بازار کالاهای اساسی در استان فارس روی فرکانس گرانی قرار دارد

افزایش قیمت کالاهای اساسی در خردادماه امسال که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از ۵۰ تا ۱۲۰ درصد بوده سبب گلایه و انتقاد مردم شده است.

بازار کالاهای اساسی در استان فارس روی فرکانس گرانی قرار دارد

در یک سال اخیر گرانی رکن ثابت بازار کالاهای اساسی و غیراساسی بوده به گونه‌ای که کمتر روزی است که به عنوان خریدار به بازار مراجعه کرده باشیم و با افزایش قیمت‌ها روبه‌رو نشده باشیم. این موضوع برای برخی از کالاها در حکم چند روز یا حتی یکی دو ساعت است یعنی بین قیمت کالا اول هفته و آخر هفته تفاوت وجود دارد.

تحریم و کرونا دو عامل اصلی است که در جواب علت گرانی‌ها از مسئولان شنیده می‌شود که هیچ یک از این دو عامل جواب کوچک شدن سفره مردم و محروم شدن اقشار ضعیف از برخی از کالاها مانند گوشت و لبنیات و میوه نیست.

مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود قیمت کالاهای اساسی در خردادماه 1400 و تفاوتش با ماه گذشته و خردادماه سال 99 را منتشر کرده که این آمارها از گرانی‌‌هایی تا 70 - 80 درصد برخی از کالاهای اساسی خبر می‌دهند.

بر این اساس در گروه مواد پروتئینی مرغ ماشینی نسبت به اردیبهشت ماه امسال 4.8 درصد و نسبت به خردادماه سال گذشته 118.8 درصد گرانتر شده که بیشترین میزان افزایش قیمت در این گروه نیز متعلق به همین کالا است.

مرغ که در طول چند ماه گذشته بازار آشفته‌ای را داشته است دوباره به مداری گرانی و کمبود بازگشته است. شهروندان شیرازی این روزها باید 32 تا 35 هزار تومان بابت خرید یک کیلوگرم مرغ پرداخت کنند که این میزان با توجه به وزن مرغ متغیر است به گونه‌ای کمترین میزان پرداخت برای گرفتن یک مرغ 60 هزار تومان است که البته این حداقل قیمت برای یک مرغ نسبتا کوچک است.

کم شدن مرغ در بازار شیراز نیز از دیگر اتفاقاتی است که خیلی نرم و آهسته در حال رخ دادن است و زمزمه‌هایی مبنی بر گرانی دوباره مرغ نیز وجود دارد. در همین گروه غذایی تخم مرغ پس از مرغ بر سکوی گرانی ایستاده است بر این اساس قیمت این کالا در خردادماه امسال نسبت به سال گذشته 77.3 درصد افزایش قیمت داشته است.

ماهی با 76.6 درصد، گوشت گاو و گوساله با 51.5 درصد و گوشت گوسفندی با 36.8 درصد بیشترین میزان افزایش قیمت را در گروه مواد پروتئینی از خردادماه 99 تا خردادماه امسال را داشته‌اند.

در گروه لبنیات کره با افزایش 121.4 درصدی بیشترین افزایش قیمت را نسبت به خردادماه سال گذشته داشته است. پس از آن خامه با 120.1 درصد، شیر با 82.6 درصد و دوغ با 77.1 درصد بیشترین میزان افزایش قیمت را در گروه لبنیات داشته‌اند.

این موضوع در حالی است که محمدرضا بنی‌طبا سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ابتدای تیرماه از افزایش قیمت شیر خام و به تبع آن افزایش حدود 70 درصدی محصولات لبنی خبر داده است که در این صورت مصرف مواد لبنی با کاهش مواجه خواهد شد.

در گروه حبوبات نیز نخود با افزایش 111.5 درصدی صدرنشین گرانی از خردادماه امسال نسبت به خرداد سال گذشته است و پس از آن لپه با 67.1 درصد، عدس با 54.9 درصد و لوبیا چیتی با 51.5 درصد افزایش قیمت قرار گرفته‌اند.

در دیگر کالاها برنج ایرانی 42.3 درصد، برنج خارجی 78.5 درصد، روغن 89 درصد، شکر 80.2 درصد و قند نیز 78.9 درصد افزایش قیمت را در خردادماه امسال نسبت به خردادماه سال گذشته تجربه کرده‌اند.

این گرانی‌ها در استان فارس با تورم 45.8 درصدی خردادماه ملموس است به گونه‌ای که کمتر کسی را می‌توان یافت که از گرانی‌ها شاکی نباشد. جعفر قادری، اقتصاددان و نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی علت اصلی تورم و افزایش کالاهای اساسی را رها کردن نقدینگی و وابسته کردن کالاهای مورد نیاز مردم به دانه‌های روغنی وارداتی ذکر می‌کند.

وی عدم استفاده از حجم نقدینگی در تولید را یکی از دلایل اصلی بالا بودن تورم می‌داند و معتقد است برای کنترل تورم باید نقدینگی را به سمت تولید هدایت کرد. قادری با اشاره به وضعیت استان فارس گفت: تا زمانی که حجم نقدینگی استان در دلالی و واسطه‌گری هزینه شود، نتیجه‌ای جز افزایش قیمت و تورم ندارد.

به گفته نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی باید بستر مطمئن برای سرمایه‌گذاری ایجاد کرد تا تولید رونق گیرد و تورم نیز کنترل شود اما آنچه تاکنون رخ داده افزایش تورم و عدم استفاده مناسب از نقدینگی بوده است.

قادری بهم ریختگی و عدم انسجام دستگاه‌ها در استان فارس برای کنترل بازار و تامین به موقع کالاها را دلیل دیگری برای بالا بودن نرخ تورم در استان می‌داند و معتقد است که این بهم ریختگی نتیجه‌ای جز آشفتگی بازار، مشکل در تولید و توزیع کالاها و گرانی ندارد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی آشفتگی در بازار مرغ و روغن را که در ابتدای امسال و سال گذشته مردم استان فارس و شهر شیراز با آن درگیر بودند، یکی از مصادیق بهم ریختگی استان می‌داند و می‌گوید: همین مسئله سبب شد که استان فارس در زمینه مرغ و روغن بحرانی بیش از دیگر استان‌ها را تجربه کند.

گرانی‌ها و بالاتر بودن نرخ تورم در استان فارس نسبت به میانگین کشوری نشان می‌دهد که نظارت‌ها بر بازار در استان به گونه‌ای که شایسته است وجود نداشته و انتقاد و گلایه مردم نسبت به گرانی‌های سرسام‌آور و لجام گسیخته به حق است. این موضوع به ویژه در بازار مرغ، میوه و قند و شکر این روزها بیش از هر کالای دیگری خود را نشان می‌دهد.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها