گوهرشناسی رسانه مستقل در کارزار انتخابات

وحدت عماد / فعال فرهنگی و مدرس رسانه

گوهرشناسی رسانه مستقل در کارزار انتخابات

ایام «انتخابات»، زمانه نواخته‌شدن شیپور «نبرد» در میدان برنامه‌ها و وعده‌هاست و صدالبته روزهای اوج‌گیری «رسانه‌ها» به عنوان پیشقراولان هر یک از جبهه‌های رقیب... در این ایام، مچ‌گیری و افشاگری و حمله به حریف، نه تنها قبیح و مذموم نیست بلکه ابزاری است مباح و چه بسا واجب... و اینگونه می‌شود که در آرایشی جنگی، عمده رسانه‌های بزرگ، بر طبل یکسویه‌نگری می‌کوبند و عزت و رأی کاندیدای جبهه خود را در بی‌آبرویی و حذف حریف می‌جویند.

در چنین روزگاری، ترکیب «رسانه مستقل»، بیش از همیشه به یک رؤیا مبدل می‌گردد و در فضای غبارآلود جامعه، تشخیص مصادیق آن، به امری بس دشوار... «رسانه مستقل» که نه پشتش به سوبسید و بودجه دولتی گرم است و نه برای چک‌های نقد اسپانسرهای کلان حامی جریانات سیاسی، دندان طمع تیز کرده، قواعد بازی را به نفع قله‌ای بلندتر تغییر می‌دهد که «سرمایه اجتماعی» نام دارد و منافعش برای «همه» و «همیشه» است و نه حزب و محفلی مشخص و مقطعی گذرا همچون انتخابات...

از منظر نگارنده؛ به عنوان ناظری خارج از میدان این نبرد، طی روزهای گذشته یکی از آن انگشت‌شمار رسانه‌هایی که استقلال در نگاه و عمل را در بزنگاه «انتخابات» آزمودند و از چالش‌های پرشمار آن سربلند بیرون آمدند، « خبر فوری » بود؛ تشکیلاتی حرفه‌ای که تعدد کانال‌ها و رسانه‌هایش در بسترهای مختلف (در وب و شبکه‌های اجتماعی و پیغام‌رسان‌ها و اپلیکیشن‌ها) فرصتی منحصربفرد را برایش مهیا ساخته تا با ضریب‌بخشی گسترده به «پیام» در فضای مجازی، به یکی از بازیگران قدرتمند این عرصه مبدل گردد... نکته قابل تأمل اینجاست که «خبر فوری» نه تنها با هوشمندی، این قدرت بهادار را به نام هیچ‌یک از اردوگاه‌های سیاسی دخیل در انتخابات سند نزد، بلکه با فراهم‌سازی فرصت ارائه اندیشه و نظر از سوی نخبگان هر یک از طیف‌های حاضر در رقابت و در ادامه، بسترسازی مناظره و گفتگوی دوسویه رجال آنها، قضاوت نهایی را به مخاطبان خود واگذار نمود...

پرهیز از تخریب و غلتیدن به ورطه شایعه و گمانه از یک سو و اتخاذ رویکردهای آگاهی‌بخش به جای هیجان‌آفرین، آزمون حساس دیگری بود که این رسانه جوان کشورمان، طی روزهای پرالتهاب برگزاری انتخابات، از پیچ‌و‌خم‌های آن سربلند بیرون آمد.

بدیهی است با تحلیل علمی آمار بازدید مطالب، کامنت‌های آنها، نظرسنجی‌ها و میزان به اشتراک گذاشته شدن اطلاعات انتشاریافته از طریق این رسانه در فضای مجازی، ابعاد این موفقیت ارزشمند و استقبال مخاطبان از این رویکرد «مستقل» به روشنی اثبات خواهد شد... استقبالی که شاید برای بسیاری از رسانه‌های دولتی و شبه‌دولتی پرشمار کشورمان که به پشتوانه سوبسید، عزم و اراده‌ای عینی در آنها برای تغییر رویکردهای عمدتا جانبدارانه‌شان در قبال مسائل چالش‌برانگیز کشور به چشم نمی‌خورد، درس‌های زیادی دربر داشته باشد.

منبع: خبر فوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • دن کیشوت
    0

    خب آقای عماد،می بینم که قلاب بافتنی دست گرفتی و دو زیر و یک رو،چرت رو به پرت بافتی و لباسی بافتی که تنها به قامت خودت راست میاد،هیچ سنخیتی بین تو و خبر فوری نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها