سخنگوی وزارت امور خارجه:

ظریف امروز با رئیسی دیدار و درباره برجام و سیاست خارجی گفتگو کرد/ کمیته بررسی و تطبیق متن توافق وین تشکیل شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه بعید نیست دور بعدی مذاکرات دور پایانی باشد، گفت: به متن روشنی در همه مسائل رسیدیم و آنچه باقی مانده نیازمند تصمیم سیاسی از سوی همه طرف‌ها است.

ظریف امروز با رئیسی دیدار و درباره برجام و سیاست خارجی گفتگو کرد/ کمیته بررسی و تطبیق متن توافق وین تشکیل شده است

«سعید خطیب‌زاده» امروز دوشنبه در نشست خبری با تبریک برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات ریاست جمهوری گفت: حضور مسئولانه و همدلانه ملت ایران پیام مهمی برای همه کسانی که به سرنوشت ایران دل بستند، داشت. به هموطنانی که به رغم مضایق و فشارها و اذیت و آزارها در خارج از کشور رای خود را دادند، تبریک عرض می‌کنم. به مقام معظم رهبری و مردم نیز تبریک می‌گویم.

وی ادامه داد: کسب اعتماد ملت به رییس‌جمهور منتخب تبریک عرض می‌کنم. برای ایشان بهترین آرزوها را دارم و امیدوارم در تحقق خواست و اراده ملت موفق باشد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با اشاره به تبریک‌ مقامات خارجی به رییسی اظهار داشت: در ۴۸ ساعت گذشته، ۴۸ مقام ارشد بین‌المللی انتخاب رییس‌جمهور منتخب را تبریک گفتند که از این تعداد، ۲۴ نفر رییس‌جمهور و رییس دولت بوده، چهار رییس پارلمان و ۱۸ شخصیت ارشد بین‌المللی بودند.

بعید نیست دور بعدی مذاکرات دور پایانی باشد

خطیب‌زاده در ادامه به تحولات سیاست خارجی در یک هفته گذشته، از جمله سفر علی اصغر خاجی به یمن، مذاکرات هسته‌ای در وین و سفر ظریف به آنتالیا پرداخت.

وی در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر اینکه آیا توافق برای احیای برجام به دولت بعدی ایران موکول شده است، تصریح کرد: از این گمانه‌زنی‌ها کم نبوده است. این گزارش‌ها تایید نمی‌شود و نزدیک به واقعیت نیست. در همه هیات‌ها بدون فوت وقت مذاکرات انجام شد و کسی احساس نکرد که وقت زیادی در وین نگذاشته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه سیاست ایران این نبوده و نیست که امکان رفع تحریم‌ها را به تاخیر بیاندازد، خاطرنشان کرد: این سیاست رهبری است و هیات مذاکره‌کننده آن را ادامه داده است. بعید نیست دور بعدی، دور پایانی مذاکرات باشد. باید دید طرف‌های مقابل تصمیم‌شان را می‌گیرند یا خیر.

به متن روشنی در همه مسائل رسیدیم

خطیبب‌زاده در پاسخ به این سوال که امکان توافق در همین دولت وجود دارد، ابراز داشت: دیپلمات‌ها خوشبین هستند ولی برای قضاوت زود است. باید دید آیا تصمیم‌های سیاسی در همه طرف‌ها گرفته می‌شود یا خیر. متن فاقد ابهام است یعنی به متن روشنی در همه مسائل رسیدیم. آنچه باقی مانده نیازمند تصمیم سیاسی از سوی همه طرف‌ها است.

وی ادامه داد: اگر این تصمیم سیاسی اخذ شود، می‌توان امیدوار بود که در دور پایانی مذاکرات هستیم. عراقچی در تهران است و گزارش‌های خود را خواهد داد.

این دیپلمات ارشد درباره اظهارات اخیر جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا بیان کرد: هم ایشان و هم همگان می‌دانند ایران سیاست واحدی داشته است. برجام به سختی مذاکره شد و به امضا رسید. هیچ گاه برجام جدیدی مذاکره نخواهد شد. اگر کسی از ماهیت صلح‌آمیز برجام مطمئن شود، باید به تعهداتش در برجام عمل کند. اگر آنها می‌خواهند مطمئن شوند، آنها باید به برجام بازگشته و قطعنامه ۲۲۳۱ را دیگر نقض نکنند.

ایران هیچ گاه وصول به توافق را منوط به افراد نکرده است

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال دیگری درباره جلسه اخیر سازمان بین المللی هواپیمایی(ایکائو) یادآور شد: شورای مشورتی ایکائو دادگاه نیست و موضوعات فنی مطرح می‌شود. ایران گزارش فنی خود را قبلا داده بود و به ابهامات پاسخ داد. در این جلسه نیز به اتهاماتی که کانادا مطرح کرد پاسخ دادیم.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا توافق درباره احیای برجام منوط به خروج افراد از لیست تحریم‌ها شده است، عنوان کرد: این گزارش‌ها دقیق نیست. ایران هیچ گاه وصول به توافق را منوط به افراد نکرده است. احیای برجام منوط به رفع تمامی تحریم‌ها است که در برجام پیش‌بینی شده است. ما نه کمتر از برجام و نه بیشتر از برجام رضایت نخواهیم داد.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، آمریکا یک بار به وضوح فریاد زده که تا چه میزان به حقوق بین‌الملل پایبند نیست و نشان داده از کوچکترین جزییات برای عدم تعهداتش سوءاستفاده کرده است.
رسانه‌های صهیونیستی جز تخریب منتخبین ملت کار دیگری ندارند

خطیب‌زاده درباره آخرین تحولات افغانستان هم گفت: با نگرانی اوضاع وخیم افغانستان را پیگیری می‌کنیم. در همسایگی ما تحولات گسترده‌ای در جریان است. همه را به کاهش خشونت، پایبندی به گفت‌وگوهای اصیل بین‌الافغانی و تعهد به سرنوشت صلح‌آمیز برای افغانستان با حضور تمامی اقوام و اقلیت‌ها دعوت می‌کنیم. این موضع همیشگی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

وی با بیان اینکه اینکه به خاطر آنکه امنیت ملی افغانستان بخشی از امنیت ملی ایران است با جدیت و جزییات این موضوع را دنبال می‌کنیم، اظهار داشت: سفرهایی در دو طرف انجام شده و باز هم در روزهای آتی سفرهایی انجام خواهد شد. یکی از موضوعات مهم گفت‌وگوهای ظریف (در ترکیه) با مقامات افغانستان در این مباحث و سرریز شدن آن در مرزها بوده است.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه افزود: ایران همواره پذیرای برادران و خواهران خود از افغانستان بوده است. افغانستان باید سرزمین صلح و آرامش برای افغانستانی‌ها باشد.

رییسی صدای عاقله نظام است

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره درباره سیاست‌های دولت جدید درباره برجام و رویکرد رسانه‌های صهیونیستی در این زمینه تصریح کرد: رویه رسانه‌های صهیونیستی شناخته شده است. آنها جز تخریب منتخبین ملت کار دیگری ندارند. فرقی هم ندارد چه کسی باشد، رویه آنها یکسان است.

وی اضافه کرد: رییسی سال‌ها در پست‌های مختلف حضور داشتند. ایشان سال‌ها در شورای عالی امنیت بودند. ایشان صدای عاقله نظام هستند. این گزارش‌ها بیشتر برای مشوه کردن تصویر ایران در خارج از کشور است. همه به زودی خواهند دید سیاست‌های ایران در چه مسیری مثل همکاری‌های اصولی و در تعامل ادامه خواهد یافت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا ایران از آمریکا تضمینی درخواست کرده است؟ خاطرنشان کرد: اصل موضوع درست است. در مورد جزییات در فضای عمومی نمی‌توان صحبت کرد. آمریکا یک بار در دوران ترامپ نشان داد گردن‌کشانه می‌تواند منافع کشورها را نادیده بگیرد. باید تضمینی در این باره بدهند. کم و کیف آن را بعدا خواهیم گفت.

کمیته تطبیق درباره برجام تشکیل شده است

خطیب‌زاده درباره تشکیل کمیته تطبیق درباره موضوع برجام ابراز داشت: این مسئله تایید می‌شود. اولین جلسه آن قبل از سفر عراقچی برگزار شد و اکنون که ایشان برگشتند، احتمالا این جلسات برگزار شود. این کمیته، یک روال مشخص طبیعی سازوکار در داخل ایران است.
به گفته این دیپلمات ارشد، شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفته این کمیته باشد و بعد براساس گزارش آنها تصمیم‌گیری خواهد شد. اعضای آن از مجلس، دولت و شورای عالی امنیت ملی هستند. تطبیق در مورد جزییات توافق در آنجا انجام می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات ظریف درباره آمادگی ایران برای اعزام سفیر به ریاض بیان کرد: آنچه گفته شده جدید نیست. ایشان چندین سال است که این موضوع را می‌گویند. دست ما چندین سال است که برای بازگشت عربستان به منطقه دراز بوده است. نسبت به گفت‌وگوها با عربستان درباره موضوهات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی متعهد هستیم و امیدوارم گفت‌وگوها به نتیجه ملموسی برای برقراری روابط بینجامد.

تصویرسازی‌های دشمنان اجاره‌ای شباهتی به ملت ایران ندارد

خطیب‌زاده درباره اظهارات رافائل گروسی درباره دسترسی‌های آژانس یادآور شد: تمامی دسترسی‌های فراپادمانی متوقف شده ولی آنها دسترسی‌های پادمانی را دارند. اگر به توافقی برسیم، دوربین‌ها و فیلم‌هایی که ضبط شده، مجدد در اختیار آژانس قرار می‌گیرد و عملا توقفی به این معنا نبوده است، ولی اگر تصمیم دیگری گرفته شود آن وقت به این معنا خواهد بود.

وی درباره برخی حملات به رای‌دهندگان ایرانی در بیرمنگام انگلیس عنوان کرد: موجب تاسف است که در برخی از کشورهای اروپایی و آمریکا کم و کاستی‌هایی از سوی مدعیان حقوق بشر و دموکراسی داشته و داریم. یادداشت‌هایی به آنها دادیم. سفیر انگلیس نیز در این باره احضار شد. پیگیری‌های حقوقی ادامه خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: تصویرسازی‌های دشمنان اجاره‌ای هیچ شباهتی به ملت ایران ندارد. ملت ایران همان کسانی هستند که اعتراضات خود را به شکل روشن و منطقی مطرح می‌کنند.

صبح امروز ظریف با رییسی دیدار کرد

خطیب‌زاده درباره رفع تحریم‌های مربوط به کرونا از سوی آمریکا گفت: استثنایی که از سوی آمریکا قائل شده است، نشان داد ایران در چه ظلم و ستم آشکاری در این واهمه قرار داشت. آنهایی که می‌خواستند قبله آمال‌شان، آمریکا را تطهیر می‌کردند، فهمیدند سربازان سلامت در چه شرایطی کارشان را انجام دهند.

وی با بیان اینکه تا زمانی که تمامی تحریم‌ها رفع نشود رافع مسئولیت‌های آمریکا نیست، اظهار داشت: ما نشان دادیم ملتی هستیم که تاب آوری بالایی داریم. ما با صلابت از این سختی عبور کردیم و ان‌شاالله از این وضعیت در آینده به خوبی عبور خواهیم کرد.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که برای مراسم تحلیف‌ رییسی در مجلس شاهد حضور مقامات خارجی خواهیم بود؟ تصریح کرد: در مورد روند انتقال دولت، وزارت امور خارجه مسئولیت مشخصی دارد. اکنون ما با ستاد قبلی رییسی در تماس هستیم. فردی معرفی شدند. امروز صبح وزیر امور خارجه به دعوت آقای رییسی خدمت‌ ایشان بود و در دیداری یک ساعت و نیمه، گفت‌وگوهای خوبی درباره برجام و سیاست خارجی مطرح شد.

آماده کمک به طرف‌های لبنانی هستیم

خطیب‌زاده درباره وضعیت لبنان خاطرنشان کرد: موضوع لبنان یک موضوع داخلی است. ما ضمن احترام به تمامی طرف‌های لبنانی از آنها خواستیم به توافق داخلی رسیده و تشکیل دولت دهند تا مردم لبنان هم منتفع شوند. هم به دولت پیشبرد و هم به دوستان گفتیم در هر حوزه‌ای آماده کمک هستیم.

وی درباره رزمایش عقاب آناتولی در ترکیه ابراز داشت: این سوال را باید از ستاد کل پرسید. چیزی که مهم است امنیت در این منطقه، درونی و دسته‌جمعی است. روابط ما با ترکیه در ابعاد مختلف حاکی از مفاهمه خوبی میان دو کشور است و نمونه و مثالی از روابط ممتاز در منطقه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بازداشت اتباع افغانستانی در حوالی سفارت این کشور در تهران بیان کرد: ما از این مسئله، خبر داریم و گزارش آن را از نیروهای مربوطه خواستیم. درباره جزئیات‌ آن هم بعد از اطلاع، سخن خواهیم گفت.

نقش مبتکرانه و کنشگرانه وزارت امور خارجه در مسئله واکسن کرونا

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا احتمال توقف واردات واکسن خارجی در ایران وجود دارد؟ یادآور شد: وزارت امور خارجه در موضوع واکسن با سابقه درخشانی به یاری وزارت بهداشت رفت و سعی کرد نیازهای مردم ایران در این حوزه را برآورده کند. این مسئله در میانه فشار آمریکا و تمام مضایق موجود بوده است.

وی با بیان اینکه کمتر واکسنی وارد شده که وزارت خارجه در گفت‌وگوها، جابجایی، پول و... نقش نداشته باشد، عنوان کرد: وزیر و مدیران کل وزارت امور خارجه در این موضوع مبتکرانه و کنشگرانه عمل کردند. تا دستورالعمل عوض نشود، این رویه ادامه می‌یابد. هفته گذشته محموله‌ای از چین وارد کشور شد و این هفته هم این روند ادامه می‌یابد.

این دیپلمات ارشد درباره واکسن‌های داخلی نیز گفت: در مورد واکسن مشترک ایران و کوبا نیز پیشرفت‌های خوبی انجام شده است و خوشحالیم که واکسن ایرانی و واکسن مشترک ایران و کوبا وارد چرخه سلامت در ایران شده است. فکر نمی‌کنم تمامی نیازهای داخلی را تامین کند. تا وقتی سر به سر شود، به مردم کمک خواهیم کرد.

سیاست‌های ایران در سطوح عالی اتخاذ می‌شود

خطیب‌زاده درباره تعطیلی نیروگاه بوشهر اظهار داشت: پرتال بوشهر از قبل اعلام کرده بود برای رفع ایرادات فنی چند روزی نیروگاه از مدار خارج می‌شود. از قبل هم به وزارت نیرو اعلام شده بود. مرسوم است سالی یکی، دو بار رسیدگی‌های فنی انجام شود.

وی درباره تغییر سیاست‌های ایران با رییس‌جمهور شدن رییسی تصریح کرد: رییسی ساعت دو عصر امروز، گفت‌وگویی با رسانه‌ها دارند و پاسخ‌هایتان را از زبان ایشان خواهید شنید. سیاست‌های ایران در حوزه‌های مختلف در سطوح عالیه تصمیم‌گیری می‌شود که نشاندهنده استمرار سیاست‌ها است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعای رویترز مبنی بر هشدار دیپلمات‌های اروپایی درباره طولانی شدن مذاکرات وین خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها بهتر است به تعهداتشان برگردند. توصیه جدی به طرف‌های اروپایی این است که سازنده بودن خود را در مذاکرات با اجرای حداقلی از تعهدات‌شان همراه کنند. به نظر می‌آید اروپا همچنان در بی عملی مطلق به سر می‌برد و منتظر است ببیند در وین چه اتفاقی می‌افتد تا حتی برخی از تعهداتش را انجام دهد.

خطیب‌زاده با بیان اینکه اجازه نخواهیم داد مذاکرات فرسایشی شود، ابراز داشت: اجازه نخواهیم داد وقت و انرژی ملت بیهود به بازی گرفته شود و در عین حال اجازه نخواهیم داد جزییات بدون توافق باقی بماند. جزییات به اندازه کلیات برای ما مهم است. هیچ توافقی حاصل نمی‌شود مگر این‌که درباره همه چیز توافق حاصل شود.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 18
  • ناشناس
    0

    وزارت خارجه ج.ا.ا علیه میزبانان تروریستهای ضد ایران تا کنون چه کرده است؟؟؟!!! --- وزارت امور خارجه ج.ا.ا باید علیه کشورهای میزبان فرقه ی تروریست وطن فروش رجوی و سایر فرقه های مشابه با ارائه ی مدارک مستند جنایتهای ضد بشری این فرقه ها که علیه ایران و ملت ایران مرتکب شده اند به شورای امنیت سازمان ملل و به دادگاه های جنایی بین الملل شکایت کند. دولت و وزارتخانه های ذی ربط ج.ا.ا باید در دادگاه های بین المللی محکومیت این کشورهای قانون ستیز میزبان تروریستها را بخواهند و این کشورها و همه ی حامیان این تروریستها را به پرداخت غرامت جنایتهای میزبانی آنان از تروریستهای که به ج.ا.ا وادار ساخته اند وادار سازند. سکوت دولت و وزارتخانه های ذی ربط ج.ا.ا بر جرم همه ی کشورهای میزبان تروریستهای ضد ایران و عدم اقدام قانونی علیه این کشورها با هر بهانه ای که باشد جفا و خیانت به ملت ایران است.

  • نادی
    0

    ظریف جون برو خودت جوشش بده بیا آقای از قبل انتخاب شده که از سیاست خارجه سرش نمیشه تو مناظره دست به دامن جلیلی شده ببود بنده خدا برای خودش شش ماه باید مذاکره کرد تا از تحریم در بیاد

    نظرات شما -
    • در پاسخ به نادی
      0

      خب بزرگوار گویا در جریان نیستید که ظریف خودشم تحریمه طبق فرمایش شما باید بگم ظریف خودش ۸ سال مذاکره کرد ولی حتی خودشو هم نتونست از لیست تحریم خارج کنه!

  • مجید
    0

    ظریف انسان شریفی است وقطعا توسط رئیسی بکار گرفته میشود.

  • حسین
    0

    برجام!!!! اشکالی نداره توافق کنیم باز ترامپ برگرده باز نابود شدیم

  • داریوش
    0

    سلام برفرض هم این دولت به برجام برگردد هیچ اعتباری ندارد چونکه برجام نیازمند راستی آزمایی است و از این فیلتر رد نخواهد شد زیرا رئیسی شیفته غرب نیست تا منافع ملت رو فدای مذاکره ذلت و بی نتیجه کند.

    نظرات شما -
    • به داریوش
      0

      خیلی دوست دارم ببینم دولت روحانی میخواد چه طوری بدون توافق کار کنه. رییس جمهوری که پول نداره (نمی گذارند نفت بفروشه )و طلبش رو هم نمی دهند و خود منتقد وضع موجود بوده حالا عیارش معلوم میشه .

    • ماس موسی
      0

      بله شیفته غرب نیست اما شیفته شرق کمونیسم بی خدا

    • به ماس موسی
      0

      ماس جان کمونیسم که به معنای بی خدا نیست اون آتئیسم ها یا آگنوستیسم هست که به معنای بی خدان

    • رضا
      0

      تنها را رفع تحریم نیست میشه تحریم رو خنثی هم کرد.

    • محسن
      0

      در جواب ماس .... شیفته شرق نه دنیا همه دارن با چین کار میکنن همون اپل غرب رو داره چین میزنه کل عمر خدا رو یاد نمیکنید تا بعاز 300 سال از غرب داریم میبریم شما یاد خدا افتادید تازه شرک بدتر از کفره حالا که اسم خدا رو میاری

  • ایرانی
    0

    خخخخخخخخ...

  • پارسی
    0

    الهم العجل لولیک الفرج.

  • دکتر سید
    0

    حضرت آیت الله العظمی دکتر سید رئیسی مد ظله العالی، برجام را پاره کرده و به سطل زباله می اندازد.

    نظرات شما -
    • علی اصغر ج
      0

      انشاالله مردش باشد و این کار را بکنند اما بعید میدانم

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    مردم کلا ناامید هستند چون ریشه و ساختار و توزیع قدرت و اختیارات مشکل دارد و ۴۲ سال است که این شیوه حکومت داری و سیاست خارجه به گل نشسته و منزوی و مدیریت اینگونه جواب نداده و هر روز پسترفت داشتیم..!!!! این مشارکت و نتایج انتخابات هم‌خیلی پیام و معنی داشت اگر عاقل باشید و بررسی و ریشه یابی کنید و سرتان را مثل همیشه در برف نکنید !!!!

  • فرهاد امیدی از خرم آباد لرستان
    0

    انشاالله چون آیت‌الله العظمی سید محمد خاتمی به ایشان تبریک گفت ما هم چون ارادت ویژه‌ای به سید محمد خاتمی داریم از این پس با حجت الاسلام رییسی همکاری خوایم کرد

    نظرات شما -
    • .
      0

      شما چه مسئولیتی در سطح کشور داری؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها