یک روانشناس مطرح کرد:

راهکارهای غلبه بر استرس امتحان

یک روانشناس، راهکارهایی به منظور غلبه بر استرس ناشی از امتحان ارائه داد.

راهکارهای غلبه بر استرس امتحان

استرس معضلی که همیشه با انسان همراه است و خود را در مسائل مهمی، چون ازدواج، شغل، آزمون و... بیشتر نشان می‌دهد؛ به طوری که بسیاری از افراد به دلیل استرس‌های خود با مشکلات روحی و جسمی متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند.

استرس آزمون دادن در مقاطع مختلف تحصیلی، یکی از مشکلاتی است که بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان و حتی پشت کنکوری‌ها با آن روبرو هستند و این معضل، بعضا تا جایی پیش می‌رود که فرد جان خود را به دلیل حمله‌های قلبی و یا حتی فشارهای روحی و روانی ناشی از آن، ازدست می‌دهد که افراد باید برای این منظور بتوانند استرس خود را کنترل کنند.

فاطمه کوهپایه زاده روانشناس، در گفتگویی، با اشاره برخی از راهکارهای مقابله با استرس امتحان اظهار کرد: افرادی که امتحان دارند باید توجه کنند که بتوانند با استرس خود مقابله کنند و برای این منظور حتما باید از مطالب کتاب خلاصه نویسی کنند و چند دقیقه وقت بگذارند و در ذهن خود به مطالبی که خوانده اند نظم ببخشند و طوری برنامه ریزی کنند که به اندازه کافی وقت برای خواندن تمام مطالب داشته باشند.

وی بیان کرد: اگر این افراد، برخی از مطالب درسی را متوجه نمی‌شوند نباید عصبی شوند. چون استرس و عصبانیت در این حالت هیچ کمکی به آن‌ها نمی‌کند و به جای آن، می‌توانند از یک معلم خصوصی و یا هم کلاسی خود کمک بگیرند.

این روانشناس تصریح کرد: این افراد، نباید برای خود سناریوهای فاجعه آمیز درست کنند و مراقب باشند که آینده خود را تنها به خاطر یک امتحان ساده به خطر نیندازند. زیرا احتمال این که یک آزمون معمولی شانس این افراد برای داشتن یک زندگی خوب در آینده را تضمین کند بسیار کم است. به همین منظور، آن‌ها باید یاد بگیرند که خود را در شرایط آرامی تصور کرده و فکر کنند و همیشه خود را پیروز بدانند نه یک بازنده و حتما به خود و توانایی هایشان ایمان داشته باشند.

کوهپایه زاده گفت: ابن افراد باید دلایل اصلی اضطراب خود را پیدا کنند و بدانند که افکار منفی، آن‌ها را ویران می‌کنند و به همین منظور، باید سعی کنند برای هر فکر احساسی و استرس زا، دلیل منطقی برای خود بیاورند.

وی ادامه داد: افراد باید شب قبل از امتحان خود، خواب کافی داشته باشند و سعی نکنند با خوردن چای یا قهوه و یا قرص‌های دیگر، تا صبح روز بعد بیدار بمانند چرا که در صورت به هم خوردن نظم خواب و یا کم خوابی، کارایی مغز آن‌ها کاهش پیدا می‌کند و باعث افزایش استرس می‌شود. بنابراین، این افراد باید صبحانه خوب و مقوی بخورند و از خوردن نوشیدنی‌های کافئین دار مانند قهوه خودداری کنند و تا جایی که می‌توانند از هم کلاسی‌هایی که به آن‌ها استرس وارد می‌کنند دور بمانند.

این روانشناس افزود:این افراد باید زمان خود را تنظیم کنند و زمان پاسخ دادن به هر سوال را تخمین بزنند و اگر برخی سوال‌ها بارم نمره بیشتری دارند، وقت بیشتری را برای پاسخ دادن به آن‌ها اختصاص دهند. بدین صورت که ابتدا به سوالات آسان پاسخ دهند و سوالات سخت را علامت گذاری کنند و بعدا به آن‌ها پاسخ دهند و خیلی وقت خود را صرف یک سوال خاص نکنند.

کوهپایه زاده در پایان خاطرنشان کرد: تکنیک‌های آرامش بخشی را بیاموزند.اگر مغز آنها در طول یک امتحان قفل کرده است، چشم‌های خود را ببندند و یک نفس عمیق بکشند و طوری روی نفس کشیدن خود تمرکز کرده که آن را کاملا احساس کنند و نگران زمان امتحان خود نباشند و این حرکت را دو بار تکرار کنند و بعد به پاسخ دادن سوالات ادامه دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها