هادی خامنه ای: مقدار موی یک دختر خانم مهم‌تر است یا گرسنگی و تا کمر دولا شدن او در سطل زباله؟

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام می گوید: تشخیص مسائل و راهکار داشتن برای آنها در یک دولت با به کار گرفتن افراد خردمند، قابل تحقق است و ما امیدواریم این دولت بتواند از عهده تحقق وعده‌ها برآید.

هادی خامنه ای: مقدار موی یک دختر خانم مهم‌تر است یا گرسنگی و تا کمر دولا شدن او در سطل زباله؟

آسیب شناسی اصلاحات حالا جای خودش را به آسیب شناسی اصلاح‌طلبان داده است. اینکه چه شد که این جریان سیاسی پس از یک دهه اثر‌گذاری غیرقابل انکار در فضای سیاسی کشور به نقطه‌ای رسید که امروز ایستاده است و چرا سازوکارهای تصمیم‌گیری که در این جریان شکل گرفت نتوانستند با تصمیم‌ها و واکنش‌های کارآمد به رویدادها اصلاح‌طلبی را از دست‌اندازهای پیش رویش به نحو بهتری عبور دهند.

هادی خامنه‌ای، دبیرکل مجمع نیروهای خط امام به این چرایی و دیدگاه خود درباره نحوه بازتوانی اصلاح‌طلبان برای تقویت رابطه‌شان با بدنه اجتماعی خود پاسخ داده است.

پس از برگزاری انتخابات‌ مجلس، ریاست جمهوری و شورای شهر در سال‌های 98 و 1400 اصلاح‌طلبان به وضعیتی بازگشتند که در سال 84 تجربه کرده بودند؛ بیرون بودن از دایره قدرت. در چنین وضعیتی ایده‌های متفاوتی برای بازتوانی این جریان سیاسی از سوی چهره‌های مختلف مطرح می‌شود. به‌عنوان یکی از السابقون جریان اصلاحات‌ چه عواملی را در تکرار وضعیت سال 84 مؤثرمی‌دانید؟

اصلاح‌طلبان در مقاطع مختلف بارها به آسیب شناسی خود پرداخته‌اند؛ از جمله پس از پایان کار مجلس ششم و بعد، در جریان شکستی که در انتخابات سال 84 تجربه کردند زیرا اگر اصلاح‌طلبان کار خودشان را بدرستی انجام داده بودند، در آن انتخابات دست‌کم باید فردی که چهره معتدلی داشت، پیروز می‌شد و نه چهره‌ای که گفتمانش درست 180 درجه با اصلاح‌طلبی تفاوت داشت. در چنان شرایطی، ما با برگزاری جلسات مستمر به آسیب شناسی پرداختیم. جلساتی که در خانه آقای کروبی با حضور بیش از بیست نفر از اصلاح‌طلبان برگزار می‌شد و تا آنجا که به خاطر دارم حاصل آن جلسات نکاتی بود که در شرایط حال حاضر هم مصداق دارد.

متأسفانه یکی از مشکلاتی که از ابتدا با آن مواجه بوده‌ایم، برخورد اقتدارگرایانه و انحصارطلبانه برخی افراد و احزاب این جریان با بدنه اجتماعی‌ اصلاحات است. این افراد و گروه‌ها با وجود تجربه کم در کار حزبی، به علت برخورداری از برخی ارتباطات و فرصت‌هایی که در دوره اصلاحات نصیب‌شان شد، برای اینکه جریان اصلاحات را در اختیار و انحصار خود قرار دهند، به هر تلاشی متوسل شدند. این رفتار اگرچه در کوتاه مدت برای آنها فوایدی داشت و موقعیت سیاسی و اجتماعی آنها را ارتقا بخشید؛ اما در درازمدت موجب آسیب به جریان اصلاحات و تحمیل هزینه‌های هنگفت شد. آن روند برای هیچ یک از گروه‌های اصلاح‌طلب فرصتی فراهم نیاورد که به جای رقابت‌های ناسالم درون جبهه‌ای به فرهنگ‌سازی و ترویج اصلاح‌طلبی و نهادینه‌سازی گفتمان اصلاحات در جامعه بپردازند بلکه در مقایسه با آنچه گفته می‌شد، بسیاری از کارها ضد فرهنگ اصلاحات بود و گفته‌ها را تکذیب می‌کرد. حال آنکه ما با اعمال خودمان پیش چشم مردم می‌توانستیم نشان دهیم که چه هستیم و چه می‌گوییم. بسیاری از دوستان شعار مردم‌سالاری و دموکراسی خواهی می‌دادند و در عمل برای جریان وسیع اصلاحات در کشور در سازوکارهای محفلی تصمیم می‌گرفتند و می‌خواستند همه تبعیت بکنند. گاهی اگر اعتراضی می‌شد به‌شکل مصنوعی همان تصمیم محفلی را با لعاب دموکراتیک به خورد جامعه می‌دادند. همه اینها ناشی از این بود که بعضی دوستان اصلاح‌طلب چنان که باید به قواعد دموکراسی ملتزم نبودند و نیستند.

به آسیب شناسی عملکرد اصلاح‌طلبان در گذشته اشاره دارید. فارغ از اینکه میزان و نحوه حضور آنها در قدرت در دهه 90 با آنچه در دوران اصلاحات طی شد متفاوت بوده است؛ آیا آنها همان اشتباهات را طی سال های اخیر هم تکرار کردند،چرا؟

من بنا ندارم در این زمینه وارد جزئیات شوم، به‌هر حال جنس اشتباهات یکسان است؛ اما برحسب همان تغییری که در مناسبات قدرت و نحوه حضور اصلاح‌طلبان در دولت و مجلس اتفاق افتاد؛ بروز و ظهور متفاوتی پیدا کرد. یکی از دلایل اساسی که سبب شد اصلاح‌طلبان نتوانند از آسیب شناسی عملکرد خود و تحلیل شکست‌های گذشته بهره بگیرند، پایبند نبودن آنها به قواعد دموکراسی در میان خودشان بود. به باورم نوع تصمیم‌گیری در نهادهایی که اصلاح‌طلبان در سال های اخیر سازماندهی کردند، مبتنی بر دموکراسی نبود، بلکه به نوعی خلق فرمول و معادله‌ای برای پاسخی بود که از قبل آماده است، یعنی تصمیمات به ظاهر با رأی نمایندگان احزاب گرفته می‌شد؛ اما در واقع مقدمات آن به نحوی فراهم شده بود که نتیجه موافق با خواست عده‌ای خاص باشد.

در این مورد شاهد آن بودیم که نهاد مشورتی اصلاح‌طلبان به بازتعریف و بازسازی خود اقدام کرد؛ زمانی شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان شد، سپس نهاد اجماع ساز شد و در نهایت در انتخابات اخیر به‌عنوان جبهه اصلاح‌طلبان ایران به وزارت کشور معرفی شد.

خب، انتقادها آنقدر بالا گرفت که گفتند باید اصلش را حفظ و عیب‌هایش را برطرف کنیم. در حالی که اشکال در همین نهادسازی‌ها بود. در همین انتخابات اخیر هم نهاد اجماع ساز نه تنها اجماعی نساخت، که اختلاف ساز هم بود.

اجماع آن زمان بود که چیزی به‌نام شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب فعالیت می‌کرد، البته در آن شورا هم نظر بعضی‌ها غالب بود؛ ولی بقیه حرفی نداشتند، می‌گفتند چون با روش‌های دموکراتیک است، عیبی ندارد. استناد می‌کردند که آقای فلانی که از محترمان و دوستان مورد احترام ما هم هست، صلاح می‌دانند که چنان باشد و با مصوبه از بالا به پایین طرح را از تصویب می‌گذراندند. به نظر من شکست اصلاحات نهفته در همین روش‌ها است. اگر ما در میان خودمان منصفانه با مسائل برخورد نکنیم، چطور از دیگران توقع رفتار منصفانه داریم. طرفدار اصلاحات، طرفدار قانون و مقررات است و باید کسی باشد که بیش از همه به قوانین و ضوابط دموکراتیک پایبند باشد. فلسفه وجودی شورای هماهنگی این بود که با اتکا به آرای احزاب، تصمیماتی برای قدرتمند کردن احزاب گرفته شود، نه از کار انداختن شان. شما نمی‌توانید نهاد حزب را که باید بر سرنوشت جامعه مؤثر باشد، بی‌نقش و بی‌تأثیر کنید.

اما به‌هر حال تصمیماتی که از سوی این شوراها گرفته شد، اصلاح‌طلبان را در انتخابات سال‌های 92، 94 و 96 پیروز کرد و این چیزی بود که در ارزیابی عملکرد سیاسی اصلاح‌طلبان همواره مورد تفاخر قرار می‌گرفت. آیا شما آن سال های اثرگذاری را نادیده می‌گیرید؟

به‌نظرم آنچه در آن انتخابات، اثرگذاری داشت، اولاً تصمیمات افرادی خاص بود که به جبهه منتقل می‌شد. ثانیاً آن موفقیت‌ها را بیش از آنکه بخواهیم به پای شورایی خاص بگذاریم باید به پای وجهه‌ای بگذاریم که اصلاحات به‌عنوان یک گفتمان در جامعه داشته و دارد. قبل از تشکیل آن نهادها هم در انتخابات گاهی شکست می‌خوردیم و گاهی پیروز می‌شدیم. حالا هم اگر می‌خواهیم آب رفته به جوی بازگردد، باید اصالت را به احزاب بدهیم البته در همان حدی که این احزاب در جامعه نفوذ دارند، قدرت مداری را رها کنیم و دست از روش‌هایی برداریم که صرفاً برای برنده شدن خودمان و دست بالا یافتن در تصمیم‌گیری‌هاست. باید بگذاریم کارها ضابطه‌مند و دموکراتیک صورت بگیرد.

شرط اول ترمیم رابطه ما اصلاح‌طلبان با بدنه اجتماعی‌مان این است که اولاً به‌صورت جدی گذشته خود را نقد کنیم. ثانیاً در این مسیر صادقانه رفتار کنیم تا مردم به این باور برسند که آنچه می‌گوییم ریاکاری، تظاهر و تبلیغات نیست

اصلاح‌طلبان این روزها از ترمیم ارتباط‌شان با مردم و بدنه اجتماعی خود سخن می‌گویند. با توجه به آنچه گفتید برای نیل به این هدف، جریان اصلاحات چه راهبردی را باید اختیار کند؟

شرط اول ترمیم رابطه ما اصلاح‌طلبان با بدنه اجتماعی‌مان این است که اولاً به‌صورت جدی گذشته خود را نقد کنیم. ثانیاً در این مسیر صادقانه رفتار کنیم تا مردم به این باور برسند که آنچه می‌گوییم ریاکاری، تظاهر و تبلیغات نیست. منابع دینی درباره مراحل توبه تصریح دارند که اولین شرط قبول توبه اعتراف بنده به گناه و اشتباه نزد خداوند متعال است. این قاعده در رابطه جریان‌های سیاسی با مردم هم صادق است. اگر اعتراف به اشتباه نکنید یعنی می‌خواهید آن اشتباه و خطا را در فرصت دیگری تکرار کنید. متأسفانه کاری که بعضی مسئولان کشور در دوره‌های مختلف نکردند، اعتراف به اشتباه بود. آنها حتی گاهی سعی کردند خطای گذشته را جبران کنند؛ اما حاضر نشدند به اشتباه خود اعتراف کنند و رسماً نگفتند اشتباه کردیم. به‌همین دلیل است که بخشی از مردم هنوز آنها را باور و قبول نمی‌کنند.

کمتر از یک ماه دیگر آقای رئیسی رسماً دولت خودشان را تشکیل می‌دهند و این در حالی است که گفته‌اند وام‌دار جریانی نیستند و در به‌کار گرفتن نیروها شایسته سالاری را مد نظر دارند. تا آنجا که برخی کارشناسان از احتمال شکل‌گیری یک دولت فراگیر و ائتلافی سخن به میان می‌آورند. خب شاهد آن هستیم که دفتر رئیس جمهوری منتخب هم با برخی چهره‌های اصلاح‌طلب برای دریافت نظرات شان ارتباط برقرار کرده است. به برقراری یک ارتباط مثبت و مؤثر میان اصلاح‌طلبان و آقای رئیسی و دولت‌شان تا چه حد خوشبین هستید؟

اینکه چگونه رابطه‌ای برقرار می‌شود، قابل پیش‌بینی نیست؛ ولی اگر آقای رئیسی بخواهند در دولت آینده از همه نیروها بدون توجه به جناح و گرایش‌شان استفاده کنند و در انتخاب نیروها به معیارهای متعارفی همچون تخصص، توانایی، صداقت و پاکدستی و نظایر آن فارغ از دیدگاه سیاسی متکی باشند، در آن صورت باید از این رویکرد استقبال و آن را ترویج کرد.

خب تحقق این ایده علائمی دارد و در جلوی چشم مردم هم اتفاق می‌افتد. اگر در انتخاب مدیران بالادستی مانند معاونان، مشاوران، وزرا، مدیران کل و استانداران شاهد حضور نیروهای شایسته همه جریان‌های سیاسی بودیم، آن زمان مشخص می‌شود که آنچه گفته شده صرفاً یک شعار نیست.

آنچه باید در این دولت پیگیری شود، بهبود زندگی مردم متناسب با‌ شأن انقلاب اسلامی است. اینکه مردم یک زندگی شرافتمندانه و همراه با عدالت داشته باشند. این همان چیزی است که اصلاحات می‌خواهد. اینکه حقوق معیشتی، اجتماعی و سیاسی مردم تأمین شود و عدالت در همه جنبه‌ها برقرار باشد. این خواسته پیش شرط‌هایی دارد؛ اینکه جلوی بی‌قانونی، اختلاس، رانت و دزدی را بگیریم. جلوی مقررات فریبنده‌ای که به یک مدیر اجازه می‌دهد براحتی قانون را دور بزند، بگیریم، اینکه شفاف‌سازی کنیم. همه اینها پیش شرط‌های تأمین زندگی خوب برای مردم است.

حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) یکی از افتخاراتی که در خطبه‌هایش مطرح کرده، این است که وضع مردم را بهبود بخشید. کسانی که خواستار حکومت اسلامی هستند، باید بدانند که اسلامی کردن یعنی همین. یعنی خیر دنیا و آخرت مردم را فراهم کردن. انسان‌های خردمند جامعه درجه‌بندی مسائل را تشخیص می‌دهند که در مسائل فرهنگی آیا مقدار موی یک دختر خانم مهم‌تر است یا گرسنگی و تا کمر دولا شدن او در سطل زباله.

تشخیص این مسائل و راهکار داشتن برای آنها در یک دولت با به کار گرفتن افراد خردمند، قابل تحقق است و ما امیدواریم این دولت بتواند از عهده تحقق وعده‌ها برآید. در این صورت وظیفه همه ما این است که از این دولت حمایت کنیم. ما امیدواریم این کار محقق شود؛ چون هدف ما از اصلاحات چیزی نیست جز بهبود زندگی مردم، ساماندهی معیشت شان، رفع تبعیض، امنیت داخلی و مناطق مرزی، وجود اعتماد متقابل میان مردم و مسئولان و تأمین آزادی‌های سیاسی و عقیدتی به‌عنوان مصادیق عدالت.

ارزیابی‌تان از تماس‌هایی که با دبیران کل بعضی احزاب اصلاح‌طلب و نیز با روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب از سوی دفتر آقای رئیسی برقرار شده، چیست؟

من به شخصه از اینکه این تماس‌ها با چه تعداد از فعالان و چه کسانی گرفته شده، بی‌اطلاعم و در همان حد که در خبرها منتشر شده شنیدم. هرچه باشد به فال نیک می‌گیرم. مجمع ما بعد از انتخابات، بیانیه داد و پیروزی آقای رئیسی را تبریک گفت. تعصبی نداریم. فارغ از میزان مشارکت مردم در انتخابات و نقدهایی که به دلایل متعدد کاهش مشارکت وارد است، ما باید ایشان را منتخب مردم بدانیم و به انتخاب مردم احترام بگذاریم. کسانی هم که طرف مشورت قرار گرفته‌اند و حتی آنها که مخاطب چنین تماس‌هایی نبوده‌اند باید به‌همین صفت، نظرات خود را در اختیار بگذارند و از این کار استقبال کنند. البته من جای دولت باشم برای دعوت از نیروهای لایق کشور منتظر نمی‌مانم. افراد باسابقه، مبرز، کم اشتباه و بدون نقطه ضعف در دانشگاه‌ها و دستگاه‌های دولتی زیادند و شناسایی آنها هم کار مشکلی نیست. باید دست آنها را بوسید و از آنها خواهش کرد که بیایند مسئولیت قبول کنند نه اینکه آنها تقاضا بدهند و فرم پر کنند. دولت باید از تجربه افراد با سابقه و از توان جوان‌ها استفاده کند.البته جوانگرایی باید به معنای به کارگرفتن نیروهای جوانِ کار بلد باشد نه اینکه با این شعار افرادی را بیاوریم که کار را به سعی و خطا بگذرانند. همه این انتخاب‌ها و همکاری‌ها هم باید با هدف بهبود شرایط زندگی مردم باشد.

یکی از مواردی که از هر دولتی انتظار می‌رود؛ این است که مسائل را در انطباق کامل با نظام قانونی پیش ببرد. از این حیث حفظ و گسترش امنیت برای فعالیت‌های قانونی احزاب و جریان‌های سیاسی یک ضرورت است.

منبع: روزنامه ایران

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 89
  • کاربر ناشناس
    0

    آرزوی مرگ اصلاح طلب ها یا بهتر بگویم افتضاح کننده ها رو قبل از شعار مرگ بر آمریکا داریم آه دلمون دامن گیرتان باد

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      خدا شفا بده تندرو ساندیس خور

    • امیر
      0

      مدت‌های طولانی قدرت دست اصولگرا ها بود مثل اصلاح طلبها هیچ غلطی نکردند شماها دهن تون رو ببندیدهنر تون این بود یک قشر گرسنه را دادن با کیک و ساندیس دور خودتون جمع کردید

    • 0

      ما نیز ارزوی مرگ اصولگرایان یا بهتر بگویم همان متحجران متعصب را داریم.

    • ایرانی
      0

      ما هم آرزوی مرگ اصولگراهای کاسب تحریم که با عدم تصویب FATF و دشمن تراشی ؛ ملت را بیچاره کردند داریم .

    • رئیسی
      0

      توکلا یه چیزی زدی جنسش هم خیلی مرغوبه ...چرا چرند میگی اصلا تو حرف نزن ...مطلب ننویس

    • آ
      0

      آرزوی‌سلامتی‌تندرستی‌دورازکرونا‌برای‌‌همه‌ایرانیان.

    • یوناس
      0

      با این انتخابات دیگه اصلاحطلبان - اشرافی گریها - غربگراها - لیبرالها و اسلام گراهای آمریکایی به زباله دان تاریخ ویا همان موزه سیاسی رفتن

  • م
    0

    این نکته را به همفکران خود بگویید به گروه اصلاح طلبان بگویید برای رفع فقر مردم چکار کردید؟؟؟

  • محمد
    0

    از تار مو گذشته خیلی هم گذشته اما انقلاب کردیم که کاخ و کوخ نباشد که هر دو در حال افزایش است با 45 تومان فعلی هم دره فاصله طبقاتی پر نمی شود این بدان ماند که دره ای را بخواهیم با قاشق چای خوری پر کنیم

  • بهمن
    0

    البته واضح ومبرهن است که جیب آقایان مسئولان ازهمه ی امور مهمتراست.

  • یلدا
    0

    واقعا؟

  • علی
    0

    جناب هادی خامنه ای اسلام و دین و خداترسی از همه چیز مهمتر است همانی که امثال شما و اکثریت مسئولین ندارید و امروز اکثریت مردم هم به تبعیت شماها ندارند که اگر داشتیم می‌دیدیم که خداوند قادر بهترین ها را به ما میداد چون بهترین دین خدا را و بهترین مردم دنیا را داریم اما مال حرام خوردید و به بی حیایی افتادید و حالا طلبکار شده اید و لاطائلات میگوئید عجب از خدا نترسی تان.

  • یک نفر
    0

    هر دوش مهم آقای مجتهد اما به من بگو یک مقدار موی دختر بیرون باشه، شکم گرسنگان سیر میشه؟؟؟ همین حرف شما پوششیه برای عاملان وضع موجود. اونی که باید اقتصاد مردم رو درست کنه خودش رو پشت همین حرف به ظارهر خوب پنهان می کنه. خجالت بکشید. معنی اصلاح طلبی خیلی وقت جاش رو به فرافکنی داده. متاسفانه

  • ناشتاس
    0

    اصلاح طلبی یعنی جدا سازی ودو قطبی کردن جامعه، در حال حاضر اصولگرایان برنده نیستند بلکه از خلع بوجود آمده حد اکثر استفاده را میکنند آنها هم در انتها به روزگار اصلاح طلبان دچار خواهند شد مشکل مو زنان یا سربازی پسران بهانه ای برای گم کردن رد نا کار آمدی است، در چهل سال گذشته مشخص شده که هر زمان روحانیون زمام امور را بر دست داشته اند موی زنان بیشتر آشکار شده یعنی روحانیون کار آمدی ندارند روزگار ایران وکشور های اطراف کاملاً مشخص است البته امکانات ایران بسیار بسیار بیشتر است متاسفانه متٱسفانه در چند زمینه با هزینه های هنگفت پیشرفتی حاصل شده ولی در صدها زمینه از دنیا بسیار عقب هستیم و شما هم برای دیده شدن کاسه داغتر از آش نشوید واعظ محترم

  • داستانوفسکی
    0

    این یارو که پست گذاشته آرزوی مرگ اصلاح و امریکا اینا چقد دلش پره.حتما کیک ساندیس نرسیده اعصاب معصاب به هم ریخته.اینم از عوارض اعتیاد به ساندیس خوریه.

    نظرات شما -
    • حمید
      0

      دقیقا ...این آقا کلا تارک الزمانه از هفت دولت آزاده خوش به حالش خدا ازش تکلیف نمیخواد

  • سید محسن موسوی
    0

    باسمه تعالي باسلام من نميدونم اینها روحانی هستند و حافظ دین یا افراد ضد دین و مدافع ولنگاری و غرب گرایی اینها که به هر بهانه ای بر علیه دین حرف می زنند چرا لباس روحانیت می پوشند دنبال چه هستند حجاب آیه قرانه حکم خداست وصل کردن بی ربط آن به فقر و کوبیدن حجاب برای یک مسلمان کم اطلاع مایه شرمساری است چه برسه به یک روحانی پر مدعا واقعا انسان از نظر علمی چقدر باید ضعیف باشد که نتواند بین اینها را تشخیص بدهد

    نظرات شما -
    • حاج حمید
      0

      لطفا دروری ننویس. کاملا مشخصه فقط همون تیتر اول رو خوندی وقتی از حرفی اطلاع نداری بیخودی نظر نده

  • شیرتوشیر
    0

    اینو دقیقا داری ازکی می پرسی ازما یا از داداشت؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ازدولت متبوعش روحانی

  • دن کیشوت
    0

    ماه محرم و صفر نزدیکه حاج آقا،ان شا الله تعالی خودتون رو آماده کنید برای روضه خوانی!

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    همتون از به اصطلاح اصول گرا و اصلاح طلب و اعتدال گرا و... هر کوفت و زهر مار که هستید سر و ته یه کرباسید عملکردتان را مردم در این چهل سال دیده اند !!!!!

  • ناشناس
    0

    آیا شماها باحمایت از روحانی این بلارو بسر ملت نیاوردین!!!!!ولی حالا دارین انتقاد میکنین از کی از دولتی که خودتون حامیش بودبن

  • محمد راد
    0

    ای بیخبر!!؟؟بکوش تاباخبرشوی. اولا:واقعا یک تار مو پیداست ثانیا:هرکه گفت رعایت عفاف وحجاب،یعنی به فقروفلاکت راضی وبی اعتناست ثالثا :سه دهه پیش هم می گفتید یک تار مو،الان هم می گیدیک تارمو،درحالیکه الان با لباس خواب بیرون می آیند.ودرطول این سالها همین تغافل وتارمو،تارموگفتیدکه،دختران و خانم ها بین حریم خصوصی و عمومی تفاوتی نمی بینند.البته از کسی که جانانه ازهمتی،دفاع کردورای داد،جزاین، سطحی نگری وسبک مغزی، نبایددید.

    نظرات شما -
    • خخخح
      0

      عجب چشمای تیزی دا ری ؟؟؟!!!ایشان زیاد نگاه نکرده که ببیند موی خانم ها یک تار بوده یاکامل،،!!

  • معترض
    0

    جناب آقای هادی خامنه ای دیگر دوران مطرح کردن موی سر خانم ها و دیوار کشی در پیاده روها تمام شده و این شگردها برای دیده شدن و محبوب شدن کهنه تر از هر کهنه ای شده .... آیا راهکاری برای اقتصاد و فرهنگ این کشور دارید ؟؟؟؟ آیا ازدولتمردانی که در این 8 سال با جان و دل حمایت کردید پاسخی برای عملکرد بدشان دارید ؟؟؟؟ ندارید ... سکوت خیلی خوب است .

  • کاربر ناشناس
    0

    فعلا دراین چندسال کجابودیددیرخبرشدی آه دل مظلومان گرفته میشودانشاالله

    نظرات شما -
    • لیلا
      0

      خدا وکیلی یکی بگه چه قدر از بودجه مملکت صرف ارتش سایبری ساندیس خورها میشه

    • به ناشناس،،،،،
      0

      به نظرت کجا بودند همان جایی که سید پاک جناب خاتمی وجناب موسوی هستند،،،

    • به لیلا
      0

      منم همش تعجب می کنم از حجم حضور جیرخواران بن سلمان و فلک زده های آلبانی نشین در فضای مجازی .به نظرت چقدر هزینه میشه براشون ؟

  • مهدی
    0

    تعجب اور است چپ های دیروز این بلا را سر مردم اوردند حالا دارند انتقاد می کنند !

    نظرات شما -
    • حسن
      0

      شما که به اخوی محترم که بالاترین مقلام کشور را دارند دسترسی دارید این موارد را بفرمایید تا به دیگران گوشزد کنند

  • محسن
    0

    احسنت بر جناب دکتر سید آیت الله العظمی هادی خامنه ای .این حرف ها از شما بعیده.

  • متين
    0

    خدا رفتگانتان را بيامرزد حرف حساب زديد

  • حسین
    0

    شماها بجز حرف زدن کار دیگه بلد نیستید!!!!! ۴۰ سال سکوت و حالا میگه گرسنگی!!!! خنده داره

  • ناشناس
    0

    دوربینهای جکومت اسلامی فقط زوم کرده روی حرکات ورفتاروتارموی بانوان.هرکی سرش می کنه توآشغالابکنه مشکلی نیست.بنظرمن اصولگراها صدمرتبه بدترازاصلاح طلبا هستن.حداقل اونادیگه دین وخدا و...روبه نام خودشون نمی کنن.

  • رضا..
    0

    چپ ها دولت را تصاحب می‌کنند و راست ها با تمام قدرت در تخریب آنها می‌کوشند و 8 سال بعد داستان معکوس می‌شود و این وسط کمر ملت زیر بار فشار خم می‌شود و 40 سال در جنگ زرگری چپ و راست گذشت و ما تمام این مدت تورم و گرانی و اقتصاد منفی داریم و تازه حاکمیت طلبکار هم هست. افسوس

  • وطنپرست
    0

    آقا خمینی گفت حفظ نظام اوجب واجبات است و میتوان احکام دین را برای حفظ نظام نادیده گرفت .پس اگر چنگ زدن به موضوع مو سر خانمها در راستای حفظ نظام است اولی است و اگر موضوع خم شدن زنی تا کمر برای پیدا کردن قوتی برای زنده ماندن مقابله با نظام است مردود است.

  • مورچه
    0

    چپ وراست نداره هردوحژب باهم وب صورت نوبتی زانوی خوتان روبرگردن مردم فشارمیدید

  • علی طهرانی
    0

    چیزی که مردم رو به سمت اصلاح طلبان و جریان اصلاحات هدایت کرد خغقان و نبود شادی و ازادی و نبود زندگی عادی نابرابری های واضح اقتصادی و اجتماعی قضایی در جامعه بود یعنی این رفتار و فشار ها مردم رو تشنه حزب و گروه و افرادی کرد که حرف و عملی متفاوت با خشک مذهبان قدرت طلب با زور حکومت کن و مردم را با زور ساکت کن ان زمان داشته باشند که البته فقط حرف بود و شعار و هیچوقت به عمل نرسید البته با قدرت گرفتن اصلاح طلبان از حق نگذریم هر خاصیتی نداشت که واقعا هم نداشت ولی یک خاصیت مهم داشت و ان این بود که به حاکمان اثبات شد مردم هم در کشور و حکومت و اقتصاد و اجتماع حقی دارند حق اعتراض دارند حق مطالبه دارند حق بازخواست مسئولین را دارند که تا قبل از ان مخالفت و یا اعتراض حکم اعتراض به خدا و مجازاتی در حد ارتداد داشت و زندگی سرد و بی روحی جریان داشت که شادی تقریبا از ان حذف شده بود و اینکه الان میبینید یک شهروند روبروی یک مسئول می ایسته و ازش انتقاد یا مطالبه میکنه قبل از اصلاحات حکم مخالفت با دین و دشمنی با اسلام را داشت.

  • یوناس
    0

    آقای هادی خامنه ای پررویی نجومی که میگن شماها هستید 8 سال از دولت روحانی دفاع کردید که نتیجه آن تا کمر دولا شدن دختر در سطل زباله هست والان طلبکار شده اید شما بودید در سال 92 و 96 مردم رو به رای دادن به روحانی تشویق و ترغیب میکردید شما و. امثال شما در بروز این مصیبت برای ملت شریک هستید

  • بازنشسته
    0

    قطعا یکی از دلایل شکست اصلاح طلبان فشارهای میدانی حزب مقابل ودولت در سایه بود تا بسترهای جدایی فکری مردم از اصلاح طلبان رافراهم ودیوار بی اعتمادی انها را بلند تر نماید.نتیجه ای که با سه سال رویکرد پذیرش تحریمها از سوی نظام !! تیشه به ریشه اصلاحات زد .همان سمی که لازم بود تا اصلاح طلبان را از درون بخشکاند .مجلس هم همراه وهمگام با میدان ودولت در سایه نظام اخرین تبر را محکمتر ار پیش بر پیکره نهال بی جان اصلاحات زدند .تا خورشت غذای نذری اصولگراها کاملا جا بیافته ! میدانی بی رقیب برای جولان!!

  • تو بگو
    0

    ببینم الان که موی زن ها را با زحمات شبانه روزی بیرون انداختند و مانتوشان را هم از جلو پاره کردند شکمشان را سیر کردند حضرات مدعی آزادی !!مشکل شکم های گرسنه حل نکردند ولی مشکل چشم های گرسنه و هوسران را حل کردند !!:/

  • محسن
    0

    سلام بنده عاشق روزنامه حیات نو بودم که توسط خشونت طلبان و تندروهای بی منطق بسته شد. خدا شمارو حفظ کنه چون اخلاق خوبی دارید. خدا دشمنان عجوزه شمارا خوار و ذلیل کنه انشاالله

  • محمدی
    0

    با هر ترفندی می خواهند قدرت را در دست بگیرند ، یک بار می گویند حجاب خیلی خوب است ( سال 57 ) . حالا می گویند حجاب خوب نیست و باعث گرسنگی می شود . چرا الان این شعار را می دهند ؟ چون الان تعداد بی حجاب ها زیاد شده و برای این که دل اینها را به دست بیاورند تا همچنان در قدرت باقی بمانند ، از این حرف ها می زنند . دنیا و آخرت مردم شده مسخره ی دست اینا ...

  • حسین محسنی
    0

    حاج آقا غفاری شما خودتان را در قضیه جوراب آسیا به مردم شناسانید و ثابت کردید دست شما هم برسد که رسید رحم به مردم و بیت المال نمیکنید خدا قوت حاج آقا آخرتی هم هست

  • م
    0

    یک نفر حرف درستی زده بازم گیر بدید و همه مسائل رو با هم قاطی کنید

    نظرات شما -
    • نظرگو
      0

      حرف درست؟!!! مثل اینکه یادت رفته این بشر از روحانی و اصلاح طلبان حمایت میکرد و سنگ شون رو به سینه میزد، مشکل گرسنگی هشت سال که نه چندین ساله که حکومت (نه دولت) هیچ فکری به حالش نکرده، ایشون برادر رهبر هم که هست...اگه واقعا دغدغه داشت الان پیداش نمیشد این همه مدت کجا بوده پس...

  • محمد
    0

    این چرندیات را قبلا از دوست گرام شما شنیده ایم خجالت بکشید خداوند نگهدار امام علی ((ع) زمانه ما امام خامنه ای عزیز باشد تودیگر چرا حسادت میکنی آیا تاریخ سراسر درس اسلام را خوانده ای حیف که امام خمینی عزیز در بین ما نیست که تو دهان شما یاوه گویان بزند شما پیروان خط کدام امام هستید امام که فرموده بودند ایشان آقای خامنه ای بهترین گزینه برای رهبری است چرا تو پیروی نمیکنی اگر میدانستم در کجا زندگی میکنی نزد تو می امدم ورودرروی تو می ایستادم و از تو سئوال میکردم چرا این همه آب به آسیاب دشمن میریزی چرا شماهااز این همه شهید وجانباز خجالت نمیکشید مردم با نداری و گرفتاری خانواده از نظام وانقلاب حمایت میکنند وشما در مملکت فتنه میکنید حرف حساب شماها چیست گورتان را گم کنید واز این مملکت بروید شما از دشمن بدتر هستید

    نظرات شما -
    • علیرضا
      0

      محمد جن بدجور سوخته هاااا آب خنک بیارم خدمتتون اخوی ایشون شناختش بیشتره یا شما گل پسر

  • كيامرز
    0

    در جمهوري اسلامي يك تار مؤي يك دختر خانم

  • مورچه
    0

    عجب زالوهای خونخواری دراین دوحزب زیست میکنند خداجان ب فریاد مردم فرودست برس وریشه دیکتاتوری رادرایران بخشکان امین

  • .....ا
    0

    دوران این حرفها تمام شد حتما توخیانان نیامدی دیگه مردم کسی که این چرت وپرتها را میگه توجه نمیکنند

  • راد
    0

    آقای شیرتوشیر،معلومه که ازشعورسیاسی عاری وخالی هستی،که ایشون و باداداشش یکی می دونی.ای بیخبر،بکوش تا باخبرشوی.میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تاآسمونه

    نظرات شما -
    • شیرتوشیر
      0

      به راد :باشعور توکه درکت خیلی بالاس بروتوصف مرغ تخم مرغ بایست!تا آدمهای مثله شما هستند ایشون یا داداشش غمی ندارند

  • کامبیز
    0

    حجاب یک مسئله فرهنگی و دینی است نه یک مسئله سیاسی که امثال این افراد با آن بازی سیاسی کرده اند! اگر مشکلی از بابت حجاب است در خارج هم زنان بی حجاب وجود دارند که در سطل زباله دنبال غذا هستند.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      افرین

    • ناشناس
      0

      زباله گردی درکشورما رواج دارد با اینهمه ثروت بخاطر چپاول عده ای معدود وفرصت طلب ،مردم به این روز افتاده اند.‌‌

  • رضا
    0

    دولت روحانی که مورد نظر اصلاح طلبان بور بیشترین خدمت را به ثروتمندان کرد چرا از او مطالبه نمی کنند؟ اصلاح طلبان زمان روحانی مطالبه کنسرت داشتند الان مطالبه رفع فقر.

  • داروغه
    0

    حاج آقای نداری یارو مییاد از خارج یه صد دلاری میزاره دختر ایرانی تا کمر براش خم میشه

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      واقعا ،دیگه دخترای الان دخترای قدیم نیستن،بجای خجالت کشیدن دختراهاازظاهرشون،مردها خجالت میکشن

    • سحر
      0

      لطفا دهنتو ببنداونقدر مردای ایرانی غیرت دارن که نزارن هر روز صبح خانمها برن سرکار تا بوق سگ که خرج مردایی بدن که از پس زندگی بر نمیان

  • یاعلی
    0

    ازپایینترین مقام تابالاترین مقام همه وهمه سربازامام خمینی باشیم که اوسربازامام زمان است شک نکنیدکیست بجزامام خمینی رحمت الله علیه که انقلاب کرد

  • اسماعیل خان
    0

    تو ودوستان اصلاح طالبانت نه برای موی دخترامون ناراحتین نه برای داخل سطل زباله رفتنشان فقط بازی سیاسی می کنید.8سال کجا بودی هادی جان جیکت درنیامد.دوستت روحانی دوسال است از لانه اش بیرون نیامد سطل زباله راببیند تاچه رسددختره را....

  • سامان
    0

    محمدرضا شاه کجایی که یادت بخیر

    نظرات شما -
    • اسماء
      0

      شاه دیگه نبود یا کشوردست بهایی ها بود یا مجاهدین خلق یاکمونیست ها یا... آنوقت اول کشور تیکه تیکه کرده بودند بعد چیزی از دین نمونده که الان درباره حجاب یا اقتصاد اسلامی صحبت کنیم

    • نظرگو
      0

      در پاسخ به اسما...بهایی ها خیلی مهربان تر از شما هستن...این گروهک هایی هم که ازشون نام بردی ثمره ی همین انقلاب تون بودن که تا دیدن اعتراضات بالا گرفت اونا هم روز به روز پررو تر شدن تا بیان ادعای حکومت و داشتن سهم کنن...لااقل قبل از حرف زدن کمی در ویکی پدیا تحقیق کنید

  • Ss
    0

    خب مصوب این بدبختیها کیه،جز شمایید الانم خودتون رو مبرا میدونین

  • ناشناس
    0

    تندروها و افراطی ها همیشه خرده گیر این انتقادات به جا هستند کشورما دچار تعصب بی جای عده ای اقلیت است.#ایران آزاد

  • ناشناس
    0

    نان ومعاش مردم همیشه دراولویت چندم قرارداشت بدلیل افکاروعملکرد بیمارگونه متحجرین محدوداندیش.

  • ایرانی
    0

    شریک دزد و رفیق قافله دقیقا به تو میگن

    نظرات شما -
    • علی
      0

      شریک دزد و رفیق قافله دقیقا به تو میگن (عالی بود)

  • مصطفی
    0

    شما بعنوان جریان حامی دولت روحانی باید پاسخگو باشید نه سوال کننده. تکرار و اونچنان رونق رو فراموش نکرده ایم.هر ۳ماه یکبار از رکود خارج مبشدیم و هر یک ماه یکبار هم تحریم ها بالمره برداشته میشد

  • کار بر ناشناس
    0

    واقعا اینا رو باید به دولت اصلاحات گفت. هر کدام در جای خودش مهم است.

  • کار بر ناشناس
    0

    هر کس از این دولت بی تدبیر حمایت کرده باید روز قیامت در پیشگاه الهی جواب بده. ترو خشک با هم دارن می سوزن

  • کار بر ناشناس
    0

    خواهشمندیم این چیزارو به دولت تدبیر و امید هم بزنید شاید ندونن! ولی از شما انتظار نمی رفت این حرف و بزنید. الان این حرفا گذشته دیگه خیلی نمونده می رن همه راحت می شن یه نفسی می کشن

  • mir
    0

    کسی از ایشون بپرسه بگه کی گفته کدوم مهمتره که داره کنایه میزنه اگه منظورش انتقاد از وضع نابسامان اقتصادیست که عمدتا در طول بعد از انقلاب هم فکرای او ریس جمهور بودن غیر از اینه که داره خودش و لوس میکنه که من روشنفکرم و خشک مغز نیستم تا یه عده رو که نادون فرض کرده همراه خود کنه چه خیال باطلی داره این اخوی از قافله جا مونده

  • حرف حق
    0

    مگه شماها که اون بالاها نشستید براتون فقر و موی ملت مهمه ،برا شماها هر چیزی که به حفظ نظام ختم بشه حالا با هر قیمتی اون مهمه

  • راد
    0

    آقای شیرتوشیر، گفتم که دریغ ازنَمی شعور،هردو باید از روحانی مطالبه کنید،سوراخ دعا رو،گم کرده ای

  • مهرالی
    0

    اولا موی خانمهاارجهیت داره یامعیشت انهابازمیگرده به خوداصلاحهاتی هاچون 32سال است که خودشان تشخیص دادندکدومش واجب هست ثانیا زخمی که مردم ازاصلاح طلباخورده اندبه این زودی التیام نمیبخشدتااینکه اونادربین مردم بتونندجایگاه پیداکنندزمانبراست ثالثاازحالادوباره دندان تیزنکنیدبراگرفتن مسیولیت چون رئیسی گفته شایستگی سالاری اگرافرادشایسته بربین اصلاحهاتی هابودوضعمان این نبودانهامثل یک ادم نمازخوان که نمازمیخواندولی فکرش درهزارجاپرمیکشدفک نکنم خیلی معدودانهم درپستهای پائین والاحتی درشوراهای شهروروستاپیدانمیشودکه به اینااعتمادکردچون خودشان درگودبودندنمیدانم چطوری انتظاردارنددردولت دوباره مسئولیت بگیرندولی عده ای بسیارمعدودپاکدست بینشان هست به انهاهم میدان داده نشده مدیرشونددرهرصورت فک نکم اقای رئیسی ازبین اصلاحاتی های که درمسندبودنددوباره انتخاب کنندچون اکثرشان امتحان داده اندوغلط املائی زیادی دارند...ممنون

  • نذیر
    0

    سید علیکم بالمتون لا بل حواشی

  • فدایی ولایت
    0

    باید با بد حجاب و بی حجاب برخورد بشه، چه سیر چه گشنه

  • ایرانی الصل
    0

    سیرها مویشان بیرون است ولی گرسنه ها باحجاب و تا کمر در سطل زباله خم می شوند. مشکل اقتصاد را حل کنید و ناعدالتی ها را از بین ببرید نه اینکه دنبال تغییر شرایط اسلام باشید حاج آقاها

  • محمد
    0

    تمام این بدبختی ها نتیجه حمایت امثال شما افساد طلبان از دولت فشل و فاسد روحانی بود

  • علی
    0

    موی سر یک زن پیدا باشه بدتره یا زن سرپرست خانوار برای سیر کردن شکم فرزندانش تن فروشی کنه با با جمع کنید خودتونو شما ازشاگرد شوفری سرپا شاشیدنشو یاد گرفتید اونی که بخواد حجابشو حفظ یکنه اونم که نخواد نمیکنه

  • حسن رحیمی
    0

    از معجزات آقای رئیسی اینه که تمام کسانی که تا دیروز و در زمان دولت دوستانشون لال بودند همگی الحمدلله شفا پیدا کردند الآن مثل بلبل حرف می‌زنند. البته روسری و حجاب یک دختر که موجب حفظ عفت و حیا او و خانواده و جامعه‌اش است مهمتره. اما مهمتر از اون تأمین مایحتاج و معیشت اوست که توسط خانواده و یا خود باید انجام شود. من لا معاش له لا معاد له . کسی که معاش ندارد معاد ندارد. اما شما برادران اصلاح طلب نه معاش گذاشتید برای مردم و نه معاد. هم مردم در دنیا فقیر کردید و هم از دین و آخرت بی‌زار . متاسفانه خیلی از مردم هنوز تصور می کنند شما انقلابی و طرفدار نظام و انقلاب و اسلام هستید. و این متاسفانه این دروغ‌گویی‌های شما خیلی ضرر زده و خیلی به باورهای مردم ضربه زده.

  • غزال
    0

    هزار تا آدم گنده دماغ فدای یه تار موی دخترای امروزی از روی ظاهر کسی قضاوت نکن شاید مقام اون دختر پیش خدا بیشتر از تو باشه که بهش تهمت میزنی

  • خ
    0

    از داداشت بپرس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها