مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت تشریح کرد

مراکز تخصصی ارایه خدمات طب سنتی به بیماران کرونا و مجوز به چند داروی گیاهی

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت به تشریح آخرین اخبار از طرح‌های مطالعاتی داروهای طب سنتی کمک کننده به درمان کرونا پرداخت.

مراکز تخصصی ارایه خدمات طب سنتی به بیماران کرونا و مجوز به چند داروی گیاهی

دکتر نفیسه حسینی یکتا درباره آخرین اخبار از طرح‌های مطالعاتی داروهای طب سنتی کمک کننده به درمان کرونا، گفت: تا کنون حدود ۱۰۰ طرح انجام شده است که نتایج برخی از این طرح‌ها به صورت داروهای گیاهی برای کمک به درمان بیماران مجوز خود را از سازمان غذا و دارو دریافت کرده‌اند.

وی درخصوص نحوه کارآزمایی بالینی این داروها، اظهار کرد: هر طرح تحقیقاتی، به خصوص کار آزمایی‌های بالینی مداخله محور باید حتما پیش از ورود به مرحله اجرا، مجوز کمیته اخلاق در پژوهش را دریافت کنند و انجام پژوهش بدون تصویب آن در این کمیته تحت هیچ شرایطی مقدور نیست. کارآزمایی‌های بالینی حوزه طب ایرانی نیز از این قانون مستثنی نبوده و هر طرح تحقیقاتی در این حوزه که به مرحله اجرا وارد شده است، پس از دریافت مجوز کمیته اخلاق در پژوهش بوده و تمامی اقدامات اجرایی طرح طبق قوانین این کمیته انجام می‌شود. نتایج هرگونه تحقیقات خارج از این روال، قابل استناد در مجامع علمی نیست.

حسینی یکتا درباره اینکه افرادی که مدعی یافتن راه کمک کننده به درمان کرونا از طریق طب سنتی هستند، چگونه می‌توانند طرح خود را با دفتر طب سنتی برای راستی آزمایی و انجام آزمایشات درمیان بگذارند؟، بیان کرد: تمامی مکاتباتی که در مدت همه‌گیری کرونا در خصوص فرضیه‌های مختلف و مداخلات گوناگونی که می‌توانند روی پیشگیری از ابتلا به کووید۱۹ یا بهبود علائم بیماران مبتلا مطرح باشند، از اقصی نقاط کشور به دفتر ارسال شده‌اند، توسط کارشناسان این دفتر مورد بررسی اولیه قرار می‌گیرد؛ در صورتیکه قبلا تحقیقاتی در مورد آن انجام شده و نتایج موجود باشد، به فرد مطرح کننده فرضیه اعلام می‌شود و در صورتیکه ایده جدیدی باشد، به نزدیکترین دانشکده یا گروه طب ایرانی نسبت به محل سکونت فرد ارائه دهنده فرضیه ارجاع داده می‌شود تا موضوع در یک تعامل نزدیک مورد بررسی قرار گیرد. اگر این فرضیه از حداقل‌های لازم برای ورود به یک کارآزمایی برخوردار باشد، از سوی دفتر با بازوی اجرایی دانشکده‌ها و گروه‌ها کمک می‌شود مراحل یک طرح تحقیقاتی را طی کند که سوابق تمامی این مراحل در دفتر طب ایرانی موجود است.

وی در ادامه تاکید کرد: مردم باید توصیه‌های حوزه طب سنتی در بحران کرونا را از منابع معتبر و افراد متخصص دریافت کنند و بدانند که هر ادعای منتشر شده در فضای مجازی با عنوان درمان قطعی کرونا، قابل اعتماد نبوده و نباید هر ادعایی را روی اطرافیان خود آزمایش کنند. زمانی می‌توان مدعی بهترین درمان برای بیماران کرونایی شد که بررسی‌های بیشتری انجام شده باشد.

وی درباره خدماتی که سلامت‌کده های طب سنتی درخصوص کرونا به مراجعه کنندگان ارائه می‌دهند، تصریح کرد: در حال حاضر سه مرکز تخصصی طب سنتی برای ارائه خدمت به بیماران کرونایی در کشور داریم که یکی در تهران زیر نظر دانشکده طب ایرانی شهید بهشتی، دومی در کلینیک تخصصی بیمارستان ضیایی اردکان یزد زیر نظر دانشکده طب ایرانی اردکان و دیگری در خراسان رضوی زیر نظر دانشکده طب ایرانی و مکمل مشهد فعال هستند که علاوه بر ارائه خدمات حضوری، مشاوره تلفنی هم به مردم ارائه می‌دهند. علاوه بر این، خدمات مشاوره به بیماران کرونایی و خدمات درمانی با رویکردهای طب ایرانی به بیماران سرپایی نیز در سالمتکده‌های دانشگاهی ارائه می‌شود.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها