پرداخت ۷۵ درصد مطالبات گندمکاران استان مرکزی در سال جاری

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی کفت: ۷۵ درصد مطالبات گندمکاران استان در سال جاری معادل ۷۵ میلیارد تومان تاکنون پرداخت شده است.

پرداخت ۷۵ درصد مطالبات گندمکاران استان مرکزی در سال جاری

غلامرضا ملکی در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی به تناسب در سطح کشور وظیفه تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و آرد و نان را برعهده دارد، عمده فعالیت و کار اساسی این اداره در استان، تامین گندم و توزیع آرد و عرضه نان است، همچنین تنطیم بازار کالاهای اساسی از دیگر وظایف این اداره کل است.

وی با بیان اینکه خرید تضمینی گندم یکی از پروژه های اساسی دولت است که جنبه اقتصادی و اجتماعی بالایی دارد، افزود: در راستای خرید تصمینی گندم در سطح ملی و استانی و مناطق محلی، حساسیت و پیگیری های زیادی وجود دارد.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی تصریح کرد: در سطح استان مرکزی از ۹۰ هزار بهره بردار کشاورزی حدود ۵۰ درصد گندمکار هستند. گندم به عنوان یک کالای پیش نیاز آرد و نان و محصولی با تاثیر بالا بر زنجیره غذایی است.

ملکی اضافه کرد: در راستای خرید تضمینی محصولات کشاورزی که گندم مهمترین آنهاست، شورای قیمت گذاری و حمایت محصولات کشاورزی تشکیل شده که تغییر اساسی در این حوزه ایجاد کرده بطوری که قیمت خرید تضمینی گندم از ۲۵۰۰ تومان در سال گذشته به ۵ هزار تومان در سال جاری افزایش پیدا کرده است. سیاست و رویکرد این شورا حمایت از تولید است.

وی ادامه داد: خرید تضمینی گندم در سطح کشور از فروردین آغاز شده و تا پایان آبان ماه ادامه دارد. در استان مرکزی این مهم از ابتدای خرداد آغاز شده و تا مهرماه ادامه خواهد داشت، دولت مکلف است که گندم تولیدی را تنها از کشاورزان خریداری کند.

تاکنون به منظور خرید تضمینی گندم در استان ۳۲ مرکز با حدود ۱۳۰ عامل اجرایی برای خرید پیش بینی شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی اضافه کرد: سالانه حجم قابل توجهی وجه گندم به گندمکاران پرداخت می شود که این رقم در سال گذشته در سطح استان ۸۶۱ میلیارد تومان بوده و امسال نیز تاکنون ۷۵ میلیارد تومان معادل ۷۵ درصد مطالبات در سطح استان پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: در استان مرکزی سطح زیرکشت گندم آبی ۴۶ هزار هکتار و گندم دیم ۲۰۰ هزار هکتار است که متاسفانه با توجه به خشکسالی و کمبود بارش، احتمال کاهش تولید گندم وجود دارد، پیش بینی می شود که امسال تا ۲۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان در استان خریداری شود.

تاکنون گندم تولیدی ۲۲هزار گندمکار در استان خریداری شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی در خصوص حوزه آرد و نان نیز ادامه داد: در سطح استان حدود ۲هزار نانوایی فعال وحود دارد که ماهانه ۱۵ هزار تن گندم به این نانوایی ها اختصاص می یابد. در حوزه آرد و نان یارانه زیادی به نانوایی ها اختصاص می یابد بطوری که گندم خریداری شده که با احتساب هزینه های جانبی هر کیلو ۵۵۰۰ تومان برای دولت تمام می شود به قیمت کیلویی ۶۶۵ تومان به فروش می رسد، البته این گندم به قیمت های ۹۰۰ و ۲۷۰۰ تومان نیز فروش می رود. سال کذشته ۴۰۰ میلیارد تومان در استان یارانه به این صورت پرداخت شده است.

ملکی بیان کرد: بیش از ۹۵ درصد نان تولید شده در استان به روش سنتی تولید می شود، بیش از ۷ دوره آموزشی به صورت مجازی از ابتدای شیوع ویروس کرونا برای بیش از ۳۰۰ نفر برگزار شده که این آموزش ها در سطح استان ادامه خواهد داشت. به منظور بهبود کیفیت گندم، علاوه بر آرد داخلی، مقداری آرد نیز وارد می شود که تاکنون ۱۵ هزارتن گندم به استان وارد شده است. گندم صادر شده از استان در سال گذشته ۳۰۰ هزارتن بوده که به حدود ۱۲ استان ارسال شده است.

وی در خصوص تولید آرد کامل در سطح استان افزود: در راستای تولید آرد کامل، یک کارخانه به عنوان دومین کارخانه در سطح استان راه اندازی شده که نیاز است نانوایی های استان به تولیدات این کارخانه و استفاده از آرد کامل توجه بیشتری داشته باشند چراکه سلامت مردم نیز در این مهم دیده شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی خاطرنشان کرد: در حوزه کالاهای اساسی سال گذشته حدود ۸ هزارتن شکر و ۴۱۰۰ تن انواع برنج در استان توزیع شده است، در سال جاری نیز تاکنون ۱۵۰۰ تن برنج توزیع شده است.

ملکی با اشاره به کمبود فضای ذخیره سازی در استان کفت: اداره غله استان مرکزی به منظور بهبود ارائه خدمات، نیازمند توسعه زیرساخت های موجود است که از مسئولین ارشد استان انتظار می رود به این مهم توجه داشته باشند. ظرفیت سیلوهای خصوصی و دولتی استان حدود ۸۵۰ هزار تن است.

۱۱کارخانه تولید آرد نیز در سطح استان وحود دارد که البته برخی فعال نیستند ولی پاسخگوی نیاز استان است و مشکلی در این خصوص وحود ندارد.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها