سخنگوی انجمن صنعت تایر کشور تشریح کرد

علت چند نرخی بودن تایر در بازار

سخنگوی انجمن صنعت تایر کشور گفت: توزیع لاستیک با ارزهای ۴۲۰۰ تومانی، نیمایی و تولید داخلی موجب چند نرخی شدن و آشفتگی بازار شده است.

علت چند نرخی بودن تایر در بازار

مصطفی تنها در مورد علت چند نرخی شدن تایر در بازار، اظهار داشت: از اواخر سال ۹۸ برای واردات تایر توسط تولیدکنندگان به صنعت تایر کشور ارز تخصیص داده نشد و از اول سال ۹۹ به صنعت تایر اعلام شد که به علت مشکلات ارزی، این کالا از اولویت ارزی خارج شده و دیگر ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات آن تخصیص داده نمی‌شود و ارز نیمایی جای آن را می‌گیرد.

سخنگوی انجمن صنعت تایر کشور افزود: تا ابتدای خرداد سال ۹۹ به صنعت تایر فرصت داده شد که اگر محموله‌ای با همان ارز ۴۲۰۰ تومانی دارد، از گمرک ترخیص کند و از آن زمان به بعد چنانچه کالایی وارد می‌شد باید ما به التفاوت ارزی (از ارز ۴۲۰۰ تومانی تا ارز نیمایی) برای ترخیص به گمرک پرداخت می‌شد.

وی ادامه داد: با این حال در بخش واردات به چند شرکت که هنوز ارز ۴۲۰۰ تومانی داشتند مهلت بیشتری داده شد تا بتوانند کالایی را که هنوز خریداری نکرده بودند خریداری کرده و وارد کنند، یعنی ارز به آن‌ها تخصیص داده شد، اما تایری وارد نکرده بودند و به آن‌ها تا اواخر سال ۹۹ اجازه دادند تا بتوانند تایر وارد کشور کرده و بر مبنای دلار ۴,۲۰۰ تومانی به بازار عرضه کنند منتهی با این شرط که محموله وارداتی باید با ثبت در سامانه جامع تجارت و نظارت ستاد تنظیم بازار توزیع شود.

تنها با بیان اینکه در نهایت این شرکت‌ها تا اواخر سال گذشته اقدام به واردات و ترخیص تایر کردند و در سامانه هم ثبت شد، گفت: پس از ترخیص محموله‌های مذکور، تایرها بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی در بازار توزیع شدند که در نهایت منجر به این شد که تایر در بازار چند نرخی شود.

سخنگوی انجمن صنعت تایر تصریح کرد: در واقع از یک طرف تایرهایی در بازار وجود دارد که با نرخ ۴۲۰۰ تومانی وارد شده و هنوز جذب بازار نشده و تمام آن‌ها به فروش نرفته اند و تعدادی تایر هم از سوی برخی از واردکنندگان با ارز نیمایی وارد شده که بر مبنای ارز نیمایی قیمت گذاری و در بازار عرضه می‌شود؛ این واردکنندگان قطعاً نمی‌توانند تایری که با ارز نیمایی که حدود ۲۱ هزار تومان است وارد می‌کنند را با مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی در بازار عرضه کنند. همچنین تعدادی تایر هم جزو تولیدات داخلی است که مواد اولیه آن‌ها با ارز نیمایی وارد شده و با سبک و سیاقی که در داخل قیمت گذاری شده به فروش می‌رسد.

وی اظهار داشت: به تدریج با جذب تایرهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده‌اند، مشکل چند نرخی بودن تا حدودی برطرف می‌شود. البته ممکن است برطرف هم نشود، چرا که کالاهای وارداتی یک نرخ دارد و تایرهای تولید داخل نرخ دیگری دارد، اما ممکن است، چند نرخی بودن تایرهای باری اتوبوسی وضعیت بهتری یابد.

منبع: مهر

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها