تقویم تاریخ

در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟/ از افشای کودتای نوژه تا تاسیس اتحادیه آفریقا

امروز جمعه ۱۸ تیر سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، برابر با ۲۸ ذی القعده سال ۱۴۴۲ هجری قمری و مطابق با ۹ ژوئیه سال ۲۰۲۱ میلادی است. مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی به شرح زیر است.

در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟/ از افشای کودتای نوژه تا تاسیس اتحادیه آفریقا
استقلال آرژانتین از اسپانیا
۲۰۵ سال پیش در چنین روزی، نهم ژوئیه سال ۱۸۱۶ میلادی سرزمین آرژانتین مستقل شد.
این کشور از اوایل قرن شانزدهم میلادی مستعمره اسپانیا بود. در اوایل قرن نوزدهم میلادی، ارتش اسپانیا به دلیل جنگ‌های پی درپی با انگلیس رو به ضعف نهاد و انگلیسی‌ها به طمع استعمار آرژانتین، بوئنوس آیرس، پایتخت این کشور را اشغال کردند. مردم آرژانتین، اما، با مقاومتی سرسختانه، ارتش استعمارگر انگلیس را از کشور خود بیرون راندند و سرانجام در چنین روزی، استقلال آرژانتین را اعلام کردند. آرژانتین با مساحت بیش از ۲۷۸۰۰۰۰ کیلومترمربع، در ساحل اقیانوس اطلس، در آمریکای جنوبی واقع شده و با کشور‌های شیلی، بولیوی، پاراگوئه و اوروگوئه همسایه است.
تقویم تاریخ؛ از افشای کودتای نوژه تا تاسیس اتحادیه آفریقا
جنگ اعراب و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ میلادی
۷۳ سال پیش، در روز نهم ژوئیه سال ۱۹۴۸ میلادی پس از یک ماه آتش بس، بار دیگر جنگ میان اعراب و رژیم صهیونیستی آغاز شد. این جنگ درپی تاسیس غیرقانونی رژیم اسرائیل در ماه مه سال ۱۹۴۸ آغاز شد و به درخواست شورای امنیت، در ماه ژوئن آتش بس برقرار شد. صهیونیست‌ها در مدت نزدیک به یک ماه آتش بس، سلاح‌های فراوانی از حامیان غربی خود، به ویژه آمریکا دریافت کردند و با آغاز مجدد جنگ در این روز، به موفقیت‌هایی دست یافتند. گروه‌های مسلح صهیونیستی، درخواست آتش بس مجدد شورای امنیت سازمان ملل را هنگامی پذیرفتند که به اهداف خود رسیده بودند. قرارداد متارکه جنگ در ژانویه سال ۱۹۴۹ میلادی در حالی امضا شد که در این زمان ۷۸ درصد از خاک فلسطین به اشغال صهیونیست‌ها درآمده و ۷۵۰ هزار فلسطینی آواره شده بودند.
تقویم تاریخ؛ از افشای کودتای نوژه تا تاسیس اتحادیه آفریقا
افشای کودتای نوژه در ایران
۴۱ سال پیش در چنین روزی برابر با ۱۸ تیر ۱۳۵۹ شمسی کودتای نوژه فاش شد.
کودتای نوژه (نقاب) چندی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران در سال ۱۳۵۷، که با نقشه سازمان سیا توسط تنی چند از افسران ارتش شاهنشاهی ایران و با تمرکز افسران نیروی هوایی، برای حذف امام خمینی (ره) و سرنگونی نظام نوپای جمهوری اسلامی، طراحی شده بود. آغاز کودتا از پایگاه هوایی شهید نوژه همدان برنامه‌ریزی شده بود و به همین دلیل پس از کشف و سرکوب، به «کودتای نوژه» شهرت یافت. نام این کودتا عملیات نقاب بود و هدف اول کودتا، حملهٔ هوایی به اقامتگاه امام خمینی (ره) در تهران و سپس حمله به اماکن و مراکز حساس از جمله فرودگاه مهرآباد تهران بود. اما کودتا لو رفت و عوامل آن دستگیر و به کیفر اقدام خود رسیدند.
تقویم تاریخ؛ از افشای کودتای نوژه تا تاسیس اتحادیه آفریقا
تاسیس سازمان اتحادیه آفریقا
۱۹ سال پیش، در روز نهم ژوئیه سال ۲۰۰۲ میلادی در پی تصویب سران کشور‌های آفریقایی، «اتحادیه آفریقا» جایگزین سازمان وحدت آفریقا شد.
این سازمان در سال ۱۹۶۳ با هدف کمک به استقلال کشور‌های قاره سیاه و حل اختلافات آن‌ها، ایجاد شد، اما به تدریج احساس شد که در شرایط نوین جهانی، تشکیل سازمانی کارآمدتر با اهداف جدیدتر، ضرورت دارد. به این ترتیب، در چنین روزی در سال ۲۰۰۲، سران کشور‌های عضو سازمان وحدت آفریقا در شهر دوربان در آفریقای جنوبی، اتحادیه آفریقا را تأسیس کردند. در این اتحادیه نهادهایی، چون پارلمان، کمیسیون اجرایی، بانک مرکزی، صندوق پول و دیوان دادگستری، برای ایجاد هماهنگی و کمک به توسعه اقتصادی کشور‌های آفریقایی تاسیس شده است. همچنین شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا در شرایط وخیم و بحرانی می‌تواند در برخی مسائل مهم داخلی کشور‌های عضو دخالت کند. مقر این اتحادیه در اتیوپی است و اجلاس سران آن سالانه تشکیل می‌شود.
تقویم تاریخ؛ از افشای کودتای نوژه تا تاسیس اتحادیه آفریقا
درگذشت مهدی آذریزدی، نویسنده ایرانی و خالق قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب
۱۲ سال پیش در چنین روزی ۱۸ تیر سال ۱۳۸۸ هجری شمسی مهدی آذر یزدی از نویسندگان برجسته داستان‌های کودک و نوجوان درگذشت.
تحصیلات او بیشتر در حوزه‌های علمی و دینی قدیم انجام شده است. قبل از آنکه به کار نگارش داستان‌های کودکان به پردازد، به مشاغل گوناگون و از جمله عکاسی و کتابفروشی اشتغال داشت. وی از سال ۱۳۳۶ با توجه به زمینه و مطالعات وسیع قبلی‌اش به نوشتن داستان‌های گوناگون برای کودکان پرداخت. مهدی آذر یزدی با انتخاب سبک بخصوصی در نگارش داستان‌هایش، به یکی از نویسندگان ورزیده و مطلع داستان‌های کودکان در ادبیات معاصر ایران تبدیل شد. پنج کتاب در مجموعهٔ «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» و پنج کتاب کوچک‌تر در مجموعهٔ «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن» انتشار داد. آذر یزدی ترجمه‌ای بنام «گربه ناقلا» و حکایت منظومی بنام «شعر قند و عسل» و همچنین دو کتاب آموزشی بنام «خود آموز عکاسی و خود آموز شطرنج» دارد.
تقویم تاریخ؛ از افشای کودتای نوژه تا تاسیس اتحادیه آفریقا
استقلال سودان جنوبی در آفریقا
۱۰ سال پیش، در روز نهم ژوئیه سال ۲۰۱۱ میلادی استقلال کشور سودان جنوبی در آفریقا رسما اعلام شد.
سودان جنوبی بخشی جدا شده از کشور سودان است. در ‏۹ ژانویهٔ سال ۲۰۱۱ مردم جنوب سودان برای شرکت در یک همه پرسی درباره استقلال از بخش شمالی این کشور، پای صندوق‌های رای رفتند که نتیجهٔ آن، استقلال جنوب سودان بود. نزاع مسیحیان ساکن جنوب سودان با دولت مرکزی در خارطوم از سال ۱۹۵۵ آغاز شد و در سال ۱۹۷۲ با انعقاد توافقنامه صلح، پایان یافت. این جنگ بار دیگر در سال ۱۹۸۳ شعله ور شد و با حمایت آمریکا از جدایی طلبان جنوب سودان ادامه یافت و کشته و آواره فراوانی برجای گذاشت. سرانجام این نبرد نیز در ژانویه سال ۲۰۰۵ با امضای قرارداد صلح دیگری میان دولت و شورشیان جنوب سودان پایان یافت. بر اثر تلاش‌های غرب و رژیم صهیونیستی، زمینه برگزاری همه پرسی تجزیه کشور سودان فراهم شد و سودان جنوبی در سال ۲۰۱۱ مستقل شد. با این حال دو کشور هنوز بر سر برخی مسائل، به ویژه سرنوشت برخی مناطق نفت خیز اختلافات شدید دارند.
تقویم تاریخ؛ از افشای کودتای نوژه تا تاسیس اتحادیه آفریقا

منبع: صداوسیما

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها