خبرفوری گزارش می دهد

۵ چالش اساسی پیش روی رئیسی در بخش مسکن / از دردسرهای واگذاری زمین‌های دولتی تا سنگ‌اندازی بانکها / رئیسی در ۴سال می‌تواند ۴میلیون واحد مسکونی بسازد؟

خبر فوری در گزارشی تحلیلی به بررسی پنج چالش اساسی حوزه مسکن که پیش روی رئیس دولت سیزدهم برای عملی کردن وعده ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی پرداخته است.

۵ چالش اساسی پیش روی رئیسی در بخش مسکن / از دردسرهای واگذاری زمین‌های دولتی تا سنگ‌اندازی بانکها / رئیسی در ۴سال می‌تواند ۴میلیون واحد مسکونی بسازد؟

به گزارش خبر فوری ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب ملت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حالی با شعار ساخت 4 میلیون واحد مسکونی طی 4 سال و تسهیل شرایط خانه دار شدن جوانان و زوجین به پیروزی رسید که رویای خانه دار شدن مردم به رویای اجاره نشینی تبدیل شده است.

در واقع سیاست های دو دولت یازدهم و دوازدهم به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عملا در بخش مسکن شکست خوردند و نتوانستند نیازهای جامعه در این بخش را تامین کنند و هرچه در دوره وزارت عباس آخوندی وزیر مستعفی و محمد اسلامی وزیر فعلی راه و شهرسازی در بخش مسکن افتتاح شد، در واقع اکثرا منوط به پروژه های مسکن مهر بوده است.

اما این سوال مطرح می شود که چه عواملی به طور مشخص موجب شد تا مسکن به وضعیت فعلی دچار شود؟ جواب ساده است. ازجمله این دلایل می‌توان به مواردی از قبیل سهم کم سرمایه‌گذاری دولتی، گرایش کم تعاونی‌ها و بخش خصوصی، متناسب نبودن تسهیلات اعطایی با قیمت مسکن و توان اقتصادی خانوارها، عدم مدیریت مناسب در هدایت نقدینگی در بازار، تداخل وظایف در حوزه مدیریت شهری و بخش مسکن و شهرسازی، مقطعی بودن سیاستگذاری‌ها، تقاضای مازاد و انباشت در بازار مسکن اشاره کرد.

مسکن یکی از بخش‌های با پتانسیل بالا برای رشد اقتصادی کشور است و با توجه به شاخص‌های پیوند پیشین و پسین با صنایع و فعالیت‌های دیگر، تحریک این بخش می‌تواند موجب تغییرات قابل توجهی در کل اقتصاد کشور شود. بر اساس نظر کارشنانسان، این حوزه می تواند به‌صورت مستقیم 5 درصد و به‌صورت غیرمستقیم 12 تا 13 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می‌دهد.

به طور قطع آیت الله رئیسی با چالش های بزرگی برای بیدار کردن این غول بزرگ اقتصادی کشور مواجه است که در این گزارش تلاش شده به پنج چالش اصلی پیش روی رئیس جمهور منتخب بپردازیم.

ادغام وزارت مسکن و شهرسازی در راه و ترابری

اولین چالش پیش روی رئیس جمهوری برای عملی کردن وعده ساخت سالانه 1.000.000 واحد مسکونی یک چالش ساختاری است. وزارتخانه عریض و طویل راه و شهرسازی با 28 معاونت، شرکت، سازمان، مرکز و 35 اداره کل استانی امکان تمرکز بر روی حوزه مسکن را ندارد. طبق نظر برخی کارشناسان این حوزه، تجربه ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد که پس از ادغام وزارت مسکن و شهرسازی با وزارت راه و ترابری در دولت دهم، مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی مورد حمایت کامل و همه‌جانبه قرار نگرفته است ( کمبود میلیونی مسکن در کشور نیز گواه بر این موضوع است.) یا اگر هم کانون توجه بوده، بخش هایی از حمل و نقل مغفول مانده است.

شایان ذکر است، حوزه حمل و نقل به تنهایی از سازمان هایی تشکیل شده که به نوبه خود در حد و اندازه یک وزارتخانه بزرگ هستند و طبق نظر بسیاری از پیشکسوتان و صاحبنظران حوزه حمل‌ونقل برای رسیدگی به امورات راه و ترابری در کشور یک وزارتخانه مستقل نیاز است.

مقاومت دستگاه های دولتی در برابر قانون واگذاری زمین برای تولید مسکن

برای اولین بار طرح واگذاری زمین‌های سازمان ها و دستگاه های دولتی به وزارت راه و شهرسازی برای اجرای طرح بازآفرینی شهری، توسط عباس آخوندی وزیر مستعفی دولت یازدهم و دوازدهم مطرح شد و رئیس جمهوری دستورات لازم را پیرو آن ابلاغ کرد. اما آخوندی در مراسم تودیع خود در سال 1397 اذعان کرد که تا کنون کل زمین دولتی که برای این منظور اختصاص یافته 36 متر مربع بوده است.

با روی کار آمدن محمد اسلامی در وزارت راه و شهرسازی مجدد طرح واگذاری زمین‌های سازمان ها و دستگاه های دولتی به این وزارتخانه به جریان افتاد، اما این بار برای طرح اقدام ملی مسکن که بازهم از سوی رئیس جمهور مورد حمایت قرار گرفت و به انجام آن تاکید کرد. حسن روحانی فروردین 1399 در جلسه ستاد اقتصادی دولت به دستگاه های اجرایی و نهادهای وابسته به دولت دستور داد اراضی دولتی واقع شده در محدوده و حریم شهرها را به منظور اجرای ماده 6 قانون ساماندهی زمین و مسکن، برای بهره برداری در طرح اقدام ملی مسکن، به وزارت راه و شهرسازی واگذار کنند.

اما انگار گوش دستگاه های دولتی بدهکار دستور رئیس جمهوری و پیگیری های وزارت راه و شهرسازی نبوده تا اینکه 18 فروردین 1400 قوه مقننه در جریان بررسی طرح جهش تولید و تامین مسکن، ماده 10 این طرح درباره الزام دستگاه های دولتی به واگذاری رایگان اراضی در اختیار را مصوب کردند و مقرر شد ظرف دو ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون بنا به درخواست وزارت راه و شهرسازی اقدام کنند. تا این تاریخ از زمان تصویب چنین قانونی آماری در دسترس نیست. شاید با توجه به سبقه آقای رئیسی در قوه قضائیه دستگاه های دولتی جرات سرپیچی از قانون را به مخیله خود هم راه ندهند.

نوسازی بافت‌های فرسوده یا بازآفرینی شهری؟

بافت فرسوده شهری به محدوده‌هایی از شهرها اطلاق می شود که به دلیل فرسودگی کالبدی، عدم برخورداری مناسب از دسترسی سواره، تأسیسات و خدمات و زیرساخت‌های شهری آسیب پذیر بوده و ارزش مکانی، محیطی و اقتصادی پایینی دارند. بر اساس گزارش ها، حدود 72 هزار هکتار بافت فرسوده با جمعیت 8 میلیون نفر و 55 هزار هکتارهم سکونت گاه‌های غیررسمی و ناپایدار با جمعیت 11 میلیون نفر در کشور وجود دارد که در معرض بروز حوادث و مشکلات هستند. از طرف دیگر اگر در هر هکتار حدود 100 واحد نوسازی شود، این مقدار به حدود 7 میلیون واحد می رسد و بالغ بر یک میلیون شغل نیز از قبل آن ایجاد می شود.

طبق قانون برنامه ششم توسعه، باید سالانه ۲۷۰ محله از ۲۷۰۰ محله شناسایی شده برای نوسازی بافت فرسوده، مورد بازسازی قرار گیرند. اما این اقدامات با مشکلات و موانع مختلفی روبرو هستند، از جمله آن می توان به تداخل نگاه حاکمیتی به طرح های بازآفرینی شهری میان وزارت راه و شهرسازی ( شرکت بازافرینی شهری) و شهرداری ها ( سازمان نوسازی شهر)، انتظارات تورمی و، بهره بالای تسهیلات نوسازی (18 درصد) وعدم بازدهی مناسب مانع حضور توسعه‌گران شده است.

اینکه در دولت آقای رئیسی به مقوله نوسازی بافت های فرسوده یا بازآفرینی شهری چطور نگاه می شود و آیا ازتوانایی شهرداری ها در این حوزه استفاده می شود یا خیر در اولین روزهای پس از انتخاب وزیر مورد نظر ایشان مشخص خواهد شد.

تسهیلات بانکی که حمایتی نیست

افزایش قیمت مسکن در دوره‌های مختلف سبب افزایش فاصله طبقاتی، کاهش قدرت خرید مردم و همچنین سبب مهاجرت اقشار متوسط فاقد مسکن شده به شهرهای اقماری شده است. درحال حاضر افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن یکی از اصلی‌ترین چالش‌های اقتصادی جامعه در این دوره تلقی می شود. به طوریکه متوسط قیمت هر متر خانه در تهران طی اردیبهشت ماه حدود 28 میلیون تومان از سوی بانک مرکزی اعلام شده است. یعنی به طور میناگین برای خرید یک واحد مسکن 40 متری در تهران حداقل حدود 1 میلیارد و 240 میلیون تومان لازم است.

این درحالی است که در برابر رشد سرسام آور قیمت مسکن، مجموعه تلاش های وزارت راه و شهرسازی در دولت دوزادهم منجر به تامین منابع مالی لازم برای پرداخت فقط 240 میلیون تومان تسهیلات بانکی به زوجین و 140 میلیون تومان برای مجردها در شهر تهران، همچنین 120 میلیون تومان برای زوج ها و 100 میلیون تومان برای مجردها در شهرستان ها با بهره 17.5 درصد در نظر گرفته است. تسهیلات بانکی طرح اقدام ملی مسکن نیز 150 میلیون تومان با بهره 18 درصد و 12 ساله پرداخت می شود.(سه سال مشارکت مدنی)

با نگاهی به وضعیت بازار مسکن، چنین تسهیلاتی برای برخی شهروندان امری محال و برای برخی دیگر بسیار سخت و دشوار است. اگر دولت سیزدهم با چنین ارقامی می خواهد مردم را ترقیب به خرید مسکن کند، شاید بهتر باشد، طرح هایی در زمین هایی با قیمت صفر یا بسیار پایین اجرا کند.

وجود 2.5 میلیون خانه خالی در کشور

آخرین چالش بزرگی که دولت سیزدهم در بخش مسکن با آن مواجه است، وجود 2.5 میلیون واحد مسکونی خالی در کشور است طبق سرشماری سال 95 است که از سال 90 تا 95 با افزایش 55 درصدی روبرو بوده. اما اخیرا محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی اخیرا از آمار 1.3 میلیون واحدی خانه های خالی خبر داده که از سوی معاون سازمان امور مالیاتی تکذیب شده است و انتقادهایی به سامانه اسکان وزارت راه و شهرسازی داشته، مبنی بر اینکه وزارت راه و شهرسازی به هیچ عنوان حاضر به شفاف سازی نسبت به ورودی و خروجی سامانه ملی املاک و اسکان نیست.

اینکه دولت سیزدهم سامانه املاک و اسکان را مورد بازنگری قرار دهد یا خیر در آینده ای نه چندان دور مشخص می شود، اما در کل، اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی علاوه‌بر جنبه درآمدی، آرام شدن بازار اجاره و تعدیل اجاره‌بها را به همراه دارد. و نکته مهمتر آنکه دولت به جای نگاه درآمدی به مالیات بر خانه های خالی باید از جنبه بازدارندگی به آن نگاه کند.

در پایان این گزارش یادآور می شود؛ حوزه مسکن چه در بخش ساخت و ساز و چه در بخش تنظیم بازار با چالش های بسیار بزرگی مواجه است و اولین اقدام می تواند یک جراحی ساختاری در وزارت راه و شهرسازی با هدف چابکسازی و متمرکز شدن وزیر پیشنهادی مسکن بر روی بخش های ساختمان، مقررات، بازآفرینی شهری، شهرهای جدید، شورایعالی معماری و شهرسازی و نظارت بر رفتار بازار مسکن در قبال عرضه و تقاضا است.

منبع: خبر فوری

25

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 19
  • آلن
    0

    آقای رئیسی باید هر روز 2700 اپارتمان تحویل دهد تا بتواند ادعا خود را محقق کند!!! مدیریت ایشان از شعارهای انتخاباتیش مشخص بود!!! ملت ایران حالا حالا ها باید هزینه بدهد.

  • ایرانی
    0

    بهانه ها مثل دولت های گذشته شروع شد .رئیسی مگر کور بود که این مشکلات را نمی دید . یادتان باشد عقلا هشدار دادند رئیسی با ان سواد اندک مرد این میدان نیست . او قاضی بود تابحال فقط دستور محکومیت صادر کرده و دیگران کور کورانه اجرا کرده اند.نه مشکل دیده و نه مشکلی حل کرده ... از مصاحبه اولش معلوم شد کال و نپخته است.دست شورای کشور فروش درد نکند.

  • نعمت
    0

    سلام قطعا کسانی که با طرح این مباحث قصد اثباط چالشها رو دارند همونهایی هستند که خودشون ذی نفع هستند و هیچ تمایلی به اصلاح امور ندارند آقای رئیسی مطمئنا میداند که چگونه این عوامل نفوذی رو با جدیت کنار بزند همونهایی که با هماهنگی دولت تدبیر و امید بازار مرغ و میوه رو به این روز انداختن باید شناسایی و دادگاهی بشن همون درخت زرد آلویی که 2سال پیش میوش 4هزارتومان بود الان 60هزار تومان برای فروش در بازاره -----اگر در سال جاری بجای آب جاری آب طلا هم به این درخت میدادند قیمت هرکیلو میوش این رغم نبود ---پس تعدادی بی شرف بی وجدان پشت این قضیه هستند که باید جواب اشک پیرمرد و پیر زن بازنشته ای رو که قدرت خرید یک کیلو میوه وطنی رو هم ندارند بدن آقای رئیسی در مقابل خدا و مردم مسئول هستی و باید این عوضی هارو پیدا و در دادگاه های علنی محکوم و به اشد مجازات محکوم بفرمایید

    نظرات شما -
    • کارشناس
      0

      آقا نعمت چرا فکر میکنید هرکس نظر مخالف میدهد معاند و یا منافعشان در خطر است. موضوع را اکثریت هموطنان گرامی خوب میدانند. دولتی که برای پرداخت حقوق کارکنانش از بانک مرکزی تنخواه گرفته ( قرض کرده) و منابع پیش بینی در بودجه با کسری شدید روبرو است چگونه میخواهد یک میلیون مسکن راپشتیبانی کند. اقتصاد قوه قضاییه نیست حکم صادر کنی آقای ریسی فکر کرده اقتصاد را میتوان با بخشنامه پیش برد . ایشان فعلاً در تخیلات به سر میبرند و هنوز صبح از خواب بیدار نشده تا ببیند همه برنامه ها بهم ریخته

    • علی
      0

      در پاسخ نعمت و کارشناس: برای ساخت یک واحد صدمتری حداقل سیصد میلیون تومن پول لازم است که برای سخت یک میلیون واحد صد متری در یک سال حدود پانزده میلیارد دلار بیست هزار تومنی لازمه . حالا شما حساب کنید در امد کشور و بودجه و سرمایه بانکها برای وام دهی را و بعد فکرکنیم . یادم است بانکهای ایران برای بردن گوی سبقت برای دادن وام زوری به بنگاههای زود بازده ، خودشان بنام بانک خود تراول چاپ میکردند که روسای بانکها توسط دولت از سمت خود عزل نشوند که زیربنای خلق پول بدون پشتوانه و نتیجتا تورم به بار اورد. حالا اگر منظور رییس جمهور اینده توزیع پول بین سازندگان مسکن باشد که تورم شاید تا دویست درصد بالا رود . و اگر کاشناسان عاقل رییسی، راه غیر از راهی طرح نمایند که به ذهن من و شما نرسیده باشد ،که نتنها باعث ایجاد تورم نشود که جلوی سوداگری مسکن را هم حل نماید ، باید منتظر باشیم.

  • م
    0

    اصن رییسی نمیدونه عدد 4 میلیون اندازه ش چقدر هست. حتما میخواد آپارتمانای 1 متری بسازه.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      این سید جلیل القدر ودلسوز باید تلاش کند تاگند کاریهای دولت روحانی را ازبین ببره،که هم بودجه می خواد بااین وضعیت گرانی وهم زمان وهم تخصص.باتوکل به خدای بزرگ وهمت کابینه ایشان وحمایت مردم آقای رئیسی انشاءالله بر مشکلات پیروز می شوند

  • ایران
    0

    رییسی گفته سالی 1 میلیون واحد مسکونی میده. بخواد برج ده طبقه ده واحدی هم بسازه باید سالی 10000 ده هزار تا برج بسازه ینی روزی حدودا 30 تا برج بسازه. ساخت برج ده طبقه هم کار یک سال دو سال نیست. حالا طرفدارای ایشون بیان توضیح بدن با چه عقل و منطقی به ایشون رای دادن. حالا کاری نداریم اصن واحد چن متری هست و پولش از کجا میاد و میخواد با کاغذ بسازه یا آجر و ...

    نظرات شما -
    • م
      0

      مردم عوامن

    • ناشناس
      0

      عوام یااعیان مهم نیست .مهم اینه که اوناییکه رای دادن یا بسیار محتاجند که بخاطر مهر شناسنامه مجبورند رای بدهند یا دارندگان سهم زندگی هستند که منفعتشان تضمین شده است .

    • س
      0

      واسطه ها و دلالهای مسکن ماست را کیسه کنید بزودی چنان بلایی بر سرتان نازل می شود که در خواب هم نمی دیدید خوب دوران روحانی سو استفاده کردید..مسکن بزودی سقوط آزاد خواهد کرد..

  • ؟
    0

    اگر روند قیمت مسکن نزولی باشه بازار در رکود فرو میرود یا اگر روند قیمت افزایشی باشد ؟؟

  • احمد
    0

    2میلیون هم بسازه ما راضی هستیم

  • رضا
    0

    واقعا سخته که خرابکاری روحانی واصلاح طلب ها جمع شه.

  • محمد
    0

    دولت حزب اللهی علاج مشکلات کشور .امروز ریییس املاک کشور گفت شاهد ریزش قیمت مسکن هستیم انشالله

    نظرات شما -
    • شیخ
      0

      یاخیلی ساده هستی یاخیلی ساندیس دوستداری کافی یک حساب سرانگشتی ازگرانی مصاله ساختمانی وحق الزحمه کارگروبناه ومعمارومهندس وشهرداری ومهندس ناظروووو بندازی متوجه میشی رییس املاک حرفش ازروی بادمعده اش بوده

  • مجید
    0

    چه حرفا کسی که شش کلاس سواد داره چه میدونه میلیون چند تا صفر داره

  • مورچه
    0

    دریک دوره ۸ساله ریاست ۸ربیس جمهوربا۸دولت هم بیاید نمی توانند رفاه واسایش ملت ایران رافراهم کنند چون پایه واثاث سیستم طوری ریل گذاری شده که ملت ایران درهیچ موردی نباید اوقات فراغت داشته باشند بلکه هرروزباید بایک مشکل جدیدی دست وپنجه نرم کنند دقیقا ترانه ای که داریوش خواند بوی گندم مال من هرچی میکارم مال تو که دم شاعرش گرم گرم گرم خیلی مهم هست کشورمان دررتبه پنجم ثروتمندترین های جهان است اماماملت درفقرومستاجری وفرودستی نفس میکشیم .فقط ازخودم رضایت دارکه ۴۳رای ندادم ونخواهم داد فقط همه پرسی برای تقسیم ثروت

  • احمد
    0

    می‌سازد انشاءالله

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها