حسگرهایی که دستیار جراحان می‌شوند!

پژوهشگران آمریکایی، نوعی حسگر زیستی ارائه داده‌اند که امکان تصویربرداری از بافت‌های بدن را هنگام جراحی فراهم می‌کند.

حسگرهایی که دستیار جراحان می‌شوند!

شاید جراحان به زودی بتوانند با کمک یک حسگر زیستی ساخت "دانشگاه پردو"(Purdue University) که می‌توان آن را با استفاده از یک سیستم چاپ خودکار به صورت سه‌بعدی چاپ کرد، نواحی مهم را طی جراحی روی بافت‌ها و اندام‌های بدن مشخص کنند.

"چی هوان لی"(Chi Hwan Lee)، استادیار مهندسی مکانیک، این حسگر زیستی را ابداع کرده است که امکان ثبت و تصویربرداری همزمان از بافت‌ها و اندام‌ها را طی جراحی فراهم می‌کند.

لی گفت: شاید ثبت و تصویربرداری همزمان طی جراحی، نقش مهمی در تعیین قسمت‌های مهم و راهنمایی کردن برای روند جراحی بر عهده داشته باشد. برای نمونه، شاید بتواند به بازیابی ضربان قلب طبیعی کمک کند.

این موضوع ثابت شده است که روش‌های سنتی برای ثبت و تصویربرداری همزمان از بافت‌ها و اندام‌ها، دشوار هستند زیرا سایر حسگرهایی که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرند، معمولا روند تصویربرداری را مختل می‌کنند.

لی ادامه داد: ما برای رسیدن به این هدف، یک حسگر زیستی فوق‌العاده نرم، باریک و کشش‌پذیر ابداع کرده‌ایم که می‌تواند به صورت یکپارچه با سطح منحنی اندام‌هایی مانند قلب ارتباط برقرار کند. این ویژگی منحصر به فرد، ما را قادر می‌سازد تا به ثبت و تصویربرداری همزمان بپردازیم و بتوانیم منشا بیماری را به صورت دقیق نشان دهیم.

حسگرهای زیستی با استفاده از جوهرهای زیستی هنگام نمونه‌سازی، متناسب با اندازه‌ها و شکل‌های گوناگون یک اندام طراحی می‌شوند. این جوهرهای زیستی، نرم‌تر از بافت هستند، بدون تخریب کردن حسگر، کشش می‌یابند و چسبندگی طبیعی قابل اطمینانی به سطح مرطوب اندام‌ها بدون نیاز به چسب دارند.

تعداد زیادی از حسگرهای زیستی، در شکل‌ها، اندازه‌ها و پیکربندی‌های متفاوت تولید شده‌اند و پژوهشگران آنها را به صورت درون‌جانداری روی موش‌ها و خوک‌ها آزمایش کرده‌اند.

منبع: ایسنا

4167

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها