مقایسه آماری نتایج مشارکت استانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ و ۱۴۰۰

بوشهر و تهران؛ رکورددار میزان کاهش مشارکت انتخاباتی/ کرونا مقصر است یا شورای‌ نگهبان؟

مقایسه آماری میزان مشارکت استانی در انتخابات سال ۹۶ و ۱۴۰۰ نشان می دهد بیشترین افت مشارکت در استان های بوشهر و تهران رخ داده است.

بوشهر و تهران؛ رکورددار میزان کاهش مشارکت انتخاباتی/ کرونا مقصر است یا شورای‌ نگهبان؟

یک هفته بعد از پایان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ستاد انتخابات میزان مشارکت در استان ها در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را اعلام کرد.

براساس آنچه ستاد انتخابات اعلام کرد، در مشارکت ۴۸.۸ درصدی انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، بالاترین میزان مشارکت استانی در خراسان جنوبی و کمترین میزان مشارکت هم دراستان تهران به ترتیب با ۷۴.۳۸ و ۳۴.۳۹ درصد بوده است.

ردیف

استان (بر اساس حروف الفباء)

درصد مشارکت سال ۱۴۰۰

درصد مشارکت سال 96

1

آذربایجان شرقی

44.25

65

2

آذربایجان غربی

46.78

68

3

اردبیل

54.93

70

4

اصفهان

43.81

73

5

ایلام

63.11

80

6

البرز

41.35

76

7

بوشهر

58.73

96

8

تهران

34.39

70

9

چهارمحال و بختیاری

54.38

75

10

خراسان شمالی

63.97

81

11

خراسان رضوی

55.09

74.7

12

خراسان جنوبی

74.38

85

13

خوزستان

49.98

65

14

زنجان

53.65

70.5

15

سمنان

54.24

80

16

سیستان و بلوچستان

62.75

75

17

فارس

48.73

70

18

قزوین

52.30

80

19

قم

53.17

78

20

کردستان

37.37

59

21

کرمان

60.58

80

22

کرمانشاه

46.04

70

23

کهکیلویه و بویراحمد

62.59

72

24

گلستان

61

78

25

گیلان

57.35

80

26

لرستان

48.16

50

27

مازندران

60.75

91

28

مرکزی

48.94

74

29

هرمزگان

58.70

76

30

همدان

46.48

76

31

یزد

58.45

93

کل کشور

48.8

73


اما مقایسه میزان مشارکت استانی در انتخابات ۱۴۰۰ و انتخابات ۱۳۹۶ بیانگر چه نکات مهمی را نشان می دهد؟
برای پاسخ به این سوال مروری آماری به نتایج انتخابات سال ۹۶ و ۱۴۰۰ خواهیم داشت.

بوشهر و تهران؛ رکوددار کاهش مشارکت در انتخابات /کرونا مقصر است یا شورای نگهبان؟

مشارکت حداکثری در انتخابات سال ۹۶

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ که با پیروزی حسن روحانی همراه شد، بیشترین میزان مشارکت در بوشهر به ثبت رسید. بوشهری ها ۴ سال پیش حضوری ۹۶ درصدی داشتند اما در انتخابات امسال نزدیک به ۵۹ درصد پای صندوق های رأی رفتند. بوشهر در انتخابات امسال جای خود را به خراسان جنوبی داده است هرچند همین استان هم با کاهش مشارکت روبرو بوده و مشارکت ۸۵ درصدی در سال ۹۶ به مشارکت ۷۴ درصدی رسیده است.

کمترین میزان مشارکت در سال ۹۶ در لرستان به ثبت رسید اما لرستان در انتخابات ۱۴۰۰ جای خود را به استان تهران داده است و پایتخت نشینان از مشارکت ۷۰ درصدی به مشارکت ۳۴ درصدی رسیدند.

در انتخابات ۴ سال پیش ۲۹ استان مشارکت بالای ۶۰ درصد داشتند این درحالیست که در انتخابات سال ۱۴۰۰ تنها ۸ استان مشارکت بالای ۶۰ درصد داشته اند.

بوشهر و تهران؛ رکوددار کاهش مشارکت در انتخابات /کرونا مقصر است یا شورای نگهبان؟

مشارکت حداقلی در انتخابات ۱۴۰۰

۲ سال پیش وقتی نتیجه تایید و رد صلاحیت های انتخابات مجلس از سوی شورای نگهبان اعلام شد، اصلاح طلبان برای بستن لیست دستشان از سال ۹۴ هم بسته تر شد به همین خاطر بود که شورای عالی سیاستگذاری که آن روزها هنوز حیات داشت حاضر به ارائه لیست ائتلافی نشد. انتخاباتی که اصلاح طلبان حضور نصفه و نیمه داشتند و در نهایت یکی از کمترین میزان مشارکت انتخاباتی را به نام خود ثبت کرد و اصولگرایان با رأی های حداقلی کرسی های پارلمان را فتح کردند.

از همان زمان نگرانی از بابت تکرار این نوع مشارکت مطرح می شد. برخی حتی پیش بینی می کردند شورای نگهبان از انتخابات ۹۸ درس گرفته و تیغ ردصلاحیت ها را کُندتر خواهد کرد، انتخابات ۱۴۰۰ رسید و شورای نگهبان اینبار تیغ ردصلاحیت ها را تیزتر از قبل کرد و حتی آنها که سالهاست در ساختار نظام حائز مسئولیت هستند را هم تایید صلاحیت نکرد تا فضای انتخابات تا انتها سرد و کم رمق جلو رود. نتیجه این فضای یخ زده نیز چیزی جز مشارکت ۴۸.۸ درصدی مردم در انتخابات نبود، انتخاباتی که پیروز آن ابراهیم رئیسی با رأی زیر ۲۰ میلیون بود.

تحلیل نتایج انتخابات ۱۴۰۰ نشان می دهد که ۱۲ استان رأی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد داشته اند و تنها ۸ استان رأی بالای ۶۰ درصد داده اند.

در انتخابات ۱۴۰۰ خراسان شمالی، ایلام، سیستان وبلوچستان، کهگیلویه وبویراحمد، گلستان، مازندران و کرمان ۷ استانی بوده اند که مشارکت در آن بین ۶۰ تا ۷۰ درصد بوده است. تنها استانی که مشارکت بالای ۷۰ درصد داشت نیز استان خراسان جنوبی بوده است. این درحالیست که در انتخابات ۴ سال پیش مشارکت بالای ۹۰ درصد هم در برخی استان ها رخ داد و اکثر استان ها مشارکت بالای ۷۰ درصد را شاهد بودند.

در انتخابات امسال میزان مشارکت در تهران و کردستان زیر ۴۰ درصد بوده است.

بوشهر و تهران؛ رکوددار کاهش مشارکت در انتخابات /کرونا مقصر است یا شورای نگهبان؟

بوشهر و تهران رکورد زدند

بررسی آماری انتخابات سال ۹۶ و ۱۴۰۰نشان می دهد بیشتر تغییر در میزان مشارکت استانی در بوشهر رخ داده است. بوشهر در سال ۹۶ از استان هایی بوده است که مشارکت بالای ۹۰ درصد را تجربه کرده است اما ۴ سال بعد مردم این استان تن به مشارکت زیر ۶۰ درصد داده اند.

پایتخت نشین ها هم که در انتخابات پیشین حضوری پررنگ داشته اند در انتخابات ۱۴۰۰ کمترین میزان مشارکت را به نام خود سند زدند. استان های البرز، یزد و مازندران نیز به ترتیب بیشترین کاهش مشارکت را نسبت به سال ۹۶ داشته اند.

بوشهر و تهران؛ رکوددار کاهش مشارکت در انتخابات /کرونا مقصر است یا شورای نگهبان؟

شورای نگهبان یا کرونا یا ...

مشارکت زیر ۵۰ درصد در انتخابات ۱۴۰۰ اگرچه تا حد زیادی تحت تاثیر شرایط کرونایی کشور بود و مردم رغبتی برای حضور پای صندوق های رأی نشان ندادند اما نمی توان از نقش عواملی چون ردصلاحیت های شورای نگهبان، دلخوری و دلزدگی مردم از جریانات سیاسی و مشکلات اقتصادی و معیشتی نیز عبور کرد.

عواملی که اگر نسبت به رفع و رجوع آن طی سال های پیش رو اقدام نشود بعید به نظر نمی رسد که مشارکت حداقلی برای سومین بار و حتی چندمین بار طی سال های آینده تکرار شود.

منبع: خبرآنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 75
  • محمدمهدی پاریابی زاده
    0

    فشار اقتصادی ، گرانی ، بیکاری ، تورم هیچ تاثیری نداشتند ، فقط شورای نگهبان ؟؟؟ تیتر خبر مضحکه

  • علی
    0

    مقصر اصلی فقط وفقط شورای نا نگهبان است

  • محمود
    0

    نشانگر اینه که مردم دیگه اعتماد ندارند ویک رفراندوم میخواهند.ایا چشم وگوش بینا وشنوای هم هست.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      افرین

  • ناشناس
    0

    قطعا شورای نگهبان

  • ناشناس
    0

    باشه بگید به خاطر کرونا بوده . ولی ته دلتون میدونید که مردم چرا رای ندادن

  • سید
    0

    خرج کردن پولهای مردم ایران برای کشورهای دیگر از جمله لبنان وفلسطین و یمن و عراق و سوریه و سایر کشورها مهمترین دلیل ناراحتی مردم است. که نه در انتخابات ونه در بعد از آن هیچ اشاره ای به آن نمی شود.گرانی و اقتصاد و بیکار و معیشت مردم کشور ما در این بخش گره خورده است. مسیولین در سایر کشورها دخالت نکنید. وجنگ نیابتی انجام ندهید.

    نظرات شما -
    • علی۵
      0

      سید عزیزمعلوم اهل کمک به نیازمندان نیستی! درآمد این مملکت بالاتر از تصور من و تو است که با کمک به آنهایی که گفتی باعث شود مردم به فقر بیفتند. مشکل آنجاست که درآمد عادلانه تقسیم نمی شود. حقوقی هفتاد ملیونی و هشتاد ملیونی آقای تاج زاده اصلاح طلب در آمد یک مهره دسته چندم و آنها کاملا قانونی (با تصویب هیات مدیره است)است.

    • ناشناس
      0

      به علی۵: تاج زاده نه، تاج گردون. تاج گردون اصولگرا. این هم تیتر خبرش که مینونی سرچ کنی: حقوق ۸۵ میلیون تومانی تاجگردون در پست جدید +سند

  • کیان
    0

    100درصد شورای نگهبان ومجلس ونمایندگان مفلوکه به دنبال سهم خواه از رئیسی واحمد خاتمی که با اون چشم هایی از خلقه بیرون زدش که مردم را خس و خاشاک می‌نامید

  • انتخابات ازاد و عادلانه ارزوی هر ایرانی
    0

    مسوولان خودشان را به خواب زده و قهر مردم را به پای همه چیز می نویسند الا عملکرد خودشان و نظارت استصوابی، چطور پیام 65 درصد مردم را نگرفتید و از حماسه حرف میزنید؟ البته شاید پیام را گرفتند ولی به روی خودشان نمی اورند تا رنگ زرد و پریده انها را کسی متوجه نشود، مثل کسی که از سر ترس فریاد میزند تا بگوید من نترسیدم!!!!

    نظرات شما -
    • علی۵
      0

      با توجه به تحریم ها، گرانی ها و از همه مهم تر تبلیغات شدید برای عدم شرکت در انتخابات باید قبول کنیم که این تعداد شرکت کننده خودش نوعی پیروزی است.

    • کاربر ناشناس
      0

      افرین احسنت

  • دن کیشوت
    0

    از درصد مشارکت این نتیجه را میتوان گرفت : هر چه سطح فرهنگی بالاتر،درصد مشارکت پایین تر!

  • محمدرضا
    0

    یعنی بی کفایتیهای دولت قبلی و گرانیها اثر نداشت ؟

  • بوشهری
    0

    نه کورنا نه شورای نگهبان باعث عدم مشارکت مردم بودن بلکه بی تدبیری دولت و سیستم . گرانی و گرانی و خالی بودن سفره مردم بخصوص در بوشهر بود و فساد گسترده در بین مرکز نشینان بوده . گاز و نفت بوشهر را می برن برق بوشهر می برن آب خلیج فارس می برن ولی وقتی قراره به مردم بوشهر اب بی کیفیت سد کوثر بدن عده ای جلوه این کار می گیرن و مردم در تابستان و حتی زمستان مشکل آب و برق دارن . جالبه این جاست که بیشتر کارگران و نیروهای کاری عسلویه . خارگ . بحرگان و تمامی مراکز نفت و گاز از استان های همسایه . تهران و اصفهان هستن . پس چه انتظاری بابت مشارکت مردم بوشهر دارین . کوکا مردم بوشهر مثل گاو شیرده دوشیدین و بهش علف هم ندادین . اگه یکی از مسئولین کشوری حاضر شد بیاد بوشهر با بی برقی بی ابی و شرجی 98 درجه ای بوشهر با این مسئولین بی خاصیتش یک روز زندگی کنه پس بدوانید دولت یکم تو فکر استان بوشهر هست

    نظرات شما -
    • محمدعلی
      0

      داداش با این جمله ات حالم گرفته شد و بغض کردم -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------" کوکا مردم بوشهر مثل گاو شیرده دوشیدین و بهش علف هم ندادین "

  • Balance
    0

    نه کرونا مقصر است و نه شورای نگهبان. مقصر اصلی دولت می باشد.

  • رززز
    0

    مقصر اداره کننده اصلی مملکت دخالت نظامیان ولی عرضگی روحانی و اصلاح طلبان وکلا شکست خورده اند

  • شهرام.ر
    0

    ایراد رو باید در عملکرد چهل و سه ساله نظام جستجو کرد نه در گرونا و شورای نگهبان.

  • هاشم
    0

    واقعیت آن است که هیچکدام به اندازه عملکرد دولت ضعیف تاثیر نداشته است اکثر مردم ما سیاسی نیستند اگر رئیسی کاندیدا نمی‌شد این مقدار رای هم داده نمی شد چون عملکرد او تا حدودی به مردم امید داده بود و طرفداران او در دوره قبل فکر می کنند او مقابل این دولت ضعیف بود لذا به میدان آمدند من فکر می کنم اگر رئیسی نبود و به جای آن تاجزاده و لاریجانی و جهانگیری تایید می‌شدند مردم شورای نگهبان را شریک همدست همین دولت می‌دانستند و مطمئناً مشارکت مردم کمتر می شد و اگر آقای رئیسی هم موفق عمل نکند دوره بعد 20 درصد هم مشارکت نمی‌کنند

  • ایران اسلامی
    0

    نه کرونا و نه شورای نگهبان مقصره مقصر اصلی تمام بدبختی های ما استکبار جهانی و در راس آن آمریکاست.انشالله با تمام شدن کرونا و حضور گسترده خود در ایام یوم الله سیزده آبان و بیست و دوم بهمن و روز جهانی قدس تمام مشکلاتمان حل و جهان را مدیریت خواهیم کرد. همه با هم بگید : مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر آل سقوط مرگ بر منافق مرگ بر نفوذی

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      خدا شفا دهد مقصر اصلی سیاست غلط،حکمرانان ماست

    • محمدعلی
      0

      اولش فکر کردم داری با این جمله هات مسئولین را مسخره می کنی ولی . . . . . ..

  • ناشناس
    0

    کرونا بهانه هست .مشارکت مردم زمانیکه اونها رو به حساب نمیاری کمتر از این هم خواهد شد. کسانیکه مستقیم حقوق بکیر نظام بوده وکسانی هم که علاقه مند درجه یک بودند به میدان آمده اند.کسیکه 8سال ریاست جمهور مردم بوده رو خائن قلمداد می کنند چه انتظاری از ایشان دارید که رد صلاحیت بشه وبعد هم ترور شخصیت بشه باز هم بیاد پای صندوق ؟ترکیه رو ببینید چقدر ایرانی رفته اند ومنزل خریده اند .یا خیلی از نخبه های که رفته اند وخیلی هم در صف انتظار ؟باید فکری کنید الان هم آمریکا می داند مردم 55درصد دلشون با نظام نیست .ماهواره های پشت بام این حرفو تائید می کند.مجریان صدا وسیما که کشف حجاب می کنند یا سرمایه 42سال تعهد به نظام آقای حیاتی با یه حرف می سوزد ؟پس حمایت تتلو از آقای رئیسی موردی ندارد؟حرف دلسوزان رو کوش کنید ومنم منم نکید که این انقلاب حیف است که بعدا امثال بختیار هم جواب نخواهد داد

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      احسنت

  • شکرالله
    0

    مردم دلسرد شده اند مواردی مثل گرانی اجناس رد صلاحیتها حرفها و قولهای بلا محل مردم زیر فشار هستند خیلیا زندگیشون به هم پاشیده خیلیا توان ازدواج ندارند خیلیا گوشه زندان افتادن و ...................

  • شکرالله
    0

    مردم دلسرد شده اند مواردی مثل گرانی اجناس رد صلاحیتها حرفها و قولهای بلا محل مردم زیر فشار هستند خیلیا زندگیشون به هم پاشیده خیلیا توان ازدواج ندارند خیلیا گوشه زندان افتادن و ...................

  • ناشناس
    0

    نه کرونا مقصر است نه شورای نگهبان مقصر اصلی کسی نیست جز حسن روحانی

    نظرات شما -
    • کلید
      0

      حسن روحانی پوششی رییسی بود، خیلی از اینایی که به رییسی رای دادن از لج روحانی بود.

  • اکبر
    0

    دلیلش کرونا بود ولاغیر ،شک نکنید

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      اصلا اینگونه نیست مردم دیگه خسته شدند خودتان را گول نزنید

    • Mk
      0

      اکبرخان خودتی

  • حسن
    0

    بخاطر عملکرد بد شورای نگهبان در انتخابات شرکت نکردیم

  • حسین
    0

    فقط کرونا و شورای نگهبان در کم شدن مشارکت مردم نقش داشتند؟ چرا به نقش مهم بلایی که دولت بی تدبیر و ناکارآمد در طی 8 سال بر سر مردم و اقتصاد کشور آورد اشاره نمی کنید؟ چرا به این که معیشت مردم را به گروگان گرفتند تا به کاندیدای مورد حمایتشون توجه بشه حرفی نمی زنید؟ چرا این نکته را تحلیل نمی کنید که چرا آرای کاندیدای اصلاح طلب از آرای باطله هم کمتر بود؟

    نظرات شما -
    • علی۵
      0

      حرف حساب جواب نداره. اونهایی که تک بعدی می بینند تنها با نتایجی که اعلام می کنند جامعه را به اشتباه میاندازند و کسی که اشتباه میفهمد قطعا به راه حل درست نمیرسد. من با نظر حسین موافقم و با رای منفی بیشتر از مثبت تعجب می کنم

  • رد
    0

    رودهن یکسری از شوراها رای می خریدن کسی هم کار نداشت

  • ما
    0

    ذهن مردم و منحرف نکنید ن کرونا مقصره ن شورا این 32 نیلیون بیزار ریختتون هستند

  • محمدعلی
    0

    نه کرونا مقصر نه شورای نگهبان وضع معیشتی مملکت مردم را دلسرد کرده است خبر فوری نباید انتظار داشته باشی شورای نگهبان علی لاریجانی(سیاستمدار فامیلی و باندی ) و جهانگیری (سلطان فساد ارزی) را تائید می کرد . مگه دوره قبلی مجلس همین شورای نگهبان نبود یا کرونایی درکار بود که مشارکت در مقایسه با دوره قبلش کمتر شد . مسئولین و حکمای مملکت هوشیار باشند اگه به داد مردم عادی نرسند همین مردم ظاهرا عادی قدرت عظیمی دارند که مانند یک سونامی وحشتناک . . . . . . . . . .. . . . . پس مسئولین بجنبید تا این آتش و جهنم زیر خاکستر خدا نکند روزی شعله ور گردد

  • حسن نصرالله
    0

    مقصر ترامپه

  • علی
    0

    بی اعتمادی ..بی اعتمادی .بی اعتمادی ....

  • فارسی
    0

    واقعا این انتخابات حماسه بود .

  • ی ط
    0

    مسولین بالا نباید خودشان را گول بزنند سرطان به مرور زمان اثر می‌گذارد. نباید مشارکت کم شود‌.

  • باقر
    0

    آدرس غلط ندهيد ،هم خودتان ميدانيد ،هم مسؤلان،هم مردم كه علت بعد چهل سال چيست

  • ث
    0

    شهر های عقب مانده تر بیشتر رای دادن چرا واقعا

    نظرات شما -
    • کریمی قدوسی
      0

      چون به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایمان دارند و از ته قلب آن را دوست دارند و با وجود گرسنگی و فقر شدید به آرمان های امام خمینی رحمه الله علیه و امام خامنه ای پایبندند.

    • سیستان
      0

      همه جا اینطور نیست. بردران شرقی اهل سنت هم گویا از اصلاح طلب و اعتدالیون آبی براشون گرم نشد ارشدشان خواسته که به کاندیدی خاصی رای داده شود شاید فرجی شود.

    • حسین جان
      0

      سلام بابصیرتند جشمات را باز کن که عقب نمانی

    • Mk
      0

      جناب قدوسی واقعا یا خیلی ابله تشریف دارید یا خودت را به خریت زدی

    • ک
      0

      از بی سوادی

  • سیاوش
    0

    شهرهای کامل کوردنشین جنوب ارومیه مشارکت حدود ۳۰ درصد بود

  • غیر قابل نشر
    0

    پس به چی امت مینازید. مردمیکه به قول شما از ترس کرونا نیامدند رای بدهند اگه یه روزی لازم شد چطور میخواهند برا شما جان فشانی کنند ؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      افرین

  • ناشناس
    0

    مهمترین عامل کاهش مشارکت فاصله طبقاتی و فاصله گرفتن حاکمیت از مردم هست در تهران اشرافی گرایی مسوولین و در جنوب بی توجهی به مردم

  • آ
    0

    حالا‌هرچی‌،فقط‌موندم‌‌امشب‌جوج‌‌بزنم‌‌یا‌کباب‌بره.

  • ناشناس
    0

    این آمار مشارکت 1400 کاملا دروغ است آمار مشارکت 96 هم دروغ است هر دوره همین دروغ های دارید میگید میزان رضایت مندی مردم از این نظام حتی به 10 درصد هم نمی رسد

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      احسنت

    • reza
      0

      ده درصد یعنی از 100 نفر بپرسی راضی هستی 10 نفر راضی باشند . 1 درصد منطقیه

  • ایرانی
    0

    فرانسه باخت .

    نظرات شما -
    • آ
      0

      بازی‌امشبوبچسب،بازی‌آقایانوول‌کن.

  • کریمی قدوسی
    0

    جناب آقای حضرت آیت الله العظمی سید دکتر رئیسی دامت برکاته ۱۸ میلیون و جناب آقای دکتر سید محسن رضایی ۳/۵ میلیون و قاضی زاده هاشمی یک میلیون رای آوردند. این رای افرادی است که به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایمان دارند و قادرند در مقابل مخالفان داخلی به شدت برخورد کنند و آنها را نابود می کنند. مخالفان عددی نیستند و هیچ غلطی نمی تواند بکنند.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      خدا شفات بده

    • وحید
      0

      نمونه ای از اخلاق دلواپسان ، احتمالا با 6 کلاس سواد !

  • احمد
    0

    نه کورنا نه شورای نگهبان نابودی سرمایه پنجاوپنج میلیون نفر دربورس توسط روحانی وگرانی افسانه ای وخالی شدن سفره ملت توسط روحانی وعمل نکردن وعده چنان رونق اقتصادی ایجادکنم روحانی وبرجام بی خاصیت وصف های طولانی مرغ وروغن وحقوق های نجومی وگرانی میوه،سبزی وتمام اقلام غذایی ومسکن وخودرو توسط روحانی دلیل مشارکت پایین مردم درانتخابات بود

    نظرات شما -
    • علی
      0

      این چیزا که شما نوشتی باعث رونق همون چند درصد رایی شد که از بغض روحانی به رییسی داده شد.

  • سیدابوتراب
    0

    این انتخابات در واقع همه پرسی بود و نظام رای نیاورد و مردود شد

  • علی
    0

    دست از سرمان برداریدآقا، اصلا حق با نظامه: همه کسانی که رای دادند، همه کسانی که رای ندادند، همه کسانی که روی برگ نوشتند مرغ منجمد، علی دایی، و ...... همه و همه طرفدار همین روش حکومتی و ارکان اصلی آن از جمله شورای نگهبانند، هر کی هم خیال دیگه ای بکنه مزدور و خائن و یا بی بصیرته.

  • روحانی
    0

    مگه نگفتند حماسه بوده؟ به مقصر حماسه که باید جایزه داد.

  • علی محمدی
    0

    اگه انتخابات ریاست جمهوری و مجلس خبرگان در یک روز و انتخابات شورای شهر و نمایندگان مجلس در یک روز برگزار بشه ، اون موقع میشه فهمید چه تعداد مردم شرکت می کنند .

  • رییس
    0

    عجیبه که بعضی دوستان روحانی را مقصر معرفی می کنند، اتفا قا روحانی باعث گرمی بازار انتخابات شد و رییسی از صدقه سر عصبانیت مردم از روحانی رای اورد.

  • اکبر
    0

    صلاحیت ندادن احمدی نژاد

  • داود
    0

    علی آقا بی بصیرت رو خوب اومدی

  • سیدکرونا
    0

    انگلیس آلمان بازی حساسیه

  • یکی از مردم
    0

    برای همین نمیخوان کرونا تموم شه که همه چی رو بندازن گردن کرونا... آراء باطله چی؟ اونهم بخاطر کرونا بود؟؟؟

  • ت
    0

    به سلامتی ,رای دادید ؟نتیجه چی شد؟الان تورم کجا وایساده؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها