دستور تسریع صدور اسناد زمین‌های خارج شده از وقف صادر شد

معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ششمین روز از هفته قوه قضاییه با حضور در شهرستان پاکدشت، از دادسرا و دادگستری و اداره ثبت اسناد و املاک این شهرستان بازدید کرد.

دستور تسریع صدور اسناد زمین‌های خارج شده از وقف صادر شد

ذبیح الله خداییان معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ششمین روز از هفته قوه قضاییه با حضور در شهرستان پاکدشت، از دادسرا و دادگستری و اداره ثبت اسناد و املاک این شهرستان بازدید کرد.

وی در ابتدای این بازدید چهار ساعته با حضور در دادسرای شهرستان پاکدشت و بازدید از شعبات دادیاری و بازپرسی، از نزدیک در جریان روند رسیدگی به پرونده‌ها قرار گرفت.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همچنین در گفتگو با مراجعه کنندگان، به مشکلات آن‌ها رسیدگی و دستورات لازم را صادر کرد.

خداییان در ادامه با حضور در دادگستری شهرستان پاکدشت، به استماع اظهارات قضات و مراجعه کنندگان پرداخت و مطالبات آن‌ها را مورد رسیدگی قرار داد و شعب مختلف دادگاه سرکشی کرد.

اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان پاکدشت، مقصد سوم رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در بازدیدهای امروز بود.

وی با حضور در واحدهای مختلف اداره ثبت اسناد و املاک پاکدشت، روند اجرای امور را مورد ارزیابی قرار داد و ضمن دیدار چهره به چهره با مراجعه کنندگان، خطاب به رئیس و مسئولان این واحد ثبتی بر تکریم ارباب رجوع و تسهیل و تسریع در امور تاکید کرد.

در پایان این بازدید طی جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و رئیس اداره ثبت اسناد و املاک پاکدشت وضعیت اراضی موقوفه‌ای که از حالت وقف خارج شده‌اند، بررسی و از سوی دکتر خداییان دستور تسریع در صدور سند با کمک بنیاد مستعفان و اداره ثبت اسناد و املاک این شهرستان، صادر شد.

خداییان در پایان این بازدید با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به برخی اراضی موقوفه‌ای پاکدشت که از حالت وقف خارج شده‌اند، اظهار کرد: در جریان این بازدید دستورات لازم برای تسریع در صدور این اسناد صادر شده است.

وی تثبیت اراضی ملی و منابع طبیعی را بر اساس سند تحول قضایی به عنوان یکی از اولویت‌های اساسی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور عنوان کرد و افزود: به دلیل جلوگیری از تجاوز به اراضی ملی و منابع طبیعی و اراضی دولتی، تثبیت اراضی و صدور اسناد مالکیت را با انجام اقدامات جهادی در اولویت قرار دادیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تاکید کرد: در ظرف یکسال گذشته، بیش از ۵ برابر ۴۰ سال گذشته اراضی ملی در نظام کاداستر تثبیت و نسبت به صدور سند مالکیت اقدام شده است، به طوریکه در یکسال گذشته بیش از ۵۳ میلیون هکتار سند مالکیت صادر شده که بخش اعظم آن متعلق به اراضی ملی و منابع طبیعی است و امیدواریم تا پایان امسال تمام اراضی ملی و منابع طبیعی ساماندهی شود.

وی تصریح کرد: در مورد اراضی دولتی که تحت تملک یا تحت نظارت ادارات دولتی هستند نیز نیاز به همکاری دستگاه‌های دولتی است که نامه نگاری‌ها از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صورت گرفته است تا با تعیین تکلیف این موضوع و صدور سند، از تجاوز به حدود دستگاه‌های اجرای جلوگیری به عمل آید و به تبع آن میزان دعاوی نیز کاهش پیدا کند.

منبع: ایسنا

4167

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    جرا بسیاری از موقوفات بحکم قرآن باطل اند؟ --- « وَجَعَلُوا لِلَّهِ مِمَّا ذَرَأَ مِنَ الْحَرْثِ وَالْأَنْعَامِ نَصِيبًا فَقَالُوا هَذَا لِلَّهِ بِزَعْمِهِمْ وَهَذَا لِشُرَكَائِنَا فَمَا كَانَ لِشُرَكَائِهِمْ فَلَا يَصِلُ إِلَى اللَّهِ وَمَا كَانَ لِلَّهِ فَهُوَ يَصِلُ إِلَى شُرَكَائِهِمْ سَاءَ مَا يَحْكُمُونَ » ﴿ آیه ۱۳۶ سوره أنعام ﴾ . اوقافی که هشدارهای قرانی در باره گناه کبیره ی سهیم سازی بندگان در ویژگیهای منحصر به خداوند را نقض می کنند نمی توانند از هیچ وجاهت شرعی برخوردار باشند و این اوقاف بحکم شرع و عقل باطل اند. بسیاری از مردم از دیر باز با پیروی دین زدا از من در آوردیها و خرافات و جعلیات ؛ دچار گناه کبیره ی نابخشودنی سهیم سازی بندگان مقرب در ویژگیهای منحصر به خداوند می شوند و ازین راه باطل و حرام با آرزوی دست رسی به اجر و ثواب و نیازهای دنیوی و اخروی ؛ در تضاد با محکمات قرآن و باادعای اقدام برای جلب رضای مشترک خداوند و بندگان مقرب اوقافی را بنام این بندگان ثبت می کنند. اینگونه اوقاف که با پیروی از من در آوردیها و خرافات و جعلیات متضاد با قرآن و عقل انجام می گیرند بحکم قرآن گناه کبیره ی نابخشودنی رقیب تراشی برای خداوند به شمار می آیند و کلا از هیچ و جاهت شرعی بر خوردار نیستند و باطل اند. چون این اوقاف در تضاد با هشدارهای قرآن در زمینه گناه کبیره ی رقیب تراشی برای خداوند هستند بجای اجر ؛ عذاب گناه کبیره را بنام بانیانشان به ثبت می رسانند . خداوند در قرآن می فرماید: « وَجَعَلُوا لِلَّهِ مِمَّا ذَرَأَ مِنَ الْحَرْثِ وَالْأَنْعَامِ نَصِيبًا فَقَالُوا هَذَا لِلَّهِ بِزَعْمِهِمْ وَهَذَا لِشُرَكَائِنَا فَمَا كَانَ لِشُرَكَائِهِمْ فَلَا يَصِلُ إِلَى اللَّهِ وَمَا كَانَ لِلَّهِ فَهُوَ يَصِلُ إِلَى شُرَكَائِهِمْ سَاءَ مَا يَحْكُمُونَ » ﴿ آیه ۱۳۶ سوره أنعام ﴾. آیه فوق یک مثال قرآنی است از تحریم عمل قبیح وقف بنام غیر از خداوند ، و هیچ حکم قطعی الاله و قطعی الصدوری نیست که بتوان با آن ادعا کرد تحریم به انواع موقوفات موجود در آیه منحصر می گردد. هیچ قیدی برای تثبیت انحصار تحریم در موقوفات مذکور ؛ در آیه ی فوق و در سایر آیات قرآنی دیده نمی شود و بنا بر این می توان بحکم عقل بی تردید نتیجه گرفت که حکم حرام بودن به مشابهات این عمل قبیح در وقف به چیزهای دیگر بنام غیر از خداوند نیز سرایت می کند. اگر فقهای مبرز شرع هر دلیل قطعی الدلاله و قطعی الصدوری بر بطلان نوشته فوق دارند آن را محض رضای خدا رو کنند. بر حسب آیه ی فوق انفاق در راه خیر از جانب بشر باید فقط بنام خدا و محض رضای خدا انجام گیرد تا نزد خداوند پذیرفته شود و اجر داشته باشد . اگر وقف بر خلاف اصل فوق انجام گیرد هیج دلیلی از قرآن و عقل نیست که مشروعیت آن را تایید کند و هیچ توجیه بشری نمی تواند حقیقت (( حرام بودن )) ثبت انفاق بنام غیر از خدا و برای رضای غیر از خدا را ابطال کند .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها