به بهانه روز جهانی دریانورد؛

نخستین زن دریانورد ایرانی خزر: دریانوردی شغل انحصاری مردان نیست

دریانوردی یکی از مشاغل سخت دنیاست که معمولا نگاهی مردانه به آن وجود دارد ، اما «مه‌کیا صادقی منفرد» یکی از چند بانوی ایرانی است که این تعریف سنتی را شکسته و تلاش می‌کند تا روزی سکان کشتی‌های اقیانوس‌پیما را در دست بگیرد.

نخستین زن دریانورد ایرانی خزر: دریانوردی شغل انحصاری مردان نیست

کنوانسیون بین‌المللی استانداردهای آموزش، گواهینامه و نگهبانی دریانوردی که از آن با نام مخفف کنوانسیون « اس تی سی دبلیو STCW » یاد می‌شود، از سال ۲۰۱۰ تصمیم گرفت ۲۵ ژوئن هر سال مقارن با چهارم تیر را به پاس قدردانی از زحمات و تلاش‌های دریانوردان به عنوان یکی از مهم‌ترین بازوهای تجارت جهانی، روز جهانی دریانورد نامگذاری کند. بر همین اساس نیز چند سال است که به بهانه این روز، توجه به دریانوردان و دشواری‌ها و خطرات شغلی آن‌ها بیشتر شده است.

روز جهانی دریانورد فرصت مناسبی برای پرداختن به سختی‌های شغل دریانوردی و بیان سختی‌های خاص این شغل است ، اما این روز بهانه‌ای هم است تا از زاویه نگاه زنان دریانورد ایرانی که به اقتضای مسائل عرفی جامعه کمتر فرصت حضور در این عرصه را یافتند و کمتر هم دیده‌ شده‌اند ، به این شغل نگاه کنیم.

نخستین بانوی دریانورد ایرانیِ دریای خزر که ۲۱ اردیبهشت امسال حضور رسمی‌اش در عرصه دریانوردی را از بندر فریدونکنار و روی یک کشتی تجاری آغاز کرد متولد ۱۳۷۸ است. مه‌کیا صادقی منفرد که با نام دیگرش یعنی « کوثر » در بسیاری از رسانه‌ها از او یاد شده، اهل زنجان است؛ دختری با آرزوهایی مرتبط با دریا که به گفته خودش زمانی این آرزوها را دست‌نیافتنی می‌دید، اما حالا به بخشی از آن‌ها رسیده و در تلاش است که باقی آرزوهایش در عرصه دریانوردی را نیز برآورده کند.

هدفش این است که روزی سکان‌دار کشتی‌های اقیانوس‌پیما شود و تأکید هم دارد که به این هدف می‌رسد. او این روزها دوره استراحت پس از سفر دریایی را می‌گذراند و باید کم‌کم برای بازگشت به محل کارش آماده شود. با بانوی جوان دریانورد اهل زنجان که حالا تنها بانوی ایرانی آب‌های خزر است به بهانه روز جهانی دریانورد گفت‌وگو کردیم:

علاقه به دریانوردی آن هم در یک دختر جوان که شهرش هیچ ارتباطی با دریا ندارد چطور می‌تواند شکل بگیرد و این‌قدر هم جدی باشد؟

از پیشنهاد یک راهنما. سالی که کنکور داشتم یکی از استادها در کلاس توصیه کرد که کمی هم به رشته‌های غیرتکراری و متفاوت فکر کنیم. برای مثال هم به رشته‌های مرتبط با صنعت دریانوردی اشاره کرد. حضور در این صنعت را تصور کردم، اما با توجه به مردانه دانستن این شغل، فکر می‌کردم حضور در این عرصه برایم تقریبا دست‌نیافتنی است. با این حال موضوع را با خانواده‌ام مطرح کردم.

نخستین بانوی دریانورد ایرانی خزر: دریانوردی شغل انحصاری مردان نیست

این انتخاب و پیشنهاد برای خانواده عجیب نبود؟

مخالفت نکردند، ولی طبیعی بود که نگاه‌شان نزدیک به دیدگاه جامعه باشد و تردید داشته باشند. در نهایت تصمیم گرفتم برای حضور در دانشگاه سراغ رشته‌های مرتبط با دریا بروم. همین کار را هم کردم و در دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر برای تحصیل در رشته مدیریت دریا پذیرفته شدم. در ذهن من کم‌کم این شکل گرفته بود که یک دریانورد واقعی شوم و مانند دریانوردهای حرفه‌ای در مسیرهای طولانی بین‌المللی زندگی و کار روی کشتی را تجربه کنم ، اما مساله این بود که رشته‌های دانشگاهی مرتبط با دریا مانند گمرک و مدیریت دریا نمی‌توانند خانم‌ها را به دریا برسانند. به همین دلیل ترم دوم که تمام شد تصمیم گرفتم مرخصی بگیرم و به جای ترم سوم و چهارم در بوشهر وارد دوره‌های آموزشی ملوانی و دریانوردی شدم و پس از پایان دوره هم از دانشگاه انصراف دادم. بهمن ۱۳۹۸ شناسنامه دریانوردی‌ام را دریافت کردم و پیگیر ورود جدی به صنعت دریانوردی شدم.

با توجه به نداشتن سابقه کار چطور جذب شرکت شدید؟ ضمن این که هنوز نگاه به حضور زنان در این عرصه برجسته نیست.

بعد از پایان دوره ، پیگیری‌هایی برای فرستادن مدرک به شرکت‌های خارجی داشتم تا بتوانم در دوره افسری کشتی‌های اقیانوس‌پیما شرکت کنم. از چند کاپیتان خارجی هم به واسطه اینترنت مشورت گرفتم. در نهایت اتفاق جالبی افتاد و رزومه و درخواست همکاری من توسط یکی از شرکت‌های خارجی به یک شرکت ایرانی ارائه شد و من به این شرکت معرفی شدم و از ۲۱ اردیبهشت به عنوان یکی از اعضای کادر دریانوردی این کشتی در آب های خزر کارم را آغاز کردم.

نخستین بانوی دریانورد ایرانی خزر: دریانوردی شغل انحصاری مردان نیست

چرا پیگیر دوره افسری اقیانوس‌پیما در خارج شدید؟ در ایران این امکان وجود ندارد؟

در ایران هم می‌توان برای دریافت این مدرک‌ها شرکت کرد. همین حالا نیز پنج تن از دختران کشورمان مشغول گذراندن دوره‌ افسری کشتی‌های تناژ نامحدود و اقیانوس‌پیما هستند که چهار نفرشان خرداد امسال در هرمزگان دوره تخصصی دریانوردی کشتی های اقیانوس‌پیما را آغاز کردند ، اما مشکل اینجاست که در کشور ما هنوز نگاه‌ها به حضور بانوان در دریانوردی سنتی است. بیش از ۳۰۰ بانوی ایرانی در حال حاضر در صنعت دریانوردی حضور دارند که بیشترشان در بخش شناورهای مسافری آب‌های جنوب فعالیت می‌کنند. تعدادی از این افراد مدرک دریانوردی برای کشتی‌های زیر ۵۰۰ تن و زیر سه هزار تن هم دارند ، اما معمولا سکان کشتی‌ها به خانم‌ها سپرده نمی‌شود. به همین دلیل حضور بانوان را در عرصه دریانوردی بویژه برای کار در کشتی‌های تجاری کمرنگ می‌بینیم.

البته چند بانوی افسر دریایی هم داریم که در آب‌های جنوب فعال هستند ، اما تعدادشان کمتر از انگشتان یک دست است. ضمن این که در کشتی‌های اقیانوس‌پیما به دلایلی از بانوان استفاده نمی‌کنند.اگر هم بخواهم اینجا دوره افسری تناژ نامحدود و اقیانوس‌پیما را بگذارنم، با توجه به این که با پاسپورت ایرانی نمی‌توانم روی کشتی‌های خارجی کار کنم، باز هم به هدفم نمی‌رسم. به همین دلایل ناچارم تلاش کنم که دوره‌ها را در کشوری دیگر بگذرانم و بعد از این که پاسپورت آن کشور را گرفتم بتوانم به هدفم که دریانوردی روی اقیانوس‌هاست نزدیک شوم.

گفتید که هنوز نگاه به حضور بانوان در دریانوردی سنتی است ، اما در عین حال در دوره‌های آموزشی بانوان هم می‌توانند شرکت کنند.

بله. ممنوعیتی برای حضور بانوان در این دوره‌ها و کار آن‌ها روی کشتی وجود ندارد ، ولی نگاه جامعه مناسب نیست. در کلاس‌های ملوانی بخشی از انرژی‌ و تمرکزم صرف این می‌شد که در مقابل نگاه‌های بالا به پایین اثبات کنم ما خانم‌ها هم می‌توانیم دریانورد باشیم و تفاوتی با مردان نداریم. البته عده‌ای هم حمایت و تشویقم کردند.

به خاطر همین نگاه برخی بانوان دریانورد با این که مدرک افسری کشتی زیر ۵۰۰ تن و حتی زیر سه هزار تن دارند فعالیت‌شان را به حضور روزانه در شناورهای مسافربری محدود می‌کنند. البته محدودیت‌های ناشی از مسئولیت زنان در خانه هم در این انتخاب دخیل است ، چون می‌توانند روز روی دریا کار کنند و شب‌ را در خانه خودشان باشند.

اما کار دریانوردی روی کشتی‌های تجاری و در مسیرهای بین‌المللی و طولانی بسیار متفاوت است. همان چیزی است که من دوستش دارم. اصلا دلیل این که حضور من در این صنعت از همان ابتدا مورد توجه قرار گرفت همین بود که سفری بین‌المللی را تجربه کردم. اولین سفر دریایی من ۳۴ روز طول کشید و از سواحل مازندران تا بندر آکتائو قزاقستان رفتم.

نخستین بانوی دریانورد ایرانی خزر: دریانوردی شغل انحصاری مردان نیست

فضای حاکم بر کشتی با آن‌چه که در ذهن تصور می‌کردید متفاوت نبود؟

از نظر ساختاری همه چیز برای من ذوق‌آور بود. شبیه تصاویری بود که در فیلم‌های آموزشی دیده بودم. برای هر بخش از کارهای کشتی ذوق داشتم و از نظر همکاران این میزان از ذوق‌زدگی عجیب بود. البته کم‌کم سعی کردم بر هیجان و ذوق‌زدگی‌ام کنترل بیشتری داشته باشم.

اگر منظورتان مردانه دیدن فضای کاری کشتی است، با توجه به این که از ابتدا نگاه مردانه‌ای به این کار نداشتم و معتقد بودم هیچ شغلی زنانه و مردانه ندارد، اصلا به این موضوع فکر هم نکردم. مثل این است که بگوییم آشپزی شغل ویژه زنان است، ولی می‌بینیم که آشپزهای ماهر زیادی وجود دارند. این که شغلی مردانه باشد یا زنانه بستگی به نگاه و نظر آن فرد دارد. من با این نگاه وارد دریانوردی شدم و به حضورم ادامه می‌دهم.

در حال حاضر مسئولیت شما در کشتی چیست؟

با توجه به این که تازه‌کار هستم با نظر مدیران شرکت به عنوان « کدت Cadet » یا کارآموز افسری در کشتی حضور دارم و بخشی از کارهای روتین روزمره مانند سندینگ، لنگراندازی، نگهداری و بررسی‌های روزانه را انجام می‌دهم. البته الان در دوره استراحت هستم و کشتی هم در حوضچه خشک قرار دارد تا یک سری کارهای تعمیر و نگهداری آن انجام شود.

نخستین بانوی دریانورد ایرانی خزر: دریانوردی شغل انحصاری مردان نیست

با توجه به این که در اولین تجربه دریایی‌تان بیش از یک ماه روی آب بودید، با مسائلی مانند دور بودن از خانواده آشنا شدید. اگر روزی روی کشتی‌های اقیانوس‌پیما کار کنید سفرهای طولانی‌تری خواهید داشت. این موضوع برای شما یا بانوان دیگر سخت نیست؟

بانوان زیادی در دنیا دریانورد هستند و زندگی شخصی‌شان را هم دارند. به هر حال دریانوردی شغلی با شرایط خاص خودش است و کسی که وارد آن می‌شود به همه آن‌ها فکر کرده است. خانم‌های دریانوردی در کشورهای دیگر می‌شناسم که زندگی روتین خودشان را دارند.

در این مدت با خانم‌هایی هم مواجه شدید که علاقه‌مند به این حوزه باشند؟

بله. به ویژه در فضای مجازی دختران زیادی پیام می‌دهند و از من درباره این شغل می‌پرسند. خیلی‌ها هم می‌گویند که دریانوردی را دوست دارند، اما به خاطر نگاه‌های موجود در جامعه سراغش نمی‌روند. به نظرم باید برای رسیدن به اهدافی که هیچ منع قانونی در مسیر رسیدن به آن وجود ندارد باید مقابل برخی باورهای موجود بایستند و تلاش کنند.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 20
  • افتاد
    0

    انشاله روزی برسد که شما زنان همه شغل‌های پرخطر و پردردسر و پر مرگ را کنترات کنید تا اینقدر حسرت مردان را نخورید

    نظرات شما -
    • از تو صف روغن
      0

      سنگین بود !

  • دنا
    0

    این خانم محترم مجرده

  • گمنام
    0

    قابل توجه کسانی که میگویند در ایران به زنان اهمیت نمیدهند.انصافا در کشور ما الان بیشتر به زنها بها میدهند و آنچنان آزادی برایشان فراهم شده که در هیچ جای دنیا نیست.در عربستان رانندگی برای زنان‌ حرام بود تا دوسال پیش و در کشورهای دیگر از زنان به عنوان کالا وتبلیغ استفاده میکنند ولی در کشور ما زنان الان خلبان وبهترین شغلها را دارند و بعضی مواقع آنان مانند پادشاهان قدیم در منزل حکومت میکنند ومردان پوشاک بچه را عوض میکنند.غذا میپزند و جارو میکنند وخلاصه جرات نفس کشیدن بدون اجازه همسران راندارند‌.البته زنان هم داریم که تمام قد در اختیار خانواده و در اختیار جامعه هستند و اینقدر با وقار و قابل احترام هستند که نمیشود وصف کرد.ایران مهد آزادی است وباعث افتخار چنین زنان تحصیل کرده ای داریم‌.در گذشته زنان کلفت خانه بودند ومردان بر آنان حکم فرما بودند و آنقدر سختی میکشیدند که با بدترین وضع مریض میشدند و دار فانی را وداع میگفتندو الان‌ زنان ودخترانی داریم در استانهای عشایر نشین مانند خوزستان .کردستان .خرم آباد و چهار محال و شمال و بعضی استانهای دیگر که واقعا سختیهای زیادی میکشند و به کشور خدمت میکنند.البته‌ منظور از پیامم این بود که بعضی هامیگویند در ایران زنان مظلوم هستند وکسی به آنها اهمیت نمیدهد که این موضوع کذب محض است.ایران وایرانی یادش نمیرود زنان دلاوری را که پا به پای مردان برای این کشور جانفشانی کردند.در آخر میگویم خودم هنوز مانند گذشته هستم و هرگز مانند جوانان امروز نیستم و میگویم هر کسی جایگاه خودش را دارد و هرگز نمیگزارم در بعضی جاها زن دخالت بکند چون دیدم چه بدبختیهای مادران ما کشیدن ولی با امکانات امروز زنها باز هم ناراضی هستند.البته بعضیها چون زنهایی داریم که هرچه از خوبیهاشون بگوییم کم است.ای کاش بی بی مریمها زیاد میشدند‌ تا بعضیها درک میکردند معنی غیرت را.من از نژاد بی بی مریم هستم وافتخار میکنم .من لرم لر بختیاری لر باغیرت و با شرافت البته با احترام به تمام طوایف.ایران‌بهار اقوام است.ولی متاسفانه الان لباسهای اقوام تحت تاثیر کشورهای دیگر عوض شد واین آزار دهنده است .یا علی

    نظرات شما -
    • ب گمنام
      0

      چی زدی این همه تومار در کردی مطمئنا پای منقل گرم شده ای و در عصر حجر و پارینه سنگی سیر میکنی الان قرن 21 م است نه قرن 15م جوجو جان

    • الن
      0

      بدبخت قوم در ایران از زمان ظهور اسلام تا کنون زنان بودند

  • کاربر ناشناس
    0

    توروخدا نگاه کنید بایکمن ارایش،بعدمردهامون بیکارموندن معتادمیشن خودکشی میکنن،،،همه چیزداره عوض میشه زنهامردمردها زن میشن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مرد ها هم میتونن برن سر کار به این خانوم چه ربطی داره بی کاری آقایون؟ ایشون جای کسیو رو نگرفته سر جای خودش وایساده!

    • سارا
      0

      اگه معتاد میشن و خودکشی میکنن قطعا چوب بی عرضگی و راحت طلبی خودشون رو میخورن نه چوب سخت کوشی این خانم رو

  • داریوش
    0

    هر کسی را برای کاری ساختند

    نظرات شما -
    • کورش
      0

      والبته تو را برای فضولی و چرند گویی ساختند.

    • ناشناس
      0

      خودتو چطور؟خخخخخ

  • فرزاد
    0

    به عنوان یک ایرانی بهت افتخار میکنم درود بر شما شیرزن با اقتدار و تلاشگر ایرانی

  • روزطلب
    0

    همین مونده بود که دریانورد شوند !!! و بدتر انهایی هستند که این اخبار را نشر می دهند. و ... ؟؟؟!!!

  • الن
    0

    قطعا اگر این خبر به گوش مراجه حوزه علمیه برسد شغل دریانوردی بانوان را حرام اعلام میکنند!!

  • گمنام
    0

    آقای بی معرفت من اگر اهل منقل بودم تورا میزدم به سیخ ومیکشیدم .تو معنی کلمات را نمیفهمی بی خود میکنی توهین می کنی.حتما تو هم از کسانی هستی که ابرو هات مانند دختران برمیداری و شلوارت سوراخ سوراخ اگر معنی این تمدن که حیوانات لخت هستند و تمدنشان بالاتر است.ای کاش میفهمیدی لباس هر قومی چقدر احترام داره که گردشگران اینقدر پول براش هزینه میکنن.منقل هم زمانی مردانه بود وهرکسی نمیتونست پاش بنشینه چون‌ مانند الان نبود ومتقل کسی که دورش می نشست مرد بود و خیانت نمیکرد و از صاحب خانه دزدی نمیکرد.الان شیشه مخ جوانان را داره خراب میکنه.بله زنها الان هم در بعضی استانها مانند گذشته دارند زحمت میکشند با همون لباسهای قدیمی تا امسال شماها راحت باشید .این دختر نماد افتخار ایرانه.

  • مهساااااا ایرانی اااا
    0

    خب خیلی خوبه که خانومها مقتدر باشن ،ولی نه به هر قیمتی،،،خب خداوند بزرگ زنهارو طوری آفریده که ظرافت زنانه داشته باشن ،دیگه الان برابری نیستش چون خانومها الان دیگه تو هر کاری که آقایون هستند نفوذ کردن،،،منتها الان حق آقایون خرده شده،،،،چون خانومها میتونن زایمان کنن ولی آقایون نه،،،آخه خانومها وزنه بردلری ،کشتی وملوانی،وخلبانی،وبنایی،

  • مهدی
    0

    بنام خدااینقدرمردبیکارهست اگرسرکابرندبرخی خانم هامجردنمیمانند

  • گریم
    0

    فقط کرامت ایرانی اونجایی که پلسپورتمون را دنیا به رسمیت نمیشنلسه

  • پویا رهنمون
    0

    درود بر ارتمیس ایرانی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها