توصیه‌های روانشناسی به والدین:

چگونه فرزندانی مسئول پرورش دهیم

یک روانشناس، در خصوص اینکه چگونه می توانیم فرزندانی مسئول پرورش دهیم، نکاتی را توضیح داد.

چگونه فرزندانی مسئول پرورش دهیم

نصیره مقدم فر گفت: گاهی والدین این دغدغه را دارند که چرا فرزندان آنها قادر به درک اطلاعات از پند و اندرزهای آنها نیستند و گوش شنوا برای خواسته‌های والدین ندارند و مدام در مورد مقوله «مسئولیت» فرزندانشان را تحت فشار می‌گذارند در صورتی که در عمل می‌بینیم این بچه‌ها «غیرمسئول تر» هستند.

این محقق حوزه کودک و نوجوان افزود: مسئولیت چیزی قابل آموزش نیست و فرزندان باید خود در عمل آن را بیاموزند. در واقع باید به کودکان فرصت‌هایی برای پذیرش مسئولیت داده شود و با ارائه این فرصت‌ها برای کسب احساس مسئولیت به آنها کمک شود، و این همان راه حل اصلی و کلیدی والدینی است که فرزندان مسئول به بار می‌آورند.

وی ادامه داد: والدین باید به عنوان راهنما به فرزندانشان کمک کنند تا بفهمند خود به تنهایی قادرند مشکلاتشان را حل کنند. آنها والدین راهنما هستند اما حلال مشکلات فرزندان خود نیستند.

مقدم فر تاکید کرد: برخی والدین کنترل گری زیادی روی فرزندان خود دارند و مدام به فرزندان خود امر و نهی می‌کنند. این بچه‌ها در هنگام تصمیم گیری های مهم زندگی خود همواره سرگردان هستند زیرا هرگز اجازه تفکر و اندیشه نداشته‌اند و والدین به جای آنها فکر کرده‌اند و در دنیای واقعی میزان وابستگی بسیار بالا و قدرت تصمیم گیری پایینی دارند.

این متخصص روانشناسی افزود: در مقابل، والدین کودکان مسئول سختگیری بیش از اندازه و باید و نبایدهایی که عزت نفس کودکان را آسیب می‌زند، ندارند و با تشویق کردن و هموار کردن مسیر راه فرزندان خود احساس ارزشمندی را در آنها پرورش می‌دهند. آنها توانمندی کودکان خود را باور دارند و روز به روز شاهد رشد مسئولیت در فرزندانشان هستند و کودکان مسئول دارای عزت نفس و اعتماد به نفس بالا هستند و از شکست‌ها هراسی ندارند.

منبع: مهر

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها