رئیس کل دادگستری استان کرمان:

۵ مجتمع قضایی تخصصی در استان کرمان راه‌اندازی شد

رئیس کل دادگستری استان کرمان از راه‌اندازی پنج مجتمع قضایی تخصصی در راستای تحقق اهداف سند تحول قوه قضائیه در استان خبر داد.

۵ مجتمع قضایی تخصصی در استان کرمان راه‌اندازی شد

یدالله موحد، در جمع خبرنگاران با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر به‌ویژه شهید بهشتی اظهار داشت: شهید بهشتی معمار قانون اساسی و بنیانگذار قوه قضائیه در کشور است.

وی با بیان اینکه در گام دوم انقلاب اسلامی قرار داریم و رهبر معظم انقلاب از قوه قضائیه در گام دوم انقلاب انتظاراتی دارند افزود: سند تحول دستگاه قضایی کشور توسط آیت‌الله رئیسی تنظیم و ابلاغ شد و این سند آسیب‌ها و موانع این حوزه را شناسایی و در حال برطرف کردن این آسیب‌ها برای اجرای عدالت است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه سند تحول قوه قضائیه در استان کرمان نیز در حال اجرا است گفت: یکی از اهداف سند تحول قوه قضائیه ایجاد دادگاه‌های تخصصی است.

وی با بیان اینکه در مرکز استان کرمان ظرف سه سال گذشته تاکنون پنج مجتمع قضایی تخصصی خانواده، مواد مخدر، اقتصادی، شوراهای حل اختلاف و تصادفات تأسیس شده است ادامه داد: هوشمندسازی دستگاه قضائی و الکترونیکی کردن خدمات نیز در راستای طرح تحول قوه قضائیه است و در این طرح از مفاسد نیز جلوگیری می‌شود.

موحد با اشاره به اینکه در زمان شیوه ویروس کرونا تمام دادگاه‌هایی که باید زندانیان در آن حضور پیدا می‌کردند به‌صورت الکترونیکی برگزار شد عنوان کرد: در این ایام حدود 11 هزار دادرسی الکترونیکی برای زندانیان برگزار شده و حدود 40 هزار گواهی عدم سوءپیشینه الکترونیکی در سال گذشته در استان صادر شده است.

وی با بیان اینکه 67 اتاق دادرسی الکترونیکی در استان کرمان تشکیل شده و در حال افزایش آنها هستیم گفت: اپلیکیشن عدالت همراه راه‌اندازی شده که بر روی تلفن همراه قابل نصب است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه یکی از محورهای مهم سند تحول قضایی، شوراهای حل اختلاف و جلوگیری از تشکیل دادگاه رسمی است بیان کرد: روزانه بالغ بر 25 هزار نفر به واحدهای قضایی استان مراجعه می‌کنند که آمار بسیار بالایی است.

وی با بیان اینکه 317 شورای حل اختلاف در استان داریم افزود: در تمام زندان‌های استان شورای حل اختلاف ویژه راه‌اندازی شده است و در سال گذشته بالغ بر 4 هزار و 400 پرونده به این شوراها ارجاع شده و 869 نفر زندانی از این بابت آزاد شدند.

موحد با اشاره به اینکه سال گذشته شوراهای حل اختلاف به بیش از 180 هزار فقره پرونده خاتمه دادند که حدود 55 هزار پرونده به صلح و سازش ختم شده است گفت: 41 درصد پرونده‌های قابل صلح و سازش در شورای حل اختلاف استان کرمان به سازش ختم شدند.

سیدمهدی قویدل معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان نیز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه روح بیانیه گام دوم انقلاب توجه به شعارهای انقلاب از جمله عدالت و رفع تبعیض است اظهار داشت: در سند تحول قوه قضائیه هفت مأموریت مهم پیش‌بینی شده است که یکی از آنها پیشگیری از وقوع جرم است.

وی با اشاره به اینکه پیشگیری از وقوع جرم یک مبحث علمی و شرعی است و در هر جامعه‌ای این اصل مورد توجه قرار گرفته در کاهش هزینه‌ها نیز موثر بوده است گفت: مدیریت پیشگیری از وقوع جرم با دستگاه قضایی است و سایر نهادها باید همکاری کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان عنوان کرد: 44 برنامه علمی برای پیشگیری از وقوع جرم در معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه پیشگیری یک مبحث گسترده است و عوامل زیادی از جمله رفع فقر، ازدواج و اشتغال می‌تواند در آن دخیل باشد افزود: یکی از عواملی که می‌تواند باعث کاهش جرائم شود، اشتغال است.

قویدل با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر اقدامات زیادی برای حمایت و حفظ اشتغال موجود در کشور و استان شده است گفت: در کشور بیش از دو هزار واحد تولیدی با ورود دستگاه قضایی حفظ شد.

وی با بیان اینکه در استان کرمان 319 پرونده برای حمایت از واحدهای تولیدی و حفظ اشتغال در دادگستری استان تشکیل شده افزود: با اقدامات انجام شده از بیکاری بیش از 11 هزار و 400 کارگر مشغول در واحدهای تولیدی جلوگیری شد و این واحدها تعطیل نشدند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه یکی از راهبردهای مهم انسجام و هدایت هدفمند تمام ظرفیت‌ها برای انسداد راه‌هایی است که به جرائم ختم می‌شود گفت: کارگروه‌های مختلفی برای این رویکرد تشکیل شده و این راه‌ها و بسترهای جرم شناسایی می‌شوند.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها