چرا مسئولان عدم مشارکت ۳۰ میلیون ایرانی را نادیده می‌گیرند؟/ باید بین خود وضعیت اضطراری اعلام کنند

مسئولان جمهوری اسلامی باید بین خود وضعیت اضطراری اعلام کنند و به بررسی فوری و غیرمتعصبانه چرایی عدم حضور بیش از نیمی از مردم در انتخابات بپردازند.

چرا مسئولان عدم مشارکت ۳۰ میلیون ایرانی را نادیده می‌گیرند؟/ باید بین خود وضعیت اضطراری اعلام کنند

چهار سال پیش در چنین ایامی، بیش از ۴۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند. در آن انتخابات ۵۶ میلیون نفر واجد شرایط رای دادند بودند.

دیروز اما، تعداد رأی دهندگان به کمتر از ۲۹ میلیون نفر کاهش یافت؛ یک افت فاحش ۱۲ میلیون نفری؛ آن هم در شرایطی تعداد واجدین شرایط ۴ میلیون نفر افزایش یافته اند.

به بیان دیگر، در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ ، تعداد ۱۵ میلیون نفر از واجدین شرایط شرکت نکرده بودند اما در انتخابات ۱۴۰۰ این عدد دو برابر شده و به حدود ۳۰ میلیون نفر رسیده است.

بدین ترتیب، برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی میزان مشارکت به نصف واجدین شرایط سقوط کرد و عدد معنی دار ۴۸.۸ درصد به ثبت رسید. همچنین در نظر داشته باشیم که انتخابات ریاست جمهوری همزمان با انتخابات شوراها برگزار شد که به دلیل ویژگی محلی بودن، ذاتاً مشارکت زاست.

نکته اینجاست که بخش قابل توجهی از رای دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری، رأی سفید یا باطله داده اند. هیچ کس تصورش را هم نمی کرد روزی در جمهوری اسلامی، آرای باطله با ۱۴ درصد، رتبه دوم انتخابات را به خود اختصاص دهد.

بخشی دیگر از مردم نیز با علم به این که عبدالناصر همتی برنده نخواهد شد، به عنوان اعتراض به روندهای موجود ، به او رأی دادند.

در چنین شرایطی، مسئولان جمهوری اسلامی باید بین خود وضعیت اضطراری اعلام کنند و به بررسی فوری و غیرمتعصبانه چرایی عدم حضور بیش از نیمی از مردم در انتخابات بپردازند.

بر طبل شادانه کوبیدن که ۲۹ میلیون نفر پای صندوق آمدند، ندیدن آن ۳۰ میلیون نفر دیگری است که مانند رای دهندگان، مالکان مشاع ملک ایران هستند.

نادیده گرفتن ده‌ها میلیون ایرانی که رأی ندادند یا رای سفید یا اعتراضی دادند و نیز پشت گوش انداختن این واقعیت که خیلی از رأی دهندگان دوره های پیشین، این بار پای صندوق نیامدند، خطای بزرگ استراتژیک خواهد بود. شنیدن صدای خاموشان و معترضان ، نه وظیفه ای اخلاقی که لازمه زمامداری و بقای حاکمیت است.

دو برابر شدن تعداد قهر کنندگان با صندوق و رسیدن آرای باطله از ۳ درصد انتخابات قبل به ۱۳ درصد، صدایی است رسا که یا باید آن را شنید و بدان احترام گذاشت یا منتظر عواقب سهمگین آن بود. امید که شاهد عقلانیت باشیم که هم برای مردم خوب است، هم برای نظام و هم برای ایران.

منبع: عصرایران

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 89
  • لزگی اذری
    0

    خیلی از مردم به خطر کرونا وتبلیغات درباره این بیماری در فضای مجازی در انتخابات شرکت نکردند شاید نصف این آمار به خاطر تبلیغ ضد ایران وانتخاب و مشکلات وکمبودهایی که نبود مدیریت دلسوز وبرنامه دار در کشور وتحریمهای تروریستی کشورهای غربی به ویژ آمریکا در ایران به وجود آورده شرکت نکردند' ولی اونهای که که آمدند امید به آینده کشور دارند امیدوارم آقای رئیسی بتونن با انگیزه ودور از حاشیه برای همه ایرانیان رئیس جمهور خوبی باشند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      امیدوارم.......سالهاست که همین کلمه تکرار می شود وهیچ کاری هم از ساکنین پاستور برنمی آید درسیستم فعلی یک پالایش اساسی نیاز است که صاحبان قدرت خیال انجام آن را ندارندچرا به چیزی دلبسته اید که قبلا با دیگران تجربه کرده اید....مگر آنچه که ایشان دراختیار دارد دیگران نداشتندچرا کاری ازپیش نبردند،نخست تعامل با دنیا ودوما پذیرش قوانین جامع بین المللی و عدم حمایت از.....ووو اگر توانستند ازاینها عبورکنند پس امیدوارباشیدوگرنه لایمکن خواهدبود.........‌‌‌

    • رای بی رای
      0

      شما خودتو زدی به خواب ، نمیشه شمارو بیدار کرد. بیش از نصف مردم مخالف هستن و ربطی به کرونا و آمریکا و اسراییل نداره . شما میتونی این جمعیت جز دشمن قرار بدید ولی یادتون نره که در اقلیت هستید و سال به سال بیشتر افول میکنید. دریابید قبل اینکه دیر بشه

  • علی
    0

    به خاطر اینکه نمیخواهند سیاست های اشتباه انقلاب رو تصحیح کنند. مثل دشمنی با امریکا و اسراییل. اکثر مردم هیچ مشکلی با امریکا وحتی اسراییل ندارن. به خاطر اینکه نمیخواهند حقوق اجتماعی مردم مثل آزادی پوشش رو به رسمیت بشناسند. به خاطر اینکه نمیتوانند مشکلات را حل کنند بنابراین امریکا و اسراییل و تهاجم فرهنگی و ازادی های مدنی را بهانه ی لاپوشانی هایشان میکنند. درسته مردم انقلاب کردند ولی اکثر آن نسل الان در قید حیات نیستند و یا در دوران کهن سالی به سر میبرند. نسل ها عوض میشوند آرمانهایشان و خواسته هایشان عوض می شود. سبک زندگیشان عوض میشود. اجتماع عوض میشود چرا نمیخواهید بفهمید.

  • سید
    0

    جواب تمام سئوال هایت را می توانی از آقای روحانی بپرسی که امید را با برجام به مردم القا می کند در عوض نتیجه ، باری از تورم را بر سرآنان با بی تدبیری مدیران خود در مایحتاج اساسی آوار می کند . اینان که رای ندادن از وضعیت موجود بسیار ناراحت هستند ولی اینان که پای صندوق آمدند به امید تغیر اساسی در نظام اداری و حذف فساد های آن که هیچ ربطی به برجام ندارد آمده اند .اگر رئیس جمهور جدید بتواند در طی 3 سال آیند تحول جدیدی در نظام اقتصادی ایجاد کند دوباره رای مردمی به بالای 70 درصد خواهد رسید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اگر بتواند که نخواهد توانست، جبهه اصولگرا ضعیف تر از ..‌‌است.... وبیخود امیدوار وضعیت بهترنباشید چرا که تغییرات اساسی درسیاست خارجی و وضعیت داخلی لازم است که هسته سخت قدرت درمقابل این تغییرات مقاومت خواهدکردواینکه۳سال که هیچ ۶ سال هم کاری ازپیش نخواهدبرد..اقتصاد درست کردن با بگیروببند هم درست نخواهدشدو این خوش خیالی محض است که اتفاقی دراقتصاد پیش خواهد آمد، این حرف را داشته باش ووو...تا سالهای بعد

    • عزیز
      0

      سیدجان به نظرشمادولت جدید بدون توجه به برجام میخوادمشکلات رابرطرف کنه ؟خوب اگراینطوریه وجواب مثبته فرداکه دکترعراقچی ازوین برگشت بهش بگن دیگه وین برنگرده سیاست خارجی که توسط دولت ووزارت خارجه مشخص نمیشه توسط ارگانهای بالادستی تعیین میشه برجام بی برجام الآن هم آقای رئیسی بعنوان رئیس جمهورمنتخب اعلام کنن سیاست خارجی دولت من بدون توجه به برجام پیش خواهدرفت شترسواری که دولا دولانمیشه.یاعلی مدد

    • م
      0

      می خواهیدبدانید مردم چه کسی را مسوول وضع موجود می دانند خیلی سخت نیست فقط یک همپرسیه اراده بنظر شما مسوول وضع موجود حاضر به همپر رسی در این مورد هست ؟

  • شهرام.ر
    0

    جالب اینجاست که خیلی از مسوولان کشور ، از مردم به خاطر حضور کم نظیرشان!!!در انتخابات ، تشکر کردند و خیلی‌ها قبل از انتخابات، عدم شرکت در انتخابات را حرام و بعضاً « کفر» نامیدند!! . پیشنهاد من (یکی از کسانی که رای نداده اند) به مسوولان نظام : آینه چون روی تو بنمود راست. خود شکن آینه شکستن خطاست.

  • علیرضا
    0

    باید به این فکر کنند ۱۰ میلیون از این افراد بیان بیرون!!!!! آیا میشه جلوشون وایساد!!!! ۳۰ میلیون رای ندادند یعنی بکل مخالفن!!!!! تلویزیون بجای رکس الکی بیاد آسیب شناسی کنه این نوضدع رو

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      کاملا صحیحه

  • پبمان
    0

    پیش خودم گفت چی شده که سایت محترم خبری خبر فوری ناپرهیزی کرده و مقاله ای متفاوت نوشته ... اما منبع رو که دیدم فهمیدم که بی جهت تعجب کردم. دقیقا باید به مقاله فوق دقت بسیار کرد.

  • ناشناس
    0

    بدون تعصب از مهم ترین دلایل عدم شرکت مردم مشکلات اقتصادی است که مخصوصا دولت آقای روحانی مقصر نقش اول آن است

    نظرات شما -
    • سارا
      0

      روحانی جز سایر بازیگرها هم محسوب نمیشه چه برسه نقش اول. مترسک سر جالیز

    • ناشناس
      0

      مشکلات اقتصادی وتحریم سالهاست که گریبان این مملکت را گرفته است واقع بین باشیم در۴دهه گذشته هم ،مردم گرفتاراقتصادومعیشت خودبودندویک فرق داشت که دردوردوم آقای روحانی این مشکلات خودرابیشتر نشان دادواینکه امکان فروش نفت دردوره های گذشته وجود داشت ودر دولت روحانی فروش نفت ودرآمدهای ارزی دولت به حداقل رسید واین بودکه دچارمعضل شدواکثریت مردم امیدشان را ازدست دادند.

    • رضا
      0

      شما((ناشناس ها ))40روزدیگه که آقای روحانی دولت راتحویل میده به کی میخواهید گیربدیدوهمه مشکلات فرهنگی ،اجتماعی ،سیاسی،اقتصادی و........به گردن چه کسی میخواهید بدازیدتافرصت داریدفکراتوناجمع کنیدیکی رامشخص کنید.

    • پ
      0

      اگر روحانی تنها مقصر چرا برای نجاتشان به رییسی رای ندادند

    • جلیل
      0

      اگه این طوریه چرا اقشار ضعیف بیشترین رای را دادند .مردم مستضعف همیشه بنده خداها رای دادند

  • ربیع
    0

    اتفاقا یکی از دلایل بروز این وضعیت همین بر طبل شادی کوبیدن های بیمورد است که مردم احساس میکنند حاکمان به شعورشان توهین میکنند همین روشی که اقای روحانی نیز در زمان مسئو لیتش در پیش گرفت و مردم تا خرخره گرفتار در مشکلات را هر روز با اعلام پیروزیهای واهی عصبانی تر از قبل میکرد واقعا این برنامه هایی که صدا و سیما در باره انتخابات پخش میکند شایسته یک مشارکت بالای80 در صدی است نه انچه که در واقعیت اتفاق افتاد با انهمه اوراق باطله مردم خود ستایی بیمورد را نمیپسندند و به ان واکنش برعکس نشان میدهند....

  • حسن
    0

    جنبش های مدنی بدون خشونت در ایران در حال شکل گیری هستند.

  • مردم
    0

    اگر انتخابات شوراها نبود، آمار شاید به 20 درصد هم نمی رسید.

  • علی
    0

    دلیل اصلیش یک کلام : مردم از آخوندها خوششون نمیاد

  • داود
    0

    نویسنده مطلب خیلی خوب نوشته بودند به یاد شاه خدا بیامرز افتادم که آن بزرگوار هم فکر میکرد مردم کاری از دستشان بر نمیاید و تنها در روزهای آخر حکومتش به قدرت ملت پی برد که دیگه خیلی دیر شده بود .خدا کنه حاکمان امروز از عاقبت ایشان درس بگیرن ولی فکر نمیکنم !!!

  • محمد
    0

    کسانی که شدیدا تحت فشارند و از لحاظ اقتصادی، مسکن، شغل، ونداشتن امنیت شغلی و حتی امنیت ، کم نیستند در ایران کاش مسئولین چشم بینا و گوش شنوا داشته باشند یا بهتر بگیم شعور و فهم داشته باشند که چرا سی میلیون معترض این اوضاع هستند ودر صدد رفع آن برآیند.

  • خیزران
    0

    اولا برای مردم چکار کردین توقع رای دادن دارین دوما وقتی همه رو درو میکنین یه نفرکه خودتون میخواین رو علم میکنین ومردم رو نادیده میگیرین توقع بیشترازاینم نیست اولین باربود اینقدر خوشحال بودم رای ندادم.

  • مردی از تبار فداییان ایران
    0

    چرایی ش تابلویه دیگه۰۰۰!!!! سوال کردن داره این دیگه؟! عملکرد گند دولت غربگرای بی حمیت و بی همت و بی تدبیر و ناامید کننده روحانی بود. خاک بر سرش.خاک.واقعا حَیف خاک به قول ما اصفهانیا۰۰۰۰

  • ایرانی
    0

    خدایا! چرا این غارت گرانی که8سال عادت کردنند راخت حیب ملت راخالی کنند،الان نوچه ومزدورانشان رابه خط کرده اندکه حماسه روزجمعه مردم رازیر سوال ببرند!؟حدایا یعنی اینا اینقدربی وجدان وحرام خوارندکه به رای مردم هم دهن کحی میکنند!؟ -کدخداپرستان حرام خوار!بمیردازاین غیض وازاینکه مردم با رایشان تودهن شماها زدند.

  • محمد
    0

    بعد از سال ۵۷ اخلاق مردم رو به مادی شدن رفته و محافظه کار و ریا کاری در همه جا رسوخ نموده ، نتیجه بزدلی مردم و پررویی حاکمان عرب تبار .

    نظرات شما -
    • ه
      0

      احمق نژاد پرست

  • محمد طاها
    0

    اصلاح طلبان و دولت تدبیر و امید باید پاسخگو باشند علت کاهش مشارکت مردم در انتخابات این دولت تدبیر و امید یه بلایی به سر مملکت و ملت آورد ملت از زندگی خود سیر شده تا برسد به صندوق رای

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      اتفاقامحمدطاهااشتباه داری فکرمی کنی این 28میلیون که رای دادن همونهایی بودن که ازوضع موجودناراحت بودن وبه امیدبهترشدن اوضاع رفتن ورای دادن بقیه هم که رای ندادن به خاطراین بودکه کاندیدموردنظرشون جزءکاندیداهانبود.

    • جلیل
      0

      منم معتقدم وقتی کاندیدای متفاوتی در بین اونها نمیبینی انگیزه ای برای رای دادن نمیمونه . دلم میسوزه چقدر هزینه الکی برای مناظرها وبرنامه ها دادند برای نتیجه صدرصد مشخص . واقعا افسوس بر ......

  • م
    0

    چون‌ از دیدن واقعیت می ترسند مثل آدم بیماری می مانند که تمام تلاشس کتمان بیماریشان است ولی نمی دانند اگر نخواهند واقعیت ببینند خیلی زود تر از آنچه فکر می کنند برایشان دیر می شود

  • آ
    0

    خبرفوری‌واقعا‌خودتی؟آمارسازی‌های‌قبلیتو‌یادمون‌نمیره.

  • ....
    0

    شرکت نکردن به دلیل نبود انگیزه است ، پس باید امید آفرینی کنند و انگیزه ایجاد کنید .

  • Amir
    0

    من شخصاًدرانتخابات شرکت کردم ولی این دلیل نیست که برطبل شای بکوبم که منتخبم برنده انتخابات شده وازحقیقت روی برگردانم.آری برحسب وظیفه ذاتی شرکت کرده ام ولی باید دلیل عدم حضور بیشتر ازنصف واجدین رای پای صندوقهای رای بادقت وحساسیت تمام بررسی شود. گرچه بیشتر دلایل آن مثل روزروشن پیداست که احساسات مردم راجریحه دارنموده مثل اختلاسهای گوناگون خصوصاًاقوام وفرزندان وبرادران بعضی ازمسئولین،ایجاد دبیرستان خصوصی بعضی ازآقازاده ها درحالی که تعدادزیادی ازمردم بافقر فلاکت دست وپنجه نرم میکنند،وعده های کذب مسئولین،خنده ها وتمسخر مردم درقضیه افزایش حامل های انرژی،بی ثباتی بازار وافزایش بی رویه دلار،سکه،بی دروپیکر بودن بازارخودرو وافزایش سلیقه ای آن توسط دوشرکت خودروسازو..... آری رای ونظر همه مردم درسرنوشت کشور مهم است

  • رضا سان
    0

    هوم!!!!!!!!!! دیگه چه جوری( صرف نظر از مهندسی انتخابات) باید مردم بصورت دمکراتیک به حاکمیت اعتراض کنند یا بازهم به آن بخش از مردم که رای ندادند میگویند اغتشاشگر نه ما اغتشاشگر نیستیم ولی به وضع اسف بار امروز معترضیم( برادران وصله نچسبانند ما متنفر از منافقین- رانت خواراندو.....) عقلا از دو جناح حرکتی کنند تا دیر نشده از قهر مردم عبرت بگیرید

  • بیخیال مردم
    0

    سالهاست که وضعیت اضطراری اعلام شده و شاهد این مدعا افزایش سرعت اختلاسهای باصدا و بی صداست

  • شهروند
    0

    مسئولین بهوش باشید مشارکت 26 درصدی یعنی اینکه تهران انبار باروت است.

    نظرات شما -
    • سرمد
      0

      می تونی قشنگ خودتو معرفی کنی که کی هستی که خودت رو نماینده مردم تهران معرفی می کنی مردم تهران اگر مواد منفجره هم باشند چهره ی کریه منافق و غارتگران وطنشان که آسودگی و حیات خودشان را در تفرقه بین هموطنانم می بینند منفجر می کنند زنده باد تهرانی ، اصفهانی ، مشهدی وتبریزی و همه مردمان وطنم و زبان حال ما همه ایرانیان بیتی سروده شاعر عزیز آقای ناصر فیض : مرگا به من که با پر طاووس عالَمی ... یک موی گربه وطنم را عوض کُنم

  • آ
    0

    خبرفوری‌‌عدم‌پاسخگویی‌را‌از‌کجا‌یادگرفته؟

  • حاج کاطم
    0

    ب عنوان یک انقلابی آخرین فرصتی بود که بخودم دادم که یک انقلابی را انتخاب کنم .همینطور که حدود دوسال است که از اصولکراها ناامید شدم .اگر این چاارسال هم خدای نکرده دلار بشع ۵۰ تومن دیگه این فرصتو از خودم میگیرم .فکر کنم این سی میلیون رای هم شبیه من فکر کنن

  • در رو
    0

    خبرفوری ! من ازت ناراحتم چرا شب انتخابات نظرسنجی جعلی رو سایت گذاشتی ! توقعم بیش از این بود

  • مهرداد سربندی
    0

    معترضان به وضع موجود باید از چه چیز ناراحت باشند.مردم سالاری دینی یعنی حاکمیت 48درصد بر 52 درصد .این غلبه اقلیت بر اکثریت دقیقا نوع بومی سازی شده همان دمکراسی غربی است که فرهنگستان ادب نامش را مردم سالاری دینی گذاشته. وقتی 32 درصد معترض هیچ ارزشی ندارد می شود تا 95 درصدش را هم پیش بینی کرد.

  • سالار
    0

    حاکمان هنوز یا دربهت وحیرتند یا در خواب خرگوشی بسر می برند چراکه هیچ وقت مردمو جدی نمی گیرند فقط مردمو بعنوان یه ابزار جهت اهدافشون استفاده می کنند اما بنظر میرسه اینبار خیلی فرق میکنه اگر بخان دنبال راه دررو باشن بدجوری سرشون بسنگ میخوره خصوصا در تهران

  • ناشناس
    0

    حکومت با هوشیاری انتخابات شوراها را به ریاست جمهوری چسباند وگرنه مشارکت به ۲۰ درصد هم نمیرسید

  • امید
    0

    ضربه ای که دولت روحانی به کشور در ۸ سال زد هیچ دشمنی در این ۴۰ سال نتونسته بزنه، نامیدی به عموم مردم رسوخ پیدا کرده و حقیقت بسیار تلخی هست که این دولت اقصاد کشور را به کل نابود کرده و بازسازی آن کار آسان نیست

    نظرات شما -
    • ایران.ایرانی
      0

      لطفاتلاش‌نکنیدکه‌ردگم‌کرده‌وواقعیت‌راکتمان‌کنید

    • رای بی رای
      0

      لابد فکر میکنی روحانی و تیمش از اسراییل اومدن این وضع درست کردن. تمام اعمال 8ساله دولت روحانی مورد تایید شورای نگهبان و رهبری و مجلس بود در غیر انصورت طبق قانون میتونستن عزلش کنن ولی نکردن. رییس جمهور در ایران صرفا اجرا کننده دستوراته و تابع شخص خاصی نیست.

  • ناشناس
    0

    اگر انتخابات شوراها نبود رای شهرستانهای کوچک و روستاها دقیقا مثل تهرانی ها بود در بعضی روستاها آمار شرکت کنندگان بالای صد درصد بوده

  • سینوهه
    0

    چون که سر مست پیروزی خویش بر مردم هستند

  • رضا95
    0

    تا ساعت 16/30روزانتخابات آمارمشارکت حدود 14/5میلیون شرکت کننده درانتخابات بود حالا چطوری ازاین ساعت به بعد تا2بامدادآماربالارفت. درضمن برای شورا ثبت کدلازم بود وبرای رئیس جمهوری نه!

  • سید
    0

    باوجود انتخابات شوراها مشارکت پایین یک نه بزرگ به حکومت بود. ولی کو گوش شنوا و چشم بینا.

  • Mohsen
    0

    ایند۴۹ درصدی که رای دادن نصفشون مجبور بودن

    نظرات شما -
    • م
      0

      چرت نگو هیچ اجباری نبود اگر اجبار بود مشارکت خیلی بیشتر می‌شد

    • ایرانی
      0

      جناب م یکیش خود من ؛ اجبار نبود ؛ ولی بخاطر حفظ کارم رأی دادم !!!!!!!

  • ج
    0

    اتفاقا این خبر کار را برای اقای رئیسی سخت تر می کنه،وباید بامدیریت خیلی قوی وسخت گیرانه ،زندگی را برای نه تنها آنهایی که به او رای دادند ،بلکه برای ۳۷ میلیون نفری هم که باحکومت قهر کردند ،واین زنگ خطر بزرگی است ،آسان کند.

  • ملول
    0

    این رویه خیلی معنا داره . ولی فعلا که قضیه اسب تراوا داره تکرار میشه

  • امیر
    0

    ببینید حکومتها را مردم تعیین میکنندحق مردم قاجار.ناصردین شاه زندیه صفویه و.... بدتر اینهااست بی خودی زور نزنیدتامردم آگاه نشود نميشود

  • الکی
    0

    باید توجه داشت این 28 میلیون بیشترش آرای روستا هاست که معلوم نیست چگونه اخذ شده است

    نظرات شما -
    • ع
      0

      20درصد جمعیت کشور روستانشین هستند بی سواد

    • محسن
      0

      باوعده

  • SHAHRAM KHANDAN
    0

    عمل کرداین وب گردی راهم ایکاش آموزش میدادید متشکرم

  • احمد
    0

    شکر زیادی یبوست میاره مواظب باش

  • حمید
    0

    یکی از عوامل شرکت نکردن مردم اوضاع بد اقتصادی است که دولت روحانی مسبب آن بود و یکی از دلایلی که مردم در انتخاب شرکت کردند و به رییسی رای دادند نه علاقه وافر به رییسی بلکه دهن کجی به روحانی بود در واقع دلشکستگی مردم از دولت روحانی که مردمی که به او رای بالایی داده بودند را نا امید کرده بود

    نظرات شما -
    • عصمت
      0

      رای رئیسی در این دوره دو میلیون و صد هزار نفر بیشتر از سال 96 بود و احتمالا بخاطر رای هموطنان سنی بوده که این دوره از رئیسی حمایت کردند و در دوره قبل از روحانی. راستش مردم از شخصیت های پرحرف و بیهوده گو و تکراری خسته شده اند

  • ............
    0

    جناب تحلیل گر این موضوع را می توان از چن جهت بررسی کرد:1- اینکه در انتخابات قبل به قول شما 3درصد قهر کردند ولی الان 13 درصد روشن است اگر می خواهید این آمار را به اصول گراها بچسپانید کاملا غلط است معلوم است در هر دو دوره آنها که مشارکت نکردند اغلب از طیف فکری شما بوده اند لابد عدم مشارکت هم نشانه ی متمدن بودنست؟2-عدم مشارکت بیشتر می تواند به دلیل ناامید شدن از بهتر شدن اوضاع بخاطر دو دوره خدمت بلا منازع و بی نظیر دولت شما بوده باشد که به اقرار همه از جمله همفکران شما دولت بسیار ناکارآمد بوده است3-وضعیت حاکم بر جامعه بخاطر کرونا بی تردید می تواند بخشی از این عامل عدم مشارکت باشد4- حمایت چهره هایی مثل خاتمی ، کرباسچی و....... از همتی و مهر علیزاده می تواند دلیل دیگر باشد . لذا جوش نزن آنها که رای ندادند اکثریتشان با شما همراه نیستند عاشق وطنشان و هموطنان خود هستند و جز آنها که همچنان جیره خوار آمریکا و اسرائیل و ایادی خونخوارش منافقین هستن که بسیار بسیار کمند مابقی چه اصولگرا و چه اصلاح طللب و از هر فکری دل در گرو انقلاب و سربلندی وطنشان دارند زنده باد ایرانی غیرتمند و باصفا

  • ۶۸
    0

    زمانی آقای سیدعلی خامنه ای فرمودند مشارکت ۳۰ یا ۴۰درصدی در انتخابات ننگ است و این یعنی ملت آن کشور نظام سیاسی را قبول ندارند، اما چرا امسال با وجود مشارکت پایین و ۴۰درصدی تمام سران حکومت چپ و راست پیام تشکر از حضور حماسی منتشر میکنند!!!!بسی جای تامل است. باید به حال همتون تاسف خورد که مردم رو چی فرض کردین

    نظرات شما -
    • رامین
      0

      قمار باز اگه نگه به .... چی بگه ؟

  • ناشناس
    0

    نمی‌دونم چرا این همه خودتون رو میزنید به اون راه..بابا بخاطر نارضایتی اقتصادی نیومدند نه نارضایتی سیاسی و هر کوفت دیگه ای!!! فهم این مطلب خیلی سخته آیا؟!!بخدا نیازی به آیکیوی بالا نداره

    نظرات شما -
    • رای بی رای
      0

      خدایی چیز میز میزنی؟!

    • برزگر
      0

      اگر فقط نارضایتی اقتصادی است حداقل میبایست به درخواست رهبر توجه میکردند و می آمدند و چون افولگرایان قدرت را در دست دارند و همه مدیریت ها یکپارچه شده اند و قول رفع مشکلات اقتصادی دادند، مردم برای رای دادن می آمدند. مردم میدانند مشکلات از کجاست و برای چیست. ایران و ایرانیان الویت اول کانون قدرت نیست.

  • محمد
    0

    این سوال رو باید از کسی که مهره های شورای نگهبان را میچیند بپرسید، از مسوولی که تصمیم گیری ها و جهت گیری های اصلی سیاست داخلی و خارجی رو برای کشور تعیین میکند، از کسی که ریاست قوه ی قضاییه که وظیفه اش برخورد با مجرمان و مفسدان است را تعیین میکند.

  • سرباز کوروش
    0

    حکومت طوری برنامه‌ریزی کرد که اصلن مردم فکر به دور دوم کشیدن انتخابات به مغزشون خطور نکنه، تنها تو این شرایط بود که به سبب رای شورا ها اون مقدار پای صندوق حاضر شدن وگرنه خودتون تا ته قضیه برید....

  • سلام
    0

    ۴۹ در صد دربرابر ۵۱ درصد. اونوقت شما کادری ها و کسانی که مجبور بودن رای بدن و۱۰ درصد از رای ها که سفید بود واون های که از سر بی سوادی می‌ترسیدند یارانه هاشون قطع بشه و اون های ۱۵۰ تومن و۲۰۰ تومن پول برای رای پرداخت می کردن رو کم کنید میزان مشارکت معلوم میشه اگه واقع بین باشید خواهید فهمید که با این طور کشور داری رئیس جمهور هیچ کاری نمی تونه انجام بده

  • آشنا
    0

    من امروز به پارک رفته بودم عبور موتور سیکلت با سرعت درون پارک و سگهای اهلی که عادی شده

  • ابو
    0

    دولت اصلاحات بیتبیری در مورد بنزین زمینه نارضایتی عمومی را ایجاد کرد تورم ۳۰۰درصد مسکن ۷برابر خودرو ۷ در بورس حبیب مردم زد دشمن این ملت اصلاح طلبان و این مردم مظلوم در انتخابات شرکت کردن انشاالله با آمد دولت جدید مردم رضایت جول شود انشاالله

    نظرات شما -
    • حکیم
      0

      خوب اگر این سخن شما درست باشد مردم میبایست به فردی که پیوسته به حق یا ناحق دولت را می کوبید رای بدهند! که رای ندادند. مردم به این نتیجه رسیده اند که هسته اصلی مشکلات جای دیگر است که با چهار رئیس دولت پیشین سر ناسازگاری داشته است.

    • ناشناس
      0

      اقای ابو فرامش کردی مردم از دست اصولگراها به اصلاح طلبان روی اوردند

  • هموطن
    0

    بله واقعیت چنین است اما باز هم پشت گوش می اندازند مانند رژیم پهلوی که امریکایی ها ایران را جزیره ثبات نامیدند لکن کمتر از چند سال چنان طوفانی شروع شد که هیچ چیز جلوی ان نمی توانست بگیرد اگر مدیران نظام بحواب بروند چنین حادثه ای نه چندان دور اتفاق خواهد دیگر هیچکس توانای جلو گیری از ان نیست

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      شاه هم اگه میکشت هنوز سر کار بود

  • سید هرندی
    0

    افرادی که رای ندادند نظام مقدس جمهوری اسلامی را قبول ندارند و از ولایت مطلقه فقیه پیروی نکرده اند .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      افرادي كه راي ندادند ايراني هستند و حق اعتراض را دارند، ولي استدلال شما انقدر مسخره و بچه گانه هست كه فقط ميشه بهش خنديد

  • ایرانی
    0

    مشارکت خیلی کمتر از 48 درصد بوده ؛ بخاطر حفظ منافع نظام آمار را بالا بردن !!!!!!!

  • جدی
    0

    با درود واقعا اگرانتخابات شورانبود مطمین باشید مشارک مردم به زور به ده درصد می رسید اونم شامل کارمندها...بسیج های و اقشاری ک مجبور بودن پس بجای چرت پرت های گفتن بیاد مشکل از ریشه درست کرد نه دارن برگهاشودرست میکنن....

  • علی
    0

    چون مست قدرت هستن و ارزشی برای رای مردم قایل نیستن برای همین از انتخابات بعنوان حماسه ملت یاد کردن

  • ناشناس
    0

    اولا" که مطمئن باشید باکمک مجلس انقلابی قانونی تصویب خواهند کرد که دیگه نیازی به رای مردم نباشد.ثانیا" در سالهای خیلی دور شاید 63-64 خودم در نماز جمعه بودم که رفسنجانی سخنی به این فحوا فرمودند که ما اگه 6-7میلیون طرفدار داشته باشیم تو مملکت بسمونه ثالثا" وقتی شما پشتت به اسلحه گرمه نیازی به مردم نداری .

  • فاطمه اکبرپور
    0

    کسانی که بی حد وحساب از مال این ملت می خورن و به کسی هم پاسخگو نیستن، چرا باید بود و نبود مردم براشون مهم باشه؟؟؟؟؟!!!!

  • قلندر واقعی
    0

    باید انان که رای ندادن را از همه امکانات محروم کنیم و در نهایت اعدامشون کنیم تت به پاکدستی برسیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها