام تندر است. ابرهای نسبت داده شده به طوفان تندری در هواشناسی، ابرهای کومولونیمبوس هستند. توفان‌های تندری معمولاً با باران شدید، باد شدید و گاهی با دانه‌های ریز برف یا تگرگ همراهی می‌شوند و گاهی نیز بدون بارش رخ می‌دهند.

در این مطالعه محققان از داده‌های جمع آوری شده توسط رادار "Incoherent Scatter Radar" رصدخانه آرسیبو، ماهواره‌ها و ردیاب‌های صائقه در پورتویکو استفاده کردند. گفتنی است رادار رصد خانه آرسیبو به دلیل فرو ریختن این تلسکوپ در دسامبر سال ۲۰۲۰ دیگر در دسترس نیست. سال گذشته رصدخانه مشهور "آرسیبو" که شامل یک بشقاب بزرگ و یک گنبد بود که با کابل‌های فولادی نگه داشته شده بود و چندی بود که کابل‌های آن فرسوده شده بودند، فرو ریخت. خبرها حاکی از آن است که پورتوریکو مبلغ هشت میلیون دلار را برای بازسازی تلسکوپ رادیویی "آرسیبو" اختصاص داده است.

"کیتانو ال دا سیلوا"(Caitano L. da Silva) استادیار فیزیک دانشگاه نیومکزیکو گفت: نتایج این مطالعه واقعاً هیجان انگیز است. یکی از موارد کلیدی که در این مقاله نشان دادیم این است که علامت‌های ناشی از صائقه و شراره‌های خورشیدی کاملاً متفاوت هستند. مورد اول تمایل به ایجاد تخلیه چگالی الکترون دارد، در حالی که مورد دوم سبب یونیزه شدن می‌شود. یافته‌های این مطالعه تأکید می‌کند که برای درک کامل اتصال مناطق جوی، انرژی ورودی از پایین(از توفان‌های تندری) به یونوسفر پایین باید به درستی محاسبه شود. ارزش اطلاعات جمع‌آوری شده توسط رصدخانه آرسیبو بسیار زیاد است و داده‌های جمع آوری شده توسط آن طی این چندین سال‌ به عنوان ابزاری تحول آفرین برای تعیین کمیت اثرات صائقه در یونوسفر پایینی خواهند بود.

منبع: ایسنا

4167

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها